رواية الهروب إلى المجهول الفصل الثالث عشر 13 - بقلم اروى عادل
إيلا ٠٠٠ ( بأرتباك قالت) هتعمل ايه …عمر اسمع المردى انا مش هسمحلك تغتصبنى زى كل مره .. عمر أبعد عنى و سيبنى فى حالى بقى
ظل عمر يقترب منها بصمت و هو ينظر لها فقط برغبة دون أن يرد عليها ..وهى ترجع للخلف بخوف وتوتر وهى تقول
إيلا ٠٠٠ عمر بالله عليك تسيبنى .. عمر انا خايفه منك
هنا وقفت بخضة عندما خبطت فى الحائط بظهرها
لأنها تعلم جيدآ ان لا مفر من عمر اليوم .. لذلك أغلقت عينيها و هى بتتنفض برعب و تبكى وهى فى انتظار ما سيفعلوا عمر بها
شعر عمر بألم يعتصر قلبه عندما رأها بهذا الوضع
وهنا أدرك ان إيلا بحاجه فى ذلك الوقت لأحتواء ليس للغضب
لذلك حضن وجهها بكفيه و قال و هو يهمس لها بصوت هادئ
عمر ٠٠٠ ششششش اهدى متخافيش . انا مش هعملك حاجة
هنا فتحت عينيها و نظرت له و الدموع تملأ عينيها
هنا مسكها عمر من يديها برفق وقال
عمر ٠٠٠ تعالى أقعدى … تعالى
ثم أجلسها على الفراش و جلسة بجواره ثم أعطى لها كوب من الماء وقال
عمر ٠٠٠ خدى أشربى
هنا قالت بدون مقدمات
إيلا ٠٠٠ انت ليه بتعمل معايا كده. هو هنا غلط معاك فى ايه
عمر ٠٠٠ ياريت بلاش نتكلم دلوقتى
إيلا ٠٠٠ لأ انا عايزة اتكلم ..
كانت بتحاول تطصنع القوه برغب خوفها الشديد من عمر لذلك قررت تنهى هذه العلاقه التى تستنزف كل طاقاتها
لذلك تنهضت من على الفراش و توجهت للدولاب و أخرجت منه ورقتين ثم رجعت و جلست مره أخرى بجوار عمر ثم قالت بأرتباك
إيلا ٠٠٠ اتفضل . ده عقد الشقة .. ده عقد العربيه
و انا مستعده أعمل أى إجراءات عشان نقل الملكية ليك
عمر ٠٠٠ معناه الكلام ده
بأرتباك و خوف من رد فعلو قالت ايه
إيلا ٠٠٠ خلينا ننهى العلاقة دى . لانها كانت غلط من الأول. . وانا مش عايزه منك حاجة. خد كل حاجة جبتها ليا بس . طلق…………..
قبل أن تكمل عبارتها حط أيده على فمها وهو بيحاول يكتم غضبه لذلك قال بهدوء
عمر ٠٠٠ أوعى تكمليها مفهوم.
إيلا ٠٠٠ ليه ٠٠ إللى انت عايزه منى اخدة ماعنديش حاجه تانيه أدهالك ..
عمر٠٠٠ بس انا لسه عايزك
إيلا٠٠٠ بس انت بتكرهنى
عمر ٠٠٠ عبيطه انا لو بكرهك هتجوزك ليه
إيلا ٠٠٠ عشان تذلنى و تعاقبنى عشان ضربتك بالقلم
عمر ٠٠٠ طيب ليه يعنى بتفكرينى بالموضوع ده .
ما انا كنت هادى . و كويس. هتعصبينى ليه
إيلا ٠٠٠ طيب ما انت بردو ضربتنى
عمر ٠٠٠ هو ضرب الست زى ضرب الراجل بردوا
إيلا ٠٠٠ الاتنين نفس الإحساس و الوجع..رغم انك انت ايدك تقيله أوى
عمر ٠٠٠ عارف . وانتى كمان لسانك متبرى منك
إيلا ٠٠٠ هو المفروض اتهان و أسكت
عمر ٠٠٠ بصى يا إيلا ايه رأيك نفتح صفحة جديدة بينا . و كأننا لسه بتعرف النهاردة
إيلا ٠٠٠ لاء يا عمر انت بتقول كده عشان……
قطع عمر عبارتها بقبله طويله يبث فيها كل معانى الحب و الاشتياق . ابتعد عنها عندما شعر بحاجتها للهواء
هنا وضعت إيلا كف ايدها على صدره لتبعدو عنها و هى تقول بخوف
إيلا ٠٠٠ لاء بلاش
عمر ٠٠٠ ششش متخافيش انتى معايا
لا تعلم لماذا شعرت بأمان من كلماته
بدء عمر يوزع قبلات الساخنه على وجهها و عنقها
أبتسم عمر وهو يرى خجلها الذى كان يجذبه إليها أكثر. أما إيلا كانت تشعر بحرارة تسرى بجسدها من اقترابه منها و كأنها أول مرة يلمسها… لذلك استسلمت له.بدء يستمتع بجسدها وهى تتجاوب معه
لان عمر كان خبير فى أمور النساء لذلك جعلها تذوب بين يديه من لمساته لها .
عندما إنتهى مما كان يفعلوا اخدها فى حضنه و ذهبوا فى سبات عميق
////////////////////////////
فى صباح اليوم التالى
============
استيقظت إيلا و هى فى حضن عمر و حاولت أن تنهض لكن عمر قال وهو مازال مغلق عينيه
عمر ٠٠٠ ششش خليكى فى حضنى
ظلت إيلا تنظر لعمر بتأمل و كأنها تراه لأول مره .
لا أرديآ رفعت إيلا يديها تلمس وجهه برفق
هنا فتح عمر عينيه وقال
عمر ٠٠٠ انا صحيح انا حلو بس مش لدرجة انك تفضلى تبصلى تتأملى فيا كده
أزاحت عينيها بخجول عنه هى تقول
إيلا ٠٠٠ لو سمحت عايزه اقوم
هنا التهم شفتيها بقبلات ساخنه أذابتها وجدنها
وهو يقول بخبث
عمر ٠٠٠ لسه بردوا عايزه تقومى. ولا نكمل إللى…..
لم يكمل عبارته عندما سمع صوت فتح باب الغرفة
لذلك أبتعد عنها بسرعة و هو يمسحه على رأسه يديه ليهدأ من نفسه بإرتباك
هنا أبتسمت إيلا على أرتباكه فى نفس الوقت تسحب الغطاء لتستر جسدها العارى
هنا دخل كريم و كارما الغرفة
كريم ٠٠٠ ماما انتى لسه نايمه
إيلا ٠٠٠ لاء يا حبيبى انا هقوم دلوقتى
كريم ٠٠٠ طيب يلا
عمر ٠٠٠ روح انت و كارما عقبال ماما ما تغسل وشها و تيجى وراكم
كريم ٠٠٠ ماشى
كارما ٠٠٠ ماما هو انتى عيانه
إيلا ٠٠٠ لاء يا حبيبتى انا كويسه
كارما ٠٠٠ آمال متغطيه كده ليه .حتى عمر متغطى زيك
عمر ٠٠٠ أه. عشان بردانين
كريم ٠٠٠ ازى ده الجو حر
عمر ٠٠٠ بس انا حاسس ان الجو برد
إيلا ٠٠٠ طيب روحوا اغسلوا وشكم و أسنانكم و آنا جاى وراكم
انصرفوا الأطفال و هنا قال عمر
عمر ٠٠٠ أنا أول مره فى حياتى أتثبت التثبيته دى
هنا انفجرت أيلا ضاحكه على كلام عمر
لان دى كانت أول مره عمر يرى إيلا تضحك بهذه الطريقة التى برزت غمزتها. اقترب منها و قبلها وقال
عمر ٠٠٠ ضحكتك حلوه أوى .
أزاحت عينيها بخجل من كلامه لذلك قال عمر
عمر٠٠٠ و كسوفك ده بيجننى.
هنا قالت إيلا لتهرب من نظرت التى أربكتها
إيلا ٠٠٠ أولاد مستنينى ولا انت نسيت
عمر ٠٠٠ ماشى . لو انى عارف انك بتتهربى بس تمام مش مشكلة الجايات اكتر بكتير
ثم تركها لتنهض و تدخل الحمام وهو كمل نومه
◇◇◇◇◇◇◇♡♡♡♡◇◇◇◇◇◇◇◇
بعد قامت إيلا بتحضير الغداء ذهبت لغرفة النوم
لتقوم بأستيقاظ عمر من النوم
إيلا ٠٠٠ عمر اصحى .. عمر . عمر
شهقت إيلا عندما شدها عمر إليه يقوة وقال
عمر ٠٠٠ المفروض فى طريقة رومانسية تصحى بيها جوزك . تعالى أعلمهالك
إيلا ٠٠٠ ( بخجل قالت ) مش وقته الحاجات دى الولاد بره .. مستنينك على الغدا
قال بنفاذ صبر
عمر ٠٠٠ يادى الولاد . .حاضر هاخد دش و أحصلك
////////////////////////////////////
بعد ما تناولوا الغداء
فى المساء خرج عمر من المنزل
هنا فتحت إيلا رسالة أميرة الذى بعتت لها رقمها و رقم لبنى
اتصلت ب لبنى
( بداية المكالمة)
لبنى ٠٠٠ ألووو مين
إيلا ٠٠٠ أنا يا لبنى
لبنى ٠٠٠ إيلا وحشتنى . فينك
إيلا ٠٠٠ فى الدنيا
لبنى ٠٠٠ أنا أسفه عشان على إللى حصل من حمزة بس صدقينى واللهى هو ندمان على إللى عملو .انتى
عارفه ان حمزة مش كده
إيلا ٠٠٠ عارفة عشان كده مش زعلانه من إللى عملو .
لبنى ٠٠٠ طول عمرك قلبك كبير ..
إيلا ٠٠٠ أنتى بثبتينى. ولا ايه
لبنى ٠٠٠ ياختى وانا هثبتك ليه طمعانه يعنى فى جمال حضرتك
إيلا ٠٠٠ ما الكل طمعان فيه يعنى جات عليكى انتى
لبنى ٠٠٠ هههههه وانا هطمع فى جمالك ليه هو انا لامؤخدة
إ
يلا ٠٠٠ هههه يخربيت لسانك. صح قوليلى طنط سميرة عامله ايه
لبنى ٠٠٠ واللهى يا آيلا الضغط عالى عليها من يوم
ما مشيتى و مدايقه أوى من إللى عملو حمزة
ونفسها تشوفك انتى و الولاد
إيلا ٠٠٠ سلامتها. انا هحاول أجى أشوفها.. ولا أقولك انا عندى بكرة درس سواقة الصبح اخلص
و اجى أشوفها على طول
لبنى ٠٠٠ درس سواقة..الله يرحم ايام الشعبطه
فى الأتوبيسات
إيلا٠٠٠ مافيش حاجة بتفضل على حالها
لبنى ٠٠٠ عندك حق واللهى
إيلا ٠٠٠ طيب يلا بقى اخدتى من وقتى كتير تصبحى على خير
لبنى ٠٠٠ و انتى من اهله
( إنتهت المكالمه)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى اليوم التالى
فى منزل كامل
===========
بعد ما آيلا خلصت درس السواقة ذهبت لمنزل كامل
سميرة ٠٠٠ كدة بردوا يا إيلا ما كان العشم
إيلا ٠٠٠ واللهى يا طنط غصب عنى . و أول معرفت من لبنى انك تعبانه جيت على طول
سميرة ٠٠٠ أنا كنت هتجن و أشوفك انتى و الولاد .
أنتى عارفه انك عندى زيك زى لبنى بالظبط
إيلا ٠٠٠ عارفه واللهى يا طنط . انتى عملتى معايا إللى أمى نفسها معملتهوش معايا.. و آنا هفضل طول عمرى مدينه ليكى
سميرة ٠٠٠ عيب متقوليش كده انتى بنتى . انا إللى مفروض اعتذر على إللى عملو حمزة
إيلا ٠٠٠ ياريت يا طنط تنسى خالص إللى عملو حمزة
زى ما انا نسيتو
سميرة ٠٠٠ بس
قطعت إيلا عبارتها وقالت
إيلا ٠٠٠ خلاص بقى بالله عليكى تنسى . كأن مافيش حاجة حصلت
سميرة ٠٠٠ متحرمش منك أبدآ يا حبيتى.. أسمعى انتى هتتغدى معانا النهاردة
كريم ٠٠٠ هتعملى محشى مش كده
كارما ٠٠٠ لأ مكرونه بالبشامل
سميرة ٠٠٠ بس كده انتم تأمروا.
إيلا ٠٠٠ لاء معلش يا طنط مش هينفع
سميرة ٠٠٠ أيه جوزك مش هيرضا تكلى عندنا
إيلا ٠٠٠ لاء ابدآ بس انا خرجت و هو نايمه .من غير ما أقوله.عشان كده ماينفعش اتأخر. يادوب اروح اسلم على البنات و أمشى
سميرة ٠٠٠ تمام بس اعملى حسابك المرة الجاية هتتغدى معايا .. و خدى تليفونك اهو
إيلا ٠٠٠ ده أتصلح. مين صلحه
سميرة ٠٠٠ حمزة هو إللى صلحو
إيلا ٠٠٠ ماكنش له لازمه انا معايا تليفون جديد
سميرة ٠٠٠ معلش من اتلف شئ فعليه بأصلاحه ..
يلا خدى تليفونك
إيلا ٠٠٠ حاضر . امشى انا بقى
سميرة ٠٠٠ مع السلام بس اوعى تتأخرى عليا
يا إيلا . انتى و الولاد
إيلا ٠٠٠ هكون عندك كل أسبوع . يلا انا امشى بقى ..طنط اوعى تنسى سلميلى على عمو كامل و لبنى و فادى
سميرة ٠٠٠ حاضر من عينى . يلا مع السلامه
غادرت إيلا منزل كامل و توجهت لمنزل أميرة
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
منزل أميرة
=======
كانت أميرة فى الشغل لانها شفت صباحى
أما رقية و ياسمين لانهم شفت مسائي كانوا موجودين
ياسمين ٠٠٠ واللهى البيت من غيرك مالهوش طعم
يا إيلا
رقية ٠٠٠ و جوزك عامل معاكى بعد إللى حصل مع حمزة
إيلا ٠٠٠ عادى ٠ هيعمل ايه يعنى . حمزة غلط و عمر ضربو و الموضوع خلص من يومها
رقية٠٠٠ غريبة إللى يشوف جوزك يومها يقول انه هيقتلك فيها .. انا شوفتو يومها فى بار كان متعصب مش طايق حد
إيلا ٠٠٠ هو عمر كده بيتعصب بسرعة و يهدى بسرعة بردوا
كانت رقية عايز توصل لإيلا ان عمر يسهر مع بنات لذلك قال
رقية ٠٠٠ أه ما انا عارفاه. ماهو كل يوم عندنا فى البار ..بس يا إيلا انا مش عارفه انتى ليه ساكته على إللى بيحصل ده
إيلا ٠٠٠ تقصدى ايه باللى بيحصل
رقية ٠٠٠ سهرو كل يوم مع بنات اشكال و الوان .انا كنت فاكره لما يتجوز الموضوع هيختلف . بس إللى فيه طبع بقى
ياسمين ٠٠٠ رقية انتى بتقولى اسكتى
رقية ٠٠٠ ايه صاحبتى و خايفه عليها و بوعيها
ولا أسيبها على عماها
قالت إيلا عكس ما تشعر به
إيلا ٠٠٠ متشكرة رقية انك خايفة عليا . بس ده اتفقنا انا عمر من قبل الجواز انى ماليش علاقة بحياته بره البيت . وانا مبسوطة كده . مش عايزه وجع دماغ
رقية ٠٠٠ ده يبقى بردوا اسمه جواز
ياسمين ٠٠٠ واللهى احسن مش فى اخر الليل بيبات فى حضنك خلاص
إيلا ٠٠٠ ياااا انا اتأخرت . معلش يا بنات انا لازم امشى مع السلامة
ياسمين ٠٠٠ مع السلامه يا قلبى
رقية ٠٠٠ مع السلامة و ابقى خلينا نشوفك
إيلا ٠٠٠ ان شاء الله. سلام
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
بعد مرور شهر
=============
ص
حيح أن العلاقة بين إيلا و عمر أتحسنت كثير
إلا أن عمر لم يترك عاداته السيئة
كل يوم سهر لوش الصبح كل يوم . و شرب .و نساء
و برغم حبه لإيلا الذى أصبح واضح إلا أنه مازال يدخل فى علاقات نسائيه من الحين للأخر
أما إيلا أصبحت لديها مشاعر اتجاه عمر برغم إستنكارها ذلك مثلها مثل عمر الذى يمنعوا غروره و كبريائه من الأعتراف بحبه لأيلا . و يقول الذى بينى وبينها ليس إلا رغبة و انجذاب لجسدها فقط
———————–
كانت إيلا مستغرقه فى النوم عندما رجع عمر للمنزل كعادة بعد الساعة ٣ بعد منتصف الليل . و تفوح منه رائحة الكحل و برفان حريمى
نزع ملابسه و رماها على بأهمال .ثم أستلقى على الفراش بجوار إيلا وهو يرمقها بنظرات كلها أعجاب و حب و رغبة
هنا أنتفضت من مكانه و هى تصرخ بخضة عندما قبلها عمر من شفايفها لذلك قال
عمر ٠٠٠ فى ايه رعبتينى
إيلا٠٠٠ ( أخذت نفس قالت) انت ايه إللى بتعملو ده
عمر ٠٠٠عادى بوستك . فيها ايه دى تخليكى تتخضى كده
إيلا ٠٠٠ عمر انا قولتلك اكتر من مره بلاش تعمل كده وانا نايمه …و بعدين انا كنت نايمه لوحدى فى الأوضة. فطبيعى اتخض لم ألقى حد بيبوسنى فجأه
عمر ٠٠٠ يعنى مين هيدخل عليكى الأوضة غيرى انا .. و بعدين انا قولتلك قبل كدة لازم تتعودى على لمساتى ليكى فى اي وقت .
هنا اقترب لكى يقبلها . ابتعدت إيلا وقالت
إيلا ٠٠٠ ايه الريحه دي .. انت شارب مش كدة
عمر ٠٠٠ فى ايه يا إيلا شوية تخضنى. و شوية
انت شارب . أوعى تكون بتتهربى منى
إيلا ٠٠٠ و هتهرب منك ليه . بس انت عارف انى بدايق من ريحة الحاجات إللى انت بتشربها دى
نهض من على الفراش و توجه الدولاب و اخرج قميص نوم وقال
عمر ٠٠٠ اذا كان كده ماشى هدخل اخد دش و انتى إلبسى القميص ده .. يلا قومى
قال جملته و دخل الحمام
هنا نهضت إيلا من على الفراش بضيق لتفعل ما أمرها به بعد ما أرتدت القميص الذى لا يستر شئ من جسدها
هنا رأت ثياب عمر وهى على الأرض..لذلك التقطت ثيابه من على الأرض هنا شمت رائحة برفان حريمى على ثياب عمر ..
شعرت بوجع يعتصر قلبها .. و كأن شخص يقوم بغرز خنجر فى قلبها بكل قسوة
هنا تذكرت الأنفاق الذى بينهم أنها لا تتدخل فى حياته.. و انه له الحريه يفعل ما يريد .لذلك لعنت الاتفاق ..كما لعنت فسها انها وافقت على هذا الاتفاق .
ثم قاومت ما تشعر به عندما تذكرت ايضآ ان. زوجها من عمر لن يدوم طويلآ. و أنه ممكن ان يتركها فى اي وقت لذلك لا تتأمل كثير منه
لكن فجأه عندما سمعت صوت فتح باب الحمام
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الهروب إلى المجهول) اسم الرواية