رواية معالج قلبي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ندى علاء
معالج_قلبي13
احلام بصدمه :عمي شريف انته فاهم غلط انا ااااا
شريف بغضب: انتي اي جاوبي ي زبا'"له لدرجه دي رخيصه وبيتابع كلامه بسخريه هتوقع منك اي ي بنت انتي حسابي معاكي بكرا وبياخد منها سليم إلى واقف مش قادر يسند طوله وبيروح علي
اوضه ملاك
احلام بغضب في نفسها : باظت بسببك ي شريف بس على مين تتعوض لسه الايام كتيره ما بينا
بيخبط شريف على ملاك وهو لسه ساند سليم
ملاك بقلق:عمي وبعدها بتبص للى واقف حاطط وشه في الارض ومش قادر يسند نفسه وبتابع بستغراب هو ماله ي عمي وبتسند معاه سليم لسرير
شريف بيطمنها : باين عليه انه شرب معلش ي بنتي اعزريه لان إلى هو فيه مفيش حد هيستحمله اعملي ليه قهوه يفوق وخليكي جمبه
ملاك بتهز دماغها: حاضر ي عمي
تصبحي على خير ي بنتي
وانته من اهله ي عمو
ملاك بتقفل الباب وبتروح لسليم إلى عمال يهلوس بالكلام كلكو كدابين......
ملاك بحزن وبتقرب عليه: سليم فوق ي حبيبي واعرف مين معاك ومين مش معاك ومتعملش في نفسك كدا
سليم بيشدها عليه وبيبص في عيونها..لسه انتي ي ملاك اوعي تخدعيني زيهم اوعي كدا انا ممكن امو
بتحط ملاك صباعها على فمه وبتحضنه....اوعا تقولها ي سليم انا منغيرك ولا حاجه انته إلى خلتني احب الحياه بعد ما كلهم سابوني ورموني لشارع ..
رجعت وعالجت قلبي ورجعته للحياه انته مش عارف انتي اي بنسبه ليا
سليم بيقرب عليها : هششش انا معاكي ي روحي
........
زياد راجع من المستشفي بعد م كان سهران فيها بقاله يومين لانه مفيش غيره يعتبر وسليم بيجي كل فين وفين
بيلاقي بنت بتجري على عربيته بيدوس فرامل بسرعه وبينزل
انتي متخلفه انتي عارفه كان ممكن يحصلك اي لو مكنتش وقفت في الوقت المناسب
البنت بدموع: ياريتك ما وقفت وكنت ريحتني
زياد بيدقق في ملامحها كويس : طب اقدر اساعدك بحاجه ي انسه
البنت: شكرا وجيت تمشي
زياد وقفها طب اوصلك مينفعش تمشي في الليل دا وانتي بنت قوليلي اوصلك فين
لا انا هوصل انا بعد اذنك
زياد بعدم اطمئنان: انتي حره وبيركب العربيه وبيعمل نفسه انه مشى بتجري عليه استنااااا لو سمحت
زياد بفتح ازاز العربيه: ها عاوزه اي
هي بإرتباك :بعد اذنك ممكن تخليني عندك النهارده بس وبكرا انا يكون دورت على مكان ابات فيه
زياد بإستغراب: طب ازاى تأمني تعدي مع واحد غريب في بيت وانتي بنت هاااا
هي طمئنان: لا مقدرش اعمل كدا بس موقفك معايا يدل انك محترم وكمان شكلك مش من الصعيد ولابن عليك طيب وابن حلال
ايو انا مش من الصعيد ي ستي وكمان انا قاعد هنا عند ناس قرايبي في البلد عندكو وبعدها بيتابع بتفكير بس ممكن اخليك تباتي مع البنات
تعالى اركبي
بتركب معاه بقلق :انا مش عارفه اقولك اي متشكره جدا
على اي دا وجبي واي حد مكاني عنده اخوات بنات هيعمل كدا .....
....
عند ريم قاعده زهقانه وبتفكر ازاى هتكشف الجوز التعابين إلى في البيت دول
بتكمل بغضب: يوووووه انا زهقت مهو يإما حد يساعدني لاما حد يساعدني منا مش هفكر لوحدي
بتسمع صوت عربيه وهي في البلكونه فبتبص بتلاقي زياد ومعاه واحده
ليلة إلى خلفوك سودا ي زياد وبتنزل بسرعه
ريم بغضب: مين دي ي زياد
زياد بهدوء: اهدي وطي صوتك وهفهمك
بتبص ريم للى واقفه جمب زياد بقرف ..
زياد بالامبلاه- كنت هخبطها بالعربيه وانا جاي لقتها فجأه قدامي بس قدرت اوقف في الوقت المناسب بعدين قالتي انها عاوزه مكان تنام فيه فجبتها هنا تنام معاكي وهي بتقول بكرا هتمشي بس كدا يستي
ريم بشك من إلى واقفه حاطه وشها في الارض ؛ تمام وبتوجه كلامها للبنت تقدري تطلعي معايا فوق وبعدها اشوف حكايتك اي انتي كمان ...هو اي الهم إلى انا فيه ياربي اخلص من جوز التعابين يطلعلي بلوه تانيه ...وبترفع أيديها بطريقه مضحكه كان مستخبيلي كله دا فين يارب
زياد بيبص ليها بحب وبيضحك: بطلي هبل ي بت انتي يله اطلعو الوقت اتأخر
.....
تاني يوم بيصحا سليم وهو حاسس بصداع جامد في دماغه
بيبص على الى نايمه على صدره بعمق وبيحاول يفتكر حاجه مش فاكر ....بيحط ايده على شعر ملاك وبيفضل يلعب ليها فيه
ملاك بنوم : بس بقا ي سليم عاوزه انام
سليم بمكر: لا مفيش نوم احنا بقينا الدهر وبيشلها من عليه وبيعكس الوضع .....هتقومي ولا اقولك على سر وبعدها تكملي نوم زي ما انتي عاوزه
ملاك بعضب: سليم على فكره انا زعلانه منك من إلى عملتوه امبارح ي أستاذ وابعد كدا خليني اقوم
سليم بخبث: وانا ميرضنيش زعلك ولازم أصلحك والصحح إلى عملتو امبارح ده وبيقرب منها وبيدأ يبو'سها برقه .....وبتستسلم ليه ملاك
بيمر الوقت وبيصحو على صوت تخبيط جامد على الباب
ريم بخوف : سليم
سليم من جوا بيرد عليها: اي ي ريم في اي
انزل بسرعه ي سليم
في اي ي ريم
في ناس كتيره تحت وعاوزين....
...............
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معالج قلبي) اسم الرواية