رواية ليس العمر حاجز الفصل الرابع عشر 14 - بقلم جنات بدر
الفصل الرابع عشر بقلم جنات بدر
قال يونس بحزن جنه اانا........أنا عندي كانسر ..
اتصدمت جنه وقالت بدموع قصدك سرطان...."ايوه ياجنه عندي سرطان في القولون وفي المرحلة الأخير واحتمال بالكتير
ست شهور واموت "انهارت جنه وبقيت تبكي جامد وصوت شهقتها يعله....
حضنها يونس ووضع ايده على بوقها وقال اششش اهدي كده هتفضحينا اهدي عشان خاطري
قالت جنه من بين شهقاتها يونس قول اللي أنت ع تهزرمعايا قول إنك اتنقرني بس مش اكتر والله قلبي هيوقف
مسح يونس على ضهرها وقال أنا مكنتش حابب اقول لي حد عشان الخوف ده وبعدين ده أمر الله هنخلفه ولا نعانده
بكفياكي عاد بكاء أنا متخلنيش اندم اني قولتلك وبعدين أنا جوعان وعايز اكل
مسحت دموعها وقالت حاضر هجبلك اكل "مسك ايدها وباسها وقال بحب عايز اكل من يدك انتي...
ابتسمت وقالت بحب حاضر من عيوني "لسه هتقوم مسك ايدها يونس وقال جنه مين كان بيجهز لن الاكل اسبوع كله
قالت جنه امي ونواره وساعات رشا ونواره بتسأل ليه
لع مفيش سوال مش اكتر "روحي جبيلي اكل عاد
خرجت جنه تحضر الاكل ......رجع براسه يونس وغمض عنيها....
الباب خبط قال ادخل وهو على وضعه......دخلت نواره وقالت
حمدلله على السلامه ياولد عمي أنت كويس.... ابتسم يونس بسخريه وقال الحمد لله كويس وعال العال
تنهد نواره وقالت بتمثيل والله خوفتنا عليك اذا كانت جنه مش عارفه تاخذ بالها منك أنا موجوده عشان صحتك متترجعش
ضحك يونس وقال وايه كمان يابت عمي مانتي تقتلي القتيل وتمشي في جنازته......قصدك ايه يايونس يعني دي جزاتي عايزه اساعدك
وكمان ليكي عين وبتتكلمي أنا عرفت بالي عملتيه......سكتت نواره ونزلت راسها الارض....قال يونس باسف
ليه تعملي فيه كده انا عملتلك ايه عشان تضريني في صحتي
انا كنت بموت من الاستفراغ ومكنش في اكل بيقعد في معدتي
وخلف بتحطي علاج عشان استفرغ ومعدتي تتعبني
ليه تعملي كده ليه ممكن افهم......مردتش......قال بغضب انطقي بتعملي ليه كده واكيد انتي اللي حرقتي الفستان وانتي اللي كنتي عايزه توقعي جنه من على السلم صح قولي
وقفه نواره ودموعها نازله بس......أنا عايز اعرف عملتي ليه كده رودي عليا........قالت نواره يونس أنت أنت مكنتش لي جنه
وقالت بحقد وكره ليه تظلم نفسك معاها دي حتي خليفه يمكن متخلفش ليه تكسر قلبي يا يونس ليه وانت عارف إني بحبك والناس كلها عارفه انو إحنا هنكون لي بعض
وانا عملت اكديه عشان متقربش منها......أنت ليا.....قطع كلامها
يونس بغضب وقال اخرصي اكتمي خالص.....إنتي اظاهر اتجننتي او جرتلك حاجه في عقلك إنتي خابره بتجولي ايه
جنه مراتي غصبن عنك رضيتي او لا إنتي حره بس لو مرجعتيش عن اللي في دماغك ده انا حقولك لي الكل اللي حصل
وهسيب فهد ووليد يتصرفوا معاكي أنا محبتش اطلعك وحشه قدامهم وهتغضى عن الموضوع عشان إنتي اختي ومش عايز حد يكرهك.....وانسي اللي في دماغك ده عشان
انا مكنتش ليكي أنا موعدتكيش بحاجه ولا لمحتلك بحاجه طول عمري بعتبرك اختي مش اكتر ف اعقلي احسن وأفضل ليكي
ومتعلقيش نفسك بحبال دايبه.....
خبط الباب قال يونس ادخل دخل وليد وسهر.........سهر جريت علي يونس وحضنته...حبيبي ألف سلامة عليك يا قلب اختك
ان شاء الله أنا وأنت لا...
الله يسلمك يا قلبي بعيد الشر عنك وقبل جبينها.....قال وليد بغيره مكفايه بوس واحضان.....ضحك يونس وقال وانت مالك اخ واخته اي ده.....
وليد بص علي نواره......قال نواره إنتي هنا .....مالك ياد جايه تشوف اخوها ولا ممنوع
لا يا خوي مش ممنوع....قعدوا يهزرو ويضحكو......دخلت جنه وشفتهم وهم بيضحكوا...
وقفت تبكي ودموعها نزلت تجري مش متقبله أنو يونس فعلآ مريض.....لاحظة دموعها سهر جريت اخدت الصنيه منها وقالت
مالك يا قلبي ليه بتعيطي يونس كويس وكيف الحصان اهو متخافيش هو بخير......مسح يونس على وشه وقال تعالى يا جنه
قربت جنه منه....شدها لي حضنه......نواره مستحمليتش ومشيت
وقال اهدي أنا كويس....وبعدين قال بهمس خلاص بقى هتفضحينا أنا غلطان اني بقولك.......استني ياعم هي مش هطير استني بس لغاية مانمشي
حدفه يونس بالمخدة بس ياغلس يارخم......والله كده يعني أنت بتطردني يلاه يابت ياسهر امشي على غرفتنا......سحب ايده سهر ومشى
قالت جنه عجبك كده اهو زعل......وضع ذراعه على كتفها وقال
ده رخمي مش بيزعل عادي خالص.....
اتجنيتي يانواره تعملي كده في ولد عمك اكديه تعملي كده في زوجك المستقبلي والله في سماه لو حد غيرك عمل اكديه
في ولدي مكنتش خاليته يوم واحد في الدنيا مكنتش رحمته
خالتي انا غلط سامحيني انا مفكرتش في العواقب سامحيني والله مش قصدي أضر يونس......بس بس انا مش عايزه يقرب من جنه
حضنتها جبريه وقالت المره دي سماح وسيبي الموضوع عليا وانا هتصرف.....
كان مسطح على السرير وموجه نظره لي السقف وقال.....
وبعدين يا رضوان بطل تفكير فيها خرجها بره دماغك ومتسمحش ليها تدخل قلبك....
نفخ بضيق وقام وقف في البلكونه بص لقي جنه وقفه
نظر كمان كانت نواره رجع دخل الغرفه تاني وقال وبعدين في ام الملل ده......
اتفضل العلاج ويلاه عشان ترتاح.....خد يونس العلاج.....وبعدين حط ايده على رأسه وقال جنه...
نعم .....نعمه الله عليكي.....أنا كنت عايز....عايز ايه يا يونس قول على طول
قال يونس بم أنو تعبان وبقي لي في الدنيا القليل كنت حابب إنو
انو ايه قول يايونس.....قال بندفاع نتمم زواجنا...يتبع
عارفه البارت قصير يعني اعتبروه هديه أنا مكنتش هنزل بس لقيت تفاعل ف حبيت انزلكم بارت هديه
•تابع الفصل التالي "رواية ليس العمر حاجز" اضغط على اسم الرواية