رواية قلبي بينادي باسمك الفصل السابع عشر 17 - بقلم ياسمين
part 17 انا اسفه
سوار: انت بتعمل أيه هنا
فتحي: لا لا ينفع كدا ، مش تيجي تطمني على خالك حبيبك
سوار: انت عديت ازاي من الشرطه الي تحت
بصت لسالي
سوار: انت الي دخلتيه
سالي: شرطه أيه ، هو في أيه
فتحي: شفتي يا سالي ، اختك المحترمه طلبالي الشرطه
سالي: نعم ، هي وصلت لكدا
سوار: هفهمك بعدين يا سالي يلا ننزل بس
سالي: ننزل فين يا سوار ، انت بقيتي بتعملى حاجات غريبه ، ازاي تطلبي الشرطه لخالو
سوار: أرجوكِ مره واحده بس اسمعي كلامي
سالي: وأسمع كلامك ليه عشان تعملى فيا حاجه زي ما شليتي ماما
فتحي: أهو قانونيا ، انت كدا جانيه يا أستاذه سوار
ابتسمت سوار بسخريه و بصوت عالي بدأت تتكلم
سوار: قانونيا أيه ، مش لما تكون بتفهم في القانون الاول
سالي: يعني انت الي بتفهمي يا ست المدرسه
سوار: يا بنتي دا مجرم ، دا لا محامي ولا حاجه ، الشرطه بتدور عليه وهرب من القسم ، دا هو و مامتك الي أتفقو على خطفى عشان ياخدو فلوس بابا
فتحي: هم لحقو غسلو مخك يا بنت اختي
سالي: انت اتغيرتي من وقت ما لقيتي باباكي ، انا كنت عارفه
بعدت سالي عنها و خرجت دفتر الشيكات من جيبها و رمته في وش سوار ، الي اتصدمت من رد فعلها
سالي: مش انت جايه عشان دا ، اهو روحي بقا و مش عاوزين نشوف وشك تاني
سوار: سالي انت مش فاهمه حاجه
سالي: انت الي مش فاهمه حاجه ، الست الي ربتك ٢٦ سنه و خافت عليكي ، اول ما لقيتي أهلك موتيها بالحيا ، و خالك الي من لحمك و دمك طلبتيله الشرطه ، عاوزاني اثق فيكِ و اسلملك نفسي!!
وقفت سوار مش عارفه ترد تقول أيه فتحي قدر يضم سالي ليه ، و يثبت لها انها وحشه ، قرب فتحي لسوار و همس في ودنها
فتحي: قولى لابوكِ اني مش هسيبه في حاله ، و والله لأوريه النجوم في عز الضهر
غمضت سوار عينها و رجعت لورا و بصت لسالي
سوار: هتعرفي اني كنت بقول الحقيقه ، بس اتمني تعرفيها بدرى
خرجت سوار من الشقه و ايديها بترتعش ، مسكت في ايديها دفتر الشيكات و راحت المستشفى
___________________________________
فتحي: اكيد هتبلغ عني تحت و هيطلعو يدور عليا دلوقتي
سالي: لا يا خالو متخافش انا هطلعك من البيت و محدش هيعرفك
فتحي: ازاي
مسكت سالي الموبيل و اتصلت بواحده من صحابها في المدرسه ، دخلت العماره و طلعت لسالي
سالي: ها عرفتي تتصرفي في الي قلتلك عليه
رقى: اه ، دا انا اتعذبت عشان الاقى مقاس كبير
سالي: المهم جبتي
بصت سالي لفتحي و ادته اكياس
سالي: ادخل يا خالو البس دول
بص فتحي في الاكياس
فتحي: أيه دا يا سالي ، على اخر العمر هلبس لبس ستات
سالي: هتلبس يا خالو ولا تنزل و الشرطه تاخدك
فتحي: خلاص خلاص هلبس
دخل فتحي لبس اللبس الي سالي ادته ليه و خرج ، كانت ملحفه سوده كبيره و نقاب
سالي: هتنزل يا خالو معانا بس بعيد عننا متتكلمش مع حد و انا عندي مكان تعد فيه متقلقش
فتحي: هو أيه جو المسلسلات دا
سالي: متخافش يا خالو ، احنا مجربنها اكتر من مره
نزلت سالي و رقى و وراهم فتحي عدو من الشرطه و محدش خد باله
___________________________________
عبد الله: هلا تركي وينك
تركي: بسوي شي ضروري و بجيك يبا
عبد الله: انت خرجت من المشفى
تركي: لا تقلق يبا ، بخلص شي و اجيك
قفل عبد الله المكالمة مع تركي و بدأ يدور على سوار و لكن ملقاهاش ، اتصل بيها و هي مبتردش ، بدأ يقلق و نزل للظباط الي تحت
عبد الله: حياكم الله ، كيف الحال
الظابط: الحمد لله يا شيخ ، انت كويس
عبد الله: بخير الحمد لله ، بدرى ان شغلكم صعب بس ما شفت شابه تخرج من المشفى محجبه كذا
الظابط: صعب يا شيخ اقولك ، انت شايف كميه الناس الي خارجه
حرك عبد الله راسه بمعني فاهم و طلع تاني المستشفى
___________________________________
وقفت قدام النيل و حست بتقل الدنيا على قلبها ، قعدت على الكرسي و بدأت تفكر مش عارفه تعمل أيه ، سالي صدقت فتحي ومهما عملت مش هتصدقها ، معرفتش تقول الشرطه انه فوق عشان تركي هيعرف انها كانت رايحه تاخد منها دفتر الشيكات ، مش عاوزه يكون حوليها دواير شك ، قطع تفكيرها صوت هي عارفاه كويس
تركي: ليش تسوين كذا
فتحت عينيها بسرعه و بصت له
سوار: تركي ، انت جيت هنا ازاي
تركي: ايش تخبين عني!
سوار: مش مخبيه حاجه
تركي: و ليش تخرجين بدون علمي
سوار: كان لازم اروح البيت عشان اشوف سالي و اتطمن عليها
تركي: سوار ، انا وثقت فيكِ لا تخونين ثقتي
بصت سوار في عيون تركي الي كانت حاده على غير العاده ، و أخدت نفس و غمضت عينيها
سوار: هحكيلك ، بس انا مش عاوزه أخسركَ انت و بابا ، انا مصدقت لقيتكم
بصت سوار في عينيه و خرجت دفتر الشيكات بتاعه ، بص لها بلوم و صدمه
سوار: قبل ما تفكر في اي حاجه ، ولا تأخد عني فكره غلط انا هفهمك كل حاجه ، من قريب اكتشفت ان سالي بتجمع فلوس لشخص ما عشان يكملو تمن الشبكه عشان يخطبها ، و فوجئت ان الموضوع وسع منها لدرجه انها باعت خاتم دهب ليا عشان تديه فلوسه ، و حاولت اقنعها ان كدا مينفعش و للحظه افتكرت انها سمعت الكلام ، لما دخلت مكتبك كانت بتدور على حاجه تديهاله ، و ملقتش غير دا ، حاولت اني أقومها و لكن معرفتش ، و رحتلها البيت عشان اخد دفتر الشيكات منها
ادته الدفتر و رجعت شبكت ايديها في بعض في توتر
سوار: و كنت عاوزه احطه في مكتبك من غير ما تعرف ، كنت بحاول لآخر لحظه أخلي منظرها قدامي و قدامكو كويس بس معرفتش
سكتت سوار تبص في ملامح تركي الي مش عارفه تفسرها ، غمض تركي عيونه بيحاول يوزن الدنيا في دماغه و حط دفتر الشيكات في جيبه و قام من الكرسي من غير كلام
سوار: تركي انت مصدقني صح ، انا لو عاوزه فلوس كنت طلبت من بابا ، مش هحتاج اسرق
بص لها تركي و قرب منها و باس راسها
تركي: ليش تتحملين كل هالمواضيع لحالك ، كان فيكِ تحكي معي و نحل الموضوع ، ما تتحملين كل ذا
ضحكت سوار و نزلت دموعها و مسكت ايد تركي ، افتكرت كلام فتحي و قلقت على باباها
سوار: في حاجه كمان محتاجه اقولهالك
___________________________________
ايهاب: في حد دخل او خرج شكله غريب
الظابط: لا يا فندم مفيش
ايهاب: بتتأكدو من البطايق
الظابط اه يا باشا
دخلت منقبه المستشفى ، شافو بطاقتها و عدوها
ايهاب: استني استني يا مدام ، انت ازاي تدخلها من غير ما تتأكد منها
الظابط: اشوف وشها
ايهاب: في أيه يا حضره الظابط ، دا سنه أولى شرطه انا هعلمك و لا أيه
رجعت الست و كشفت وشها و دخلت ، وقف ايهاب يزعق في الظباط
ايهاب: طبعا حضرتك فوت كل المنقبات الي كانو قبل كدا ، اطلعلي يا ابني باتنين عند دكتور تركي و المكان الي يقولك تقف فيه تقف ، و حسك عينك انت و هو تفوت حد و الله ليكون اخر يوم ليكو في الداخليه
___________________________________
سالي: خالو ، هي طلبتلك الشرطه ليه
فتحي: زي ما سمعتي منها ، قال أيه انا خاطفها
سالي: طب انت عرفت مين اصلا الي كان خاطفها
فتحي: لا معرفش
سالي: اومال قلتلى انا هتصرف و اختفيت ليه يا خالو
اتلجلج فتحي
فتحي: اه ما انا كنت بحاول اوصلهم و معرفتش
سمعت سالي كلام فتحي و مقتنعتش بيه ، قررت تفتح الموبيل تشوف اخبار عمر أيه لقت صحابه منزلين له صور لعربيه جديده و هو راكبها و كاتبين تحتها " الزهر لعب معاك عقبال ما يلعب معانا" ، دخلت ستورى زمايله لقت كل واحد فيهم مصوره و هو بيسوق العربيه و في الي بيصوره و هو بيدفع فلوس العربيه ، اتصدمت و اتصلت بصاحبه حسن
سالي: ايوا يا حسن
حسن: ايوا ي سالي ، عمر مش معايا
سالي: هو عمر جاب عربيه
حسن: اه انت متعرفيش ، دا انا قلت انك اول واحده هتعرفي
سالي: متعرفش هو جاب الفلوس منين
حسن: مسألتش يا سالي ، بس انا عارف انه كان بيحوش بقاله فتره ، انت معقوله متعرفيش الحاجات دي
قفلت سالي مع حسن و قلبها وقع في رجليها و اتصلت بعمر ، مردش اول مره اتصلت تاني لحد ما رد
عمر: ايوا يا روح عمر
سالي: انت اشتريت عربيه
عمر: أيه الدخله دي يا سالي
سالي: رد عليا ، انت اشتريت عربيه
عمر: هو في أيه يا سالي ، مالك كل شويه تطلعيلي بهوجه شكل ، دي مبقتش عيشه
بدأت سالي صوتها يتهز
سالي: أرجوك رد عليا ، انت اشتريت عربيه
عمر: اه اشتريت عربيه ، ارتحتي
سالي: انت كنت موحش فلوسها غير فلوس الشبكه
ضحك بصوت عالي
عمر: اموت و اعرف مين العبيط الي فهمك اني هاجي اخطبك ، هو في راجل يخطب بنت مشي معاها
سالي: بس احنا كنا بنحب بعض
عمر: ولو كنت بحبك انا مش هتجوزك ، هو في بنت تسرق أهلها و ترمي جتتها عليا و المفروض اني اتجوزها ، اكيد معيوبه
سالي بصوت عياط و مكسور
سالي: اخرس قطع لسانك ، انت أخدت فلوسي و اشتريت عربيه ، انا استأمنتك نفسي و فلوسي و خنتني
عمر: بقولك أيه شغل المثاليات دا ميمشيش معايا ، روحي الله يسهلك احنا كدا خلاص خلصت حكايتنا
سالي: و فلوسي الي سرقتها ، و تعب اختي الي راح على الارض
عمر: اثبتي ان معايا فلوس ليكِ ، يلا اقفلي انا داخل على لجنه
قفل السكه في وشها و هي بتبص على الموبيل مصدومه ، اتصلت بيه تاني بس كان خلاص عملها بلوك ، انهارت و مسكت الموبيل تشوف مين الي تتصل بيه تستنجد لقت قدامها رقم سوار ، اول ما شافته افتكرت كلامها و انها طلعت صح في النهايه ، مكنتش غيرانه منها بصت لفتحي الي كان واقف في البلكونه و بيشرب سيجاره و حطت ايديها على بقها
.
.
.
.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية قلبي بينادي باسمك) اسم الرواية