رواية انتقام انثى الفصل التاسع عشر 19 - بقلم رشا منصور
سناء….
كنت فرحانه فى جيلان خليها فى الزريبه علشان تحرم تبص ل عبدالرحمن تانى وروحت حكيت ل امى ومرت عمي وفضلنا نضحك فى وسط الضحك لقينا البت بهيه قالت حاجه خو’فتنا ….
البت بهيه….
يا ست الحجه الدكتورة ممكن تعمل لكم مشكله. بجد مدام الواد معاه جنسيه. أجنبيه. وتبلغ. أنكم واخدين الواد منها ولو هى كمان معاها الجنسيه’ يبقي الدكتور مروان ممكن يتقبض” عليه لأن عندهم مينفعشي يتجوز ع اجنبيه’ زى ما حصل فى المسلسل مين مبيحبش فاطمه كان هيتقبض’ ع احمد عبدالعزيز لولا الست شيرين خليته يطلقها’
الحقوا يا حجه خدوا الموبايل منها قبل ما الدنيا تتغفلق ع الكل
سعديه ام مروان….
ايوة صح انا شوفت المسلسل ده يالهوى. أجري يا سناء خدى منها الموبايل وعرفي ابوكي بالكلام ده بدل ما تاخد الواد مننا وتسافر به ولا تودى اخوكى فى دا’هيه
أحنا عيالنا ميتربوش بره ابدااا ولقيت سناء بتي قالت لو هى فعلا ناويه تعمل حاجه كانت اتصلت من أمبارح وكان زمان الدنيا مقلوبه. عندنا لكن دى بتهد’د يعني عاوزة تساوم ابويا وأكيد عاوزة فلوس زيادة
قولت لها بردو فهمي ابوكي وخدى منها الموبايل مش ناقصين مصيبه’ أدى اللى خدناه من اخوكى
عمتي إحسان. …
دخلت البيت لقيتهم كلهم قلقانين. ولما سألتهم وقالولى ع اللى خا’يفين منه قولت لهم دى واحدة كل اللى يهمها الفلوس ولو كانت ناويه ع المشا’كل كانت عملت كدا من أول لحظه عرفت فيها ان جوزها هيتجوز عليها لكن ده أنا سمعت يوم الفرح مروان بيطلب من عثمان ربع مليون جنيه علشانها وبعد أسبوع يحول لها مليون جنية
انتوا خدوا الموبايل بس كأنه عقا’ب لها علشان تبقي تخلي بالها من أبنها وبعد أسبوع ولا اتنين يبقي عثمان يرمي لها قرشين. ساعتها هتنسي كل اللى حصل
روحى يا سناء عرفي ابوكى بالكلام ده وخليه ياخد الموبايل
وبعد كدا قولت لهم تعالوا نعمل الوكل علشان بعد كدا هنام وخليت بهيه عملت لنا كلنا قهوة يمكن نفوق شويه
مروان….
بعد ما عبدالرحمن قفل المكالمه اضيقت. اوى حسيت ان مش من حقي اكون براحتى مع مراتي وبعدين فكرت شويه قولت أنا عاوز ايه غير الفلوس ومدام هفوز بالفلوس وعليهم واحدة حلوة يبقي مافيش مانع انفذ لهم اللى هما عوزينه
وقربت من لمياء وفضلت ادلع فيها واقولها انتى أحلي حاجه حصلت لي فى حياتي لحد ما بقت مبسوطه
جيلان…
الفلاح ابو مروان خلاني انضف الزريبه أنا كان ممكن اتصل بالبو’ليس لكن وقتها هسافر أنا وأحمد من غير فلوس أكيد لما مروان يخلص أسبوع الز’فت العسل بتاعه هيعمل حاجه لان مصلحته معايا أنا لكن هما بالنسبة له زى atm ومجرد ما ياخد الفلوس منهم هيبعد عنهم هصبر لحد ما اخد فلوسكم او روحكم. وياريت لو الاتنين وساعتها أحمد ابني يورثهم
الشيخ درويش….
كنت متابع كل اللى بيحصل فى بيت عثمان وعارف كويس ان إحسان عاوزة تاخد فلوسها من أخوها ورغم كدا استغربت أنها مش عاوزة تمو’ت عياله مع ان وقتها هتورث. فيه وساعتها أكيد يبقي ليا نسبه فى الفلوس بس هحاول مع الوقت اقنعها بكدا
سناء….
كنت فى المطبخ بعمل الأكل مين يصدق ان غلطه أعملها وأنا صغيرة ادفع تمنها دلوقتي وأشوف جوزى مع ست غيري
الغريب إنى مش مضا’يقه من انجى ولا من اى حد هنا أنا زعلانه. من نفسي وع نفسي وبس
أنجي. …
بعد ما خلصت مع لمياء كان نفسي أعرف ياتري أمي قالت للشيخ يخلي عبدالرحمن يفضل يحبني ع طول
وببص لقيت عبدالرحمن بيبصلي وبيقولى حبيبي سرحان فى إيه أوعي عقلك فى يوم ينشغل فى اى حاجه غيري أنا بغيير عليكي حتى من نفسك لو تعرفي أنا بحبك اد ايه وفضل يحكيلي حاجات كتير من أيام ما كنت لسه صغيرة وبيوديني المدرسة كنت مبسوطه أوى وأنارشامنصورحاسه إنه بيحبني من غير سحر ولا أعمال يارب بس سناء ربنا يهديها ومتنكدتش. عليا
أمي حمديه. …
كنت عاوزة اعرف إحسان عملت إيه أنا واثقه أنها ناويه تعمل عمل علشان خاطر بتي بس مش عارفه اكلمها هنا الحيطان لها ودان واستغليت أول ما سعديه خرجت من المطبخ وسناء راحت تطمن ع العيال وقولت ل إحسان عملتي ايه طمنيني ع بنتي لقيتها قالت اطمنى كلها تلات أيام وهتشوفي بنفسك ولقينا سناء داخله علينا لحقت بسرعه غيرت الكلام وقولت
يعني تفتكري جيلان دى ممكن ينصلح حالها فى تلات أيام بس ده طبع ياختى ده لو قعدت تلات سنين وسط البهايم دى واحدة معاشرة التعا’بين والعقا’رب لحد ما بقت زيهم
ومن جويا فرحت لما إحسان طمنيتني ولقيت سناء قالت لنا والله يا مرات عمى عندك حق دى تربيه عقا’رب
عمتي إحسان. …
ضحكت ع كلامهم وقولت لهم أنا هاخد الأكل اوديه ل أنجي وهنام هناك تحت لقيت سناء قالت ليا لا يا عمتي ميصحش ع الأقل بعد أسبوع دى الأصول بصيت ل حمديه قولت لها إيه رأيك لقيت حمديه ضحكت وقالت عين العقل ما البيت هنا واسع وده بيتك بردو كنت عارفه ان حمديه فهمت قصدى
بس دلوقتي لازم أقنع عثمان أنه يخرج جيلان من الزريبه بعد أسبوع بحجه أننا نتأكد أنها استوعبت الدرس وهتاخد بالها من أبنها وبعد كدا تسافر به ووقتها هكلم الشيخ درويش يعمل السحر الأسود وطبعا لما الواد يمو’ت كلهم هيقولوا ان جيلان هى السبب علشان مهمله ودى حاجه واضحه للكل
وبعد ما جهزنا الأكل طلعت ل لمياء كنت واثقه أنها قلقانه لكن أول ما شافتني قدامها وضحكت لها لقيتها فرحت وحضنتني قولت لها بصوت واطى. كلها تلات أيام ويكون زى الخاتم بصباعك اما التاني فى خلال شهرين بالكتير أوى وخلي الكل يشوفك وانتى بتلعبي معاه وبتحبيه
لمياء ….
بعد كلام عمتى ليا فرحت أوى وبصيت ل سناء وقولت لها اومال فين أحمد قالت ليا مع عيالي قولت لها تبقي خليه يطلع يقعد معانا بالنهار وبالليل ينام مع الأولاد حرام ابعده عن باباه
ولقيت عمتى إحسان قالت ست البنات هو فى زي حنيه قلبك فعلا متخا’فشي عليك ولا تحمل همك إلا اللى من د’مك
لقيت مرات عمي قالت لها والله ما فى زى لمياء ياريتك تفهم الفرق ما بين اللى خايفه ع مصلحه ابنك وبين واحدة كل تفكرها فى نفسها وبس مجايبك السو’ده اللى ابتلتنا بها
مروان….
لقيت الكل طلع فيا مجرد ما لمياء طلبت ان أحمد يبقي يقضي وقت معانا بس عندهم حق دى المفروض تبقي مرات أبوه يعني تكر’ه وجوده لكن دى بدور ع مصلحته
مسكت ايدها وبوستها وقولت لهم لمياء دى نعمة ربنا رزقني بها وأنا معاها حاسس إنى ملك وهى الملكه بتاعتي
سناء…
طب يا جماعه نخرج إحنا علشان وجودنا دلوقتي مش مناسب ربنا يسعدكم يارب وقفلنا الباب عليهم
عمتي إحسان. …
يلا نودى الأكل ل أنجي وأنام أنا مش قادرة حاسه كأن الليثي لسه بيغني ضحكوا عليا وسناء جت معايا نودى الأكل وأول ما شافت أنجي باركت لها وحضنتها وبصت ل عبدالرحمن ووطت رأسها وقالت أنا نازله
لقيت عبدالرحمن شدها وحضنها وقالها وحشتيني لقيتها بصت له ولانجي ولقيت أنجي بتبصلي روحت هزيت رأسي وضحكت لها
راحت أنجي قالت لها تبقي اقعدى نأكل مع بعض ضحكت وقولتلها خلاص بيتقوا عيله واحدة وهتاكلوا سوي وخلاص نسيتي امك يا أنجي لقيت عبدالرحمن قالي طب والله ما انتوا ماشين إلا وتاكلوا معانا وان شاء الله من بكره هاتوا العيال وتتغدوا معانا
سناء….
لا طبعا مينفعش الناس تقول ايه ولو عاوز تشوف العيال هجيبهم وقت ما بنجيب لكم الأكل تشوفهم وخلاص ولا أنا بتكلم غلط يا عمتي ما تقولى له حاجه يا أنجي لقيتها قالت !
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية انتقام انثى) اسم الرواية