رواية حكاية رنا كاملة بقلم سارة عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية رنا الفصل الاول 1
_هو انت محبتنيش؟
=….
_يبقا انت محبتنيش! طيب انا عارفة ان احنا اتجوزنا مش عن حب ومحبيناش بعض حتى بس انا حبيتك والله بصدق اوي ومش بنساك ولا بعرف، وانت خلتني احس انك بتحبني وانت!!
=وانا محبتكيش.. احنا اتفقنا اننا اخوات
_بس انت تصرفاتك كانت بتبين عكس دة
=لا دي الحقيقة واصلا حبيتيني لية؟ خنتي الوعد!؟
_وانت خنتني
=انا مخنتكيش
_لا حتى لو مبتحبنيش وحتى لو عايشين زي مش عايشين مع بعض بس انت كنت واعدني ان مفيش حاجة هتخفى بينا وقولت ان برغم اننا اخوات الا انك هتصوني وانت معملتش اي حاجة من دي خالص
=انا مخنتكيش على فكرة
_لا انك تكلم حد وفي حد فحياتك يعني خنته
=مين قال انك فحياتي؟ مين قال اصلا اني حبيتك ولا بحبك ولا حتى هحبك.. يارنا ياحبيبتي احنا كنا صحاب واخوات فجوازنا دة.. وانا كنت بعاملك بما يرضي الله ونتي فكرتيني بحبك مع انك عارفة ان كل واحد فينا عايش مع نفسه انتي بس فكرتيني بحبك ، انا مش عاوز اسيبك بس فنفس الوقت مش عايزك تفهميني غلط ولا تفتكري حاجة عكس حاجة
_ال انت شايفه، بس انا مش هعرف استحمل كدة واكتر.. نسيب بعض وكدة كدة مفيش حاجة بينا حتى لحظة حب عشان تهون علينا او نندم عليها انت اصلا محبتنيش.. انا اتوهمت بيك بس
=هعملك اللي انتي عاوزه.. بس لو سحمتي متحسسنيش اني شخص وحش لمجرد اني مغلطتش
_انت مغلطتش؟ يعني مش شايف انوحتى كنت تعرفني ان في واحدة فحياتك؟ عمتاً العتاب ملهوش لزوم انا هدخل الم حاجتي وهمشي
=لا تمشي فين رنا انت….
_منا همشي.. وانت مش هتعترض.. تمام؟
{كنت بلم حاجتي وماسكة دموعي بالعافية كرامتي مسمحتليش اعمل كدة.. انا عارفة انو مكنش بيحبني.. بس لية طول الوقت تصرفاتة كانت بتبان انو بيحبني؟ هو انا اتوهمت انو بيحبني عشان بحبه.. انا اتجوزته بس عشان ارضي اهلى وعشان بابا كان موصيني اني اتجوز واعمل بيت وعيلة بعيد عن الاهل ال مش هيحبولي الخير، وهواتجوزني عشان يرضي اهله.. توقعت ان قصتنا هتكون قصة وردية وهتنهي بأطفالنا! بس هو محبنيش وانا حبيته.. حب من طرف واحد.. او حب من طرفين، بس انا كنت الطرفين!}
بعد شوية لميت حاجاي وهو اصر يوصلني وكان بيحاول يعتزرلي ويفهمني بس انا كنت ساكتة طول الوقت.. من بعد وفاة اهلى، وسفر اختي واناعايشة فبيتنا لوحدي وهو كان مالي عليا حياتي رغم انو محبنيش، بس انا بحب.. اخ نسيت انو خلاص كدة خلصت حكايتنا
_اتصل بيا بكرة انزلك عشان نروح المأذون.. سلام
=يا رنا!!
_اية
=حقك على راسي
{مشيت وسبته مقدرتش اسمعه بس هو عمل عكس توقعي ونزل ورايا بسرعة وشدني من ايدي
وبصلي فعيني بعنيه ومسكني من نقطة ضعفي هنا
وقالي:
متزعليش من كلامي ليكي.. انا معترف اني غلطان.. عارف اني خو.نت الوعد لللي كان مابينا، بس حقك على راسي اني دلوقت زعلتك.. انتي صونتيني يارنا وخليتني بالك علينا كل الفترة دي.. انتي كنتي فالفترة دي كل حاجة.. بس انتي كنتي عارفة اني بحب قبلك.. كنتي عارفة اني لسا بحبها.. ف هي لسا موجودة ولسا بحبها، انتي تستاهلي حد احسن مني يارنا.. وتستاهلي تتحبي بجد وتتصاني، تستاهلي كل خير.. شكرا على كل الفترة دي يارنا
[مكنتش ناوية اضعف.. فرت دمعة من عيني.. فاتكلمت بكل صعوية وصوتي باين اني على وشك الانهيار..
_خلاص.. اطلع؟
[لقيته فجاة ومرة واحدة بدون مقدمات حضني.. وقالي: متعيطيش انا اسف اني زعلتك وخليت دموعك تنزل.. انا هحررك مني عشان تكوني اسعد وتلاقي اللي يسعدك
[بدون ارادة محستش بنفسي غير وانا ببادله الحضن وبنهار.. وهنا انهارت حصوني،، كان نفسي اقوله خليك جمبي ومتبعدش عشان بحبك.. بس للاسف كل حاجة خلصت.. كنت بفلهق وبعيط وانا مش فاهمة لية ضعفت قدامه..! مكنتش ناوية اعمل كدة.. كنت ناوية افضل قوية قدامة..
_انا اسف.. اسف بجد اسف. حقك عليا
[وياترر بتعمل اي اسف بعد م دشدشتني ميت حتة.. مفيش حاجة هتصلحني
سبته ومشيت قبل م انهار اكتر
وكملت انهيار ف اوضتي ال رجعتلها بعد كتير اوي
بحبه بس بقيت اكرهه.. ولا لا
مش عارفه
{صليت وانا من جوايا بقولو يارب انا مبقاش ليا غيرك.. طمني يارب انا تعبت اوي،
بعدها كعادتي نمت.. نمت وكنت خايفة انام ما اصحاش من كتر الحزن اللي كنت فيه بجد ومن جوايا كان قلبي متكـ.سر ميت حتة..مش ذنبه. يمكن انا معرفتش احببه فيا
كنت بضحك على نفسي مع اني عارفة انو مبيبحبنش.. بس كان عندي امل لو ضعيف
والصبح.. صحيت مفزوعة على صوت جرس الباب.. والموبايل اللي عمال يرن، مأخدتش بالي منه.. روحت افتح الباب الأول
_صباح الخير.. انا اسف صحيتك بس دة معادنا وانا اتصلت بيكي كتير اوي تنزليلي زي ما اتفقنا، بس مردتيش
=انا اسفة مسمعتش الموبايل.. ونسيت خالص
انا لسا ملبستش
طب ادخل ياعلي، هلبس وننزل
_بس…
=عمتاً علاقتنا لسا منتهتش وانت لسا جوزي متقلقش
{ف دخل.. وانا ندمت اني فتحت، يارتني ما شوفتو تاني ولا فاجئتي بالطلاق من جديد.. مش عايزة، قلبي مش مطاوعني
لبست بسرعه.. فطلعت ونزلنا فعلاً ووصلنا هناك
فكان رد الشيخ
_انتو اكيد عارفين ان الطلاق مفهوش تهاون وسهل.. فكرتو كويس
_فكرنا وواخدين القرار بكل اريحيا ياشيخ.. ودلوقتي ابدأ الاجراءات
[كنت معمية ومشوشة.. مش وعية انا بمضي على اية ولا بعمل اي ولا انا فين
ولحد م وعيت فلحظا لماقالو ارمي اليمين..
_يلا يا استاذ قولها انتي طالق…
….. يـ. استاذ قولها انتي طالق
_انت. انتي طالق
{مستنش اكمل.. فثانية كنت مروحة…
_هوصلك يارنا استني
=لا مبقاش في بينا حاجة عشان نتكلم او عشان توصلني
خلاص كدة حكايتنا خلصت
_انا بعتزرلك للمرة المليون اني عشمتك فيا.. بس اكيد انتي عارفة انو مش ذمبي
ابتسمت: اكيد
{ولفيت ضهري ومشيت وساعتها كانت دموعي مغرقة وشي، مكنتش متخيلة اني خلاص مش هعيش معاه تاني ولا متخيلة اني بقيت بعيد عنه ومش هسمع صوته تاني خلاص
بس روحت كملت عياط فالبيت، وصليت ونمت وفضلت على الحال دة….
______
_انت طلقتها ياعلي
=ايوا ياريم طلقتها.. هي صعبانة عليا اوي بجد.. مشوفتش منها حاجة وحشة وكانت دايما بتراعيني بجد
_ما خلاص يـ علي.. ميصعبش عليك غالي، احنا دلوقت هنفكر ف اللي جاي. هنفكر في فرحنا وحياتنا اللي جاية وهنكملها سوا. ولا انت مبتحبنيش!؟
_لا طبعاً ياريم انتي حبي من زمان.. انا بس حاسس بالذمب
_ذمب اية؟؟ وانت كنت حبيتها
هتفضل تتكلم عنها كتير! خلاص روحلها احسن
_خلاص ياريم حقك عليا مش هتكلم اصلاً
___
{الباب خبط ف فتحت
كانت مفاجأة غير متوقعة واتصدمت لما شوفتها.. كانت اختي، اللي لقتها جت من السفر علشاني واول ما عرف بطلاقي سابت حياتها ودراستها وجت
محستش غير وانا بحضنها وبنهار فحضنها وهي..!! كانت بتطبطب عليا وبتهون عليا
_انا عارفة انك كنتي بتحبيه..! بس دة نصيب ودة اللي ربنا عاوزه مش كدة
يووه.. كفاية بقا دموعك غرقتلي لبسي ياست هانم
مش هدخليني ولا اية
فضحكت بحزن: ادخلي يلا
_جبتلك حاجات تجنن.. لا تقوليلي حزينة ولا مكتئبة، انتي دلوقتي معايا يعني مينفعش تعيطي.. حسك عينك اشوف دموعك تاني، هزعلك
_مريم انا بحبه اوي
_يادي النيلة الزرقا.. حبيبتي انا عارفة بس لازم تحاولي تتقبلي فكرة انو خلاص مبقاش في بينكو حب
صح؟
_بس
_بس انا شايفة انك تيجي فحضني وتنسي كل الهموم دي، ولو سمحتي بطلي عياط
{فروحت فحضنها ورجعت اعيط تاني عادي
وفضلت على الحال دة.. لا بتحسن ولا بنسا.. ومكنتش عارفة انساه عشان كنت بحبه طول السنة دي.. احنا فضنا مع بعض سنة عيشة اخوات.. بس مكنش يعرف اني بحبه حب..!
وتعدي الايام ومفيش تغيير.. كل حاجة زي ما هي
وفيوم صحيت من النوم وكتت فاتحه موبايلي عادي،، ف لقيت ماسدج من زميل ليا من ايام الجامعة كانت محتواها”اخير لقيت الاكونت بتاعك يارنا.. انا كريم فاكراني!! صاحب الجامعة”
فرديت عليه واتكلم معايا
وقالي ان في تجمع صحابه وصحابنا ايام الجامعة ومتفقين كلهم هيجيبو صحابهم ويتعرفو كلهم علي بعض.. وقالي انو اجي افك شوية وابالمرة يسلم عليا
فوافقت عشان اتغير شوية،، احاول اخرج عن العالم اللي انا في. واهو هقابل صحابي اللي بقالي سنين مشوفتهومش، واهو روحت وقعدت قابلتهم
كريم: انتي بجد انا مش مصدق اني شايفك يارنا، ومش متخيل انك قدامي
بابتسامة: عامل اية
كريم: انا كويس.. بس اخير جيتي بدري.. عمتا لسا مش كلهم
رنا: هلا وميري وطارق.. الحبايب كلهم هنا
هلا: ولسا مش كلهم جم.. باركيلي يارنا انا وطارق اتخطبنا
رنا: فعلا.. الف مبروك انبسطلكم بجد.. انا فاكره ان كان في نظرات كدة ايام الجامعة.
ميري: وقربو يتجوزو كمان
[كانت القاعدة لطيفه وشوية جم.. وعرفوني على بقيت صحابهم. وقابلت صحابي كلهم وتدريجيا ابتديت انسى المي لحد م قالت هلا..
: ادي ريم جت اهي
ريم: هالو هالو.. جيت بس مش لوحدي. جبتلكم جوزي معايا
هلا: كمان.. اهلا ياعم
كريم: ماشاءالله عرفتي تنقي
{كنت مصدومة من اللي شايفاه قدامي.. مكنتش مصدقة نفسي
هه اتجوزها؟ خلاص وبعد مانسيت جي يجي فوشي.. كانت ريم صاحبت هلا
وانا عمري ما تخيلت اني اشوفو ويوم ما اشوفو اشوفو معاها!!
ومرة وحدة تلاقت عيونا واخد باله مني، وكنا احنا الاتنين فحالة صدمة و..
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية رنا ) اسم الرواية