رواية ملاك العز الفصل الثالث والعشرون 23 - بقلم اية مجدي
ملاك
وقف عز قدمنا وشد علي أيده لدرجة ان عروق ايده بانت بوضوح
عز بعصبية: اي الي بيحصل هنا
فارس بستهزاء: لا لا... معقولة استاذ عز بيكلمني انا لا دي حاجة كبيرة اوي
عز معبرش فارس ووجه نظره لي أيدي لي كان فارس مسكها وقرب وشدني منه بقوة .. وانا كنت شبه في حضن عز
فارس اتعصب من الحركه دي وكان لسه هيمد ايدو عشان يخدني من عز بس عز بسرعة خلاني وراه ومسك ايد فارس وراماه بعيد وزقو
وده خلا فارس يرجع لي ورا وكان هيقع بس لحق نفسو في آخر لحظه
والحركه دي شدد انتباه كل الموجودين... اناس اجه بسرعة نحيتنا ومسك عز وكان بيحول يبعد عز بس
مكنش قدر عليه وهنا جه مالك وسحب عز مع اناس وتكلم معاه و يحول يهديه
مالك: عز خلاص اهدي مش عاوزين فضايح
عز بعصبيه: انت مش شفت الحيوان ده عمل اي
مالك: مش وقته يعز بعدين ابق اتعمل معاه
لف عز نحيتي ومسك أيدي بعصبية وسحبني وراه وطلعنا برا القاعة وطلع ورانا مالك واناس وواحد
معرفوش ...فتح عز باب العربية وركبني فيه وقلع جاكيت البدله ورماه في العربيه وراح نحيتهم
في الوقت ده طلع فارس وراح عز عليه وقف عز قدام فارس وقرب فارس من عز وقاله حاجة خلت عز
يمسكوه بسرعة ويضربه بونيه في وشه فارس رجع لي ورا وكان هيقع بس عز مسكه من عند رقبته ورجع ضربه تاني وسبه
وقع فارس علي الارض وعز ضربه في بطنه ورجع ضربه تاني لحد اما خلاص حسيت ان فارس كان بيموت
راح عليه مالك واناس ومسكو وبعده عن فارس
هدي عز واجه نحيت العربية وكان وراه مالك واناس
فتح عز الباب الي جنبي قعد جنبي وراه
واناس قعد قدام ومالك هو الي كان بيسوء.
كنت خايفه اوي من عز خصوصا بعد الي عامله في فارس خفت يضربني انا كمان
حولت علي قد مقدر ابعد عنه لدرجة اني كنت لزقه في الباب بقوة ومنكمشه علي بعضي
وصلنا عند العماره نزل عز وانا نزلت وراه واناس ومالك مشو...
مشيت ورا ودخلنا الاسانسير بس خفت أقرب من عز وهو في الحاله دي
بس الي فاجئني ان عز قرب مني واخد راسي في حضنه ولف ايده علي وسطي لحد لما وصلنا افتح الباب
ولقيت بنت وقفه قدامنه شعره قصير وملامحها جريئه
زي لبسه حرفيا لبسه زي عدمه ملوش اي لازمه انا بعد علي طول من عز وهو كان عنده عادي
هي بصت لينا وكان باين علي ملامحه الصدمه
مسك عز ايد وطلعنا من الاسانسير وهي زي ماهيا
بس الي صدمني لما عز كلمها
عز: اي الي جابك ي جومانا
هي فاقت من صدمته وقالت بدلع
جومانا: انا جيت عشان ورق ده كان محتاج انك تمضي عليه
عز ببرود: والورق ده مكانش يستنا لي بكرة يعني
ظهر علي ملامحه الاحراج ومكنتش عارف تقول اي معرفش ليه بس فرحت لما عز احراجه ... رجعت هي وقالت بتوتر
جومانا بتوتر: انا قلت ... يعني انن .. احم انا قلت ان احننا نخلص منه انهارده عشان بكره هيبق ورانا شغل كتير وكده
عز: تمام تعلي ورايه
مسك عز ايدي وفتح الباب ودخلنا وهي ورانا مش عارفه لي بس انا حسه بشعور ان انا عاوزه اقتلها كده
رحت قعده علي الكنبة علي طول وبتتعمل كأن البيت بتاعه
جومانا بدلع: مستر عز تعالي هنا جنبي عشان تمضي علي الورق
عز بس نحيته ومعبرهاش ورح قعد علي الكرسي بعيد عنها وتكلم معاه بكل برود
وانا رحت قعد علي الكرسي التاني وجومانا قمت واخدت الورق وقربت من عز بحجت ان هي بتوريه هيمضي فين... لا ومش قده وبس دي تقرب منه اوي وتتكلم بدلع
فضلت قعده كده لحد لما اخيرا خلصو وهي قامت ولمت الحاجة وقالت بدلع
جومانا: هستناك بكرة استاذ عز
عز هز راسو وهي قامت وطلعت برة بس قبل ما تطلع بصت ليه من فوق لي تحت بقرف ومشت
وانا لفيت لي عز وقلت بعصبية وغيظ
ملاك: هي مين ست ممحونه دي الي عامله شبه السحليه
عز بضحك:ههه شبه اي هههه
ملاك: انت بضحك عليه
عز:لا انا بضحك علي "شبه السحليه"
ملاك: اه شبه السحليه انسانه غريبه كده تحس ان ربنا جمع رخامت البشر كلها وحطه فيه
عز: مم بجد .. مش عرف لي شمم ريحت حاجة بتتحرق
كان بيتكلم وهو بيقرب مني وقف قدامي وانا رجعت وهو اجه ورايه برده لحد لما لزقت في الحيط وهو حط ايده علي الحيط جنب وشي
ملاك بتوتر: اااا.. احم ممكن تبعد شويه
عز: ممم لأ
ملاك: عز بجد ابعد شويه انا مش حبه كده
عز: واي هو الي مش حبه
ملاك: الي انت بتعملو ده
عز: منا عاوز اعرف انا بعمل اي
ملاك: يوو بق يعز ابعد عني
زقيته بعيد عني وطلعت جري علي الاوضه
غيرت هدومي ولبست هدوم بيت ورحت علي السرير ورفت الغطه عليه وجبت علي كرتون اتفرج عليه
وكان جنبي شنطه فيه حاجات حلوة كتير عز كل يوم بيجبلي شنطه
قعت اتفرج لحد لما عز دخل اخد هدوم وطلع راح لي الحمام ... مش عارفه ازاي بيستحمل يستحما في الجو ده
عز حرفيا كل شويه بيستحما مش عارفه ده مابيحسش بالجو ده ولا اي
دخل عز بعظ ما خلص ورح نحيت الشباك قبل مايفتحه قال
عز: ارفعي الغطه كويس عشان متسقعيش
عملت زي معو قال وهو لما اتأكد فتح الشباك وطلع سجاره وشغله
حسيت ان انا عاوزه منه بس خفت اطلب منه .
فضلت مرقبه وهو بيشربها لحد لما خلصت وسبه وقفل الشباك وطفي النور واجه قعد علي السرير
رفع الغطه ودخل تحتيه وحد ايده علي عينه ونام
وانا رجعت اتفرج علي الكرتون لحد لما فجأ النور قطع بسرعة اما صرخت من الخوف وعز قام بسرعة مجعوز
عز: اي ..في اي
ملاك بخوف: االنوور قطع يعز
عز: وانتي بتصرخي عشان كده
ملاك: ممم
رجع عز نام وانا مسكه في الغطه بخوف وكل شويه احس ان في شبح هيطلع ويخدني
عاوزه انل بس خايفه والنور لسه مجاش وعز في سابع نومه... فضلت كده لحد لما حسيت بصوت بسرعة رحت نحيت عز ومسك في ايده بخوف وهو حس وصح
عز: في اي تأني
ملاك: عز اانا خايفه خليك صاحي عشان خاطري ...الاشباح هتيجي وتخدني
عز: متخافيش انا معاكي اهو و وريني ازاي هيعرفو يخدوكي
قال كده واخدني نحيته لحد لما بقيت في حضنه ووشي في صدره وهو لف ايده حوليه وخله راسه علي رأسي ونام
حسيت بشعور حلو اول لما عمل كده فضلت شويه سرحانه و بفكر في عز لحد لماخلاص حسيت ان انل مقدرش أقعد اكتر من كده و النوم سحبني ونمت
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ملاك العز" اضغط على أسم الرواية