رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الخامس والثلاثون والاخير 35 - بقلم حبيبة محمود
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*«أحببتُـها بنقابها أڪثࢪ👀💛»*
*`الفصل"35" والأخيرة`*
احببتها_بنقابها_اكثر
البارت الاخير 35
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
*فلا تظلم نفسك بتأخير توبتك ، إن العمر أقصر من أن تضيعه ..")♥️♥️♥️🐣*
*د / محمد الغليظ*
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
كانت اسماء تنظف شقتها وفجأة تزحلقت
وكانت بطنها تؤلمها كثيرا اتصلت ب هناء
جاءت هناء لها ولكن لم تفتح اسماء واتصلت بعبدالرحمن ولحسن الحظ كان موعد خروجه من العمل أتى سريعا
وجد اسماء ملقاه أرضا
تصرفت هناء سريعا واتصلت بالطبيب
بعد ربع ساعة
الطبيب: الحمدلله الجنين بخير بس هنضطر نولدها طبيعي
وهى اغمى عليها من تأثير الوقعه على دماغها
وهى كمان بخير متقلقوش
عبدالرحمن: هى حامل ؟!
الطبيب: أيوة يا فندم حامل فى شهر ونص
مبارك
عبدالرحمن: ربنا يبارك فى حضرتك يا دكتور
اتفضل
كانت الفرحه لا تسعه ولا يعرف كيف يتصرف
ذهب الطبيب
ودخل هو الى حبيبته وروح فؤاده
عبدالرحمن: مبارك يا سمسمه يا سومه يا حبيبة قلبي انا مش عارف اعمل اى مبسوط اوى يا ماما انا هتصل برحمه اقولها واعرف كل الناس انى هبقي اب من اجمل انسانه فى الكون
اسماء وهناء يضحكون عليه كثيراً
هناء: مبارك يا حبيبي ربنا يقومك بالسلامه يا حبيبتي يارب
اسماء: ربنا يبارك لينا فى عمرك يا ماما
هناء: تعالى اقعد يا عبدالرحمن مع مراتك على ما اعمل لها حاجه تاكلها وأكمل الشقه
بعد كده خلى بالك يا اسماء اى الصابون اللى مالى الشقه دا يا بت 😂
عبدالرحمن: هى كده يا ماما مجنونة مسيح
اسماء: اسيبك الشقه معفنه يعني ؟!الله
عبدالرحمن: هدى اعضاءك يا باشا علشان بنتي حبيبتي
اسماء: انت لحقت عرفت انها بنت 😂
فى منزل نور
كانت تجلس فى غرفتها قلقة على ياسين نعم هى لا تحبه ولكنه خطيبها وزوجها المستقبلي
يجب أن تقلق عليه
نور: ياربي بقاله شهر ومحدش يعرف عنه حاجه ولا اتصال حتى نطمن عليه
وكل شويه اكدب على طنط وآيات واقول أنه كلمنى وكويس
فى منزل رحمة ومصطفى
كانت رحمة تجلس تحفظ
وردها وبدأت بتسجيل ريكورد للفتيات
السلام عليكم. آمل ان تكونوا اقوى مني وتستطيعون السيطره على عواطفكم حتى قراءة نهاية وصية الرسول الأعظم عند احتتضاره، وإلّا فمعذره لكم:
آخر وصايا الرسول :
صلى الله عليه وسلم
تدمع العين 😥
والله بحياتي كلها ما قرأت أروع من هذه الوصيه
قبل وفاة الرسول صلى الله عليه وسلم كانت حجة الوداع
وبعدها نزل قول الله عز وجل
(اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا)
فبكى أبو بكر الصديق عند سماعه هذه الآية
فقالوا له:
ما يبكيك 😭 يا أبو بكر أنها آية مثل كل آيه نزلت علي الرسول ..
فقال: هذا نعي رسول الله
وعاد الرسول وقبل وفاته بـ 9 أيام
نزلت آخر آية من القرآن
( واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ثم توفي كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون)
وبدأ الوجع يظهر علي الرسول
فقال: أريد أن أزور شهداء أحد
فذهب الى شهداء أحد ووقف على قبور الشهداء
وقال: (السلام عليكم يا شهداء أحد، أنتم السابقون وإنا إن شاء الله بكم لاحقون، وإني إن شاء الله بكم لاحق)
وأثناء رجوعه من الزيارة بكى رسول الله (صلى الله عليه واله و سلم)
وعاد الرسول وقبل الوفاة بـ 3 أيام بدأ الوجع يشتد عليه وكان في بيت السيدة ميمونة
فقال: (اجمعوا زوجاتي)
فجمعت الزوجات
فقال النبي: (أتأذنون لي أن أمرض في بيت عائشة ؟)
فقلن: نأذن لك يا رسول الله
فأراد أن يقوم فما استطاع فجاء علي بن أبي طالب والفضل بن العباس فحملا النبي
وخرجوا به من حجرة السيدة ميمونة الى حجرة السيدة عائشة فرآه الصحابة علي هذا الحال لأول مرة
فيبدأ الصحابة في السؤال بهلع:
ماذا أحل برسول الله ماذا أحل برسول الله
فتجمع الناس في المسجد وامتلأ وتزاحم الناس عليه
فبدأ العرق يتصبب من النبي بغزارة
فقالت السيدة عائشة: لم أر في حياتي أحداً يتصبب عرقاً بهذا الشكل
فتقول: كنت آخذ بيد النبي وأمسح بها وجهه، لأن يد النبي أكرم وأطيب من يدي.
وتقول : فأسمعه يقول: (لا اله إلا الله، إن للموت لسكرات)
فتقول السيدة عائشة: فكثر اللغط (أي الحديث) في المسجد إشفاقاً على الرسول
فقال النبي: (ماهذا ؟)
فقالوا: يا رسول الله ، يخافون عليك
فقال: (إحملوني إليهم)
فأراد أن يقوم فما إستطاع
فصبوا عليه 7 قرب من الماء حتي يفيق
فحمل النبي وصعد إلى المنبر
فكانت آخر خطبة لرسول الله وآخر كلمات له
فقال النبي: (أيها الناس، كأنكم تخافون علي)
فقالوا: نعم يا رسول الله
فقال: (أيها الناس، موعدكم معي ليس الدنيا، موعدكم معي عند الحوض والله لكأني أنظر اليه من مقامي هذا، أيها الناس، والله ما الفقر أخشى عليكم، ولكني أخشى عليكم الدنيا أن تنافسوها كما تنافسها الذين من قبلكم، فتهلككم كما أهلكتهم)
ثم قال: (أيها الناس ، الله الله في الصلاة ، الله الله في الصلاة)
(( بمعني أستحلفكم بالله العظيم أن تحافظوا على الصلاة، وظل يرددها))
ثم قال: (أيها الناس، اتقوا الله في النساء، اتقوا الله في النساء، اوصيكم بالنساء خيرا)
ثم قال: (أيها الناس إن عبداً خيره الله بين الدنيا وبين ما عند الله، فاختار ما عند الله)
فلم يفهم أحد قصده من هذه الجملة، وكان يقصد نفسه
بينما سيدنا أبوبكر هو الوحيد الذي فهم هذه الجملة، فانفجر بالبكاء وعلا نحيبه، ووقف وقاطع النبي..!!!
وقال: فديناك بآبائنا، فديناك بأمهاتنا، فديناك بأولادنا، و بأزواجنا، فديناك بأموالنا..!!!
وظل يرددها فنظر الناس إلى أبو بكر.!! ، كيف يقاطع النبي فأخذ النبي يدافع عن أبو بكر..!!
قائلاً :(أيها الناس، دعوا أبوبكر، فما منكم من أحد كان له عندنا من فضل إلا كافأناه به، إلا أبوبكر !!! لم أستطع مكافأته، فتركت مكافأته إلى الله عز وجل، كل الأبواب إلى المسجد تسد إلا باب أبوبكر لا يسد أبداً)
وأخيراً قبل نزوله من المنبر بدأ الرسول بالدعاء للمسلمين قبل وفاته كآخر دعوات لهم
فقال : (أواكم الله، حفظكم الله، نصركم الله، ثبتكم الله، أيدكم الله)
وكانت آخر كلمة قالها كلمة موجهة إلى الأمة من على منبره قبل نزوله
قال : (أيها الناس، أقرأوا مني السلام كل من تبعني من أمتي إلى يوم القيامة)
وحمل مرة أخرى إلى بيته
وبينما هو هناك دخل عليه عبد الرحمن بن أبي بكر وفي يده سواك، فظل النبي ينظر الى السواك ولكنه لم يستطيع أن يطلبه من شدة مرضه.
ففهمت السيدة عائشة من نظرة النبي، فأخذت السواك من عبد الرحمن ووضعته في فم النبي، فلم يستطع أن يستاك به، فأخذته من النبي وجعلت تلينه بفمها وردته للنبي مرة أخرى حتى يكون طرياً عليه
فقالت: كان آخر شيء دخل جوف النبي هو ريقي، فكان من فضل الله علي أن جمع بين ريقي وريق النبي قبل أن يموت.!!!
تقول السيدة عائشة: ثم دخلت فاطمة بنت النبي، فلما دخلت بكت، لأن النبي لم يستطع القيام، لأنه كان يقبلها بين عينيها كلما جاءت إليه
فقال النبي: (أدنو مني يا فاطمة)
فحدثها النبي في أذنها، فبكت أكثر !! .
فلما بكت قال لها النبي: (أدنو مني يا فاطمة)
فحدثها مرة أخر في اذنها، فضحكت .....
بعد وفاته سئلت ماذا قال لك النبي؟؟؟
فقالت: قال لي في المرة الأولى: (يا فاطمة، إني ميت الليلة) فبكيت
فلما وجدني أبكي قال: (يا فاطمة، أنتي أول أهلي لحاقاً بي) فضحكت
تقول السيدة عائشة: ثم قال النبي : (أخرجوا من عندي في البيت) وقال : (ادنو مني يا عائشة)
فنام النبي على صدر زوجته، ويرفع يده للسماء
ويقول : (بل الرفيق الأعلى، بل الرفيق الأعلى)
تقول السيدة عائشه: فعرفت أنه يخير..!!
ودخل سيدنا جبريل على النبي
وقال : يارسول الله، ملك الموت بالباب، يستأذن أن يدخل عليك، وما استأذن علي أحد من قبلك..!!!!
فقال النبي: (ائذن له يا جبريل)
فدخل ملك الموت على النبي
وقال: السلام عليك يا رسول الله، أرسلني الله أخيرك، بين البقاء في الدنيا وبين أن تلحق بالله
فقال النبي: (بل الرفيق الأعلى، بل الرفيق الأعلى)
ووقف ملك الموت عند رأس النبي..!!
وقال:
(( أيتها الروح الطيبه
روح محمد بن عبد الله
أخرجي إلى رضا من الله و رضوان
ورب راض غير غضبان ))
تقول السيدة عائشه: فسقطت يد النبي وثقلت رأسه على صدري
فعرفت أنه قد مات.!!
فلم أدر ما أفعل..!!!
فما كان مني غير أن خرجت من حجرتي!!!
وفتحت بابي الذي يطل على الرجال في المسجد وأقول:
مات رسول الله، مات رسول الله..!!!!!!
تقول: فانفجر المسجد بالبكاء
فهذا علي بن أبي طالب أقعد فلم يقدر ان يتحرك ..!!
وهذا عثمان بن عفان كالصبي يؤخذ بيده يمنة ويسرى..!!
وهذا عمر بن الخطاب يرفع سيفه ويقول من قال أنه قد مات قطعت رأسه
إنه ذهب للقاء ربه كما ذهب موسى للقاء ربه وسيعود وسأقتل من قال أنه قد مات..!
أما أثبت الناس فكان
أبوبكر الصديق رضي الله عنه . دخل علي النبي واحتضنه
وقال: وآآآ خليلاه، وآآآ صفياه، وآآآ حبيباه، وآآآ نبياه وقبل النبي
وقال: طبت حياً وطبت ميتاً يا رسول الله.
ثم خرج يقول: من كان يعبد محمد فإن محمداً قد مات، ومن كان يعبد الله فإن الله حي لا يموت
فسقط السيف من يد عمر بن الخطاب،
يقول عمر : فعرفت أنه قد مات
ويقول: فخرجت أجري أبحث عن مكان أجلس فيه وحدي لأبكي وحدي
ودفن النبي صلى الله عليه وسلم
والسيده فاطمة تقول: أطابت أنفسكم أن تحثوا التراب علي وجه النبي
ووقفت تنعي النبي
وتقول: يا أبتاه، أجاب ربا دعاه، يا أبتاه، جنة الفردوس مأواه، يا أبتاه، الى جبريل ننعاه.
اخواني .. انا متاكد ان اعينكم ابتلت بالدموع وقلوبكم اشتاقت لرؤية نبينا محمد الرحمة المهداة والسراج المبين . ولكن بحول الله وقوته موعدنا جميعا معه عليه الصلاة والسلام عند الحوض ...
ما أجمل أن ترسلها لغيرك .لننعم جميعا بحب نبينا..!
اللهم اجعلنا جميعا ووالدينا واقاربنا والمسلمين الاحياء والأموات من أهل جنة النعيم ومجاورين لنبينا وحبيبنا وقرة اعيننا محمد صلوات ربي وسلامه عليه
..........
سَلِمَت يدا من كتبها ✌
وسلمت يدا من أرسلها 👍
وﻷني احب النبي سارسلها الى من اعرفهم جميعا ❤
حتى اعطر الكون بسيرته فهو
حبيبي وعطر حياتي 😍
أُحبُك يارسول الله ❤
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
واتصل عبدالرحمن بها بعد أن انتهت ليخبرها
عبدالرحمن: عمتو يا عمتو
رحمة: وحشتني ياض يا عبده دا كله متسألش فيا
عبدالرحمن: يا ست واحنا عارفين نشوفك ولا ناخدك من سي مصطفى 😂
المهم هتبقي عمتو يا بت يا رحمة
رحمة: الله 🙈🥰بجد يا عبده اسماء حامل اللهم بارك اللهم بارك ربنا يتمم لها بخير يارب ويقومها بالسلامه لأ بقي انا لازم اجى
يلا هدخل اقول لمصطفى
عبدالرحمن: تيجي بالسلامه يا حبيبتي
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دخلت إلى مصطفى
رحمة بتنطيط اطفال : هيهيه هيهيه يا صاصا
مصطفى: اى يا هبلة بتطنطى ليه ؟؟
رحمة: هسامحك على هبله دى علشان انا مبسوطة
اسماء حامل يا مصطفى وهبقي عمتو خلاص يا ربي هموت من الفرح
وفضلت تطنط
مصطفى: مبارك عليهم يارب
وبطلى تنطيط يا حجه قلنا غلط مليون مره
رحمة: حاضر يلا بقي قوم البس وتعالى نروح ليهم
مصطفى: ماشي يا ستى مع انك بتأخدى قرار من دماغك بس علشان اول مره ليكي من اول ما اتجوزنا
حفظتى وردك الاول ولا لأ ؟!
رحمة: حفظت والله 🥺🥰
مصطفى: طب سمعى الاول يلا
رحمة: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَوْفُوا۟ بِٱلْعُقُودِ ۚ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ ٱلْأَنْعَٰمِ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّى ٱلصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تُحِلُّوا۟ شَعَٰٓئِرَ ٱللَّهِ وَلَا ٱلشَّهْرَ ٱلْحَرَامَ وَلَا ٱلْهَدْىَ وَلَا ٱلْقَلَٰٓئِدَ وَلَآ ءَآمِّينَ ٱلْبَيْتَ ٱلْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَٰنًا ۚ وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَٱصْطَادُوا۟ ۚ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَـَٔانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ أَن تَعْتَدُوا۟ ۘ وَتَعَاوَنُوا۟ عَلَى ٱلْبِرِّ وَٱلتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا۟ عَلَى ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ
سورة المائدة الايه ١&٢
واكملت الربع الأول
مصطفى: اللهم بارك جميل يا رحومتى بس فى شوية أحكام عايزين نظبطها
رحمة: حاضر واحنا فى الطريق قولى عليها يلا بقي
مصطفى: ماشي يا قردة خلاص فاضلك سورة النساء وآل عمران والبقرة ونكون انتهينا ختمنا القرآن سوا
مش هنتأخر علشان تكملى حفظك يا رحومة بعد الصلاه
رحمة: من عنيا يا قرة عيني
وذهبت إلى اسماء
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
بعد ١٠ سنوات من ذلك اليوم
حمزه : يا امى ابعدى عائشه عني عايز احفظ
رحمة: تعالى يا عائش هنا يا روحى
عائشه : قولى لحمزه يلعب معايا
حمزه: بصي يا عائش هخلص حفظ واجى العب معاكى دا آخر ربع ليا واختم القرآن
عائشه: ماشي انا هقعد احفظ معاك
رحمة: تعالى يلا يا حمزه سمع
وبدأ يسمع ما حفظه من القرآن
رحمة: اللهم بارك يا شيخ حمزه
مش مصدقه أنى بقيت ام وابني ختم القرآن
وسجدت سجدة شكر على نعم الله الكثيره
أتى مصطفى لها ورأها تبكي
مصطفى: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مسحت رحمة دموعها سريعة
وقامت إلى زوجها الغائب منذ اسبوع
حمزة: ابي 😊وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ضم مصطفى أبناءه إليه فقد اشتاق إليهم كثيرا
مصطفى: اى يا رحومة زعلانه ليه وقالبه وشك
حمزة: ماما بتغير يا ابي مننا 😂
مصطفى: وسع كده لحبيبة قلبي بصي انا اللى هيجيلك وانت بقيتي كورة مقلبظه كده ببطنك 😂
رحمة: كورة مقلبظه ؟!😏 مش انت اللى فضلت تقول نفسي في طفل كمان يا رحمة
اى يعنى عاجبه نفسي
متكلمنيش بقي وسع
(حمزه : ٩ سنوات شبيه ابيه فى كل شئ
عائشه : ٥سنوات تشبه أبيها شكلا ولكن مثل جنان امها )أبناء رحمة ومصطفى
فى منزل نهر وأحمد
كانت نهر فى المطبخ
وفجأة دخلت إليها طفلتها الصغيره
لين : يا ماما عمر ضربني وخد لعبتي 😭
نهر: يوه مش هتبطلوا خناق بقي
احمد: أهدى بس كده يا نهر
نهر: انا زهقت منهم تؤام الزفت والقرف دول بقي
لين: انا اسفه يا ماما واكملت بكاء
نهر اخذت نفس
نهر: يا حبيبتي معلش متزعليش تعالى
بس انا تعبانه بس شوية هاتى بوسه وحضن كبير لماما
احمد: طب انا هروح اشوف عمر بقي
(عمر ولين ابناء نهر وأحمد التؤام ٨ سنوات )لين مثل أحمد فى الطباع ولكن شبه نهر وعمر مشاكس مثل أمه ولكن شبه ابيه
فى منزل عائلة رحمة
كانت اسماء جالسة ترضع طفلتها (ليلة)فارس (ابن امانى ومعتز) : ماما اسماء هاتى ليله انيمها
اسماء: لأ علشان متوقعش يا فارس أما تكبر حبه
فارس: انا كبير اهو هاتيها بقي وبعدين دى حبيبتي وانا اخاف عليها
وفجأة
وجاءت ليليان يا ماما انا خلاص مش فاضل غير سورة البقره بس واختم زى حمزه ابن عمتو رحمه
اسماء: حبيبة ماما انت يا ليلا
امانى : يا اسماء لمى ابنك بقي وخليه يبعد عن بنتى
اسماء: 😂😂اى يا امانى عمل اى ابنى ؟!
امانى : قومى بنفسك تعالى شوفى فى الجنينه
قامت اسماء
لتجد مازن ابنها يجلس فى الحديقه وعلى حجره الصغيره مكه وهو يقبلها بين الحين والآخر
اسماء: مازن ؟!
عيب كده مش قولت مليون مرة انت كبرت خلاص مينفعش كده
مازن: يا ماما مكه انا هتجوزها أما تكبر
معتز: اى يا عم عبدالرحمن لم ابنك
عبدالرحمن: 😂😂😂اعمل اى يعني الواد بيحبها
(مازن ١٠ سنوات ، ليليان ٨ سنوات ، ليله ٨ شهور)أبناء عبدالرحمن واسماء
ابناء امانى ومعتز
فارس ٨ سنوات ومكه ٥ سنوات فى عمر عائشه
فى منزل رحمة ومصطفى
مصطفى: بهزر معاكى يا ام أويس
رحمة: أيوة دلوقتى ام أويس
وانا بقالى من ٩سنين بتحايل عليك علشان تسمى حمزه أويس
مصطفى: خلاص بقي قلبك ابيض يا حبيبتي
رحمة: ماشي يلا تعالى هات حضن وحشتني اوى
مصطفى: حضن واحد بس 😂
رحمة: بطل الولاد يسمعوك يا بشمهندس
وبعدين احنا هنروح انهارده نتجمع عند بابا
انت عارف ونور وياسين هيجوا هما كمان
مصطفى: والله كنت ناسي بس انا فعلا مش قادر تيجي نبعت الولاد وبلاش احنا 😂
رحمة: اخ منك يا اخى وسع تعالى شدنى مش قادرة اقوم
مصطفى: انت بقيتي قلبوظه اصلا 😂
فى منزل نور وياسين
كانت نور جالسة تتذكر عندما عاد ياسين بعد فراق دام سنتين بعد أن فقدت الامل أن يعود
فلاااااااااش باااااااااك
فاطمة: يا بنتى انت كل شوية ترفضي العرسان كده
نور: يا ماما ياسين هيرجع بإذن الله ونتجوز
وبعد قليل دق بابهم قامت لتفتح فرأت ياسين ولكن يوجد لحيه تزين وجهه
نور: ياسين ؟!🥺
ياسين: انا قلت محدش هيعرفني وانا كده دا انا شكلى بقي غريب
وسعى يا اخت بالله علشان تعبت من السلم اه يا عظمك يا رضا
نور: لسه زى ما انت بردوا مش هتتغير 😂
ودخل سلم على الجميع وكانوا غير مصدقين أنه عاد
وبعد شهر تزوجوا
ياسين: عارفه يا بت يا نور انا بعشقك مش بحبك وشالها ولف بيها
نور: وانا كمان
مكنتش مصدقه خالص
كلهم قالولى انك خلاص مت بس انا كان عندى يقين بالله انك هترجع بخير
واتأكدت انى فعلا بحبك وبحبك اوى كمان لما بعدت
ياسين: خلاص مفيش بُعد بَعد كده بإذن الله
باااااااااك
ياسين: اى يا بنتى بقالي ساعه بنادى عليكي 😂
نور: فصلتني يا عم اقسم بالله انت فصيل
ياسين: انا فصيل طب تعالى
وظل يدغدغها وهى لا تستطيع السيطره على نفسها وتظل تضحك 😂هبل يا جماعه واتجوزوا
نور: بالله يا ياسين بطل هموت والله
ياسين: علشان تتأدبي يا هانم بعد كده وانت بتكلميني انا زى جوزك برضوا 😂
فين بنتى حبيبة قلبي
ياسين: يا خديجه يا روحى
خديجه من خلفه
نعم يا بابا جبت ليا شوكولاته
بدل اللى نور خدتها
ياسين: جبتلك كتير يا قلب بابا تعالى هاتى حضن كبير
انا عارف ان نور طفسه بس معلش امك بردوا
خديجه: 😜😜😜بابا جاب ليا وانت لأ
نور: يا بنتى انا امك يا حبيبتي والله
ياسين: انت الحمل مأثر عليكي بس 😂
علشان كده بتأخدى الشوكلاته
نور: ملكش دعوة بيا خليك فى بنتك يا اخويا متكلمنيش
(خديجة : ٧ سنوات شبيهة عمتها آيات فى كل شئ )
بعد صلاة الجمعة تجمع الشباب والبنات فى منزل عائلة الحاج عبدالعزيز رحمه الله
وأتت آيه وزوجها احمد أيضا وابنها إياد الذي يبلغ من العمر ١٣ عام وابنتيها رحمة ومريم١١ سنه
آيات وزوجها حازم
وابنها عدى الذي يبلغ ٩ سنوات
فى مجلس الفتيات
آيه : بجد وحشتونى يا حوريات كلكم ♥️
رحمة: انا مصطفى كان عايز يبعت الولاد ويتغرغر بيا قلتله ولا يمكن أبدا يا ابو العيال 😂
اسماء: يا شيخه الله يرضي عنك اسكتى هو احنا بنشوفك
كل شوية أصل مصطفى مش عارفه اى 😂😂 مصطفى مدرك اى
امانى: يلا يا حلوه انت وهى على المطبخ كل واحده تعمل حاجه
آيات: نرتاح بس يا رمضان
جاءت هناء وناهد
يلا يا بت انت وهى على المطبخ 😂😂
رحمة: انا يا ماما بصي بطني عامله ازاى 🥺🙈
هناء: خلاص انت يا حبيبتي اقعدى اخرطى الملوخيه واحشي انت ونور متتحركوش
آيه : طب انا بفكر اكون حامل ممكن اقعد 😂😂
مسكتها أسماء من ملابسها
انجرى قدامى يا ايه يلا
آيه: بالراحة يا رمزى
نهر: طب انا هروح اعمل شاى علشان الرجاله
والأطفال فى غرفتهم يلعبون
مازن: مبارك يا شيخ حمزه خلاص ختمت القرآن اللهم بارك
حمزه: بارك الله فيك يا اخى
وإن شاء الله فارس وعمر يلحقونا
فارس: إن شاء الله هانت فاضل جزئين
إياد : يلا يا شباب نعمل مسابقه فى الحفظ واللى يقول الايه اللى انا هقولها فى سورة اى هو الفائز
عمر: ماشي موافقين
الجميع : موافقون
وظلوا يلعبون هكذا
وفرحون لأنهم جميعا قالوا فى نفس الوقت
حمزه: يلا ياشباب علشان معاد الصلاه ونروح نصلي فى المسجد
فى غرفة الفتيات
رحمة الصغيره: وحشتونى يا بنات كلكم أوي
مريم : اه والله يا رحمة
الحمدلله بابا وافق أننا نيجي
عائشه : انتم اكتر بجد
وحشتونا
لين: انا عروستي حلوة يا رحمة
رحمة: أيوة طبعا جميلة
يلا تعالوا نتوضي علشان نصلي العصر
فى مجلس الرجال
الحاج محمد: والله نورتونا يا شباب
احمد زوج ايه : لولا حضرتك اصريت انا والله كان عندي شغل بس علشان خاطرك يا عمى نفضي اى شغل
مصطفى: بنورك يا بابا ربنا يبارك لينا فى عمرك
محمد: انا جمعتكم انهارده علشان عايز افرح الأولاد اللى ختموا ونشجع الباقي يختم القرآن
ونعمل ليهم حفله صغيره كده
احمد زوج نهر: فكره كويسه اوى يا عمى ربنا يسعدك يارب زى ما بتفرح الاولاد علطول
مصطفى: يلا علشان الصلاه يا رجاله
عبدالرحمن: هروح انادى للاولاد
ياسين : والله القاعده كان ناقصنا محمود يا شباب
مصطفى: انت عارف بقي خد سلمي وسافروا
ربنا رزقهم بولد زى القمر اسمه مصطفى
احمد: على اسمك بقي 😂
مصطفى: آمال يا ابني اختى وصاحبي
فى الكويت
كانت سلمى جالسه
وادمعت عينيها لم تكن لتصدق انها ستتزوج بعد ما حدث
وتذكرت ما حدث معها ليلة زفافها
سلمى تبكى : انا اسفه يا محمود
محمود: متتأسفيش يا حبيبي دا مش دليل انى اعرف انك شريفه أو لأ
انا واثق فيكي وعارف انك مكنتيش تقصدى
وكفايه عليا انى بحبك وانت بتحبيني هعوز اى من الدنيا تانى
سلمى: ربنا يديمك فى حياتى ويباركلي في عمرك يا اجمل حاجه فى دنياي بحبك موت اقسم بالله من وانا صغيره بحبك وكان نفسي نتجوز اوى
محمود: وادى أمنيتك اتحققت اهو اى بقي مش هنصلي ولا اى ؟!
سلمى: حاضر هقوم اتوضي
باااااااااك
مصطفى: ماما انت بتعيطي ؟!
سلمى: لا يا قلب ماما بس انا عايزة ارجع مصر تانى
مش نفسك تشوف تيتا وخالوا وماما رحمة
مصطفى: اوى يا ماما وأشوف حمزه علشان واحشني اوى
محمود: بإذن الله نرجع قريب
يلا بقي علشان تسمعوا اللى حفظتوه
سلمى: نبدأ انا الاول
مصطفى: لأ انا الاول يا بابا
محمود: نبدأ بالشيخ مصطفى
(مصطفى ابن سلمى ومحمود يبلغ من العمر ٩ سنوات )
بالليل
قاموا بعمل حفل صغير فى حديقة المنزل
وكان يوجد اشهى الحلويات والكيك وكل ما يحبه الاطفال
ووقف كل طفل منهم يتلو ما يحب من القرآن وكان حفظهم مجود وصوتهم عذب
فنعم الآباء والأمهات اولئك ما يكون همهم اصلاح أبنائهم
انتهت روايتنا
اشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب اليك
ياريت تكونوا كلكم شعرتوا بذلك (ختامه مسك)
دعوة لامواتنا واموات المسلمين
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات
الى لقاء غير بعيد بإذن الله
✪𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
- يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظة اكتب في جوجل "رواية احببتها بنقابها اكثر دليل الروايات" لكي يظهر لك الفصل كاملا
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احببتها بنقابها اكثر) اسم الرواية