رواية قسوت على فاتنتي الفصل الثالث 3 - بقلم سحر
قسوت على فاتتني
حلقة ٣
*في صباح اليوم التالي خرجت فتون وانتظرت الأسانسير فتحت بابه وجدت حسام بداخله
: آسفة اتفضل انزل وانا هطلبه بعدك
: صباح الخير الأول اتفضلي ولة مش بتركبي معايا انا
ردت بغلاسة تريد ان توصل له انها لا تطيقه
: لا مش بركب مع الناس كلها
*في ذات الوقت خرج على ودفعها لتدخل كادت أن تسقط فامسكها حسام كان سعيدا بهذه اللحظة
على: خلصينا مستعجلين هنتاخر على الشغل
*نظرت له بحدة وتوعد فاكمل
:وبعدين رايحة فين على الصبح الجامعة لسة ما بدأت
: هشتغل انا كمان ولة انت بس اللي بتشتغل قصدي نازلة تدريب
:هو تدريب ولة شغل
:تدريب وهقبض منه مرتب يبقى الاثنين
رد حسام :لو في طريقنا تعالي نوصلك
: متشكرة كدة ممكن تتاخروا على شغلكم
: اه نسيت انت مش بتركبي معايا انا بالذات
: الله ما انت زكي ولماح اهوه آمال الكلام اللي بسمعه عنك غير كدة
على: فتون عيب كدة
: هو انا قلت حاجة دى انا بمدح ذكائه
على : معلش يا حسام اصلها مدلعة شويتين
*نظر لها بهيام: عشان خاطرك يا على ابلع الزلط بس فهمها انك راكب معاها
بقلمي سحر السحرتي
على: تعالي وبطلي لماضة وعند
: حاضر النهاردة بس لغاية لما اعرف الطريق والمواصلات وهعتمد على نفسي ولا الحوجة
*ضربها على بيده على رأسها
: اي حاسب هتبوظ الطرحة والشياكة ولازم اول يوم ابقى شيك لان الانطباع الاول يدوم
: اركبي يا ام لسانين هتاخرينا
*في الطريق كان حسام ينظر لها في مرأة السيارة وهو متيم لكنها لم تعره اي اهتمام وكانت تتحدث مع صديقتها
: خلاص قربت بس خلي اياد ينزل يقف ويدخلني الشركة كبيرة وتوهت وانا بقدم ..... انزلي معاه قال خايفة حد يعاكسه يقطع الحب وسنينه
*تغير وجه حسام للغضب من غيرته على فتون من زملائها لكن طمأن نفسه عندما سمع ان صديقتها مرتبطة بزميلها وتحدث بلطف على غير العادة
: هو ده المكان
: اه شكرا تعبتك
:تعبك راحة هتخلصي امتى
*نظرت له بدهشة: ليه
: نوصلك في طريقنا للبيت
: لا شكرا انا عايزة اتعود على المواصلات في الرجوع
: ليه انت في طريقنا
: لا بس مواعيدي غيركم بس النهاردة لان اول يوم جايبنا بدري نسلم ورق ونعرف هنتوزع على اي أقسام
على: يلا يا عم هنتاخر ويتخصم لنا بسبب ست الحسن انا دلوقت في عرض كل قرش
: سلام يا اخويا يا جدع قوي اتغيرت من ساعة الهوى ما صابك
:بس احسن انزلك
:انزل وتتاخر ويتخصم لك وتستاهل
: طب اما ارجع لك اطلع يا ابني هنتاخر
بقلمي سحر السحرتي
*في المساء علم على أن فتون تعمل من أجل شراء لاب توب كان هدف كريمة باخباره ان يحس بالمسؤولية لكنه في هذه الفترة لا يرى سوى هيام فقال بكل غل
:ولما هي معاها فلوس ما تدهالي انا اولى اقل حاجه أخطب البنت اللي بحبها لاب ايه اللي هي محتجاله
كريمة: اسكت هو ده كل اللي همك وفي دماغك مش حاسس بالمسؤولية ووطي صوتك باباك عارف انها نازلة تدريب ولو سمع هيجيب لها اللاب بالتقسيط ومصاريف البيت مش مستحملة
: لا خلاص تشتغل هي وتجيب لنفسها
: ده بدل ما تساعدها وتديها جزء من مرتبك
:يعني دلوقت اشيل نفسي واحوش فلوس الجواز ولة اساعدها مش كفاية ما بتساعدونيش
: انت بقيت كدة ازاي
: انا نازل الكلام معاك دائما بطلع فيه انا الغلطان
: على اساس انك صح دائما بتهرب وطبعا رايح عندها
: الوقت متاخر اروح فين
: ناس تعرف الأصول قوي
: اه لازم احافظ على سمعتها
: واضح مع السلامة ربنا يبعدها عنك
: نفسي اعرف سبب رفضك
:ربنا يبعد الغشاوة عن عنيك وتشوف بنفسك
*خرج وأغلق الباب بقوة سأل والده عن سبب غلق الباب بتلك القوة
: اصل على وهو خارج الهواء قفله جامد وراه
: هواء ايه يا كريمة دى الحر موتنا مفيش ولا نسمة هواء واحدة
: لا الباب لما بيفتح بيعمل تيار
*كذبت عليه من أجل صحته
بقلمي سحر السحرتي
*علم حسام من على سبب عمل فتون فاحضر لها لاب توب جديد وطلب من والدته ان تستدعي فتون ليعطيها اللاب دون أن تخبرها فصعدت وهي تطرق الباب بنغمات كالعادة
:ايوة يا دودو خير
:طب ادخلي الاول
: ابنك ال ...(رأته يقف خلفها )الصغير هنا
ضحكت سميحة: ما انت شيفاه هو اللي عايزك (وهمست في اذنها )يا جبانة كنت عايزة تقولي الغلس
*همست ايضا :خلاص يا ديحة استري على
ردت بسخافة: خير
:اتفضلي
: ايه ده
: عرفت من على انك محتاجة لاب توب فواحد صاحبي كان بيبيعه قلت اشتريه منه لك وسعره كويس ولسة جديد
: بس مش باخد هدايا من حد
: لسة انا بس عموما ادفعي فلوسه بالتقسيط ومالوش لازمة الشغل
: الشغل تدريب وخبرة ولو كنت سألتني كنت قلت لك ما تتعبش نفسك لان الشغل هيسلم لنا لاب ويتخصم من راتب التدريب وعمر الشغل ما كان مالوش لازمه (وقالت بحدة ) ولة انت مش بتحترم المرأة العاملة زي ما انت ما بتحترمش الست اللي بتسلم
:مين قال كدة انا قصدي تريحي نفسك
سميحةتحاول تهدئة الموقف: مالك يا تونة قفشة على حسام كده ده كان حابب يساعدك
: مش قافشة يا ديحة ولا حاجة بس ما بحبش اتعبه هو بالذات (ونظرت له )قبل ما انت تتكلم أظن بكدة تقدر ترجعه لصاحبه واظن كمان ان لسة في ١٤ يوم يرجع خلالهم وتاني مرة ابقى شيل تيكت الشراء من على الحاجة هنزل انا يا ديحة لاني تعبت في الشغل واحنا لسة اول الاسبوع تصبحي على خير
*نزلت فتون وكان حسام في شدة غضبه كاد أن يكسر الجهاز لولا والدته منعته وتحدثت معه بهدوء
: البنت محتاجة حنية ودلع لأنك وانتم صغيرين كنت بتغلس عليها كثير بقت مش طيقاك
: وانا مش بعرف ادلع وادادي وهي مش صغيرة على الكلام ده وهتجوزها يعني هتجوزها
: مفيش جواز بالعافية وانا قلت لك على الطريقة اللي تكسبها بيها بطريقتك هتضيع من ايدك
:انا بعرفك بمزاجها او غصبن عنها هتجوزها
: ومين هيجوزهالك غصب عنها دى نن عين ابوها
: هتصرف هطردهم من العمارة
: مش هسمحلك فتون بنتي ولو الحكاية غصب هقف معاها ضدك وحط الكلمتين دول في دماغك وانت بتفكر تغصبها فاهمني كويس.... وعايز تطرد الناس الطيبين عشرة عمرنا دول احسن من اهلك اللي ما سالوش عننا من يوم ابوك ما مات وأبوها ده هو اللي وقف معانا على ما طلع تصريح الدفن وقام بكل شئ وهو اللي كان بيذاكر لك في الثانوية مع على ... وكريمة امها نسيت ما سابتنيش لحظة واحدة والاكل شهر طالع من عندها .... ابقى اعملها وانا هتبرى منك
: طب اعمل ايه يا امي بحبها وهي مش حاسة
:انا قلت لك على الطريقة وانت بتسمع صوت دماغك خليك ماشي وراها لما تغرق وبكرة تقول امي قالت
*كانت تتعمد فتون النزول قبل على او بعده حتى لا تلتقي حسام وفهم حسام أنها تتهرب منه وانتظرها في يوم كانت تؤجل نزولها بعد على عرف منه أنها مازالت في الأعلى فأخبره أنه سوف يتأخر عن العمل وعليه بأخذ أذن له بالتاخير... تفهم على وتأفف لاضطراره ركوب المواصلات
*نزلت فتون تفاجأت بحسام اسفل العقار تعمدت تجاهله
:فتون صباح الخير
:صباح النور انت ما روحتش الشغل مع على
: لا عندي مشوار جمب شغلك كمان نص ساعه قلت اخدك فى طريقي
: ومين فهمك اني ممكن اركب معاك لوحدي
: عادي مفيهاش حاجه
: بصفتك ايه لما زمايلي يشفوني نازلة من عربيتك وانا اصلا برفض اركب معاهم
: بصفتي خطيبك
•تابع الفصل التالي "رواية قسوت على فاتنتي" اضغط على اسم الرواية