رواية انتقام انثى الفصل التاسع 9- بقلم رشا منصور
مروان….
مش عارف ليه فجأة بقيت حاسس بلا مبالاه مش فارق معايا إذا كنت هتجوز ولا لآ حتى جيلان بقيت مش طايق أتكلم معاها عاوز أفضل ساكت ع طول وطلعت البلكونه وشوفت لمياء خارجه مع عمتى وبتضحك ياااااه ازاى مخدتش بالي من جمالها وفجأة لقيت 😲
عمتي إحسان. …
أول ما خرجت من باب الدار ولسه هتكلم مع لمياء بصيت ورايا وفوق أحسن حد يسمعني ولقيت مروان مركز عينه ع لمياء وكأنه أول مرة يشوفها روحت شاورت بأيدي لحد ما خد باله إنى شيفاه اتلخبط وبص حواليه قولت له كلها أربع أيام يابن خوى وتمتع نظرك براحتك
ولقيت لمياء بصتلي وباصت فوق لقت مروان وظهرت جيلان وراه وراحت شاورت ل لمياء
قولت لها بصوت واطي شاوري لها واضحكي
لمياء….
سمعت كلام عمتي وضحكت وشاورت ل جيلان وقولت لها أنا كنت بلعب مع أحمد خدى بالك منه أحسن يطلع بره الدار
صحيح يا مروان عندك بدله للفرح ولا اخلي عبدالرحمن أخويا زينه الشباب يجيبلك معاه ده ذوقه حلو أوى جاب اوضه النوم بتاعتنا تحفه حتى اسأل مراتك دى عجبتها أوى
ولقيت عمتى قالت
نقول ل عبدالرحمن يجيب له هو متحرج عليه الخروج يلا بينا ومشيت مع عمتى وأنا ماسكه نفسي أول ما وصلت بيتها فضلت أضحك ضحك مروان كان شكله عامل زى الحرا’مى اللى حد قفشه وهو بيسر’ق
ولا قادر يرد ولا يبص ل مراته عامل زى الكتكوت المبلول 😄😄😄 لأول مرة اشوفهم قدامى واتكلم واحس ان أنا اللى فى مر’كز قوة. مش هما
أنجي….
كنت فى أوضتي الجديدة وفرحانه بها أوى ومردتش أروح أشوف اوضه لمياء بصراحه خو’فت أشوف سناء وتنكسر’ فرحتى وسمعت صوت أمي ولمياء نزلت لهم تحت وحكولي اللى حصل وان سناء كلت الشيكولاته اللى فيها العمل
اضيقت ان عبدالرحمن هو اللى أكلها بنفسه بس امى قالت ليا ده كان أحسن حل عمرها ما كانت هتثق فى حد فينا
سكت وقولت المهم أتجوز عبدالرحمن واعيش هنا وماليش دعوة بها
جيلان…..
بعد ما لمياء مشيت مروان كان متوقع منى إنى هتكلم معاه بس انارشامنصور نزلت اشوف أبني هو اللى يهمني وع حسه قدرت أخرج من الاوضه وهقدر أكسب ع حسه فلوس كتير
لو كان لازم حد يكسب من وراء الجوازه دى يبقي أنا وبس
عبدالرحمن. …
كنت قاعد فى المضيفه تحت وسمعت كلام عمتي ولمياء ضحكت ان أختي قدرت تحس بقو’تها وترد وتكييد مرات مروان وهو أخرس. مقدرش ينطق اظاهر مرته ماسكه عليه ذله؟😄
وخرجت بعدها وعديت ع بيت عمتى واخدت عبدالله معايا ومشيت واشتريت اشيك تلات بدل
ووصلت عبدالله وايديته بدلته ودخلت الدار وطلعت أوضة لمياء وحطيت بدلتي فيها علشان محدش يشوفها وروحت ع مروان وناديت عليه أول ما خرج لي قولت له مبارك يا عريس خد
وسيبته ولسه راجع أوضتي سمعت مراته بتنادى عليا
روحت لها لقيتها قالت
جيلان….
بعد مانزلت واكدت ع احمد انه ميخرجش بره طلعت اوضتي وبعدها بشويه سمعت عبدالرحمن بينادي ببص لقيت مروان فى ايده بدله الفرح ناديت ع عبدالرحمن وقولت له كدا بردو تنسي أحمد الصغير ولا هو مالوش بدله لقيته قالي والله ما جبت لسه للاولادى حاجه
الحجه هتاخدهم وهتجيب للكل ولو عاوزة فستان قولى ده فرح جوزك بردو ولازم تبقي واقفه بقيمتك وسط الناس
قولت له تمام انا هروح مع طنط لو معندكش مانع علشان فى حاجات محتاجاها ولقيته قالي
المفروض الست تستأذن من جوزها بس بما ان جوزك ملوش كلمه هنا يبقي تستأذني من حماكي عمي موجود الخير والبركه وأنا ماليش غير إنى امنعك تضايقي. أختى او اى حد يخصني انما خروجك من الدار ميخصنيش يا ست الدكتورة
وسبني ومشي
بصيت ل مروان وأنا متغا’ظه لقيته قالي الراجل مغلطش المفروض تستأذني مني أنا
قولتله هو فعلا مغلطش بس لما قال أنك ملكش كلمه هنا سيبته ونزلت وقعدت تحت أبص ع أحمد وهو بيلعب
مبقتش طا’يقه أقعد مع مروان فى مكان واحد وكل شويه أنزل تحت بحجه أحمد
سناء….
نزلت تحت المطبخ وببص لقيت جيلان مرت أخوي قاعدة وعينها ع العيال وهما بيلعبوا روحت لهم وقولت للعيال أوعى حد يزعل ولد خالكم لساه صغير خلي بالكم منه
وروحت ل جيلان قولت لها متخافيش عليه اطلعي ارتاحي قالت ليا
جيلان….
أنا زهقت من القاعدة فى الاوضه هو انتوا هنا محدش بيخرج ولا بتتفسحوا معقوله الملل ده بضيعوا وقتكم فى إيه
سناء….
هو اللى عنده عيل بيرتاح ولا بيكون عنده وقت للخروج لو زهقتي أهو فى التليفزيون والمطبخ والغسيل والتنضيف هو صحيح فى البت بهيه بس دى بتساعدنا وبتجيب الطلبات من بره
لكن هنا لازم كل ست تعمل حاجه جوزها لو زهقانه أوى اطلعي نفضي أوضتك واغسلي الفرش وهدومكم ده من يوم ما جيتي مشوفتش فى بلكونتك طرحه حتى مغسوله اطلعي اتسلي وانتى هتلاقي اليوم خلص وتبقي انزلي اعملي الوكل معانا
جيلان….
تصدقي فكرة أنا هدخل معاكي المطبخ ليا مزاج اعمل بيتزا ولقيتها قالت تعالى المطبخ كبير وواسع وفيه بدل البوتجاز اتنين وبدل الفرن تلاته اعملي اللى يعجبك
دخلت معاها المطبخ ولقيته واسع يمكن أكبر من الاوضه ولقيت مامت مروان ومرات عمه سلمت عليهم وقولتلهم ممكن اعمل بيتزا اصل أحمد بيحبها أوى
سعديه ام مروان….
اعملي يابتي هو أحنا هنحرمكم من الوكل خير ربنا كتير الحمد لله بت يا بهيه خليكي مع الدكتورة ساعديها
جيلان….
ع الرغم إنى مش طا’يقه الناس دى ولا البيت إلا إنى كنت مبسوطه بقالي سنين مدخلتش المطبخ حياتي كلها فى الشغل سواء فى معملي او عند بابا واكلنا كله كان جاهز أنا مش فاكرة حتى امتى قعدنا أنا ومروان مع بعض واكلنا
كل واحد فينا كان مشغول فى حياته وشغله ولولا ان أحمد كان عنده المربيه بتاعته يمكن مكنش لاقي اللى يراعيه
أنا من لحظه وصولى هنا كل حاجه اتغيرت قعدت مع مروان واخدت بالي من أحمد اللى حسيته أنه بيكبر وهو بعيد عن حضني واضح إنى محتاجه اقعد مع نفسي واراجع شريط حياتي …..
وعملت بيتزا كتير بأنواع مختلفه جبنه وخضار وتونه ولحمه وفراخ وطلعت طبق مشكل للاولاد ولاول مرة أقعد أحمد فى حضني وأكله إحساس جميل أوى ازاى كنت محرومه منه ومشغوله فى شغلي والفلوس وبس
عبد الرحمن….
نزلت من أوضتي لقيت جيلان مجمعه الأولاد حواليها وبتأكلهم وأول ما شافتني لقيتها قالت
تعالي كل بيتزا أنا عامله كتير قولت لها اكلي جوزك أنا عندى مرتي وأمي مسؤولين عن اكلي وسبتها ودخلت المطبخ وقولت لهم الهانم اللى بره دى ملهاش صالح بيا فهميها الأصول يا مرت عمي
بصيت ل أمي وقولت لها تحضرلي الوكل وطلع بهيه به أنا مش قاعد تحت قصادها كل ما تشوفني تفضل تساير معايا
كنت قاصد اقول كدا قدام سناء ومرات عمي وطلعت ع أوضتي وقولت أهو سناء تنشغل بها وتنكد’ عليها
سناء….
كنت فى المطبخ وبناكل من البيتزا اللى عملاها جيلان وبقولهم طعمها حلو وقولت قصاد مرات عمي له حق مروان يحبها ويجوزها اصل نفسها حلو يعني تخطف’ القلب بسرعه ولسه بضحك لقيت عبدالرحمن وبيحكي عن جيلان وطريقتها معاه وأول ما خرج لقيت مرات عمي بتقولى أهو طلعت بتخطف’ القلب الحقي نفسك قبل ما تخطف’ جوزك لولا ان ابني يعرف الأصول الله وأعلم كان حصل إيه
ولقيت أمي سابت البيتزا وقالت تغور هى بتضحك علينا بأكله وتدور ع رجلتنا عاوزة تخطفهم’ مش كفايه مروان
اتحر’ق دمي روحت خرجت لها
ولقيتها 😲😲 الحقيني ياما
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية انتقام انثى) اسم الرواية