رواية امتلكت قلب صعيدي الفصل الرابع عشر 14 - بقلم نرمين حمدي
متلكت قلب صعيدي
صخر: سكر!!
الدكتور: اه المدام عندها السكر المره دي جات بسيطه بس لازم ناخد بالنا شويه عشان ميحصلش كارثه
وعد كانت باصه قدامها وبتعيط
صخر: تمام اتفضل انت يادكتور
ليذهب الدكتور ويبقي صخر بصدمه: من متي الكلام ديه
وعد بعياط: من وانا عندي 10 سنين
صخر بحده: ومجولتيش حاجه ذي دي ليه
وعد: قولت ولا مقولتش كانت هتفرق في اي
صخر بغضب متسرعا : يعني ايه يعني لولا اني جيت في الوجت المناسب كنتي روحتي فيها
وعد بعياط: ياريتي كنت موت ولا روحت في ستين داهيه مش دا الي انت عايزه بتجيب دكتور لي
صخر بجمود: لو عليا كنت سيبتك ولا سألت فيكي لولا هارون كنت موتك من زمان
وعد: ومن امتي بيفرق معاك حد ولا بتعمل حساب لحد اصلا انت كل الي همك نفسك وبس وازاي تسيطر علي كل الي حواليك
صخر: مبيفرجش معايا حد ولا هيفرج معايا حد مش انتي الي هتعرفيني اتعامل ازاي
وعد: انت لا يمكن تكون بني أدم انت شيطا*ن
صخر بثقه: الله ينور عليكي اتجي شر الشيطان ديه
******
في غرفه صفيه
صفيه: الو ياعمتي
كريمه بقلق: ايوا ياصفيه ابوي ماله جراله ايه
صفيه: جدي في المستشفي وهو في غيبوبه مش عارفين هيفوج منها متي
كريمه: وعرفتوا مين الي عمل كديه واستجرا يعمل كديه في هارون بيه الدمنهوري
صفيه: لا ياعمتي لسه محدش عارف مين الي عمل كديه
كريمه بغضب: وصخر فين من دا كله كيف يعملوا كديه في جده وهو ساكت
صفيه: وهو صخر بيجول لحد حاجه ياعمتي
كريمه: ماشي يابتي انا جايه بكرا عشان اطمن عليكم
صفيه: مستنياكي ياعمتي
كريمه: زين جنبك
صفيه: لا زين بايت مع جدي في المستشفي
كريمه: ماشي سلام
*******
في غرفه ليلي
المجهول: وانا ايه زنبي انه روحه طويله انا عايز النص التاني من فلوسي والا هجول كل حاجه
ليلي: فكر بس اعملها وانا ابعتلك الي يدفنك مطرحك
هارون لسه عايش لو خلصت عليه هتاخد باجي فلوسك لو مخلصتش عليه ملكش حاجه عندي
المجهول: واعملها كيف دي وانتي نفسك مش عارفه تدخليله
ليلي: هجولك
*****
وعد كانت بتحاول تقوم من علي السرير وصخر داخل الحمام بس وعد مبتقدرش تقف وبتقع ليمسكها صخر وينظر لتلك العيون المتعبه المحمره من البكاء وبجمود: خليكي هنيه جايمه ليه
وعد بتبعد عنه بعند: لا مش محتاجه تعاطف انا اقدر اقوم لوحدي
صخر بحده: جولت خليكي اي مهتسمعيش
لتجلس وعد علي السرير مجددا
صخر بجمود: احمم كلتي؟
وعد باستغراب: لا
صخر بحده: وعايزه تجومي وحدك كيف يعني
ثم يتركها ويذهب الي الاسفل
صخر: هنيه
هنيه: نعم ياصخر بيه
صخر: جهزي الاكل ووديه علي الاوضه فوج عايز الاكل كله يتاكل مفهوم
هنيه: حاضر حاضر ياصخر بيه
بعد حوالي نصف ساعه هنيه عملت الاكل وطلعته لوعد
هنيه: اتفضل الوكل ياوعد هانم
وعد: انا مقولتش عايزه اكل
هنيه: صخر بيه جلي
وعد باستغراب من شخصيته وبعند: انا مش هاكل حاجه شيلي ياهنيه الاكل ديه
هنيه: يامراري دا كان صخر بيه يطين عيشتي
وعد: قولتلك مش جعانه مش جعانه
هنيه: كيف عاد ياوعد هانم انتي بجالك يومين مكلتيش حاجه هتعملي في نفسك كديه ليه
وعد: ومش هحط حاجه في بوقي طول مجدو مش هنا خدي الاكل دا وقوليله اني اكلت
هنيه: حاضر ياست وعد
هنيه اخدت الاكل ذي مهو وخرجت لتصطدم بصخر علي السلم لتتسع عينيها: ص ص صخر بيه
لينظر صخر للاكل ويجده كما هو: الاكل ذي مهو ليه
هنيه: والله حاولت معاها بس اليت وعد رافضه تاكل اي حاجه
صخر: تعالي ورايا
ليدخل صخر الغرفه: حطي الاكل دا هنيه وروحي انتي
صخر لوعد بحده: كلي
وعد بعند: مش جعانه
صخر: متوجعيش دماغي جولت كلي وخلصيني
وعد بعياط: انت كل حاجه عندك بالعافيه حتي الاكل بالعافيه قولتلك مش جعانه مش جعانه😭
صخر: اعتبريها ذي متعتبريها
وعد بدأت تاكل غصب عنها وبعدها اخدت العلاج ونامت
وصخر ظل في البلكونه يفكر حتي استيقظت وعد وذهبت اليه
وعد: ااا علفكره انا مستحيل افكر في اذيه جدو هارون انا معملتش حاجه كل الي كنت عايزاه اننا نتمشي لوحدنا
لينظر لها صخر: وفكرك لو عندي شك 1 في الميه انك عملتها هسيبك عايشه كديه
وعد: انا مش فهماك انت متهمني ولا لا
صخر: انا عايز اعرف كل الي حصل بالظبط من غير كدب
وعد حكتله علي كل حاجه بالتفصيل
ليتذكر صخر كلام ليلي: اصل بصراحه كديه وعد اصرت عليه جامد انه يخرجها فجولت اجولك عشان خايفه عليهم جوي
وعد: دا كل الي حصل
صخر يضغط علي كفيه بقوه: ماشي ماشي
سؤال بقي تفتكروا صخر هيعمل في ليلي اي؟ 🤔
•تابع الفصل التالي "رواية امتلكت قلب صعيدي" اضغط على اسم الرواية