رواية امتلكت قلب صعيدي الفصل الثامن عشر 18 - بقلم نرمين حمدي
إمتلكت_قلب_صعيدي
مروان بضيق: محتاجه إيه وبتاع إيه فلوسي هي فلوسك مفيش فرج
شمس: دا لما تبقي جوزي
مروان: ماشي اعملي الي علي كيفك
مروان مشي وخبط الباب وراه بضيق
زينب: في اي ياشمس اي الي حصل
شمس بزعل: كان عايز يديني فلوس وانا رفضت غلطت انا ياماما
زينب بتبتسم: لا ياحبيبتي مغلطتيش تربيتي ليكي مراحتش هدر
شمس: انا من بكرا هنزل اشتغل وهساعدك ياست الكل
زينب: لا طبعا مش هتشتغلي وهتدخلي الجامعه كمان وتبقي احلي دكتوره
شمس بحزن: جامعه! احنا مش قد الجامعه ياماما انا خلاص صرفت نظر عن الموضوع دا
زينب: معلش يابنتي كله خير
*******
في الصعيد
في المساء البيت كله هادي والكل نايم وصخر برا البيت
وعد في غرفتها: اي ياوعد هتسبيها كدا انتي نسيتي انها ساعدتك تهربي قبل كدا لازم تعملي حاجه
وعد نزلت علي اطراف صوابعها للمخزن من غير متعمل صوت
وفتحت الباب ببطئ شديد لتجد ليلي مرميه علي الارض ومتكتفه
ليلي اول مشافتها اتسعت عينيا وكأنها اتكتبلها عمر جديد
وعد ببراءه: متخافيش انا جايه هنا عشان انقذك بس عندي سؤال
ليلي: اي هو جولي بسرعه
وعد: انتي ورا الي حصل ولا لا
ليلي بتمثيل ودموع: انا معملتش حاجه صدجيني انا مستحيل اعمل كديه هو صخر كديه طول عمره يكرهني وعايز يلبسني اي نصيبه عشان يمشيني من هنيه انا مش حمله ولا كده فكيني خليني امشي من هنيه جبل ميجتلني
وعد: طيب معلش اخر حاجه انتي ساعدتيني اهرب ليه مصلحتي تهمك في اي ومن ناحيه تانيه كنتي بتهدديني انا مش فهماكي
ليلي بضيق وذكاء: اسمعي مني الكلمتين دول صخر لو يطول يدوس علي هارون نفسه عشان مصلحته هيعملها وهو مخططلك علي حاجه كبيره جوي وانتي صعبتي عليا من الي هيحصل فيكي لو كملتي بجيه حياتك هنيه
وعد: اي الي هيحصل
ليلي: مفيش وجت فكيني جبل محد ياجي
وعد: مش قبل معرف
ليلي بنفاذ صبر: صخر واخد تلت شركات مقابل انه يتجوزك وكمان سمعته وهو هيتحدد في التليفون مع واحده ومن كلامه عرفت انه هيحبها وهي مش بتخلف ناوي يجيب الواد دا منك ويرميكي لكلاب السكك عشان كديه ساعدتك تهربي فكينر عاد جبل محد يشوفنا
وعد بصدمه مش مصدقه الي بيحصل: طيب طيب انا اعمل ايه دلوقتي
ليلي: تهربي مفيش حل غير انك تهربي
وعد فكتها وبمجرد مفكتها
ليلي في سرها: انا تعملوا فيا كديه والله ياصخر لاندمك طول عمرك واخلي الي منكم هي تموتكم بحسرتكم
ليلي لوعد: هااا هتهربي معايا ولا ناويه تجعدي وتستني مصيرك
وعد متلخبطه ومشتته
حتي قاطعهم صوت اقدام للغفير
لتهرب ليلي وتترك وعد في ورطه
وعد لنفسها: يالهووووي اعمل اي اعمل اي
لتتسرع بالخروج وتصدم بالغفير امامها
الغفير بصدمه: ياوجعه مربربه هتعملي ايه هنيه ياست وعد
وعد بصدمه مش عارفه تتكلم
ليلاحظ الغفير عدم وجود ليلي ليدرك انها قد هربت بمساعده وعد: ليه كديه ياست وعد ليه كديه دا صخر بيه هيدفني مطرحي ليه كديه اعمل ايه ياربي
ليسقط الغفير علي الارض ويندب حظه: يامري يامري علي الي هيحصلي حرام عليكي ياست وعد انا عندي عيال عايز اربيها ليه كديه ليه تأذيني كديه
وعد بدأت تعيط وقعدت جنبه منهاره عياط ومش عارفه تتصرف
*****
في غرف كريمه
كريمه بتصحي علي كابوس
كريمه: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اي الكابوس ديه خير يارب خير
لتنهض كريمه متجهه الي الخارج كي تشرب لتسمع صوت بكاء
كريمه بفزع: يامراري مين الي هيبكي في ساعه ذي دي ومن وين جاي الصوت ديه استرها يارب
لتذهب كريمه خلف الصوت متجهه للمخزن لتجد وعد والغفير في حاله من البكاء والرعب
كريمه بفزع: في اي مالكم استر يارب
وعد في حاله بكاء شديده والغفير حكي لكريمه كل حاجه
كريمه: يامرك ياوعد عملتي كديه ليه بتدخلي في المواضيع دي ليه عاجبك كديه
وعد مش مستوعبه الي حصل وبتعيط وبس
الغفير: ابوس يدك ياست كريمه شوفي حل صخر بيه هيجتلني والله هيجتلني يامرك ياحسن يامرك
كريمه: وانت جاعد تندب حظك هنيه غور دورو عليها اكيد هي مبعدتش يلا بسرعه
الغفير: حاضر حاضر
كريمه: وانتي جومي خلينا نشوف هيحصل ايه في الليله السوده دي
وعد بتقوم: انا همشي من هنا
كريمه بحده: تمشي فين اتجنيتي كنك عايزه تجلبيها حريجه
وعد: عشان خاطري ياعمتو خليني امشي من هنا طيب اعمل ايه اعمل ايه
كريمه: انتي عملتي مصيبه كبيره جوي وربنا يستر بجي
جومي جومي نطلع فوج يلا والغفير ان شاء الله هيلاجيها
وعد مشيت مع كريمه
كريمه: يلا روحي علي اوضتك وانا هفضل صاحيه هنيه استني الغفير
وعد بخوف: لا انا هبات معاكي في اوضتك
كريمه بتطبطب عليها: ماشي يابتي يلا
كريمه بتاخد وعد الي جسمها كله بيترعش من الخوف لغرفتها وبتحاول تطمنها
وعد: والنبي ياعمتو متخليهوش يقربلي انا خايفه اوي
كريمه: وكان لازمته ايه الي عملتيه بس ياوعد
وعد بتوتر: انا انا انا خفت يقتلها
****
صخر كان عند المكان الي المفروض ليلي تستلم الورق فيه وقدر ياخد الورق ومسك الراجل وخلي الرجاله يظبطوه ونها حياته بكلقه من مسدسه بعد محكاله كل الي حصل من الالف للياء وبكدا اتأكد ان ليلي هي السبب في قتل هارون
وبيقرر انه ينهي حياتها ويخلص
***
في البيت الكبير صخر رجع ليجد البيت هادي تمام حتي قرر انه ينزل يخلص علي ليلي وينهي الموضوع لينزل صخر الي المخزن ويتفاجأ بأن الباب مفتوح وليلي مش موجوده
ليعلو صوته بغضب شديد كاد ان يهدم البيت علي رأسهم 😳
لو لقيت تفاعل حلو هنزلكم كمان واحد😉
•تابع الفصل التالي "رواية امتلكت قلب صعيدي" اضغط على اسم الرواية