رواية الضحية كاملة بقلم أروى عادل عبر مدونة دليل الروايات
رواية الضحية الفصل الاول 1
اليوم الفراق
يوم سفر عمر
فى سطح العمارة إحدى أحياء القاهرة
يجلس عمر فى أنتظار حبيبته أروى حتى تأتى لكى يودعها و هنا ظهرت أروى وهى تلتفت و هنا وهناك لتتأكد أن لما يراها أحد هى تصعد على السطح
عمر ٠٠ فى ايه مالك هو أحنا بنسرق
أروى ٠٠ (تتحدث بتوتر) اه و أكتر كمان يعنى مكانش ينفع تسلم عليا و أحنا تحت وخلاص أنا خايفه يكون حد شافنى و أنا طالعه
عمر ٠٠ اهدى شويه بطلى قلق وترتينى
و كأنى دى أول مره نتقابل على السطح العماره
أروى ٠٠ بس يا عمر
( قطع عمر حديثها وقال)
عمر ٠٠ ششش اسكتى ولا كلمه خلينى ابصلك بس و أشبع منك.. أنا مش مصدق أنى مش هشوفك لمدة سنتين ياه هتوحشنى أوى يا أروى
أروى ٠٠ اسكت بقى هتخلينى أعيط .. أسمع بقى انت كل يوم هتكلمنى على النت مكالمة فيديو .
و أوعى يا عمر تبص على أى واحده غيرى أقسم بالله هقتلك
عمر ٠٠ هو انا أصلآ عينيه بتشوف غيرك انتى حبيبتى و صاحبتى و بنتى و عمرى كله و هتبقى مراتى و أم أولادي
( هنا لم تستطيع أروى السيطرة على دموعها رغم أنها حاولت أن لا تبكى أمام عمر لكن فقدة السيطرة على دموعها و هنا أقترب عمر منها و قامة بمسح دموعها وهو يقول)
عمر ٠٠ أنا مش عايز أشوف دموعك دى أبدآ .
( ثم مسكها من ذراعيها و لف وجهها إليه هو يقول )
كمان انتى بتكون وحشه أوى و انتى بتعيطى على فكره
( كان بيحاول ينرفزها حتى تتوقف عن البكاء .. حينها قالت أروى بصوت أنثوي طفولى لا يخلو من الدلع)
أروى ٠٠ يا سلام يا خويا أوعى كده انا حلوه فى كل حالاتى
عمر ٠٠ حلوه بس ده انتى أميرتى الجميلة صاحبة اجمل عيون و أجمل ضحكه أم غمزات و أجمل شفايف كمان
( هنا قامت أروى بضرب عمر على صدره و هى تقول)
أروى ٠٠ بطل قلة أدب
عمر ٠٠ يا ساتر عليكى انتى مش بتفوتى أى حاجة
أروى ٠٠ اه أذا كان عجبك
عمر ٠٠ هههه عجبنى والله عجبنى.. هو أنا أقدر اقول غير كده المهم امسكى الأجندة دى
أروى ٠٠ ايه الأجندة دى
عمر ٠٠ دى من أول بكره تكتبى فيها يومياتك و انا كمان هكون معايا أجندة زيها
أروى ٠٠ مش فاهمه ليه
عمر ٠٠ دى عشان تكتبى فيها كل حاجة تحصلك كل يوم لمدة السنتين و انا كمان هعمل زيك و لما أرجع من السفر أنا هاخد الأجندة إللى معاكى وانتى هتاخدى الأجندة إللى معايا.. و كده كل واحد فين هيعرف كل حاجه حصلت مع التانى خلال السنتين
أروى ٠٠ أى حاجه أى حاجة
عمر ٠٠ أه أى حاجه و كل حاجة أحاسيسك
و مشاعرك أى حاجة بتحسى بيها. .من غير أحراج كأنك بتكتبى لنفسك ..وأنا هعمل كده بردو ا. قوليلى عندك الجرأه أنك تعملى كده
أروى ٠٠ طبعآ ياعمر انت عارف أنى عمرى ما خبيت عنك حاجة
عمر ٠٠ خلاص يبقى أنتى تاخدى إللى لونها بمبى المكتوب عليه عمر. .. و انا هاخد إللى لونها أزرق المكتوب عليه أروى
أروى ٠٠ تمام . اه صح انا جبتلك هديه اتفضل
( اخرجت أروى خاتم فضة من جيب البنطلونها مكتوب عليه أحرف الأوله من اساميهم و قامة بوضعوا فى إصبع يده
عمر ٠٠ خاتم ايه ده هو انتى بتخطبينى
أروى ٠٠ ( بأحراج) ده عشان أى واحده تحاول تقرب ليك و تشوف الخاتم تعرف انك بتاعى انا …
( هنا عمر مسكها من خدودها برفق وهو يقول)
عمر ٠٠ حبيبتى الغيوره
أروى ٠٠ تعرف انا لو أطول اعلق على ركبتك لوحة و اكتب عليها ممنوع الاقتراب هذا من ممتلكاتى الخاصة
( قهقه عمر على تفكير أروى الطفولى ثم قال )
عمر ٠٠ و الله هيوحشنى جنانك ٠ تعالى انتى بقى شوفى انا جبتلك اية
أروى ٠٠ ايه دى.. سلسله و فيها حجر كريم أخضر
عمر ٠٠ أه انا عارف انك بتحبى الأحجار الكريمة
تعرفى الحجر ده رمز للحب عند الفراعنة . و طول ما انتى لبسه فى ركبتك هيفضل حبنا موجود
( بعد ما قامة عمر بوضع السلسله فى عنق أروى قال)
عمر ٠٠ أنا لازم امشى كده هتأخر على الطياره
أروى ٠٠ ( بحزن) هو ميعاد الطياره امتى
عمر ٠٠ بعد ساعتين … ومن غير عياط بالله عليكى
( عدى دقائق هم ينظرون لبعض فى صمت و كأن كل منهم يطبع ملامح الاخر فى ذكرته. و لم يكسر الصمت غير صوت هاتف عمر كان زين صديقه يقول له أن السيارة جاهزه لتنقلوا للمطار بعد انتهاء المكالمة قالت أروى)
أروى ٠٠ خلاص هتمشى
عمر ٠٠ ( بحزن ) هتوحشينى يا أورى
أروى ٠٠ ( بألم) وانت كمان
عمر ٠٠ ( بخبث) أروى هو انا لو حضنتك دلوقتي هتزعلى
( ابتعدت أروى عن عمر و قالت)
أروى ٠٠ ايوه كده أظهر على حقيقتك .. دخلت عليا بطقم حنيه و كلام حلو و سلسلة هديه كل ده عشان توصل لغرضك إللى مش محترم
عمر ٠٠ الله يخرب بيت دماغك .. انتى كبرتى الموضوع كده ليه .. كل إللى انا طلبتوا بس حضن
و خلاص انا ماشى مش عايز حاجة
( أستعد عمر للمغادرة عندما سمع صوت أروى و هى تقول)
أروى ٠٠ عمر انت هتمشى خلاص و تسيبنى
( هنا رجع عمر أليها و قامة بأحتضانها بقوة وهو يستنشق عبيرها … ثم انطلقه مسرعآ قبل أن بفقد السيطرة على نفسه وهنا أطلقت أروى صرح دموعها التى كانت تنهمر على خديها مثل الشلال هى لا تعلم لماذا اتقبض قلبها فى ذلك الوقت و كان لديها شعور قوى بعدم الراحه
##################
بعد مرور شهرين من سفر عمر
####################
فى منزل محمود الكيلانى
داخل غرفة أروى فى المساء
————————–
تجلس أروى هى تكتب فى دفتر يومياتها كل ما حدث معاها خلال اليوم مثلما طلب منها عمر
بدأت الكتابه
!!!!!!!!!!
مساء الخير انه اليوم ٦٠ و انت بعيد عنى
اليوم جاء صاحب الشركة التى تعمل بها شقيقتى أسراء لطلب يديها لزواج منذ أن غادر منزلنا و المنزل منقسم نصفين نصف موافق و يرى أن الزواج من هذا الثري فرصة العمر لا تعوض لأسراء و النصف الآخر يرى أنه ستكون زواج غير متكافئ للفرق الكبير بينهم فى كل شيئ
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وهنا دخلت أشجان غرفة أروى و قالت
أشجان ٠٠ممكن تقوليلي انتى بتعملى ايه هنا و البيت كله مقلوب بره و انتى قعدة تكتبى و لا على بالك حاجة
أورى ٠٠ و أنا أعمل ايه يعنى يا ماما
أشجان ٠٠ يعنى انتى عجبك إللى اختك بتعملوا
أروى ٠٠ ياماما أنا رأي لا هيقدم ولا هيأخر كمان حضرتك عارفه أسراء كويس هى مش هتغير رأيها
أشجان ٠٠ قفلتيها فى وشى ..طيب قومى يلا كلمى أبوك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور أسبوع
#############
كان يجلس جميع الأسرة أثناء المساء عندما قالت اسراء
أسراء ٠٠ بابا طارق جاى النهارده
محمود ٠٠ انتى لسه عند رأيك فى موضوع جوزك من صاحب الشغل بتاعك
أسراء ٠٠ ايوه يا بابا ده بعد أذنك طبعآ
محمود ٠٠ طيب فكرتى فى فرق إللى بينكم فى الحالة الاجتماعيه و السن
أسراء ٠٠ بابا فرق السن ١٠ سنين بس يعتبر مش كتير
أشجان ٠٠ طيب بالنسبال انه كان متجوز قبلك
أسراء ٠٠ ما حضرتك قولتى يا ماما قبلى لكن دلوقتى لاء. هو مطلق
أنجى ٠٠ فكرى كويس يا أسراء ده جواز
أسراء ٠٠ قولتلكم فكرت و انا راضيه عن قرارى
أشجان ٠٠ بس انا مش موافقه
محمود ٠٠ بقولكم ايه انا هدخل أنام و بكره تكونوا اخدتم القرار النهائى عشان نقفل الكلام فى القصة دى تانى
( بعد ما غادر محمود لغرفته قالت أورى )
أروى ٠٠ أسراء أيه أخبار عادل
( عادل بيكون خطيبها و حبيبها السابق خطوبه دامت ٣ سنوات ولم يستطيع عادل توفير مسكن لزوجيه حينها قرر السفر لتوفير المال لشراء شقه عندما علمت أسراء انه قرر السفر فسخت الخطوبه)
أسراء ٠٠ تقصدى ايه بكلامك يا أروى
أروى ٠٠ أسراء كلنا عارفين انك لسه بتحبى عادل بيقى ازاى عايزه تتجوزى طارق ولسه عادل جوه قلبك
أسراء ٠٠ يعنى عملى ايه الحب .. انا لازم أمشى ورا عقلى.. و بالعقل كده أنا عندى ٢٣ سنه عايزانى استنا كمان ٣ سنين لما عادل يقرر يرجع من السفر اكون سعاتها عندى ٢٦ و عقبال لما نتجوز و اخلف أكون عندى ٣٠ سنه.. افضل بقى طول حياتى أربى العيال
و حياتى تروح منى فى الفقر و قلة الحيله..
أنجى ٠٠ ده الطبيعى و سنة الحياة
أسراء ٠٠ طيب وليه مع أنى قدامى طارق إللى هيخلينى ملكه . شقة على النيل. عربية أحدث موديل لبس من احسن براندات . غير ده كله هو عايزنى بشنطة هدومى ..يعنى حاجة ببلاش كده
أروى ٠٠ كل إللى قولتى ده مش هيخليكى سعيدة ..اسراء فكرى أنتى هتتجوزى واحد و قلبك مع واحد تانى . بكره تندمى
أشجان ٠٠ أهى أختك الصغيرة قالتلك اعقلى يا بنتى بقى
أسراء ٠٠ خلاص سيبونى أجرب أنا واثقه أنى مش هندم و طارق هو الاختيار الصح
أشجان ٠٠ خلاص براحتك . واللى بيشيل قربة مخرومة بتخر على دماغة هو مش حد تانى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور شهر
#############
أروى تجلس كعاده تكتب فى دفتر يومياتها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عمر انا أسفة ياحبيبى لأنى لما اكتب لك فى يومياتى منذ أسبوع انت تعلم أنى كنت مشغوله بتحضير تجهيزات الزفاف شقيقتى أسراء و الحمدالله تم على خير… تعرف ياعمر رغم أن الجميع كانوا منبهرين بسخاء و الكرم الزائد لطارق كمان انه رجل خلوق متواضع يحترم الجميع.. الا أننى لم أرتاح لهذا الطارق لدي أحساس انه يتصنع ليس على طبيعته . ده غير نظراته أتجاهى يوجد بيها شيئ مريب لا اعلم يمكن هذا كل من وحى خيالى
المهم سوف أذهب إلى الفراش الآن تصبح على خير
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد مرور ٤ شهور
##############
أستيقظت أروى على صوت شيجار ولدها مع أسراء
خرجت مسرعة من الغرفة و قالت…..
أروى ٠٠ فى ايه
أشجان٠٠ اهدى يا محمود مش كده انت قلبك وجعك
هنا حط محمود أيده على قلبه كأنه على وشك الإصابة بأزمة قلبية
محمود٠٠( بصراخ) بنتك عايزه تفضحنا
#يتبع
#نبذه٠عن٠شخصيات٠الاساسية٠للرواية
#واعمارهم٠فى٠الوقت٠الحالى
بطلت الروايه #أروى ٢٢ عام
فتاه شقية مرح جميلة جذابه تمتلك جميع مقومات الأنثى الكامله …. طالبة كليه طب الفرقة الرابعه.. تحب القرأءه و الكتابه
من أسرة متوسطة الحال
الأب #محمود الكيلانى. ٥٠ عام.. رجل تربوية موجه أول للغة العربيه….
الأم #أشجان عبد الحميد ٤٦ عام.. ربة منزل أم مصريه أصيله
الاخوات
#أسراء ٢٦ عام .. فتاه جميلة طموحه خريجة تجاره انجلش
#أنجى ٢٤ عام.. فتاه جميلة اجتماعيه متواضعه آخر عام كلية هندسة
آخرهم أورى
#طارق الهاشمي زوج أسراء ٣٤ عام ..رجل أعمال ميسور الحال رجل قوى الشخصيه عنده حب التملك يحب السيطرة لديه ميول عدوانية اتجاه من يقترب من ممتلكاته .. لديه مشاعر سرية اتجاه أروى
#زين خطيب أنجى ٢٨ عام .. شاب طموح ذكى أحتماعية مهندس ديكور صديق مقرب لبطل روايتنا عمر
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بطل الروايه عمر
المهندس #عمر ٢٨ عام .. خريج الهندسة شاب وسيم ذكى قويه رياضى شخصية قويه واثق من نفسه نابغة فى الهندسه المعمارية رغم صغر سنه إلى أنه أثبت وجوده فى أكبر شركات المقاولات فى إحدى دول الخليج
من أسرة حالتها فوق المتوسط
الأب #عزت الصاوى ٥١ عام مدير فى إحدى البنوك
الأم #ليلى عثمان ٤٦ عام .. مديرة إحدى مدرس الحكومية .. وبنت عم أشجان ام أروى
الأخت الوحيده #روان ٢٢عام صديقة الطفوله لأروى
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
اصدقاء عمر
#حسام من أكثر الأشخاص الذى يثق بيهم عنى
أصدقاء أروى
#روان #ريم
#عادل خطيب أسراء السابق
#غادة ٢٦ عام مهندسه ديكور شقيقة زين و صديقة أنجى و مجنونه بحب عمر لذلك تكره أروى هى أيضآ من سكان نفس العماره
ملحوظه توجد صداقه قويه بين عائلات الاصدقاء لانهم يسكنون فى نفس العماره
أما باقى الشخصيات سوف نتعرف عليها أثناء قرأت الروايه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الضحية) اسم الرواية