Ads by Google X

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الخامس 5 - بقلم مريم محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الخامس 5 - بقلم مريم محمد 

وقفنا المره اللي فاتت لما سلسبيلا كانت بتقول لياقوت علي العتريس قصدي العريس
سلسبيلا بترقب: صهيب ابن خالك 
ياقوت بصدمه وسعادة: بجد يا مامي صهيب ابن خالي دا أنا كنت بتمني واحد في أخلاقه احم هصلي استخاره الاول وبعدين اقولك
سلسبيلا بمكر: مش كان عتريس من شويه
ياقوت بخجل: مافيش مشكله لو كان في أخلاقه البشمهندس صهيب 
سلسبيلا بضحك: هههه هعمل نفسي مصدقاك
ياقوت: احم حضرتك وبابي رايكم ايه 
سلسبيلا بحب: احنا موافقين بس واقفين علي مواقفتك
ياقوت: تمام هصلي استخاره وارد عليك
زيد نازل ودخل المطبخ
زيد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هوا انت يا يويا اللي بتعمل الاكل علشان كدا الريحه جايبني بسرعه بقا عشان جعان
ياقوت: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حاضر يا حبيبي 
زيد: هي امي فين
ياقوت: كانت هنا من شويه 
زيد: امممم
ياقوت: اومال حمزه مجاش ليه
زيد: مش عارف أنا مروحتش الشركه النهارده خلصت المحاضرات وجيت علطول
ياقوت باستغراب: ليه
زيد: كنت تعبان شويه فجيت
ياقوت: مالك يا حبيبي 
زيد وهويقبل رأسها: مافيش يا حبيبتي أنا كويس
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕. 
أماني كانت قاعده في الريسبشان دخل صهيب وحفصه
صهيب وحفصه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
أماني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حمدالله بالسلامه 
وذهبوا وقبلوا يداها
صهيب: عامله ايه يا ست الكل 
أماني: الحمدلله يا حبيبي بخير طول ما انتم بخير 
صهيب وهو يقبل يداها: طول ما انت في حياتنا واحنا بخير 
صهيب: اومال كابتن ثانويه فيه
علي بمرح وهو نازل من علي السلم: مهلوك وتعبان احلي تعب مابين الكتب 
حفصة بضحك: ههههه احم احم هناك من يقلدني
علي: اقلدك ليه ياختي دا اللي بيحصللي بجد
صهيب بتشجيع: شد حيلك يا بطل عايزين كليه حلوه
علي بحب: حاضر إن شاء الله 
دخل سلمان
سلمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  متجمعين من غيري
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وقاموا قبلوا يد والداهم وجلسوا يتحدثوا في دفء اسري لطيف 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕. 
وصلت أفنان وأنس البيت 
أفنان: واد يا أنس هوا البيت هادئ ليه هم ماتوا ولا ايه
حمزه من وراهم: هادي علشان انتوا مش فيه
أفنان: كدا يا ابيه
حمزه: ايوا انتو دايما عاملين مشاكل مع بعض صح يا أنس
أنس وهو يحتضن أفنان: لا يا حمزه أنا وأفنان زي السمنه علي العسل
حمزه: يععع وسابهم ومشي
أفنان: هوا أبيه ماله متغير ليه
أنس بضحك: زمانه واقع علي دماغه ولا حاجه
دخلت أفنان لقت زيد قاعد وبتصفح علي التلفون
أفنان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل ايه
زيد بحب:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله بخير وانت 
جلست أفنان بجانبه: الحمدلله في زمام النعمه ايه الريحه الجميله دي مين اللي طابخ
زيد: ياقوت
أفنان: امممم علي كدا البت يويو شيف وانا معرفش 
زيد: شفتي 
افنان فضت ساكته وباصه للفراغ زيد حس أنها زعلانه قعد جنبها وحضنها: مالك يا حبيبتي 
أفنان بإبتسامة: مافيش يا حبيبي 
زيد: مش عليا دا أنا حافظك
أفنان: مافيش والله مرهقه شويه 
زيد: يعني مافيش حاجه 
أفنان وهي تقبل رأسه: انت عارف عمري ماخبيت عليك حاجه ولو في حاجه باجي أحكيلك من غير ما تسأل ربنا ما يحرمني منك 
زيد بحب ولامنك يا حبيبتي ❤
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕. 
حمزه خرج يجيب حاجه وهو ماشي بنت جيت قدامه كان هيخبطها وقف مره واحده ونزل
حمزه بخضه: انت بخير يا أنسه ورفع راسه لقاها آلاء (بنت أروي ومازن) 
حمزه بخضه أكبر: أنسه آلاء انت كويس آلاء أخيراً اتكلمت: احم أنا بخير الحمد لله يا بشمهندس 
حمزه: حضرتك بتعملي ايه لوحدك في الوقت دا هنا
آلاء: أنا مش لوحدي  انا وابراهيم
وجد ابراهيم يتقدم عليهم
ابراهيم: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وسلم علي حمزه
حمزه وآلاء: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
إبراهيم باستغراب: واقفين كدا ليه
حمزه: لا الانسة ظهرت قدامي مره واحده فكنت هخبطها بس الحمدلله حصل خير 
إبراهيم بخضه: ان كويسه يا حبيبتي 
آلاء: الحمدلله 
وذهب كل منهما لوجهته
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕. 
أفنان كانت قاعده في غرفتها لقت رقم غريب بيرن عليها اتجهلت في البدايه بس لما فضل يرن ردت
أفنان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
نورين: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامله ايه يا حبيبتي 
أفنان بحب: نورين عامله ايه يا روحي 
نورين: الحمدلله 
أفنان: ايه اخبارك في نظام اللبس الجديد 
نورين : جميل جداً ادعي لي بالخمار قريب 
أفنان: يا رب  يا حبيبتي 
نورين: في حد كدا كان واعدني هيحكي لي قصة قاتل المئه بس باين عليه فلسع
أفنان بضحك: ههههه حاضر يا ستي ركزي معايا صلي علي النبي 
نورين: عليه افضل الصلاة والسلام 
أفنان: كان في واحد عايش في مدينه كلها فسق المهم كان قاتل قتل لحد99نفس في يوم اتخنق وكان عايز يتوب فراح واحد حكيم وقال له انا عايز اتوب قال له ايه ذنبك قاله قتلت 99نفس قال له يا قتل مالكش توبه راح الراجل قتله راحل لواحد تاني فقال له ايوا ليك توبه بس اخرح من المدينه اللي انت فيها وبالفعل خرج وهو خارج مات في الطريق نزلت ملائكته الرحمه لتكفنه وتأخد روحه وملائكة العذاب فدول عايزين ياخدوا روحه ودول عايزين ياخدوا روحه فقالوا نقيس الارض لو كان قريب من ارض المعاصي ملائكة العذاب تاخد روحه ولو العكس وملائكة الرحمه تاخد روحه فقاسوا الارض فربنا امر الارض تمد وملائكة الرحمه اخدت روحه ودا ليه علشان قرر يتوب ربنا رحمه ومات وهو ناوي وراح ينفذ نحط مليون خط تحت ينفذ ربنا يرحمنا جميعا يا رب ودي يا ستي قصة قاتل المئه 
نورين: جميله جدا 
أفنان: جميله زيك
نورين: بصي هقولك حاجه 
أفنان: اتفضل
نورين: أنا إن شاء الله ممكن ارجع انزل الشركه مع يزن بس خايفه الناس تقولي لبست الحجاب بعد اللي حصلها او عملت شيخه لما ربنا عقبها
أفنان بحب: هم الناس هيتحاسبو بدالك
نورين: لا
أفنان: يبقي فقك منهم ولا كأنك سمعتي حاجه واجعلي رضا الله غايتك
نورين: إن شاء الله 
💐💐💐💐💐💐💐💐. 
نورين كانت قاعده في اوضتها دخل يزين
يزن: الجميل عامل ايه 
نورين: انت مالك اخدت أسلوب أفنان كدا
يزن بضحك: ليه بس يا لمضه
نورين: هي بتتكلم كدا 
يزن: اممممم كنت بتتكلمي مع مين
نورين: مع أفنان
يزن: امم 
نورين: يزن هقولك علي حاجه بس بالله عليك ترضي
يزن: قولي
نورين: عايزه ارجع الشركه
يزن: انت لسه تعبانه وو
نورين بمقاطعه: والله ما تخاف وانت هتكون معايا وانا بزهق وانا قاعده لوحدي 
يزن لما لقاها مصره: ماشي
نورين اختضنته بحب: ربنا يبارك فيك
❤❤❤❤❤❤❤.
أفنان وصلت المستشفى واليوم دا كان معاها ياقوت دخلت أفنان وهي داخله لقت بنتين وقافين
أفنان: ماتجي يا يويا ندعي البنتين دول الي الله 
ياقوت بحب: يلا
واقتربت منهم
بنوته للتانيه: شايفه شوال الفحم اللي جاي علينا
البنت2:اه
أفنان بإبتسامة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
البنات: وعليكم السلام 
أفنان: ممكن اتكلم معاكم شويه
البنات باستغراب: اتفضلي
أفنان: تعالوا ننزل الكافتيرا اعزمكم علي حاجه والبت ياقوت لا
ياقوت بصدمه: انا لا ليه
أفنان: زهقت منها ياولاد قاعده علي قلبي
ياقوت: نعم
البنات: ههههههههههه والله انت قمر
أفنان: كنت سامعه من شويه بنوتات قمرات بيقولوا شوال فحم 
البنات بإحراج: احم أنت سمعتنا احنا أسفين
أفنان بإبتسامة: ولا يهمك يا يا وصية رسول الله 
نزلوا وقعدوا في الكافتيرا
أفنان لبنوته1:انت حاطه جراب للتلفون دا ليه 
البنوته باستغراب: طبعاً علشان يحمي
أفنان بذكاء: بس علي فكره الجراب مخبي جمال التلفون
البنوته: وايه يعني ما يخبيه يخبيه افضل ما الفون يبوظ ويعوز كل شويه تصليح
أفنان بإبتسامة: اه وعلشان كدا ربنا فرض علينا الحجاب
البنوته بعد مافهمت ما ترمي إليه أفنان: اممم
أفنان: بصي يا وصية رسول الله صلي على النبي ﷺ
البنات: عليه افضل الصلاة والسلام 
أفنان: ربنا فرض علينا الحجاب علشان يحمينا علشان ربنا عالم ان زي ما المرأه تميل للرجل الرجل بيميل للمره تخيلي كدا ان واحده ماشيه متبرحه وواحد شافها كدا هيعمل ايه
بنوته 2:الجو حر وأنا مش بستحمل الهدوم أصلا
أفنان: تستحمل نار جهنم ابسط مثال والعي البتوجاز وحطي اديك في النار ثانيه مش هتستحمل والله ما تستحمليهم فما بالك بقا ان النار الشمس اللي لو قربت شويه نموت من الحر ولو بعدت نموت من البرد هتكون جزء من النار
البنات بسرعه ودموع تأثر: لا والله ما تسحملها. وإن شاء الله لازم نلبس الحجاب أحنا حبناكي ممكن نصاحبك وناخد رقمك 
أفنان طبعا اكتب.... 
ودعت أفنان البنات وذهبت هي وياقوت لاقت تلفونها بيرن وكانت نورين
أفنان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الجميل عامل ايه
نورين بضحك: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته والله ماعتش عارفه انت اللي واخده اسلوب يزن ولا هو اللي واخد اسلوبك
أفنان بإستغراب: ليه بس 
نورين: اصل هو بردو مابيقولش إلا الجميل عامل ايه
أفنان: امممم عادي
نورين:انت فين 
أفنان: خلاص وصلت مكتب... ولم تكمل ووجدت نورين امامها
أفنان: ايه المفاجأة القمر دي كمان لابسه خمار اللهم بارك قمر واحتضانتها
نورين: انت اللي قمر
أفنان: حلوه الخطوه دي اختيها أمتي 
نورين: النهارده وبما اني توبت وبدأت حياه جديده يبقي مافيش تاجيل
أفنان: اللهم بارك جميل جدا 
نورين: انت اللي جميله مش هتعرفينا بقا مين القمر دا يقلنا ساعه نتكلم وسايبنه
أفنان: ههه نورين ياقوت أختي ياقوت نورين صحبيتي وسلموا علي بعض وفرحت نورين جدا لما أفنان قالت أنها صاحبتها
نورين: مشاء الله اسمك جميل جداً بس يعني ايه
ياقوت بإبتسامة: جملك الله بالحياء والطاعات يا وصية رسول الله ياقوت وصف حور العين في سورة الرحمن لما ربنا قال عليهن { كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ }
نورين بتساؤل: مين الحور العين دول
ياقوت بإبتسامة: دول زوجات الرجل لما يدخل الجنه إن شاء الله والنبي ﷺ قال عليه لو طلت واحده من الحور العين علي كوكب الارض لانارته بوجهها
نورين بحزن: يعني إن شاء الله لو دخلت الجنه هتبقي الحور العين احلي مني
ياقوت بحب: مين قال كدا لا هتبقي انت احلي منها وهي خادمه لك لانها لما سألت الله لما نساء الجنه اخلي منها قال هي صامت وانت لم تصومي هي صلت وانت لم تصلي هي صبرت وانت لم تصبري هي جاهدت نفسها وانت لم تجاهدي
يعني انت هتبقي احلي منها
نورين بفرح: طب الحمدلله 
أفنان: ماتجوا نكمل كلامنا جوه 
فجاءه رن هاتف نورين
نورين: والله ماهي حاصله ولا أنا داخلها
أفنان بضحك: ههه ليه بس
نورين بغيظ: يزن المستفز ابو مواعيد غلط بيىن وانا نزلت معها الشركه وعندنا اجتماع اسناذن 
أفنان: اثبت علي ما انت عليه احيك ربنا يثبنك
نورين وهي تمشي: يارب 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕٠
وصلت نورين ويزن شركة الدسوقي فالاجتماع في الشركه علي المشروع اللي اتفقوا عليه 
كان واقف أنس بشرح فكرة المشروع فهو اللي اشرف عليه اعجبت نورين من الفكره وكانت غاضه بصرها رافعت عينها علشان تشوف اللي بتكلم وجدته جميل جداً جداً فغضت بصرها بسرعه اذن المغرب عليهم فقل أنس الشاشه اللي كان بيشرح عليها
يزن بإستغراب: انت لسه ماخلصت قفلت الشاشه ليه
أنس بإبتسامة: الظهر بيأذن في مسجدفي الشركه المفروض نروح نصلي ونرجع نكمل
يزن: نخصل وبعدين نصلي
أنس بإبتسامة: إن الله لا يبارك في عمل ينهي عن الصلاه نصلي وبعدين نكمل
أحرج يزن جدا وحس انه بجد مبعرفش حاجه عن دينه وللمره التانيه بتجاهل(وبعدين معاك يا يزن مش عايزه احط عليك😂😂♥)  . 
وبالفعل خرجوا للصلاه وهم ماشين وجد يزن الموظفين يتركون العمل ويتوجهون للمسجد فاسنتج ان احمد عامل النظام دا وبالحب مش بالإكراه
وجد يزين مسجدين في الشركه بجانب بعض للرجال وواحد للنساء دخلت نورين وياقوت والموظفات تبع النساء والباقي الرجال
قدم أحمد سلمان للصلاه بس رفض سلمان وقدم أنس
أنس وهو يقبل يد سلمان: العفو منك يا خالي تقدم انت
سلمان: لا والله انت اللي هتصلي واحشني صوتك والصلاه وراك وصل انس سلك المايك اللي يوصل للنساء واقمت الصلاه وكان انس تجويده جميل جداً جداً وصوته اجمل شعر كل من يصلي وراه بالراحه وبالاخص يزن
انتهوا من الصلاه واكملوا الاجتماع وخلصوا الاجتماع وذهب كل واحد مكتبه اما يزن راح مع أحمد هو ونورين لان أحمد قال انه عايز يناقش معاه شوية امور خاصه بالسفقه طلعت نورين علشان تروح الحمام وهي راجعه تاهت في الشركه كبيره جدا وبدل ما تدخل مكتب أحمد خبطت ودخلت مكتبه تاني
- ادخل
نورين: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا جاهزه.....  وتوقفت لما لقت نفسها في مكتب غلط ونفس الشاب الجميل اللي كان بيشرح ويصلي بيهم
أنس: في حاجه يا أنسه
نورين وهي غاضه بصرها فلقد تعلمت غض البصر بسرعه
نورين وهي تكاد ان تبكي من الاحراج: اسفه والله باين اني تهت المفرض اكون في مكتب البشمهندس أحمد الدسوقي يزن اخويا هناك
حس انس انها هتعيط فكتم ضحكته وافتكر توامه ورحه أفنان
أنس بجديه: تعالي حضرتك هوصل امشي ورايا
مشت نورين وراءه ووصلها للمكتب
💝💝💝💝💝💝💝💝
ياقوت كانت قاعده في اوضتها خبط أحمد ودخل
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حبيبة بابي عامله ايه 
ياقوت: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله يا حبيبي وحضرتك
أحمد: ادام الله حمدك يا حبيبتي انا بخير
ياقوت: ادام الله حمدك 
أحمد: امين وياك اظن مامي قالتلك ان صهيب ابن خالك عايز يجي يتقدملك
ياقوت بخجل: ايوا
أحمد: صلت استخاره
ياقوت: ايوا
أحمد: طيب اقول له ايه يجي ولا لا
ياقوت:........
بقلم: مريم محمد القطيفي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا تري ايه اللي هيحصل وايه رد ياقوت وايه قصة الحلقه اللي جايه دا بإذن الله اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه بحبكم في الله وماتنسوش تصلوا علي النبي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥.

  •تابع الفصل التالي "رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent