رواية أنا والمغرورة الفصل الثاني 2 - بقلم أروى عادل
عندما رفعت أسيل رأسها لتنظر إلى الطريق امامها كانت المفاجأة عندما رأت جاسر أمام السيارة حاولت تتفادى الاصطدام بجاسر لكن دون جدوى .. كانت أسيل متجمده مكانها لم تتحرك كأن الزهول و الصدمة اصابتها بشلل تام .ما كسر الجمود الذى أصابه أسيل هو صوت صراخ بعض الناس و هم يركضون إتجاه جاسر ركضت أسيل آليه وجدتة قد أغمى عليه و الد،ماء تسيل من رأسه هنا قال سعيد الذى كان أول من وصل إلى جاسر
سعيد٠ حد يطلب الإسعاف بسرعة
أسيل٠ ( بصراخ) انا هاخده فى عربيتى للمشتشفى أسرع
(و هنا نظره سعيد الى أسيل وقال )
سعيد٠ حرام عليكى ليه عملتى كدا تمو،تى الراجل عشان خدش عربيتك
أسيل٠( بتوتر) انت تقصد ايه انا ماكنتش اقصد .
( هنا قال واحد من الناس مش وقته الكلام ده الراجل د،مه هيتصفه)
أسيل٠هاتوا بسرعة على العربية
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
————فى المستشفى————–
أسيل تصرخ فى الجميع و تقول أن معاها مصاب فى حادث
بعد مرور بعد ساعات و جاسر فى غرفة العمليات
خرج الدكتور
ركضت أسيل إلي الدكتور قالت
أسيل٠ ( بخوف) هو هيعيش يا دكتور
الدكتور٠ اه ماتخافيش هو مافيش خطوره على حياته
(وضعت يديها على قلبها و قالت)
أسيل٠ الحمدالله
الدكتور٠ بس المشكلة فى الإصابات إللى فى رجله
أسيل٠ مش مهم. المهم انه هتعيش
( وهنا وصل حاتم ومعاه بعض اصدقاء جاسر)
حاتم ٠ هو فين جاسر
أسيل٠ لسه ما طلعش من العمليات
حاتم٠ و أيه إللى حصل
أسيل ٠(بتوتر) انا كنت طالعه بالعربية ما شوفتهوش
حاتم٠ يعنى إللى سمعتوا فى النادى صح انتى ضربتى جاسر بالعربية عشان تنتق،مى منه
أسيل٠ انت بتخرف بتقول أيه انت اتجننت قولتلك انا ماشوفتهوش
حاتم ٠ و انا مش مصدقك
أسيل٠ براحتك عندك ما صدقتنى انت مش فارقه معايا اصلآ
( هنا جاء البوليس )
الظابط ٠ انتى إللى خبطتى كابتن جاسر بالعربية
أسيل ٠ ايوه انا بس٠٠
قبل أن تكمل عبارتها
الظابط٠ اتفضلى معانا
أسيل٠ على فين
الظابط ٠ على قسم الشرطة
أسيل٠ ليه انشاء الله دى حا،دثة .يعنى قضاء و قدر
الظابط ٠ اتفضلى يا أنسه احنا هنكمل تحقيق فى القسم
( ثم نظر إلى أحد الظابط أقل رتبه منه وقال)
الظابط٠ ابقى هاتلى التقرير الطبى للمصاب
الظابط٢. حاضر يا فندم
( و هنا جاء ايضآ اصدقاء أسيل)
هاجر٠ ايه إللى حصل يا أسيل
أسيل٠ مش عارفه انا فجأه لاقيتو قدامى معرفش طلعلى منين
أيه٠ الناس بتقول فى النادى انك قصدها
نوران ٠ أيه انتى بتقولي ايه هو وقته الكلام ده
أسيل ٠ المهم انا رايحه على قسم دلوقتى اتصلوا على جدى لأنى مش معايا تليفون
هاجر٠ حاضر .
الظابط٠ خلاص كدا يلا يا أنسة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
——–فى اليوم التالى———–قسم الشرطة
فى غرفة الاستجواب
الظابط ٠ أسيل أنتى لسه مصممه على أقولك
أسيل٠ (بتعب) قولتلك انا ما شوفتهوش انا فجأه لاقيتو ظهر قدامى
المحامى٠ اظن أقوال موكلتى واضحه الموضوع مجرد حا،دثة غير مدبره او مقصوده
الظابط٠ هنشوف… أنسة أسيل حصل انك اتخنقتى مع كابتن جاسر قبل الحا،دث بيوم
أسيل٠ ايوه حصل
الظابط ٠ وحصل كمان انك قومتى بتهديدو امام الجميع و قولتى انك هتخليه يدفع التمن
المحامي ٠ الكلام ده غير مقصود و كان ساعة غضب .
الظابط٠ لو سمحت يا أستاذ ممكن تخليها هى إللى ترد
أسيل٠ قولت بس مش بالظبط كده
(قطع الظابط كلام أسيل)
الظابط٠ طيب ايه رأيك فى الناس إللى شافوكى و أنتى بتهددى كابتن جاسر وقولتى انك هتخلى يدفع التمن خدش عربيتك غالى
أسيل٠ أنا كنت متعصبه و بقول اى كلام
المحامى٠ أنسه أسيل كانت متعصبة حضرتك عارف ان اى أنسان و هو متعصب ممكن يقول اى كلام وقت الغضب٠ وموضوع كله مجرد صدفة ان يحصل شجار بين موكلتى و المصاب و بعدها يحصل الحا،دث ..و أكبر دليل على كلامى أن الانسة أسيل هى اللى جابت الكابتن جاسر بنفسها على المستشفى ده بيثبت حسن نوايا موكلتى
الظابظ٠ حتى لو افترضنا جدلآ ان الموضوع كله مجرد صدفه بس دى مش أول حا،دثة تعملها الأنسه أسيل
المحامي ٠ حضرتك الحا،دثتين إللى قبل كده تم التنازل عنهم من الأشخاص إللى وقع عليهم الضرر
الظابط٠ ده بعد مادفعتم مبلغ محترم لكل واحد فيهم بس حظكم المردى المصاب شخصية عامة
أسيل٠ (بعصبيه) انا مش فاهم حضرتك عايز توصل لأيه بالظبط
الظابط٠ قصدك إيه يا أنسه
أسيل٠ قصدى أنى حاسه أن حضرتك عايز تشيلنى قضية والسلام
الظابط٠ حسبى على كلامك يأ أنسه
المحامى٠ انسه أسيل اهدى شويه و ماينفعش الكلام اللى انتى بتقولى ده
أسيل٠ يعنى ينفع أن سيادة الرأئد عايز يخلينى اما واحده قاتله أو أما واحده مهمله و مستهتره
المحامى٠ ممكن تسكتى يا أسيل دلوقتى
الظابط ٠ انا لحد دلوقتى مراعى حالتك مش عايز اخد معاكى أي اجراء قانونى على الكلام إللى بتقولى ده
المحامى٠ أنا أسف يا فندم بنيابه عن موكلتى…. حضرتك عارف أن التحقيق شغال من امبارح و أكيد اعصابها متوتره
و حضرتك شايف حالتها بنفسك عاملة ازاى و كمان الكابتن جاسر لسه فى غيبوبة …عشان كدا انا بطالب بالأفراج عن موكلتى بضمان محل أقامتها . الى حين أستيقاظ كابتن جاسر من الغيبوبة و ناخد افادته
الظابط٠ أمرنا نحن الرائد ……. الإفراج عن
أسيل فريد فؤاد…… على ذمة القضية ما لا تكون مطلوبه فى قاضية آخرى كما أمرنا نحن على السيدة أسيل فريد فؤاد المرشدى
بدفع غرامه و قيمتها ١٠٠٠٠ جنيه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
——-اليوم التالى————فى فيلا المرشدى
محسن٠ ( بعصبية)قرأت الأخبار
جدو٠ ( بحزن) اه
محسن٠ يعنى شوفة الفض،يحه إللى حفيدك عملتها لينا
أسيل٠ فض،يحة ايه إللى انا عملتها. هو انا أول واحده تعمل حا،دثه بعربيتها و تخبط واحد
( هنا مسك محسن التليفون وقرأه الخبر من على الفيس بوك. نص الخبر بيقول)
محسن٠ حفيدة عائلة المرشدى تحول تدهس لاعب الاسكواش و بطل مصر كابتن جاسر المطيرى بسيارتها لأسباب شخصية بينهم
أسيل٠ ايه الكلام ده .. جدو الكلام ده كله كدب
محسن ٠ ده بس العنوان تحبى اقرألك الخبر كله
جدو٠ ما كفايه بقى يابنى انت مش شايف حالتها
محسن٠ حالتها حضرتك السبب فيها ياما قولتلك بلاش الدلع الزياده و أدى النتيجه
أسيل٠ انت شمتان فيا
محسن٠ للأسف مش قادر اشمت فيكى لأنك لحمى واللى يأذيكى بيأذينى .
المحامى٠ يا جماعة ماينفعش إللى بيحصل هنا ده لازم نهدى عشان نعرف نفكر و نشوف حل
محسن ٠ عندك حق لازم نسيطر على الموضوع ده عشان نحافظ مركزنا الإجتماعى أسمنا و سمعتنا قدام الناس
و ده كمان غير أسهم الشركة تراجعت فى اليومين.. لحد دلوقتى الشركه خسرانه
عشرة مليون
أسيل٠ يعنى انت كل إللى فارق معاك أسمك و شكلك قدام الناس و الأسهم و الفلوس دول أهم منى مش كدا
محسن٠ ايوه كده يا أم لسان طويل و لولا مركزنا الإجتماعى و الفلوس كنتى زمانك فى السجن دلوقتى
جدو ٠ محسن ولا كلمة تانى انت فاهم
محسن٠حاضر يا بابا ممكن حضرتك تقولى ازاى هتطلع من الورطه دى
جدو٠ مكرم انت محامى العايلة و انا بثق فيك قولى الموضوع ده بيتحل ازاى و بصراحه
المحامى ٠ للأسف الموضوع صعب مش مبشر بخير
محسن٠ تقصد ايه
المحامى٠ يعنى لو اعتبروا الحا،دثه مقصوده هيتعملها قضية شروع فى قتل. فيها سجن على أقل عشر سنين
( كنت الصدمة واضحه على الجميع)
المحامى٠ لو اعتبروها مجرد الحا،دثه فى طريق بردوا فيها سجن من ست شهور الى ثلاث سنين ده حسب تقدير القاضى٠٠ كمان مش عايزين ننسا ان دى مش أول حا،دثه تعملها أسيل ..كمان الشاب إللى ضربته بالعربية بيكون مين ده شخصية عامه بطل رياضى اكيد الحا،دثه هتأثر عليه.. غير أنه ممكن يطلب تعويض مادى كبير اوى
( صراخت أسيل عندما سمعت كلام المحامى)
جدو٠( بألم) أهدى يا أسيل انا مش هسمح لأى حاجة ممكن تأذيكى
أسيل٠( بتعب) انا عايزه اخلص من الكابوس ده يا جدو انا تعبت
محسن٠ طيب مافيش حل تانى
المحامى٠ ان الشاب إللى ضربته بالعربية هو إللى يتنازل او يقول انه هو إللى كان غلطان
جدو٠انا هروح بكره المستشفى و أتفهم مع أهلو
المحامى٠ ما تتعبش نفسك انا روحت لأهل الشاب طلعوا ناس صعايدة و دماغهم ناشف و شكلهم ناس مرتاحه ماديآ رافضوا اى كلام عن أى تعويض مادى
جدو٠ بردوا انا هاروح و هاخد معايا أسيل وانت كمان هتيجى معايا واللى فى الخير يقدمو ربنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
———–اليوم التالى ———فى المستشفى
(كان يجتمع كل من أبو جاسر الحاج عمران المطيرى من أعيان الصعيد .. و أم جاسر الحاجة سميرة … و حامد و صالح ولاد عم جاسر أصدقاء جاسر … و نرمين خطيبت جاسر … و طاهر أبو نرمين وأمها..)
—–‐—-
و هنا جاء الدكتور وقال
الدكتور٠ كابتن جاسر فاق من الغيبوبة
عمران٠( بلهجة الصعيدى) ولدى عامل كيف دلوك
الدكتور٠ مافيش خوف من الإصابة إللى فى رأسه
سميرة٠ الحمدلله احمدك و أشكر فضلك يارب
الدكتور٠ بس لأسف رجله مضرره جامد ممكن تحتاج لتغير مفصل ركبة يمين ده غير الكسور إللى فى رجله الشمال
( وهنا قال طاهر أبو نرمين )
طاهر٠ يعنى هيقدر يمشى تانى على رجله يا دكتور
الدكتور٠ لسه بدرى على الكلام ده … احنا لسه هنقوم بأجراء عملية على ركبته اليمين بعد شهر بعدها هنحدد أنه هيكون فى عملية تانى أو لأ ده غير الكسر إللى فى رجله الشمال يعنى الموضوع محتاج وقت
سميرة٠ ( ببكاء شديد) لا انشاء الله ابنى همشى تانى على رجله و هيكون احسن من الأول
نرمين٠ يارب يا طنط.. طيب يا دكتور هو ممكن يرجع يلعب أسكواش تانى
الدكتور٠ طبيآ ما أظنش بس مافيش حاجه بيعيد على ربنا ده بيرجع لأرادة المريض نفسه
سميرة٠طيب انا عايزه اشوف ابنى
الدكتور٠ هو دلوقتى هيتنقل على غرفة تانيه تقدروا تشوفوا براحتكم
( وهنا ظهرت أسيل مع جدها و المحامى)
جدو٠ أسيل مهما يحصل مش عايزك تفتحى بوقك فاهمه
أسيل٠ خلاص هخرس خالص
——-
المحامى٠ سلامو عليكم
عمران٠ عليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. فى ايه تانى يا أستاذ
المحامى٠ معايا فؤاد بيه المرشدى
و حفيدته الانسه أسيل جايين يطمنوا على الكابتن جاسر
سميرة٠ صحيح يقت،لوا. القت،يل
و يمشوا في جنازتة
جدو٠ يا مدام إللى حصل ده قضاء ربنا و الحمدالله ان الكابتن بخير..وانا هتكفل بجميع مصاريف علاجه الكابتن و إللى انتو تأمروا بيه انا تحت أمركم
سميرة٠احنا ما بنقبلش العوض وفر فلوسك للمحروسة لما تشرف فى السجن
نرمين٠ ايوه لازم تدفع تمن عملتها و تروح فى ستين داهيه
(كنت أسيل واقفه بتراقب الكلام من بعيد بصمت بطلب من جدها لكنها لم تستطيع الاحتمال الكلام أكثر من ذلك فقالت)
أسيل٠ ما تهدوا على نفسكم شويه و بعدين انتى بتقولى هتودى مين في ستين داهيه
نرمين٠ انا مش فاهمه انتى ليكى عين تتكلمى ايه البجاحة دى
♤ ما سيكون رد أسيل على نرمين
♤ ما سيكون رد فعل جاسر بعد ما فاق من الغيبوبة
♤ما سيكون موقف أهل جاسر من أسيل
.
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية أنا والمغرورة) اسم الرواية