رواية ارهقتني عيونها الفصل الثالث 3 - بقلم نورا كرم
وفي صباح اليوم التالي في قصر الالفي)
استيقظت ريتال من نومه ودخلت الي الحمام وبعدها خرجت وجدت بعض الملابس علي السرير وراقه من فريد .
فريد:صباح الخير علي احلا عيون انا جهزتلك البس ده ومستنيكي تحت في الجنينه .
ابتسمت ريتال من لطفه المبالغ فيه الذي لا تعرف حتي لأن لماذا يفعل كل هذا معها .
ارتدت سيبها وبعدها جففت شعرها الجميل وجعلته منسدل علي ظهرها مثلما كان ولديها يحبه دائما…وبعدها نزالت الي الجنينه ورائته يجلس يتفحص هاتفه ذهبت إليه بخجل رافع فريد عيونه وجدها اتيي اليه ..لكن مهلا مهلا ما كل هذا الجمال فهي جميله بشكل وصلت عنده تحت نظرات التعجب منها والي جمال هذا القصر
ريتال مع ابتسامه رقيقه=صباح الخير
كان فريد ينظر لها ولا يصدق ما يره حتي أنه غرق بعيونها مره آخره
حتي أشارت له بيدها ….
ريتال وهي توشير له=فريد بيه بقولك صباح الخير
فريد بتلعثم :اي …اااااه صباح صباح النور اتفضلي اقعودي افطري معايا
ريتال :لا انا شايفه انو كده كفايه اوووي انا لازم امشي عشان حسه اني عامله ازعاج لوالدتك وبابك ….جاء ولده من خلفها هو و لدته
عثمان بابتسامه=لا لا ازعاج اي يا بنتي انتي نورتينا واللهي
سهير بابتسامه=أااه واللهي اتفضلي اشربي معانا حاجه
ريتال بخجل وابتسامه =متشكره اووي علي لطفكو معايا بجد انا عمري محد كان لطيف معايا كده
نظر له فريد بتفحص=هااخلصتي اتفضلي اقعودي معانا بقا
ريتال بخجل=بس انا
قطعهافريد وهو يسحب يدها ويجلسها بجنبه=بلا انا بلا بتاع انتي هتقعودي تفطري معانا وبعدين هوصلك للحتي الي تحبيها تمم
ريتال بخجل=خلاص اوكي
نزالت مايا وهي تبحث عنهم ولكن وجدتهم في جنينه القصر ذهبت إليهم بابتسامه ,وهي تحيهم=صباح الخير
بادلها جميعهم التحيه=صباح النور
جلست مايا أمام ريتال بابتسامه
مايا=اهلا وسهلا بالقمر
بدالتها ريتال السلام مع ابتسامه جميله=اهلا وسهلا بيكي
مايا بحرج=بوصي انا اسفه اوووي علي الي عملتو انبارح معاكي بجد مكونتش عارفه انتي مين ولا جيتي منين بجد سوري اووي لحد ما فهمنا فريد كل حاجه
ريتال بابتسامه =لا لا ولا اسف ولا حاجه انا فهماكي انا لو كونت مكانك كونت عملت نفس الشئ
عثمان بابتسامه= طب اي نفطر بقا
فريد بابتسامه=ايوه طبعا أصبح يعطيها الطعام بحب كبير هو حتي لا يدري لماذا يفعل كل هذا معها فهو فريد الالفي كلما راي فتيات جميله لماذا هذه تأخذ منه كل هذا الكم من الاهتمام خصوصا انها فتاه بسيطه للغايه …كان ينزلها الطعام تحت أنظار عثمان وسهير وهم لا يصدقون أن هذا هو فريد حقا كلما تمنت. إن يجلس معهم علي الفطار ولكن كان دائما مشاغب ولا يستمع إلي نصائح أحد بحياته بعدما نفذو من الفطور ذهبو الي غرفتهم كلا من عثمان وسهير
**************
في غرفة عثمان وسهير )
***********
عثمان بتعجب:انا مش قادر اصدق انو لتحت ده فريد ده فريد ابني انا
دانا كونت لسه بتخانق معه انبارح
سهير بستغراب=وانت الصادق انا كمان مش قادره اصدق ده ده اول مره يقعود معانا علي الفطار من ساعه مكبر
عثمان بقلق:لا لا اكيد الولد ده فيه حاجه البت دي جذبتو ليها بسرعه اووي لدرجه انو انا مش مصدق انو ده ابني
سهير بابتسامه=طب ولي هو انت ناسينا زمان وانك اول مشوفتني حبتني مش ممكن يكون حبها والبنت حلوه صراحه …حاسه انها شبه حد انا عارفه انت خدت بالك منها جمالها ده بيفكرك بمين
عثمان وهو يستمع لها ويحول أن يتذكر=انا بردو حسيت بنفس الشي حسيت انها فيها شبه
من اسماء اختك
سهير بحزن=ااااه صح وهي فين اسماء دلوقتي محولتش تسال عليا من ساعه الي حصل بينك وبين طها انا زعلانه منها هي وحشتني اوووي اوووي
احتضنها عثمان بحب وهو يربط علي ظهرها=معلش يا حبيبتي انتي عارفه احنا دورانا عليهم قد اي انا حتي نقلت شغلي وحياتي كلها من القاهره لحد هنا عشان اقدار نلقيهم وملقتهمش هنقول اي الله يسمحوا الي كان السبب في فراقي انا واعز اصحابي
سهير بحزن=الله يسمحوا طيب يا حبيبي انا هخوش الحمام
عثمان وهو يهز رأسه بالإجابة=ماشي
ذهبت سهير ودخلت الي الحمام وهي تتذكر اختها التي لم تخرج من بالها ابدا وان تزوجها من عثمان فرقهم بهذا الحد
************
نذهب الي هذا الفتي المشاغب كان مزالو جالسين هو ومايا وريتال بالحديقه كانت ريتال ومايا اندمجو كثيرا مع بعضهم بالحديث ولكن كان فريد غارق بهذه الجميله لا يبالي لمن حوله …حتي فاق من شروده علي صوت أخته مايا
مايا وهي توشير له=فريد فريد فريد
فريد وهو يفيق من شروده=اي في اي
مايا بستغراب=مالك قاعد معانا وسرحان لي كده
فريد بنفي=لا مش سرحان ولا حاجه كونتي بتقولي اي
مايا بابتسامه=كونت بشوف انا وريتال ديكور كويس عشان الخطوبة بتاعتي وريتال اختارتلي ده
فريد بهتمام=وريني كده ,تعجب من زوقها الجميل عندما نظر إلي الصوره.امممم واااو شكلك بتفهمي في ديكورات وكده حلو اوووي
مايا بابتسامه=اممم اووي حتي انو اجمل واحد بينهم
ريتال بابتسامه=ااااه انا بفهم في ديكورات وكده خصوصا اني كونت بشتغل مصممة حفلات بس علي الضيق كده يعني كونت بعمل اصحابي في عيد ميلادهم أو خطوبة واحده صحبتي وكده
فريد بتفهم=امممممم بس بجد زوقك تحفه
مايا بابتسامه =خلاص انا هجيب المصممين وانتي رشحلهم هيعملو اي بس باسرع وقت عشان انا لسه عندي حاجات كتير اوووي مش عارفه هعمل فيها اي
ريتال بابتسامه=طبعا الي انتي عايزه وقفت من جلستها …انا انا لزم امشي بقا عشان عندي شغل
فريد وقف بحزن =اي تمشي وبعدين شغل اي ده انتي رجلكي وجعاكي من خبطت انبارح
ريتال بحرج=انا اسفه واللهي بس لزم امشي يعني مش هيبقى بيتي و شغلي كمان
فريد=خلاص انا هوصلك
ريتال بابتسامه=خلاص مفيش مشكله ودعت مايا ووعدتها أنها تجي وتعملها الديكور بتاع الخطوبه وبعدها خرجت هي وفريد وركبت معه السياره
فريد بفضول وهو يقود السياره=وشغلك ده عباره عن اي بقا
ريتال=محل حلويات
فريد بتساول=اممم وانتي بتقفي في المحل ده لوحده معكيش صحاب
ريتال=لا عندي صحبتي فيروز بتعت انبارح
فريد بابتسامه=امممم متزعليش مني مبقبلهاش
ريتال باستغراب ضحكت=لي بس دي عسوله اوووي هي صحبتي الوحيده من يوم مروحت الشغل ده
فريد بفضول=اممم فهمت طب انا عايز اسالك سؤال بس ينفع ترودي عليه بصراحه
ريتال بابتسامه=اتفضل
فريد باهتمام بالغ=انتي مرتبطه أو مخطوبه أو وحتي بتحبي حد
ريتال ضحكت بسخريه=يعني مخطوبه وجيت اقعود عندك من غير حتي محاول اوصل لخطيبي ,بس لا انا مش مخطوبه ومش مرتبطه
أكملت بحزن= بس انا كونت بحب واحد معايا في الشغل وهو خطب انبارح
فريد بتعجب=اي خطب وهو كان عارف انك بتحبيه
ريتال بحزن شديد=اااااه حتي انا وهو فضلنا مع بعض خمس سنين وفي الاخر خطب صحبتي الي امانتها عليا وعلي أسراري جت ومن غير مقدمات خدت الشخص الي بحبو
إتفاجاء فريد وتحدث بتعجب=كمان صحبتك ده مين الاهبل ده الي يسيبك ويروح لحد تاني ده عبيط بس الحمد لله انو عمل كده
ريتال بستغراب=اي
فريد بتلعثم= انا قصدي يعني انو ربنا بينهولك علي حقيقته بطريقه حلوه مش بطريقه تاذيكي
ريتال بحزن= الحمد لله بس هو كان ممكن يكون في طريقه بتجرح اكتر من كده انا حسه اني هموت مش عارفه اعمل اي انا مبنمش الليل
فريد وهو ينظر إلي عينها=اااه كان في طريقه اوحش من كده انتي متعرفيش حاجه ,علي العموم ده انسان ميستحقش منك دمعه واحده ولا حتي كسرتك خاليكي اقوي من كده متخليش حد يعرف يكسرك
ريتال بابتسامه من كلامته الطيف=شكرا جدا اكملت بحزن وهي تفرك يدها=بس انا قلبي وجعني اوووي
نظر لها فريد وجده أن عيونها قحا ماليئه بالحزن فريد بحزن=سلامة قلبك انتي متستحقيش حد يوجع قلبك انتي تستاهلي حد احسن صدقيني
وتاه فريد من جديد في عيونها الجميله حتي أنه لم ينتبه علي الطريق
ريتال بخوف=يلهوي حاسب
فريد وهو يودير السياره بسرعه =اووووف الحمد لله كويس انك نبهتني
ريتال بابتسامه=حاسه اني هموت علي ايدك
فريد بضحك وسيمه:ههههههه لا لا متقوليش كده انتي بتظلمني علي فكره
ريتال وهي تضحك:اممممم بظلمك اوووي كونت انبارح هتموتني وانهارده هتودني الانعاش
فريد بضحك =ههههه لا لا …..
ثم نظره الي وجهها بحب وهي تضحك وقال=علي فكره ضحكتك حلوه اوووي تليق عليكي الضحكه يعني
ريتال بخجل من مجملته:شكرا شكرا اوووي
فريد بتتعجب=اووووو شكلك بتتكسفي !!
ريتال بخجل واحمرت خدودها=أااه اوووي
فريد بابتسامه وسيمه=بس عسل وانتي بتتكسفي بردو
ريتال بابتسامه خجل=طب ركز في الطريق بدل احنا الاتنين نتكل علي الله
فريدبضحك=ههه حاضر يستي …
وبعد مسافه طويله اوصلها الي محل عملها
نزالت من السياره ريتال =متشكره اوووي علي التوصيله
وهمت علي الرحيل ولكن أوقفها فريد وهو يونديها=
ريتال استني …..
ريتال بتعجب=اي في اي
فريد بابتسامه وسيمه=مش عيب اجي محل حلويات من غير مشتري حتي شكولاته
ريتال بضحك =ههه شوكولاته طب تعالي اشتري دخلو معا وكان ينتظرها صاحب المحل
حسن بغضب وهو يوقفها وجدها داخله المحل حسن=استني هنا راحه فين
ريتال بتفاجاءه وخجل=استاذ حسن انا اسفه جدا علي التأخير واللهي بس..
حسن أوقفها بغضب=بلا بس بلا بتاع اتفضلي ملكيش شغل عندي
كانت ستبكي من احرجها أمام الجميع وعندما لحظ فريد حزنها تدخل فريد سريعا=ريتال استني هنا
فريد وهو يوجه كلمو لحسن=لو سمحت. يا فندم هي مش هتعمل كده تاني وانا اضمنهالك انا قريبها وجيت هنا اتكلم مع حضرتك ينفع تتفضل معايا استاذنا في كلمتين علي جنب
حسن بتعجب = قربها منين
فريد بحده=ينفع حضرتك تجي معايا وانا افهمك…ذهب معه حسن الي مكتبه
وقف ريتال محتسه لا تعرف ماذا تفعل حتي وقعت عينها عن من تسبب في كسر قلبه وهو يأتي إليها بكل برود
(مازن هو شاب طويل له شعر بني وعيون عسليه وبشره فتحه وكان له جسد رياضي وشب ملزق كده😂)
مازن ببرود=ريتال انتي مشيتي لي انبارح بسرعه ومين ده الي معاكي
لم تنظر له ريتال وكأنه غير موجود ريتال بجمود عكس ما في قلبها وهي ترحل من أمامه=علي ما اظن انك ملكش فيه
ذهبت من أمامه وكان كل من بالمحل ينظر لها بتعجب ومن هذا الوسيم الذي معها ..كانت تتحدث الفتايات وينمو عليها خرجت فيروز من المخزن حتي وجددتهم ينمو علي احد ما نظرت أمام باب المحل حتي تجد ريتال هي الوقفه
فيروز بحده=علي ما اظن انو مش شغلكو انك تفضلو تنمو عليها شوفو شغلكم بدال مروح اقول لاستاذ حسن….ثم ذهبت من أمامهم.الي ريتال الوقفه بعيد
فيروز بحب =ريتال انتي جيتي حبيبتي قلقتني عليكي اوووي انا روحتلك انهارده ومرات ابوكي قالتلي انك .كانت ستكمل لكن أوقفتها
ريتال بحده=اسكتي هفهمك كل حاجه بيني وبينك عشان البنات الي عماله تتفرج دي
نظرت إلي الفتايات ونظرت الي حيث ينظرون
وجددت شاب وقف مع حسن ولكن يعطيها ضهره
فيروز بتعجب=مين ده..حتي ذهب فريد إليهم هو وحسن
فيروز بستغراب وهي تتذكره جيدا=ده
ريتال اوقفتها وهي تضع يدها علي فمها=اسكتي انا هفهمك
صمتت فيروز كما قالت ريتال لها حتي يذهب حسن من امامهم
حسن وهو يسلم علي فريد=خلاص يا فريد بيه انا نعتبرها محصلش حاجه
ثم نظر إلي ريتال بحده= اتفضلي علي شغلك ثم رحل
فريد بابتسامه=شوفتي كل حاجه اتحلت ازي تعالي بقا اديني شوكولاته
نظرت له فيروز بتعجب ازي ومنين لفين اي بيحصل هنا
نظره فريد خلفه ليجده هذه الفتاه غليظه السان ورائه متعجبه مما تره =انتي تاني يا ربي
فيروز بستغراب من طريقته=اي انتي تاني دي انت اصلا اي جابك هنا ووصلتو لبعض ازي
ريتال بحده وهي توقفها=اسكتي بقا قولت هفهمك كل حاجه روحي علي شغلك انتي
فيروز بنرفزه=اووووف ماشي وذهبت من أمامهم
ريتال بابتسامه=اتفضل خود الشكولاته الي حضرتك عايزها=ذهب معه و قف امامها وهو يبتسم كانت تعطيه افخم انواع الشوكلاته الموجوده في المحل ،وكان هو يتبع عينها الجميله بابتسامه=وكل هذا تحت أنظار جميع من بالمحل خصوصا مازن الذي كان لا يفهم من هذا ومتي جاء
ريتال بابتسامه=اتفضل احلا شكولاته
فريد يبدلها الابتسامه=احلا عشان منك بس
ريتال بخجل=اتفضل وحاسب هناك عند الكشير
فريد:لا دي خليها هنا وانا هروح احاسب دي هديه مني ليكي
ريتال بتعجب شديد=اي ازي لا لا مينفعش
فريد أوقفها=لا ينفع يلا بقا
ريتال بابتسامه جذابه :شكرا شكرا اوووي
فريد بابتسامه=العفو بس ينفع بلاش شكرا دي اعتبرها هديه من اخوكي حتي …يلا هروح احاسب عشان امشي بس انتي بتخلصي الساعه كام
ريتال=يعني علي ٩/١٠بليل كده
فريد:خلاص هيجيلك الساعه تسعه تكوني خلصتي
ريتال بتعجب=تجي تاني لي خلاص
فريد برفض=انتي عبيطه انا هيجيلك تاني هتفهمي لما اجي انا همشي عشان عندي مشوار مهم اوكي
ريتال بابتسامه جميله=اوكي
فريد ابتسملها ابتسامه جذبه اذابت كل من رائها وذهب الي الكاشير ليحاسب ومن ثم ذهب .
خرج فريد من المحل ومازلت الابتسامه علي وجهه
تحرك بالسياره …وصل فريد الي أحد النوادي المشهوره ,دخل فريد الي النادي وهو يتحدث بالهاتف
فريد وهو يتحدث في الهاتف
=الو اي يا ساره انتي فين
(ساره هي صديقت فريد من ايام الجامعه وزوجها محمود صديق فريد بردو من ايام الجامعه …هي بنت جميله لها عيون عسليه وبشره قمحويه وله جسد ممشوق )
************
ساره وهي تحدثه في الهاتف
=الو يا فريد انت فين انا هنا قاعده عند البسين
فريد وهو يبحث عنها=فين عند البسين مش شايفك
ساره وقد رائته=طب بقولك اقفل خلاص انا شوفتك انا هيجيلك
أغلقت الهاتف معه وظل فريد واقف مكانه حتي تأتي ..نظر أمامه حتي يجدها تأتي إليه بابتسامه
ساره=عامل اي
فريد بابتسامه=الحمد لله وحشاني
ساره =وانت كمان واللهي تعالي بقا عشان عملك موفجاءه
فريد بفضول=ايو موفجئت اي بقا عامله تقولي موفجئه موفجئه فين دي
ساره بضحك=ههه طب تعالي بس وانت هتشوفها…ذهب فريد معها حيث كانت تجلس ووجد فتاه تعطيه ضهرها
فريد وهو يميل علي ساره بمشاغبه=هي دي الموفجئه يبنتي انا اتقيت ربنا من ساعه و انتي بتحبي تجوريني للرزيله وانا صراحه بحبها
ساره بضحك=طب تعالي بقا انت فريد يتقي الله تجي ازي دي
فريد =اهو بقا قدر ربنا
ذهب فريد الي الطاوله وراي الفتاه حتي انكمشت ملامح وجهه الي الغضب =هي دي الموفجائه يا ساره
ساره=استني بس يا فريد اهدي وتكلم مع بعض
(جوري..هي بنت عم فريد وصديقت ساره المقربه من ايام الجامعه هي وفريد من سن واحد وتربو مع بعض تقريبا ..وهي كانت حبيبت فريد القديمه..كانت بنت جميله ولها عيون بني وشعر اسواد وتحب عيشت الرفاهيه ومتعاليه)
جوري مصانعها البراءه=فريد استني بس نتكلم مع بعض شويا
فريد بغضب=نتكلم في اي ها عايزني نتكلم في اي تاني انا بقيت اقرف ابوصلك جايا تقوليلي نتكلم خالي بالك انتي بقيتي بنت عمتي وبس انتي فاهمه
هم للرحيل ولكن أوقفته ساره وهي ترقض خلفه=فريد فريد استني يابني
ساره بنرفزه=في اي يا فريد بتجريني وراك لي كده متسمع البنت والي عندها
فريد بغضب =اسمع اي هااا اسمع اي وانا شوفت كل حاجه بعيوني
ساره بغضب=يوه بقا كل حاجه تقول شوفت كل حاجه بعيوني ..اي يا فريد انت ناسي ولا اي البنت دي استحملت معاك كتير اووي وهي شافتك في مناظر اوحش من كده كونت بتجرحها وتمشي وترجع تلقيها لسه بتحبك
فريد بغضب=وانا بقيت بقرف منها …اديني سبب يخليها تعمل كده
جاءت جوري من خلفه ومازالت مصانعها البراءه=كونت بحاول اختبر غيرتك
فريد وهو يوجه كلمه لها بغضب مفرط ونسي انو في مكان عام=بتحاولي اختبري غيرتي اشوفك وانتي بتبوسي واحد تاني …انتي عبيطه
ساره بنرفزه=اي الي انت بتعملو ده وطي صوتك احنا في مكان عام
جوري بدموع=اي يا فريد متحسسنيش انك ملاك انا شوفتك في مواقف اوحش من دي بكتير وانا مكونتش اعرف انو الود هيبوسني انا بس كونت قوريبه منو عشان كونت عايزك تغير بس من الظاهر كده انت مبقاش ليك اي مشاعر نحيتي
فريد بهدوء=اديكي قولتلها معنديش مشاعر يبقا ابعدي عني تماما انتي فاهمه
ثم ذهب من أمامهم بغضب مفرط
ساره بتنهيد=مش عارفه اعمل اي خاليكي هنا رجعالك ثم ذهبت الي فريد وهي تحول أن توقفه
ساره وهي بتندهو=فريد فريد استني كده انا بكلمك انا مش عليه صغيره عشان اجري وراك فريد
وقف فريد وهو في حال غضب =عايزه اي يا ساره
ساره بزعيق=ينفع تهدأ كده ينفع في اي دي جوري الي هي قبل متكون حبيتك هي بنت عمتك
فريد بهدوء عكس ما بداخله=بوص يا يا ساره انا هقولك كلمه واحده بس وفري علي نفسك الي انتي بتعمليه انا لما ببوص في وشها بقيت بقرف منها تمم
ساره =بس يا فريد
قاطعها فريد بغضب=بس اي هااا طب انا عايز اسالك سؤال انتي انتي لو بتحاولي تخالي محمود يغير عليكي هتعملي اي هااا
ساره بتنهدي وهي تفكر=مش عارفه بس مش هعمل الي هي عمالتو طبعا ..بس يعني يا فريد انت بردو لزم تشوف الموضوع من زويتك انت يعني هي استحملتك كتير اووي وانتو الاتنين صحابي وكنتو عايشين قصه حب جميله ونا مقدارش اشوفكم بتتفرقو كده
فريد تتنهد بعمق=اوووووف بوصي انا مبقتش بحبها خلاص تمم ورحي تقوليها الكلام ده
انا ماشي ..
ساره =طب بس حاول
فريد بإصرار=انتي الي متحوليش عشان مفيش امل
اتنهدت ساره بضيق=ماشي يا فريد
فريد بتنهيد=كويس قوي ..سلام
أاااه صح هو محمود فين
ساره=محمود مسافر لندن عشان عندو اجتماع مهم هناك
فريد بتنهيد=طيب لما يرجع قوليلو اني عايزو… ..انا ماشي سلام
ساره=سلام …ثم ذهبت الي جوري …..”
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ارهقتني عيونها) اسم الرواية