رواية امتلكت قلب صعيدي الفصل الثاني والاربعون 42 - بقلم نرمين حمدي
إمتلكت_قلب_صعيدي
ليحاوط يده برقبتها ويقترب منها ليشم رائحه جسد*ها الجميله
وعد بدلع تضع يدها علي كتفه: وبعدين معاك هي دي صباح الخير بتاعتك
صخر: ومفيش غيرها
لتنظر له وعد بعينه وتقترب منه حتي اصبحت قريبه من شفتيه: ب ح ب ك
صخر وهو مش قادر يقاوم: بلاش حركاتك دي وإلا مش هتسلمي من تحت يدي
وعد بدلع اكتر: يوه وانا عملت اي يعني
صخر بغزل: لولا اني مستعجل ومعايا شغل كنت عرفتك عملتي ايه
وعد بزعل: هتنزل
صخر: ايوا لازم انزل
وعد بتقوم من علي رجله وبزعل: ماشي براحتك
لينهض صخر ويحضنها من ظهرها: ايه مشبعتيش مني من امبارح ولا عجبك الموضوع شكله كديه عجبك
وعد بتلتفت اليه وبتضربه ضربه خفيفه علي صدره وبكسوف: صخررر عيب كدا الله
ليضحك صخر ويتركها ليذهب الي الحمام ويأخذ شاور ويرتدي ملابسه
*****
في الاسفل الكل مجتمعين علي الفطار
كريمه: هنيه صحي الست وعد وصخر بيه يلا
هنيه: حاضر ياست كريمه عنيا
لتصعد هنيه وتخبط علي الباب
صخر: مين
هنيه: انا هنيه الفطار جاهز تحت ياصخر بيه
صخر: ماشي نازلين
لينزل وعد وصخر وبيقعدوا علي السفره
زين: بما اننا كلنا كديه متجمعين فاانا عاوز اجول حاجه كديه
هارون: جول ياولدي
زين: انا انا قررت اتجوز
كريمه: لوووولي مبروك ياولدي ومين بجي الي امها دعيالها دي
هارون: مبرووك يازين ع الله تطلع العروسه تشرف
مروان: طيب الحمدلله انا نفسي اتسدت ومبرووك يازين ياخوي
صخر يهمس لهارون: هدي عليه مش كديه
هارون: وانا جولت ايه هو الي واخد الكلام عليه
صخر: عليا انا الكلام دا ياهارون عيب
زين: الله يبارك فيكم هااا ياجدي هتخطبهالي متي
هارون: من بكرا لو عاوز
زين: زين جوي انا هجولهم جاين بكرا
******
في بيت ساره
صالح: انتي اكيد اتجنيتي بقي عايزه تتجوزي واحد من عيله الدمنهوري وهما ليهم عندنا حق
ليلي: وفيها ايه يعني لما تتجوزه هما هيعرفوا من وين اني عمتها ابوك غير ابوي يعني اسمي غير اسمك إلا بجي لو حصل غدر
صالح: غدر ايه وزفت ايه وتفتكري حاجه ذي دي هتعدي عليهم كديه دا هيدفننونا كلنا بالحيا او يولعو فينا
ليلي: متخافش كديه كلها كام يوم ولا كام اسبوع وتطلج
صباح: ولو اتكشفت تودينا كلنا في داهيه مش كديه
ليلي: متخافيش علي نفسك كديه انتي ذي الجطه بسبع ترواح واحده فيهم هتطلع علي يدي لو فكرتي بس تغدري بيا حاكم انا عرفاكي سماويه وجارشه ملحتي
ساره: كفايه بقي كل واحد فيكم خايف علي نفسه ومش هاممكم انا الي هرمي نفسي في النار وهتجوز واحد اعرفه بقالي اسبوع بس
ليلي: يابت افهمي لما تجبيلي حجي منهم احنا هنتنجل لحته تانيه هنعيش حياه ملوكي وانتي هتتجوزي الي تشاوري عليه
******
في البيت الكبير
في غرفه حنان
حنان كانت فارده شعرها وحاطه ميكب خفيف لاول مره وباب اوضتها مفتوح
ليمر أدهم من امام الغرفه ثم يعود للخلف مجددا وهو يصفر: اي ديه ايه ديه مانتي طلعتي انثي اها
حنان: جصدك ايه يعني
أدهم: من متي واحنا هنهتموا بنفسينا كديه
حنان: ليه شايفني جع*فر اياك
أدهم: دا انتي طلعتي جامده موووووووووت يابت
حنان: متحترم نفسك عاد وامشي من هنيه
ليدخل ادهم غرفتها: طيب ايه مش ناوي تحن
حنان: لا مش ناويه وبعدين ايه الحى*يم الي انت داير تتصرم*ح وراها مش مكفينك
أدهم: انت تشو*حهم اخر الدنيا كلمه منك بس تخليني ادووووووب
حنان لاول مره بتسمع كلام حلو كدا أدهم بيعرف يدو*خها بالكلام: طيب يلا روح من هنيه لحسن حد يشوفك وتبجي وجعه مربربه
ليجذبها أدهم علي الحائط ويحاوطها بيديه: طيب مفيش كلمه حلوه للعاشج الولهان ديه
حنان بخوف: يامرك ياحنان امشي من هنيه الله يخليك
أدهم: كلمه من اربع حروف وامشي علطول
حنان: هي ايه دي
أدهم: جولي بحبك وانا امشي
حنان: لا مينفعش كديه عيب
أدهم: خلاص انا جاعد
حنان: وبعدين يعني روح اسمعها من اي واحده من بتوعك
أدهم: سمعتها كتير بس مش هتكيفني ولا تعدل مزاجي غير لما تطلع منك
لتنظر له حنان: اثبتلي كديه بجي
أدهم: اثبتلك كيف يعني
حنان: تبطل صرم*حه ورا الحر*يم ليل نهار حاكم انا الي هحبه لازم يبحي بتاعي انا وبس
أدهم: هو صعب بس انتي تأمري
حنان: يلا بجي امشي من هنيه
*******
في الشركه
صخر لحسام: بجولك ايه الشحنه الجديده هتوصل كمان كام يوم تفتحوا عينكم جوي مش عايز غلطه مش هرحم حد ياحسام مفهوووم
حسام: مفهوم بس انا مش فاهم لازمته ايه الصفقه دي من الاول يعني احنا مش محتاجينها امكانيات الصناعه مش حلوه خالص
صخر: عارف بس هي محتاجه تعديلات بسيطه مش هتكلفنا كتير بس هتكسبنا اكتر
حسام: اه تمام جوي
*****
في البيت الكبير
كريمه لوعد: شايفه وشك منور يعني والابتسامه مرسومه رسم
وعد: ااااا في ايه ياعمتووو قصدك ايه يعني
كريمه: مجصديش عملتي ايه مع صخر
وعد: ااا ااا ااا انا قايمه اعمل شاي هعملك معايا
لتضحك كريمه
*****
في الشركه
السكرتيره بتدخل
السكرتيره: صخر بيه في واحده برا اسمها داليا عايزه تقابل حضرتك
صخر بضيق: ومين دي كمان
السكرتيره: معرفش بتقول انها عايزه حضرتك ضروري
صخر وهو يبحث في الاوراق: دخليها
لتدخل داليا اليه وهو غير منتبه لها
داليا: احمم ازيك ياصخر بيه
لينظر لها صخر ويتذكرها: انتي! عاوزه ايه
داليا: انت قولتلي انك جاي وفضلت مستنياك ومجتش
صخر بحده: عندي حاجات اهم منك
داليا بميا*صه: انا عارفه انك عنيد ومش هتيجي بسهوله بس
ليقاطعها صخر بغضب: لما تدخلي هنيه تعدلي نفسك وتتكلمي مظبوط واعرفي زين انتي هتتكلمي مع مين مفهووم
داليا بتعدل نفسها: بس خليك فاكر كويس اني عرضت عليك عرض مش هيتكرر وانتي رفضته
صخر بهدوء مرعب: المره دي هعديلك الي جولتيه المره الجايه هدفنك مطرحك برا
داليا: ماشي ماشي ياصخر بيه سلااااااام
•تابع الفصل التالي "رواية امتلكت قلب صعيدي" اضغط على اسم الرواية