رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الرابع 4 - بقلم هدير عبدالعليم
معاذ جاى من جوا و ببراءة : نسيت أقولك يا بابا ام شهاب كانت هنا الصبح و ..
ماما بغيظ : قصدك كانت بتكلمنا على التلفون .
معاذ بدهشة : ماما مين إللى كان هنا ؟ أنا سمعتك وأنتِ بتقولى لدنيا تعالى حماتك بره.
ماما بغيظ : اه كانت بره على التلفون.
بابا : أيه إللى فكرك بالفرح دلوقتى ؟ إحنا قولنا مش هنعمله دلوقتى علشان مفيش فلوس.
ماما بهدوء: كله دلوقتى بيجي قسط.
بابا : مش بعرف أجيب قسط ..
ماما : علشان خاطري تعالى على نفسك المره دى .
بابا بحزن : أنا ديما جاي على نفسي علشانكم.
ماما : تعالى على نفسك علشان خاطر بنتك المره دي بس.
بابا بأستسلام:ماشي شوفوا هتجيبوا من أين وأنا إنزل معاكم.
^^قبل الفرح بأسبوع ^^
عمتو: يا أخويا معلش كله بيجيب غسالة الاطفال متزعلش عروستنا بقا..
بابا بعصبية لأنه جاب آخره: دا أنا إللى زعلان أنا ماضى على شيكات ب ٤٠٠ ألف يعنى قربت ل نص مليون غير إللى أدفع كاش.
عمتو بصدمة : يالهوي ، كده معاك حق مش هقدر أتكلم معاك.
^يوم الفرح^
بابا بقلق بيكلم شهاب : يا إبني حافظ على دنيا أنت واخد جزء منى أوعى تزعلها و هى بتحبك عالفكرة كفاية إنها حاربت أبوها علشان تتجوزك.
شهاب: فى عنيا يا عمى متخفش .
ماما بسعادة: ربنا يسعدكم ديما يارب.
آلاء بضحك: لو قالتلك جايه عندنا أوعى تقولها ماشى إحنا ما صدقنا, بهزر طبعاً أبقا خليها تيجي كل يوم أنت عارف إنى مليش غيرها.
شهاب بضحك : دا أى الطمع ده كل يوم .
ماما بضحك : تيجى كل اسبوع.
دنيا بصوت واطى وضحك : أنا مش هبعد عن قرة عيني.
بابا بضحك : ماشى يا ستى ربنا يخليكم لبعض..
شهاب: بسرعة علشان هنتاخر على الكوافير .
دنيا : يلا..
^^بعد الجواز بفترة ^^
معاذ عند دنيا : دودو كلمي ماما عايزكِ.
دنيا : قولها بعد ساعه هتعدى عليكِ.
معاذ : ماشي سلام
^عند ماما^
دنيا : عاملين أيه.
ماما : الحمد لله ، دنيا بقولك عايزين ٣٠٠ لآخر الشهر .
دنيا : ليه؟
ماما بعزه نفس : طبعاً أنتِ عارفه أننا مجبورين من بعد الفرح و أختك قاعدة جوا مش راضية تروح الدرس غير لما تدفع الاشتراك.
دنيا بحزن: كأن على عينى والله يا ماما .
ماما بزعل: كأن على عينك؟؟ ما أنتِ معاكِ فلوس قد كده أنتِ نسيتي أنتِ متجوزة مين؟
دنيا بابتسامة حزينة: لا مش ناسيه بس عايزه أقولك إنى مش معايا ولا جنية فعلاً.
ماما بدهشة و دون فهم : إزاى ؟
دنيا : مش مهم يا ماما المهم إنى فعلاً مش معايا فلوس والله
آلاء جايه من جوا و بعصبية: أنا قولتلك متقوليش لدنيا على فلوس مش عايزة أروح دروس أنا هذاكر فى البيت.
دنيا بهدوء : أكيد مكنتش هتاخر فعلاً لو معايا فلوس، أنا ماشية .
ماما بهدوء : خلاص دى حاجه متزعلش, استنى لما تتغدى معانا .
دنيا : مش هينفع .
ماما : هو كل حاجه مش هينفع ، مش راضى.
دنيا بنفس عميق : أنا لازم أمشي.
ماما بزعل و أستسلام: إللى يريحك .
دنيا : سلام
آلاء: ماما هى دنيا مالها؟
ماما : هى راضيه تتكلم, ما أنتِ شوفتى كل حاجه همشي همشي.
آلاء : يارب تكون كويسه .
^^فى بيت دنيا^^
شهاب بعصبية: الهانم كانت فين ؟
دنيا بصدمة:الهانم؟؟
شهاب:ردى عليا كنتِ فين ..
دنيا : أنا قولتلك إنى رايحه عند ماما.
شهاب: يا حبيبتي لما تيجى رايحه عند مامتك قوليلى قبلها بيوم.
دنيا بدهشة و دون فهم وتجنبنا ل المشاكل و بدموع :حاضر
شهاب: ماما إتصلت عايزكِ ، أنزلي أختي جاية و هتعملى آكل.
دنيا بدموع : تمام
^^ بعد العشاء و فى الفون^^
دنيا : أزيك يا ماما عامل أيه.
ماما : كنتِ بعيدة عن التلفون ولا أى ؟ إتصلت كتير.
دنيا: لا دا كان صامت.
ماما :المهم أنتِ عاملة أيه.
دنيا :الحمد لله بخير ، أنتوا عاملين أيه.
ماما : كويسين الحمد لله.
دنيا : يارب ديما ، آلاء جنبك .
ماما: اه خديها أهي.
آلاء: عاملة أيه.
دنيا :الحمد لله ، مش عايزكِ تزعلى منى ..
آلاء: أكيد مش زعلانة, أنا بس مستغربة التغير إللى حصلك .
دنيا :تعالى بكره اقعدى معايا شوية .
آلاء:خلاص تمام.
^^تانى يوم وفى بيت دنيا ^^
آلاء بدهشة:فى اى؟
دنيا بدون فهم: مش فاهمه بتتكلمي على اى؟ فى أى فى اية ؟
آلاء برفع حاجب و بابتسامة:عين فى عينك كده.
دنيا بتنهيده و إبتسامة حزينة:ماله عينى حلوه صح .
آلاء بحب: مفيش احلى منها بس حزينه.
دنيا بتحاول تظهر عكس كده: حزينة إزاى و لؤلؤ الجميلة عندها، تعالى نعمل عصير.
آلاء: تعالى نعمل العصير.
دنيا باستفهام : احط سكر تانى ؟
آلاء: اى حاجه .
دنيا: آلاء مالك ؟
آلاء: عادى مفيش.
دنيا بدموع مكتومه: أنا مليش غيرك فعلاً محدش ليه غير اخواته , إحنا مهما قابلنا ناس محدش هيحبنا بجد زيهم كل حاجة بينا بتكون صادقة بتكون من القلب بجد .
آلاء:…
دنيا بدموع: آلاء أنا تعبانة هنا اوى .
آلاء: ليه؟
دنيا: طنط وفاء شخصيه وحشه جدا, مش عارفه أقولك اى بس أدعيلي .
آلاء بحكمة : علشان أنتِ لسه أول سنه جواز وحياه جديده عليكِ.
دنيا بهدوء: ممكن, المهم أنتِ زعلانه لى ؟
آلاء بحب و إبتسامة: زى ما قولتى إحنا ملناش غير بعض , مش عارفة أقولك أى والله بس بابا …
دنيا بسرعة: ماله؟ أوعى تقولى أنه زعلك أنتِ أكتر حد قريب من بابا .
آلاء ب إبتسامة: حقيقي فعلاً أنا مليش غير بابا .
»»»»شهاب بينادى
دنيا: تعال يا حبيبى دى آلاء أختي.
شهاب دخل: ازيك يا آلاء عاملة أيه.
آلاء: الله يسلمك يا شهاب , يا دنيا همشي و اجيلك وقت تانى .
شهاب: لى كده دا بيت أختك خدى راحتك أنا نازل تحت .
آلاء: أنا لازم أمشي عندى مذاكره أبقا اجى وقت تانى، سلام .
^^ بعد اسبوع ^^
دنيا بلهفة : أى إللى حصل ؟ بابا فين؟
ماما : ..
دنيا: يبقا كلام شهاب صح ؟
ماما: ..
دنيا بدون فهم: أى السبب ؟
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية فعلتها لأجل أبي) اسم الرواية