رواية الاميرة المنفيه الفصل الرابع 4 - بقلم اسماعيل موسى
الاميرة_المنفيه
٤
صبغ القمر مياة نهر ارسان بلون الفضه، وكان نهر ارسان هاديء على غير العاده
كارولين تكافح النعاس، وكيف تنام إلى جوار غابه متحدثه كانت كارولين متأكده ان الغابه تحدثت معها
تلك الغابه الجنيه كما وصفتها كارولين، لسعها البرد تغطت بالبطانيه وعندما شعر جسدها بالدفيء نامت
حتى أسماك الشباط والشلبه التى تفرقع جوار الضفه لم تفلح فى ازعاجها
تنام بشكل غريب هكذا قرر من وسط الحشائش، البشر غريبين جدا
وكانت الغابه السوداء المعلونه ذات العيون المسحوره تراقب كل شيء
الغريب الذى حل بضفتها وتتوق ان يدخل إلى العمق حتى تبتلعه إلى الأبد
ضيف اخر لا يفلح بالخروج منها، واشرقت الشمس فى الجهه الأخرى وكارولين نائمه تحت ظل أشجار الغابه السوداء
التى لا تصل إليها الشمس
فتحت كارولين عيونها وتأكدت انها لازالت حيه
الحمد لله يدى، قدمى انا سليمه مكتمله وكانت الغابه فى غاية الجمال، لم تلحظ كارولين ان الغابه تحولت وتغيرت
وبرقت امامها الفاكهه الطازجه كأنها تناديها
كانت الفاكهه تتدلى من الافرع ويمكنها قطفها بسهوله
مشت كارولين خطوتين
توقفى يا بشريه!!
الغابه ستتبتلعك
انت مين؟
تأكدت كارولين من الصوت
ليس الآن همس الصوت، اتبعينى من فضلك
اتبعك لفين؟ انت مين؟ وليه انا مش شايفاك؟
إلى بعمله من مصلحتك يا بشريه، امشى ورايا من فضلك
انا مش شرير ولا مؤذى كنت براقبك الليل بطوله لو كنت هعمل حاجه كنت عملتها وانتى نايمه
طيب انت مين؟
همس الصوت ليس الآن
رات كارولين آثار أقدام تمشى فى وحل الضفه لكنها لم ترى اى شئ
انت عفريت صح؟
انا مش عفريت يا انسانه امشى ورايا قبل ما سكان الغابه مما يلحظو وجودك
انت مستذئب؟
صرخ الصوت، طبعا لا
المستذئبين ميقدروش يوصلو هنا ثم غمغم بصوت خافت
ما عدا اركادين طبعا
مين اركادين ده؟
همس الصوت اركادين الاسطوره، أسطورة المستذئبين الهجين الخارق
وكانت كارولين تمشى الان وبداء الكلام يجذبها
الذئاب فى الناحيه التانيه كانو هياكلونى لكن فيه ذئب ساعدنى
اسمه ارد،؟ بردا
همس الصوت اردين؟
ايوه صح اسمه اردين، لكن اعتقد انهم قبضو عليه
متخفيش على اردين ولا تخافى منه، خافى من رعد لانه ذئب بلا شرف
هما ليه كانو بيدور عليكى؟
___وانت عرفت ازاى؟ همست كارولين بقلق
انا بقدر اسمع أصوات من بعيد جدا، دى واحده من مميزاتى
___مش عارفه حاجه انا وصلت هنا اقتص من الذئب إلى قتل والدى
ضحك الصوت، نياها، نياها، انتى تقتصى من مستذئب يا بشريه؟
انهم يعيشون فى قطيع، لتقتلى واحد منهم لازم تحاربى القطيع كله
وماله احارب القطيع كله هو انا شويه
ضحك الصوت مره تانيه، حيلك حيلك، مش هتقدرى تعملى كده غير لو كنتى مستذئبه
ومش اى مستذئبه كمان لازم تكونى اميره من أصل ملكى
ودا مستبعد فى وضعك
انت واخدنى فين؟
احنا رايحين منطقة لاروفين، منطقه محايده
تقدرى تقولى انها فى منتصف الغابه الملعونه لكن منطقه آمنه
ادعى ربنا اوصلك هناك قبل ما سكان الغابه يشعرو بيكى
ولاحظت كارولين ان الصوت يسخر منها
هو انت ضعيف للدرجه دى؟ مش هتقدر تدافع عنى؟
همس الصوت بسخريه عايزه ايه من مخلوق مش قادر يساعد نفسه؟
انا ضعيف جدا جدا
وكان المسير امتد لأكثر من ساعه كامله وكارولين متعبه
انا لازم اخد استراحه من فضلك؟
همس الصوت بمزاح، ايه ان شاء الله؟ مش عايزه كمان بطانيه تريحى ساعه ولا حاجه
بجد مش قادره امشى حاسه ان رجليه مش قادره تشلينى
توقف الصوت لحظه، اقتربت خطواته من كارولين
انا هحملك فوق ظهرى ولاحظت فى الفراغ ظهر انسان غير واضح ولا مرئى
اركبى فوق كتفى
نفذت كارولين الأمر وكما فى الخيال وجدت نفسها تتحرك وهى معلقه فى الهواء
كانت محموله فوق الا شيء لكنها تشعر بكل شيء
انا هركض تشبثى كويس بعنقى، وتحركت كارولين بسرعه بعد أن تحرك الشيء الذى يحملها
كان يركض مثل الحصان بل اسرع منه وتسمع صوت انفاسه وعلى يديها يسيل عرقه
بعد تلك السرعه وصلت كارولين أرض لاروفين، مجموعة خيام مندسه بين أشجار الغابه، يشقها غدير لجزائين
انزلى؟
نزلت كارولين
شايفه الخيمه الحمراء إلى هناك دى؟
ردت كارولين، ايوه شايفاها
روحى عليها على طول وبلاش تقصدى الخيمه الزرقاء
او السوداء او حتى الصفراء
يلا سلام يا قمر
اختفى الصوت وانعدم وجوده، كان هناك اطفال يلعبون ويركضون على العشب بين الازهار
بنات وأولاد صغار بهيئه جسمانيه غريبه، مرت كارولين بينهم
ولاحظت انهم غير مهتمين بوجودها
او؟ انهم فقط لا يستطيعون رؤيتها
•تابع الفصل التالي "رواية الاميرة المنفيه" اضغط على اسم الرواية