رواية أمير الصعيدي الفصل الرابع 4 - بقلم قدوتي عائشة
يزن ماما
زين امى
دقق النظز لامير ووجه السؤال لولدته
مين ده يا ماما
امير بصدمه
نعمممممم
ابتسمت تاج بحلاوه
احب اعرفك دول ولادى يزن وزين
تحدث امير بحزن
يعنى انتى متجوزه
ردت سريعا
كنت
أشرق وجه امير مره اخرى
فقد كادت ان تزهق انفاسه
أعاد الطفل السؤال ثانيه
مين ده يا امى
ردت بابتسامه جميله لصغار
عمو امير تعبت ودانى المستشفى
على الفور تغيرت ملامح الصغار برعب
ودقق النظز الى جسد ولدته لتحقق من سلامته
على الفور فهمت تاج نظزات اطفاله
انا بخير يا حبايبى عمو اخدنى المستشفى وبقيت تمام
تنفس الصغار اخيرا فلا يوجد لهم في هذه الحياه الا تاج هى العالم بنسبه لهم وهما كذاك بنسبه له فزوجه لم يعطه شىء جميل الا الصغار
نظز زين لامير
شكرا يا عمو
عبث امير بشعره الجميل وابتسم له
العفو يا حبيبي
امسك الصغير كف ولدته وقبله بحب واحترام
هل يشم احدهكم راحه حريق نعم فبطلنا يحترق
حدث نفسه اى يا امير مالك اظبط نفسك كده وبعدين ده طفل وخايف على وامه اهدا كده وقول هديت
رجع لارض الواقع حينما تلاقه دعوه من تاج بالدخول لمنزل لصنع واجب الضيافه
اتفضل
اعتذر بادب فهو لا يريد الدخول لعدم وجود راجل في الداخل
لازم امشى
اصرت تاج
لا لازم تشرب حاجه
نظز زين لامير وكأنه قرا ما يجول بخاطره
زين اتفضل يا عمو لازم نشكر لأنك انقذت ماما وخالو زمانه على وصول فرصه تتعرفوا على بعض
تمام
امسك زين بيد ولدته وساعده على السير
واجلسه في اقرب مقعد لترتاح
تحدث بجديه لا تناسب طفل ابدا
حضرتك تحب تشرب اى
رد الاخر ببسمه حرجه فكيف يطلب وصاحبه المنزل امامه لا تستطيع السير جيدا والذى امامه طفل
ضحكت تاج فابنه يتصرف دايما كراجل ناضج
اطلب اللى حابه يا امير بيه زين يعتمد عليه
تحدث بحرج
مفيش داعى
اصر الصغير
فرضخ امير له
اى حاجه يا حبيبي
مال زين على اخيه وتحدث بهمس
اقعد معاهم مينفعش ماما تقعد مع راجل غريب لوحده
انها حديثه
وولج لداخل دقائق واحضر عصير
قدمه له باداب
تسامر مع الصغار و هو يسرق النظزات لتاج
فاكتشف نضج زين
دقائق قليله وحضر مالك
عندما وجد وجد امير تعجب وسائل عن هويته
مين ده
قصت عليه ما حدث
نظز لامير بامتنان
شكرا جدا لانقاذك لاختى
رد الاخر بلباقه
العفو ده واجب اى حد مكانى كان هيعمل كده
مد مالك يده ليصافح هذا الرجل النبيل
انا مالك اخو تاج وخال الحلوين دول
ابتسم امير
انا امير
ثم تحدث بحرج
اسف لتطفل بس انا لحظت ان الولاد كانوا قاعدين لوحدهم وحضرتك ومدام تاج بره
انا بشتغل في مستشفى خاص واوقات بروح الليل كله واوقات النهار
بس لينا جاره هنا كل حين واخر بتاجى تشوف الولاد
رد امير بفضول طيب لى ميفضلوش معاه
قهقه مالك
لان زين باشا بيحب يعتمد على نفسه ومبحبش يعتمد على حد
ابتسم امير
واضح ان زين راجل من صغره
هم امير بالانصراف
هستاذن انا
اقسم مالك انه لن يرحل الا عندما يتناول معهم الطعام
لبدا امير الندا على مضض ظاهر ولكن من داخله يشعر بسعاده فاتت له الفرصه لجلوس مع تاج لفتره اطول
مالك هستاذنك اغير البيت بيتك طبعا
اتفضل
تحدث تاج
بعد اذنك هرجع تانى
اتفضلى
عمو
نعم
اسمك اى
امير وانت يزن
لا انا زين بص عشان تعرفنا من بعض هقولك سر
قول
انا عيونى عسلى صافى ذى ماما
اه من عينه اه
عمو قاله حينما لاحظ شروده
نعم معاك
ويزن عسلى داكن يزن عندو لدغه في الراء انا معنديش
دقائق وعادت تاج
شرفتنا
ابتسم امير
الشرف ليا
نظز لوضع تاج قام مالك وزين بتجهيز الطاوله بطعام وعندما حاول يزين المساعده اخبره زين ان يجلس مع ولدته فلا يجوز ترك ولدته بمفرده مع راجل غريب
تناولوا الطعام في جو مريح
جلس امير لتناول فنجان من القهوه والذى اصر مالك ان يتناولوا من صنع يده فهو بارع فى صنعه لدرجه يطلق عليه فن عمل القهوه
فى تلك الفتره لعب
امير مع زين ويزن
بعد مرور نص ساعه اخره
وقف امير يستأذن بالانصراف
اتاخرت اوى استاذن انا
صافحه مالك
شرفتنا يا ريت تتكرره
ان شاء الله
وعندما قام بفتح باب المنزل
سمع صوت وقح يصرخ بتبجح
انتى …………
اخرس يا حيوان
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية أمير الصعيدي) اسم الرواية