رواية عشق بلا حدود الفصل السادس 6 - بقلم عائشة الكيلاني
ادهم طالع لى اوضتهم غير هدومه و ركب عربيته بعصبية و خوف عليها
“عند عائشة في مكتب عمار”
عائشة بعصبية:ـما خلاص بقا يا اخي ما قولت اسفة و راجعة اعمل اي تانى
عمار بص ليها بغيظ:ـ شوفتي لسانك دا هو الى هيزعلك.. عائشة انا عمري ما كنت ضد سعادك بس انا مقدرش اخليكي هنا حالتك النفسيه لا تسمح بالشغل من اصلا انتي محتاجة الى يسمعك مش الى يشغلك
عائشة بألم:ـ يا عمار افهمني انا حاليا بقيت ميتة أو شبها ميتة معنديش غير شغلي وحشتني نفسي يا عمار وحشني عائشة القديمة انا لم اتعصبت لان مكنتش اعرف ان كل دا هيحصلي ( و تقول بابتسامة) بس كل ما ابص في عينك بشوف فيك عمر و خوفه عليا لم وقعت ملقتش غيرك الى يسمعني و ينجدني انت بتقول انك بتعتبرني زى اختك صح لو صحيح كدا يبقا خليني ارجع الشغل
عمار رجع ضهرو لوراء: جوزك عارف بالقرار دا
عائشة:ـ مش مهم خلاص مبقش فارق معايا حد خصوصا ادهم ما هو اتجوز يبقا يعيش حياته بعيد عني
ميرنا:ـ مممم طب و بالنسبة ان حضرتك حامل و محدش يعرف هتعملي اي
فلاش
مشهد مفقود
عائشة لميرنا و انهارت و قبل ما امها تجي بشوية
عائشة:ـ انا مش عارفه اعمل اي يعني يوم ما اعرف انى حامل اعرف في نفس الوقت انه بيتجوز عليا
مشهد مفقود
“فى بيت ادهم و عائشة”
عائشة في التواليت مسكة الاختبار و فرحانة سمعت الفون بيرن حطت الاختبار فى شنطتها و خرجت
عائشة بفرح:ـ الو
جوزك بيضحك عليكى كدب عليكى و فهمك انه مسافر لكن الحقيقة هو بيتجوز لو مش مصدقني تعالى على المكان الى بعته ليكى دلوقتي
باك
عمار بص ليها:ـ انا منعت و اتكلمت و طربقت الدنيا عليكى و انتي اصريت متتكلميش ولا تقولي كنت منعتني تمام
ميرنا:ـ ادهم لازم يتربة شوية اول حاجة خلي يحس بالذنب
عائشة:ـ تو هعمل الكبيرة هخد حقي و اطرب..قها على الكل و خصوصا امو و نسرين و هخد حق اخويا الى متأكدة انو ممات..ش في ح.ادثة دى مدبرة و بعدين اخد ابني و محدش يعرفلي طريق هح..رق قلبه عمار وافق بقا يارب تنجح
ميرنا:ـ طبعا طبعا دا عمار برضو اخونا و مفيش اخ يرضا ان اختو تتبهدل في مصحة تانية
عمار:ـ المشكلة انك صحبتنا من زمان بس لو قلتي ادبك بعد كده
ميرنا:ـ حقك تعمل اكتر من كدا شكرا يلا يا عائشه جو
عمار :ـتعالوا معايا اوريكم الحالات الى هتبوا مسؤولين عنهم بس الغلطة بذهاب ورايا
عمار قام من المكتب خرج و ميرنا و عائشة وراه
“بعد شويه ادهم راح ليها”
ادهم بص ليها بغضب لم شافها وقفة مع زميل زيها و بيضحكو الغضب و الغيرة زاتو جواه اتجه ليها
عائشه بضحك:ـ زى ما انت مسخرة كمل عملت اى
ادهم:ـ والله يعني انا قالب الدنيا من خوفي عليكي و حضرتك بتهزري و تضحكي مع الغرب
عائشه:ـ دا مش غرب دا هاني زميل من زمان بس كان مسافر و لسه رجع قولت من امتي
هاني:ـ من يومين مين حضرتك
ادهم لكمه بغيرة لم حس ان نظرتو لعائشة مش طبيعية
عائشه بزعيق:ـ اي الى عملتو دا هاني انت كويس حصلك حاجة
ادهم مسك ايديها ضغط عليها بغضب و خرجو من المكان ركبها العربية و بعدين ركب الناحية التانية و اتحرك بغضب
عائشه بزعيق و عصبية:ـ انت بجد مش طبيعي اي الى عملتو دا انت سوت لى قدام زمايلي يعني مكفكش الى عملتو فيا زمان و دلوقتي جاي تكمل عليا عااايز مني اي ما كفاية بقا أنا زهقت
ربعت ايديها و ودت وشها الناحية التانية بغضب ادهم بقفل الشباك الى تجاها
“و بعد شويه في اوضتهم”
عائشه ربعت ايديها و بصت له:ـ انا مش ملزمة استحمل و اعيش في الارف دا انا زهقت ف لاخر مرة هقولها يا ادهم لو عايز تخلي احفظ على الحلو إلى بين دا لو كان فيه يبقا تطلاقني أنا مش عايزك ولا عايزة عائلتك أنا زهقت و ارفت تعبت منك
ادهم بسخرية:ـ تعبتي ولا اصحابك لعبو في دماغك هو مش انا اقولت ابعدي عنهم و قولت ( يكمل بعصبية) برضو متخرجيشششش من غير اذني و مع ذلك لا لازم عااائشة تكسر كلامي انتي بتعملي معايا كدا ليييه هااا ليه مصرة تطلعي اوحش ما فيا ليييه
عائشه:ـ أنا بقيت بقرف منك و من تحكماتك قرفت فيااا بقرف من نفسي لاني حبيتك و صدقتك أنا مش هعمل على زعلك تاني ولا حتي على احترامك كنت احترمت نفسك و احترمتني و كنت عطيتني الاختيار مششش تكدب عليا يا ادهم أنا من هنا و رايح واحدة جديدة و هنزل شغلي برضك غصب عنك هشتغل أنا بعرفك و زى ما هتعمل هعمل انت اتجوزت ملكش دعوه أنا بعمل ولا هعمل اي تمام
ادهم بص ليها بغضب اتجه ليها………
ملحوظه كلام عائشة الى اتقال مش حقيقي ادهم و عائشة متجوزين و جوازهم حقيقي هى قالت كدا لانه اتجوز عليها و من غير علمها ف توقعت منه كدا لكن جوازهم حقيقي ج
يا ترى ادهم هيعمل في عائشه اي بعد الى قالتو
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشق بلا حدود) اسم الرواية