رواية حكم عاشق الفصل السابع 7 - بقلم دنيا ثروت
اكيد اللي سمعته غلط عايز تتجوز واحدة اتلمست قبلك...!!!
رحيم : يعني اي اتلمست وفيها اي انا مستحيل اظلم بنت الناس معايا وهعاملها بما يرضي الله
هويدا : رحيم انا عارفه ان فردوس ضر'بتها والبنت شافت كتير بس ده ميدكش الحق تتجوزها هي اكيد فاهمه وواعيه
رحيم : قمر هي اللي تستاهل تبقي ام يزن مش فردوس وانا شوفت في عيون قمر
نور : رحيم لازم تفكر مليون مره قبل ماتاخد اي قرار ياسيدي اتجوز واحدة بنت بنود لكن دي دي لا
هويدا :انا جبتها ليك عشان كانت محتاجه شغل معرفش انها ممكن توقعك
رحيم : امي خلاص كفايه انتي وابويا اتحكمتو فيا في الجوازه الاولي ومفيش داعي تتحكمي تاني القرار دلوقتي قراري انا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
فردوس : مراتك اي وجواز اي
نبيل : وفيها اي لما تكوني مراتي ولا انتي عايزه تكوني لرحيم بس
فردوس وهي بتميل للمكتب: وانا هستفاد اي لما اكون مراتك
نبيل بضحك : ياااه هتستفادي كتير اوي يعني مثلا هتكوني الكل في الكل هنا هتحققي حلمك هشغلك في مليون قناه
فردوس : والمقابل.. وكملت بإستهزاء يعني اللي اعرفه ان كل حاجه وليها مقابل
نبيل : هتكوني ليا المقابل جسمك وانتي هتكوني ليا
فردوس: طيب كويس بعد شهور العده تيجي تطلب أيدي
نبيل : لا
فردوس : يعني اي لا مش انت عايز تتجوزني ولا رجعت في رايك في الكام ثانيه دول
نبيل : هتجوزك اكيد بس عر'في محدش هيعرف ولا مخلوق
فردوس : انت بتخرف تقول اي انا مستحيل اعمل كدا
نبيل : براحتك
اخدت شنطتها بعصبيه وخرجت
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
بعد ساعه فردوس دخلت البيت
بإستغراب: بابا انت لسه صاحي
صالح : كنتي فين ياهانم كل ده
فردوس وهي داخله الاوضة : اي اللي كنت فين كنت في شغلي
مسكها من دراعها ضر'بتها بالقلم : وفي شغل يحد دلوقتي
فردوس كانت ماسكه وشها بصدمه ابوها اول مرة يعمل كدا
صالح بزعيق أكبر : انا عرفت رحيم طلقك لي مانتي تلاقي بتلفي في الشوارع علي حل شعرك ملاقتيش حد يلمك
أميرة وهي بتحضنها: خلاص ياصالح حرام عليك البت قالتلك جايه من شغل
صالح بيشدها من حضنها وهو ماسك ايدها بقوة : يومين وتلاقي مكان تقعدي فيه لاما هرميكي في الشارع انا مش فاتح بيتي لبنات الشوارع بيزقها تاني لأمها ويدخل اوضته
فردوس بعصبيه : هو بيخرف يقول اي ورحيم قاله اي
أميرة : رحيم مقالش حاجة بس ابوكي رافض انك تقعدي معانا ابوكي رافض فكرة الطلاق انتي اللي ضيعتيه من ايديكي يافردوس
فردوس : اوووف كل يوم نفس الاسطوانه هدخل انام احسن
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
اليوم التالي
رحيم كان واقف في الاوضه وماسك يزن مستنيها تفوق
مرت دقايق
قمر بدأت تفتح عينها تدريجيا وتبص حواليا شافت يزن في ايده علت صوتها علي قد ماتقدر : يزن يزن
رحيم بفرحه قرب عليها : قمر انتي كويسه
قمر وهي بتحاول تاخد يزن من ايديه : ط.الما هو كويس يبقي عندي بالدنيا
هويدا بتدخل عليهم : فوقتي ياقمر صباح النور
قمر بإستغراب من نبره صوتها : صباح الخير ياطنط هويدا
هويدا : بصي ياحبيبتي انا هقول كلمتين تسمعيهم كويس
رحيم : امي بعد اذنك متدخليش
قمر : اتفضلي ياطنط
هويدا منمتش لكلام رحيم : بصي ياقمر انا جايباكي لابني عشان تهتمي بالواد وترضعيه لكن فكرة بقا انك تحومي عليه عشان تتجوزبه لا ده بعينك وتخرجي من المستشفي علي بيت اهلك مش عايزاكي تاني واخدت يزن من ايدها بقوه وطلعت برا
رحيم كان لسه هيتكلم
قمر بجديه : بعد اذنك اخرج مش عايزة حد في الاوضة
احترم رغبتها وطلع برا اتكلم بعصبيه : لي ياأمي عملتي كدا هي ذ'نبها اييي
هويدا وهي ماسكه يزن بتسكته: ده مش ذ'نبها ده ذ'نبي ان جبت واحدة زيها
رحيم : انا غلطان ان بناقشك اصلا عن اذنك
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
فردوس دخلت القناه
نبيل كان واقف مستنيها : فردوس هانم ممكن تيجي علي مكتبي
بيروح المكتب وتدخل وراه
نبيل وهو بيقعد علي الكرسي بإبتسامه: فكرتي يافردوستي
فردوس: تاني فردوستي ده مكان عمل حضرتك واه فكرت ومش موافقه مش عندي استعداد اخرج من جوازه وادخل لجوازه تانيه
نبيل : ياستي هو معرفش قيمتك انا هعيشك ملكه يافردوس ملكه
فردوس مهتمتش لكلامه وخرجت برا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
بعد مرور يومين
بتجهز نفسها عشان خارجه
رحيم بيدخل ليها: قمر هوصلك علي البيت
قمر : لا شكرا مش عايزه خدمة من حد
رحيم : وانا مش حد ياقمر وطالما قولت كلمه هتحصل كفايه اللي انتي عملتيه ليا ولابني
سندها يحد العربيه وركبها وكان معاه يزن
قمر طول الطريق كانت بتحضن يزن كأنها هتفارق قطعه من قلبها
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
مش عارفه اعمل اي يامياده
مياده : اي اللي تعملي اي ده هيعيشك ملكة هو انتي تحلمي تبقي مراته
فردوس : عر'في يامياده هبقي مراته عر'في مش قدام الناس
مياده : ياختي وانا يهمني غير جوزي اي بعدين هو قالك هرميكي ده هيعيشك ملكة يابت
ميادة في سرها : هيرميكي زي مارماني وساعدها هتقعي واقعه محدش يسمي عليكي
فردوس قامت من عندها ودخلت مكتبه بجراه بصت في عينه وهو كان مستني ردها : هنتجوز امتي يانبيل....!
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
بيخبط علي الباب
نيڤين بتفتح: قمر حبيبتي وحشاني اوي
قمر بتدخل وهي بتبو'س ايد ابوها : وحشتني اوي يابابا
رحيم دخل وهو ماسك الطفل : فاروق بيه تسمحلي اطلب ايد قمر منك...!
•تابع الفصل التالي "رواية حكم عاشق" اضغط على اسم الرواية