Ads by Google X

رواية حب بالإجبار الفصل العاشر 10 - بقلم رنا سليمان

الصفحة الرئيسية

 رواية حب بالإجبار الفصل العاشر 10 - بقلم رنا سليمان

(١٠)
_هي وصلت انها تحاول تقتلك………وانتي إزاي متقوليش علي حاجة زي دي
_خوفت يا ماما خوفت عليكي وعلي علاقتك ب اختك انها تبوظ 
بسببي………علشان كدة سكت ومردتش اتكلم 
_يعني اللي حصلك دا مكانش حادثة زي ما قولتي قبل كدة
_ايوه يا ماما مكنش حادثة 
_ياسين كان يعرف بالموضوع دا يا خديجة 
_مردتش اقوله لاني عارفه انه مكنش هيصدقني وكان هيقف معاها هي ويكذبني 
_انا بجد مش مصدقة ان ياسمين تعمل كدة……….تحاول تقتل انا حقيقي مض قادرة استوعب 

فضلت ساكتة وباصة قدامي وبدات افتكر اللي حصل

بعد فرحنا انا وياسين ب شهر ياسين كان في الشغل ولقيت الباب بيخبط……….روحت علشان افتح ولقيتها قدامها

_اهلا وسهلا…….مين حضرتك 
_مش عرفاني ولا اية يا خديجة 
_اسفة مش واخدة بالي
_أنا ياسمين بنت خالة ياسين 
_اهلا ب حضرتك اتفضلي ادخلي

دخلت وقفلت الباب ودخلت وراها

_تحبي تشربي اية
_لا انا مش جاية اشرب انا جايه اقولك كلمتين وماشية……….اقعدي يا خديجة 

قعدت قدامها وانا مش فاهمة 

_خير يا ياسمين 
_بصي يا خديجة انتي عارفة كويس ان ياسين بيحب واحدة تانية والواحدة دي تبقي انا ومع ذلك روحتي واتجوزتيه بردو وانا جاية اقولك انهاردة اطلبي الطلاق وابعتي عنه لو خايفه علي حياتك 
_افندم هو انتي جاية تهدديني في بيتي
_مش بهددك انا بنصحك انك تبعدي عنه لانك لو مبعدتيش عنه برضاكي انا هخليكي تبعدي عنه غصب عنك
_يعني اية مش فاهمة 
_يعني انتي لازم تطلبي الطلاق وتخرجي من حياتنا في اسرع وقت………..قدامك اسبوع واحد علشان تخرجي من حياتنا وتطلبي الطلاق من ياسين ياما يا خديجة هتشوفي وشي التاني
_يعني انتي جاية تهدديني في بيتي وعايزاني اطلب الطلاق من جوزي وفاكره اني هخاف منك وهعمل اللي انتي عايزاه…………تبقي غلطانة انا مش عيلة صغيرة علشان اخاف منك واعملك اللي انتي عايزاه ………..بصي علشان تبقي عارفة بس انا مش هطلق من ياسين مهما حصل لاني بحبه زي حبك ليه ويمكن اكتر كمان واللي عندك اعمليه
_يعني دا اخر كلام عندك
_ومعنديش غيره…………شرفتي يا ياسمين مع السلامة 
_تمام……..بس مترجعيش تزعلي من اللي هيحصلك يا خديجة لان مش انا اللي يحصل معايا كدة وياسين دا بتاعي انا وبس واي واحدة تفكر تقرب منه هتندم من رد فعلي 
_نورتي يا ياسمين 

خرجت من البيت وقفلت الباب بعصبية………..بعد اسبوع كُنت نازلة رايحة عند ماما …………وكبت العربية وكُنت سايقة ساعتها ظهرت عربية تانية وكانت ماشية جمبي كُنت كل ما احاول ابعد عنها تقرب مني تاني ………..العربيتين خبطوا في بعض وبعدها مفوقتش غير في المستشفى وماما جمبي……….كُنت واثقة انها هي اللي ورا الحادثة دي مع انها لما كلمتها وواجهتها انكرت بس مفيش غيرها ممكن يعمل كدة

فوقت من سرحاني علي رنة التلفون………بصيت في التلفون لقيت روفيدة بترن بصيت علي ماما لقيتها هي ويزن بيلعبوا ……….اتنهدت ومسكت التلفون ورديت عليها

_ايوة يا روفيدة 
_خديجة ماما روحت ومعتز فاق وبيسأل عليكي وعايز يشوفك يا ريت تيجي

فضلت ساكتة وانا مش قادرة اخد الحوار كملت كلامها 

_انا عارفة ان ممكن كانت صعبه في الكلام معاكي يا خديجة بس معتز بيحبك واول حاجة طلبها لما فاق انه يشوفك تعالي ارجوكي يا خديجة شوفيه وبعديها قرري القرار اللي انتي عايزاه
_حاضر يا روُفيدة انا جاية

قفلت معاها وقربت منهم……….كانوا قاعدين علي الارض وبيلعبوا سندت علي الباب واتكلمت بهدوء 

_ماما ……….معتز فاق وعايز يقابلني انا هروح نص ساعة وهرجع تاني
_طيب يا حبيبتي بس متتاخريش
_حاضر ………..يزن حبيبي اسمع كلام تيتة ومتتعبهاش معاك وانا لما ارجع هجبلك حاجات حلوة كتير
_حاضر يا ماما

مشيت وكُنت خارجة من البيت لقيتها بتنده عليا

_خديجة

وقفت مكاني وبصيت ناحيتها قربت مني وبدات تتكلم بهدوء 

_انا كذبت علي ياسين وقولتله انك اجهضتي حَملك لما جيتي هنا وقولتله كمان انك اتخطبتي ل معتز 
_اجهضت!………..لية قولتيله كدة يا ماما
_مش مهم دلوقتي يا خديجة لما ترجعي هبقي احكيلك كل حاجة بس اهم حاجة تكوني لو قابلتيه تقوليله نفس الكلام وخلي بالك من نفسك يا خديجة 
_حاضر يا ماما ……..بعد اذنك

سيبتها وخرجت من البيت……….ركبت العربية وسوقت لحد المستشفى………..عرفت من روفيدة انه في اوضه ٣١٠ روحت علي الاوضة وبدات اخبط……..فتحتلي الباب

_تعالي يا خديجة اتفضلي 

دخلت وانا بحاول امنع نفسي اني ابص ليه 

_طيب انا هسيبكم شوية وهروح اجيب حاجة اشربها بعد اذنكم

خرجت وقفلت الباب وراها

_هتفضلي واقفة عندك كتير………قربي يا خديجة 

قربت منه وانا باصة في الارض

_انتي كويسة
_المفروض مين فينا اللي يسال السؤال دا…………انا مش عارفة اقولك اية انت كُنت هتموت بسببي ……….انا بجد اسفة
_بتعتذري علي اية انتي ملكيش ذنب في حاجة انتي كُنت هتتاذي انتي كمان وكان ممكن تموتي ………انا مش هسكت غير لما اعرف مين اللي عمل كدة وياخد جزائه 
_لا يا معتز ارجوك بلاش تعمل كدة……….كفايه اللي حصلك بسببي بلاش تدور ورا اللي عمل كدة يا معتز 
_خوفتي عليا 
_اكيد لازم اخاف عليك…………انت مديري وكمان ضحيتي بحياتك بسببي وكنت مستعد تخسر حياتك علشاني انا 
_وبس يا خديجة!

فضلت ساكته وباصة في الارض

_خديجة انا عارف انك انتي كمان بتحبيني ولو انا كُنت مكانك وشوفتي اني ممكن اموت كُنت هتضحي بحياتك بردو علشاني………..بس الفرق بيني وبينك اني اعترفت بمشاعري قدامك اكتر من مرة وانتي خايفة ………..خايفة انك تعترفي بمشاعرك ولو لمرة واحدة ليا لكن انا اعترفت بمشاعري بدل المرة الف 
_علشان خايفة يا معتز خايفة عليك اكتر مانا خايفه علي نفسي…………ايوه بحبك وبحبك اوي كمان وانت اكتر واحد وقفت جمبي وساعدتني في كل حاجة وضحيت بحياتك علشان بس لو وافقت اننا نكون مع بعض انت اكتر واحد هتتاذي انا علشان خايفة عليك مش عايزة نكون مع بعض يا معتز
_وانا عندي استعداد اموت علشانك يا خديجة……….وافقي علشان خاطري علي جوازنا وانا اوعدنك اني هخليكي اسعد واحده في الدنيا

فضلت ساكتة……..مسك في ايدي وبصلي وكأنه بيترجاني اني اوافق ……….كُنت هرد بس سمعت صوته وهو بيتكلم 

_خديجة

سيبت ايده بسرعة وقومت وقفت وبصيت ناحية الباب بصدمة 

…….يتبع……….


  •تابع الفصل التالي "رواية حب بالإجبار" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent