رواية محكمة الحياة الفصل الحادي عشر 11 - بقلم مروة البطراوي
محكمة الحياة
الفصل الحادي عشر
صباح يوم جديد في منزل جميله و العجب ثم العجب لما تفتعله قدريه هذه الايام دلفت غرفه هشام فهي تنام في غرفه بعيده عنه
-صباح الخير
اتسعت حدقه عينيه بجمود دون ان يبدي رده فعل و هي تدلف عليه الغرفه بكل هدوء و بساطه تبتسم له كان لم يكن شئ حدث في السابق تبتسم بكل ثقه و كانها جميله و ليست بقدريه نفض راسه و كانه بحلم مني هذه هل هي قدريه النكده القت عليه كلمة الصباح فقط ببساطه و تحركت بديناميكيه و كانها مميكنه مثل الالات فتحت الستائر التي لم تفتح منذ مده و وضعت صينية الفطور التي لم تعده منذ فترة و ناولته الدواء حتي انه استغرب لانها لا تعلم ما هو دوائه و ما هو موعده حتي الماء ناولته اليه دون النطق ببنت شفه
علي الجانب الاخر عند اكمل في مكتبه جائه ضيف او كما قال للمحاميه الصغيرة ان لد\يه قضيه ليدلف القاتل غسان ينظر الي اكمل نظرات يود ان يفتك به و يقتله هو الاخر و كانه يوجه لاكمل رساله انه لن يتركها لها مهما حدث اشار له اكمل بالجلوس
-اتفضل يا دكتور غسان اقعد رغم اني مش بستقبل حد من غير ميعاد خير ايه نوع قضيتك مخدرات و لا سلاح و لا قتل و لا تعويض و لا مافيا
اوما غسان براسه له قائلا
-شكرا يا متر اكمل بس انا مش جاي في اي قضيه من دول ايه هو لازم اجي هنا بقضيه انا لما احب اوكل اوكل واحد تقيل شويه و بعدين انا مش بتاع مشاكل
-تحب تشرب ايه و لا عايز مشروب تقيل شويه زى ما هتوكل محامي تقيل شويه بس عارف انت صح اصل القضايا الكبيرة عايزة محامي من العيار التقيل
-انا جاي في موضوع اكبر من القضايا دي كلها جاي اقولك انك مجرد ضيف في حياة جميله و ملوشلزوم تطول معاه اكتر من كده و بلاش تشويه صورتي قدامها
-انا سمعتك اتفضل من غير مطرود و مش انا اللي هشوه صورة واحد زيك قدام جميله علشان تسيبك انا واثق في حبيبتي جدا انها جت جايه تقولك فركش
-يوم ما جميله جت تستقبلني ظهورك خوفها انت عامل زى اخوها بس ايامه انا كنت ضعيف دلوقتي اقدر اصفيك انت و اي حد هيقف ما بينا
-ممكن اعرف عملت كده ليه و صفيت اخوها و تفتكر حاجه زى دي لو هي عرفتها هتقبلك مهما ان كان اخوها قاسي عليها انت شايف انك كده صح
-محدش عرف يقدر ظروفي و لا يقدر حبي ليها حتي هي كانت سلبيه حاولت كتير اهرب بيها كانت كل مرة ترفض انا عارف انك عرفت بس و لا يهمني
-قلت لك اتفضل من غير مطرود انا سمعتك و هي عرفت كل حاجه و بعدين انا مش اخوها انا اقدر عليكي و علي اللي وراك حطي دي في بالك
رفع غسان كتفيه بحيرة و انزلهما ثانيا
-هيجيلك يوم تيجي تتاسف ليا علي اللي انت بتقوله دلوقتي و انا ساعتها ليا الحق اقبله و لا لا بس ساعتها متلومش الا نفسك انا جميله حقي
تعالت ضحكات اكمل بشر قائلا
-انت جاي تهددني يا اسييب جميله ليك يا اما هكون زى اخوها كده اسمه تهريج يا غسان انت متعرفش انت بتلعب مع مين و انا محدش يهددني
-ليه محدش يقدر يهددك انت في الاول و لا في الاخر حتت محامي فاشل بتدعي النزاخخ و ما خفي كان اعظم اكيد ليك نقط ضعف بس مش جميله
نظر له اكمل بحيرة و اردف قائلا
-بعد كل الحرب اللي بحارب فيها علشانها تعتقد انها مش نقطة ضعفي يمكن تكون صح بس عارف الذكي اللي يوظف نقطة الضعف نقطة قوة
-انا كنت متفق معاها بعد موت اخوها انها هتبدا حياتها معايا و علي فكرة هي بنفسها حكت ليا علي موضوع خطوبتكم التطفلي بس انا مثلت قدامك اني مش عارف
-علي فكرة جميله عمرها ما حبتك و لو لسه بتحبك كانت عملت المستحيل علشان تكون ليك بعد ما رجعت و العقبه اللي كانت بينكم انتهت
-انت مفكر انها ممكن تحبك بالعشرة جميله مبتقدرش تعيش من غير حب و كانت ديما تقول مش هتجوز غير اللي بحبه و انا الوحيد اللي هي بتحبه
تعالي غضب اكمل ورد عليه قائلا
-و انت هتتجوز واحده انت قاتل اخوها ازاي خاف علي نفسك المنظمه لو شمت خبر هتصفيك انت شخصيا و الست الشقرا لو عرفت باللامور بتاعك متضمنش حياتك
-جميله عندي بالدنيا اضحي بروحي في سبيل ساعه واحده اقعدها معاها و لعلمك هي رجعالي سواء دلوقتي او بعدين و بعدين صديقتي عمرها ما هتصدقك
ضرب اكمل علي سطح المكتب بقبضته و اردف بغضب قائلا
-لو سمحت لنفسك تقرب من جميله انا ساعتها هتحالف مع المنظمه و هصفيك و شوف بقي المحامي الفاشل هيعمل ايه في واحد زيك اكيد في يوم هيبحبوا يهلصوا منك
استفزه غسان اكثر قائلا
-خد بالك انت كمان مستهدف زيها بس ملكش ديه لو حابب تحميها زى ما بتقول اتنازل عنها زيي و انا اضمنلك برقبتي اني هبعدها عن محيطهم
انتفض اكمل من مكانه بغضب قائلا
-ساعتها اكون مت فعلا مش هيحصل يا غسان ان اسيب جميله لواحد حقير زيك هي خلاص عرفت قذارتك و استحاله تحط ايدها في ايد واحد زيك
ابتسم غسان بثقه قائلا
-الايام بيننا يا متر كمل انت في حمايتها و انا هكمل في استهدافك و نشوف بقي مين فينا اللي كسب ده انا حاسس ان المستشار هشام ممكن يتحالف معايا
اتجه اكمل الي باب المكتب يفتحه ليقوم بطرد غسان متحكما في غضبه حتي لا يتهور و يقتله
-لو قربت منها انتظر مني رده فعل غير متوقعه و زى ما انت قلت الايام بيننا و انا عمر ايامي طويل مش زى غيرى انا اكمل الزيات و مكمل للاخر
انتهي اللقاء الحار بينهم بينما هاتفته جدائل ليستقلها الي المنزل بعد العمل تفاجئ بمن تدلف السيارة بجواره و هي جميله تجلس بكل هدوء بينما جدائل استقلت السيارة من الخلف و اذا في منتصف الطريق عربيه دقع رباعي تعترضهم لتصرخ جميله و تلعن حظها اشار لها ان تصمت حتي يتبين هويه المواجه و اذا به غسان يريد ان يروعهم حتي تتركه و ترحل معهم في هذه اللحظة جهز اكمل سلاحه لاطلاق الزناد علي غسان بدون رحمه و بدون خوف من اي شئ منتظر وقف امامه غسان بثبات دون اهتزاز لدرجه ادهشت جميله ليس هو غسان الذي تعرفه بالامس كان يرتعش لحضولر شقيقها و الان هو متغير بالكامل فقط احتل الغضب مقلتيه و ملامحه مال براسه ببطء تام نحو اكمل حتي الشيطان نفسه لا يعرف ما ينوى فعله ابدا و كان لديه حبكه شيطانيه تتفوق علي الشيطان نفسه شحب وجه جميله و خرجت من السيارة تقف بجواره اكمل و يدها الثلجيه تحتضن يده ليتفاجئ من رده فعلها الذي جعل غسان يبصق علي الارض بسببها بينما جدائل خلفها تماما ترفع راسها نحو السلاح الموجه الي غسان بينما حاجبيه ارتفعا في بديهيه و كانه وجد مبتغاه فيها وسط ذهول و غضب اكمل
تركهم ورحل ليعود كل فرد منهم في مكانه في السيارة دون النطق ببنت شفه طيلة الطريق ذهبوا الي منزل جميله لتدلف مسرعه و معها جدائل الي غرفتهم بينما دلف اكمل ليجلس مع هشام
-ازيك يا عمي اسف اني جيت من غير ميعاد بس كنت رايح اروح جدائل قلت اروح جميله بالمرة اخبار صحتك عامل ايه شكلك متوتر في حاجه
-اهلا يا اكمل ايه الاخبار بينك و بين جميله انا حاسس ان بقي عندها مزاج متقلب زى امها تصور انها صحتني الصبح بنفسها و فطرتني
-جميله عملت زيها النهارده و اكتر شويه جت بنفسها و ركبت جمبي في العربيه لا و كمان غسان اعترض طريقنا نزلت و وقفت جمبي و حطيت ايدها في ايدي
-علي كده بقي البت استوت زى ما كنت حاسس ايوه كده تسلم يا اكمل يا ابني انك سبتها لغايه ما هدت و جت لك بنفسها برافو عليك بس ايه حكاية غسان
اكمل بمزاح
-جه النهارده المكتب يهددني انه لو اتجوزت جميله هيقتلها و يقتلني بس انا ما سكتش و هددته اني هبلغ المنظمة اكد لي ان جميله هتبيعني
-سيبك منه لغايه ما يتفاجئ بالجواب اللي بعته للمنظمه بس اهم حاجه ان جميله نفسها متعرفش اللي احنا بنخطط له جميله مهما ان كان ممكن تخاف عليه
-يا عمي كده كتير بالراحه شويه علي جميله عماله تنصدم فينا واحد ورا التاني و بعدين اللي انت بتعمله دلوقتي غير اللي عملته زمان ايام ابنك
-هو اللي راح اتحالف معاهم ضدي من غير ما اعرف اللي بعمله دلوقتي مش كتير علي جميله يا اكمل انا بضحي بكل حاجه علشانها بكره تفتكروا
-حاسس ان الخوف بقي في كل محيطه الخوف له حدود المفروض تعيش في السلام النفسي اللي هي عايزاه يا عمي حرام اللي هي عايشاه
-جميله لما رفضت الرجوع لغسان تاني اتخطبت ليك جميله رافضه غسان من زمان بتعتبره نذير شؤم عشان كده لما رجع كانت رايح تنهي كل شئ
-طب و هنعمل ايه مع المجرم ده اللي عمله النهارده ممكن يعمله معاها فردي من غير وجودنا غير اني شفته بيبص علي جدائل الموقف راعبني
-بعد كده غسان ده انا اللي هتولي امره متخافش انا بس عايزك تستغل فرصه انها حطت ايدها في ايدك و روحت معاك استغل ده لصالحك
-لما جت قعدت جمبي حسيت اننا اتوفقنا مع بعض لكن ظهوره دمر كل حاجه بتمني انا و هي نعيش حياه زى ما هي حابه مش زى ما اللي اتفرض علينا
-يا ابني انت ازاي حبيت يا اكمل مش عارف افرحلك و لا اشكرك انك حبيت جميله من كل قلبي حقيقي احساسي انك ابني مكنش غلط بل صح الصح
-بتمني ان والدتها كمان تعتبرني زى ابنها ربنا يباركلنا فيكم انتم الاتنين و يارب الصراعات دي تخلص قبل ما طاقتي تخلص لاني مبقتش لاقيها
-فاكر لما كنت بدعيلك ربنا يرزقك ببنت الحلال تمنيت في دعوة منها و دعيتها ان تكون بنت الحلال دي جميله بنتي و ربنا استجاب علشان نيتها
-طب هستاذن انا بقي عندي جلسه الصبح و لازم ارجع المكتب علشان اراجع الورق مع البنت الجديده اللي جميله هتولع فيها قريب و يمنكن انا كمان
-يا حبيبي ربنا يعينك يعني البت مش بس استجابت لمشاعرك لا دي بتغير عليك كمان ربنا يستر متكونش شبه قدريه في الغيرة دي ممكن تولع فيك
-اللهم احفظنا لا كل الا شغلي و مش بحب كده الست لما بتتدخل في الشغل بتجيبه الارض ربنا يستر انا هحاول اتكلم معاها قبل مات امشيلتي
ظلت طيلة الليله تتذكر غسان و فعلته التي افسدت ما كانت ترتب له تتسائل اي ريح هبطت به فوق راسها كان المشهد امامها كانسان مختل لا يليق به الا القاع هو كان بالامس شمس حياتها و لكنها غربت منذ استسلامه لتهديدات شقيقها و رحيله لحظة عودتها كانت اشبه بالاعصار جعلها تعيسه بائسه اصبح رجل وجه فوهه سلاحه في وجه شقيقها و قتله عمدا مع سبق الاصرار و الترصد و لم يثبت عليه شئ ثبت علي شخص اخر و اعدم مكانه حتي لو كانت لا تعتبر شقيقها مثل بقية الاشقاء و لكنه عصبها و دمها اه لو تعرف امها ان القاتل غسان سوف تقف ذاهله لن تستوعب ان هذا الضعيف يفعلها عاد ليستخدم سلاح جديد عليها فهي ورقه للعب رابحه و كانها روليت يلعب علي منضده دائرة و لكن لو لم يكن وجود اكمل كانت ستوجه سلاحها نحو راسها و تقتل نفسها و لا تكون له
جائها هاتف فاجابت بصوت مختنق
-ايوة يا غسان انا قلت لك ميت مرة متبقاش تتصل بيا تاني عايز مني ايه و لا حابب تشرحلي انت ليه ظهرت في طريقنا النهارده ريح نفسك مش حابه اسمع
رد عليها غسان بغضب قائلا
-افسخي خطوبتك بيه حالا اللي اسمه اكمل ده استحاله ياخدك مني انا هخليها زفت و اطران فوق دماغه مش انا اللي يتعمل فيا كده فهماااني
ردت عليه جميله بكل حزن تملكها و هي تلعن نفسها انها احبته يوما ما
-يا غسان كفايه اللي انت عملته فينا كلنا ارجوك ابعد عني هتعمل ايه فينا تاني يعني مش مكفيك ان اخدت روح من عندنا بدون وجه حق
-هتسبيه يعني هتسبيه استحاله اخليكي توافقي تتجوزيه لو حصل يبقي خلاص يا جميله و يعني ايه يعني لما اريحك من اخوكي البعبع بتاعك
بكت جميله قائله
-انت عملت ايه انت كسرت قلب عيله بحالها و انا عمرى ما اوافق ارتبط بواحد زيك الموت اهون لي و مش علي ايدك علي ايدي انا هخلص من نفسي
-انا معايا المنظمه كلها و هنحاربكم و انا اللي هكسب مش انتم هخليكي تياسي و تتمني الموت و مش هتعرفي توصلي له انتي نسيتي لما عيطت لي و انا طفشان بسببه
-انت مقدرتش عياطي و هربت يا جبان و انا مقدرش اكون لواحد زيك جبان و مجرم انت باي حق راجع و عايزني و لا دي اوامر المنظمه
-لو صممتي علي الجوازة دي هنفذ اوامر المنظمه بحذافيرها يعني الامر في ايدك حابه اهلك يتحسروا علي عمرك و لا حابهم يفرحوا بيكي
•تابع الفصل التالي "رواية محكمة الحياة" اضغط على اسم الرواية