رواية ليه يا زمن الفصل الحادي عشر 11 - بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 11
فرح من ساعة ما رجعت وهي سرحانة في كلام مراد. معقولة معجب بيها وعايز يتجوزها.
دخلت عندها رحمة...
رحمة : سرحانة في إيه يا فرح ؟
فرح : مافيش، بفكر في الشغل إلي جابه لي علي، يارب يقبلوني.
رحمة : بقولك إيه، هو في حد بيفتح المدعوق الي كلمك فيه مراد؟
فرح : قصدك على الفايسبوك ؟
رحمة : شوفي يا فرح، انا عارفه تربيتي ليك، وعارفة لمعة عينيك دي اول ما جا إسمه، صارحيني يا بنتي.
فرح : أنا مش عايزه أخبي عليك،
هو عمره ماكلمني إلا في الموضوع دا، ولا كان بينا اتصالات، بس اليوم واحنا في مكتب علي، أول ماشفني قالي إنه معجب بي وعايز يتجوزني.
رحمة : وانت؟؟
فرح اتوثرت...
فرح : بصراحة يا ماما مراد محترم ومتربي، وأنا كمان معجبة بيه. و لو عايزه الصراحة، لو هو طلبني للجواز انا حوافق. ماما انا تعبت من العيشة هنا.
رحمة : تتجوزيه وانت عارفه الي اختك عملته؟
فرح : ماليش دعوة بيها يا ماما، هو عايزني أنا مش هي.
رحمة : بصراحة الولد متربي وابن ناس ومحترم، ربنا يجعله من نصيبك وقسمتك.
في حاجه لازم تعرفيها أختك بتكلمه بإسمك.
فرح : إزاي ؟
رحمة : الي فهمته إن هي فاتحه المدعوق الي بتكلميه منه وبتكلمه على انك انت. عارفه ليه؟ علشان تقول لأبوك إنك إنت الي بتشاغليه. دي بنت نوال، حتى لو ربتها بس العرق دساس.
فرح : ليه كل دا عملت ليها إيه ؟
رحمة : البنت شكلها بتحبه، ربنا يستر على الأيام الجاية.
جات الشغاله تقول ليها إن المعلم عايزها...
طلعت رحمه عنده..
رحمه : خير يا معلم؟
المعلم : حاييجي الخير منين يا رحمة؟؟
رحمة : الي عملته دا كان غلطة. قولتلك تتصرف مش تضربها.
المعلم : إنت عارفه هي عملت إيه ! ولاد نوال بيضيعوا مني.
رحمة : قلتلك قرب من كريم، خليه دراعك اليمين. هو مالوش في العلام.
المعلم : ياخذ بس الثانوية واخليه معاي.
رحمة : بقولك علي لقا شغل لفرح في شركة كبيرة.
المعلم : يا مسهل يا رب. إبنك مش عايز يتصالح معاي؟
رحمه : الي حصل مش سهل. بقولك هو ناوي يكمل نص دينه ويتجوز، حتوقف جنبه ؟؟
المعلم : إيه الي بتقوليه يا رحمة؟ وانا من أمتي اتخليت عنه؟ هو الي بقى مستعر مني.
رحمة : إنت عارف إنت عملت ايه؟ وهو عمره ما استعر منك إنت إلى ربنا يهديك.
المعلم : قوليلي بنت مين ؟
رحمة : إبنك بيحبها من زمان وهي من عندنا في الحاره، بس مش عارفه هي مين. إبنك مش عايز يقول، بس هو ناوي يكتب كتابه عليها على طول من غير خطوبة.
المعلم : وماله مستعجل كده ليه ؟
رحمه : بقولك بيحبها من زمان، ليه يضيع وقت في خطوبة. إحنا إلي علينا نساعده. هو حيتجوز في شقته، والي عرفته أهل البنت على قدهم، يعني مش عايزين نكلفهم حاجة.
المعلم : إن شاء الله ربنا يتمم ليه على خير.
نانسي كانت في شقتها، جهزت العشاء ولابسه قميص نوم و مستنيه المعلم.
سمعت جرس الباب راحت تفتح لقت نوال قدامها.
نوال : إوعي من قدامي. الله الله عاملة له ليلة يعني. بقولك الليلة عندي.
نانسي : هههههه عندك ازاي؟ الليلة ليلتي يا عني.
نوال : لأ، ليلة امبارح ما تتحسبش كانت عندنا ظروف بعيد عنك.
وإيه إلي انت لابساه دا؟ المعلم ما بيحبش كده.
نانسي : معلش بحاول اعوده يشوف حاجات حلوة، ماهو زهق من البلدي.
نوال بصوت عالي...
نوال: أنا بلدي يا معفنه؟ تيجي إيه في حلاوتي وجمالي؟
نانسي : وعملت بيهم إيه ؟ ماهو اتجوز ستك، أحلى و أصغر.
نوال : ست مين يا ناقصة ربايه؟ يالي سايبه عيالها لأمها تربيهم علشان يحلى ليك الجو. ما انت عارفه إنك فترة مؤقتة وتحصلي الي كانوا قبلك. أما انا فالأصل، أنا الي متربعة على قلب المعلم.
نانسي: لو انا عايزه اجيب عيالي أجيبهم من بكره، بس أنا مش عايزه يشوفوا أشكالك، وسايباهم لأمي تربيهم، الدور و الباقي عليك الي رامياهم لضرتك تربيهم.
إطلعي بره وإلا أديك بالشبشب على دماغك.
نوال : إنت قد الكلام الي بتقوليه؟؟
نانسي : اللهم طولك يا روح. انا مش فايقه ليك إوعي من وشي لاحسن وديني لأجيبك من شعرك. إبعدي عني، انا وحدة كافية خيري شري، إنت عارفه جوزك بيحب مزاجه و بيتجوز. إيه الي خلاك تموتي كده؟ أنا ولا غيري، الشقة دي بتاعت الثالثة، و مش بعيد الشقة الي قدامها نلاقيه مدخل علينا الرابعة.
نوال : يا نهار اسود! دي أقتله فيها.
المعلم كان على الباب وسمع كلامهم.
المعلم : تقتلي مين ؟؟
نوال : اقتلك يا معلم زي ما بتقتلني كل ما تتجوز علي ومش مراعي ربنا في. دا انا حتى يتيمة، بس انت راجل مفتري، كل الي يهمك مزاجك بالحلال.
إصحى يا الي حجيت بيت ربنا، إنت بتاخد ذنوب كبيرة، كسر الخواطر مش بالساهل، ربنا قال في كتابه تعدلوا، هو فين العدل عندك يا معلم؟
حتقول لربنا إيه وانت مش بتدي حقوق لرحمة؟ أصل هي مش عايزه، مين قالك هي مش عايزه؟ دي ست زيها زينا، ليها رغبتها، بس انت معمي مش شايف حد غير نفسك.
والله يا سعد لو دخلت الرابعة أكون قتلاك بإيديا دول.
وطلعت و سابتهم...
المعلم : نكدت علي الله ينكد عليها.
نانسي : معلش هي بتحبك ماتنكرش دا، محروقة مني ودا عادي. خش يا معلم خد دوش علشان نتعشا.
اما نوال نزلت عند رحمة...
أول ما دخلت راحت أوضة رحمة وفتحتها.
رحمة اتخضت.
رحمة : في إيه ؟؟
نوال : هو انت حاتفضلي ساكتة على حقك لحد إمتى؟؟
رحمة : مش هو دا الي انت عايزاه المعلم يفضل معاك بس؟؟
وداخله كده علي بلا إحم ولا دستور، في إيه؟؟
نوال : إني المعلم ممكن يجيب لينا الرابعة يا رحمة.
رحمه : وإيه هو الجديد؟
نوال : إنت عايزه تموتيني ناقصة عمر؟ هو انت مش بتحسي زينا ؟انت مش ست وعايزه جوزك يسخن فرشتك؟
رحم : مش عايزه. الي حصل بيني وبينه صعب تفهميه، لما يجي علي استحمل، بس على اولادي لأ والف لأ.
نوال : أنا عايزاك في موضوع.
رحمة : خير يا نوال ؟
نوال : البت سماح بتحب مراد صاحب علي، وانا مسكتها وعرفتها غلطها اه، ما الي حصل ما يتسكتش عليه، بس اعمل إيه البت مش شايفه قدامها.
رحمة : لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، عايزاني اعمل إيه؟
نوال غيرت نبرت صوتها..
نوال : كلمي علي خليه يكلم صاحبه يحن على البنت.
رحمة : إنت اتجننتي ولا إيه ؟ عايزه علي يقول لصاحبه كان اختي ؟
نوال : مش القصد، يعني يحليها في عنيه يخليه يتجوزها.
رحمة : لا لا حالتك صعبة. عقلي بنتك تبعد عنه وبلاش الشغل الي بتعمله وانها تكلمه من حساب اختها.
نوال بغضب..
نوال: قولي كده يا رحمة، إنت انت حاطه عينك عليه لبنتك، ما طول عمرك كده، الحاجة الحلوة لاولادك.
رحمه : مش حارد عليك، ربنا يهديك.
نوال : وبعدين تعالي هنا، عايزاني أحاسب بنتي بس وبنتك الي بتكلمه بالساعات من المدعوق دا الي على التليفون، هي جات على بنتي.
رحمة : وعرفت منين إنها بتكلمه؟
نوال من غير ماتحس..
نوال: ما سماح ورتني البتاع وكان مكلمها يجي 40 دقيقة.
رحمه : وبنتك دخلت حساب بنتي ازاي؟
نوال حست بغلطتها..
نوال : ما هو مفتوح في الطابليت دا.
رحمة : يبقى صح كلامه إنها بتكلمه من حساب فرح على أساس هي.
يا خسارة تربيتي فيك يا سماح، عايزة تطلعي اختك غلطانة. وبعدين انا الي كلمته مش فرح، وحكالي كل حاجة. ومن غباوة بنتك كتبت ليه وفرح مع أخوها يكلمها. وربنا كان عايز يبين الحق، الرسالة جات ومراد بيكلمني. إزاي بقى فرح مع علي و تبعت لمراد؟؟!!
إوزينيها بالعقل يا نوال وشوفي عيالك وانسي المعلم و خذي الباب في إيدك عايزه انام.
نوال: كده يا رحمة؟ ماشي، وبقولك الزفت دا حايتجوز بنتي، إيه قولك بقا؟ بالذوق بالعافية حيتجوزها.
وطلعت..
في نفس الوقت..
مراد كان في شقة علي
علي : يابني اتكلم خايلتني رايح جاي في إيه؟ انا مصدع وعايز اروح انام.
مراد : بص بقى، أنا عايز أكمل نص ديني وعايزك تساعدني.
علي : اساعدك ازاي؟ هو انا خاطبه؟
مراد : ما الي عاوزها تعرفها.
علي : اعرفها !!!!!؟؟ اوعي تكون هايدي؟
مراد : هايدي مين؟ دي مزة المزز، بنت كده تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك. ولا كسوفها يا خرابي بيذوبني. وبعدين انتبه على نفسه.
علي : إيه دا إيه دا !!!! دا انت واقع بقى، مين هي؟ انطق.
مراد : انا حاقولك، بس بالله عليك بلاش تهور.
علي : في إيه يا مراد اوعى تكون سماح اختي وعلشان كده أبويا ضربها؟
مراد : صلي على النبي، هي أختك بس مش سماح.
علي : امال مين انطق ؟؟
مراد : فرح.
علي قام من مكانه
علي : بتقول ايه فرح اختي؟! من إمتى الكلام دا ؟؟!.
مراد : أولا اهدا كده، واقسم بالله مافيش حاجة من الي في بالك، لا عمري قلتلها ولا كلمتها كلام حب.
علي : لا انت الي لازم تقعد وتفهمني إيه الي بيحصل من ورايا.
مراد قعد وابتدا يحكيله كل حاجة حتى عن سماح.
علي كان مصدوم إزاي اخته تعمل كده وازاي صاحبه يخبي عليه؟؟
علي : انت مش راجل يا لا إزاي ماتقوليش؟ لأ ورايح تكلم فرح علشان يحلى ليك الجو. إنت خنتني يا مراد.
مراد : خنتك؟؟؟!
علي : تسمي دا إيه ؟
مراد : اسميه إني خايف عليك، أسميه إني مش عايز اجرحك ولا احرجك، أسميه إني مش عايز اسبب ليك مشاكل مع أبوك.
ولعلمك بقى بحب فرح من زمان ومعجب بيها من ساعة ما كنت بروح اذاكر معاك، ولا عمري كلمتها ولا بصيت عليها بصة مش حلوة لانها أختك.
كتمت كل حاجة جوه قلبي لحد ما اكون جاهز اتجوزها، لان بنات الناس مش لعبة يا علي، افضل احب فيها وانا مش عارف حاعمل إيه هو دا الفرق بيني وبينك. انا حبيت فرح وسكت و اتكلمت لما لقيت نفسي جاهز، أما أنت فضلت تحب في زهرة وتوعد فيها سنين.
أخد مفاتيح عربيته وطلع..
علي كان مصدوم من كل الي سمعه.
اما مراد كان زعلان جدا إن علي اتهمه بالخيانة بعد كل حاجه عملها. وهو من غضبه قام عمل بلوك لفرح
ثاني يوم.
علي ماعرفش ينام، أخد شاور ولبس ونزل راح بيتهم.
رحمة لما شافته اتخضت لإن علي فتح الباب بالمفاتيح.
علي : صباح الخير معلش آسف فتحت البيت بالمفتاح الي معاي.
رحمه : دا بيتك يا بني.
علي: اه بيتي الي بيتخبا علي فيه، ولا خلاص طلعت يبقى تستغفلوني.
رحمه فهمت إن علي عرف كل حاجة.
رحمة تعالا أوضتي نتكلم.
راح وراها...
علي: هو المعلم مش هنا ؟
رحمه : لأ.
علي : آه ماهو مش فاضي، مشغول بالنسوان ومعندوش وقت يربي بناته.
رحمة : عيب يا علي تتكلم على اخواتك البنات.
علشان افهمك.
علي : ماقولتليش ليه؟
رحمة ابتدت تحكي ليه كل حاجة.
رحمة : خلي بالك فرح بتحبه، وبأكد ليك انه مافيش حاجة بينهم. هو أول ما قال ليها امبارح واحنا عندك لما فتحت ليه الباب إنه بيحبها وعايز يتجوزها، جات تقول لي على طول
علي : و سماح ؟!
رحمه : دي بقا حكايتها حكاية. من غير خشا ولا خوف بتكلمه، لأ وكمان امها بتطلب مني إني اكلمك تكلمه يكلم بنتها.
شايف المصائب الي أنا فيها؟ وانا ماقدرش اكسر فرحة بنتي، فرح عاقله وطول عمرها مالهاش في العوج، حبته زي ما حبها. بس حانعمل إيه في نوال و بنتها؟ ما أكيد مش حايسكتوا.
علي : اتخانقت مع مراد امبارح لما طلب مني اساعده يتجوز فرح، واتهمته بالخيانة.
رحمة : اخصى عليك يا علي، صاحبك معملش حاجة وحشة، هو على طول كلمني وكلم فرح من غير ما يقول ليها حاجة على حبه
علي : الي حصل بقى، خلاص حاشوفه في المكتب واتمم معاه،
و لو عايز يتجوز فرح مافيش مشكلة حابقى مطمن عليها معاه. مراد راجل وقد المسؤولية.
و اوعي تقوليلي سماح و امها.
رحمة : ادإوعى تزعق لفرح هي النهارده رايحة الشغل، ما تكسرش بخاطرها.
علي : متخافيش يا امي، كويس إني انا هنا علشان أوصلها.
هنا دخلت فرح تصبح على امها، لحد ما استغربت انها مش على السفرة.
اول ما شافت علي راحت حضنته.
فرح : إنت جيت توصلني صح ؟
رحمه : ربنا يخليكم لبعض. اخوك ما هانش عليه تمشي لوحدك أول يوم.
فرح : ربنا يخليك ليا يا أحن أخ في الدنيا.
رحمه: تعالوا نفطر.
زهرة كانت رايحه الشغل، شافت عربيه علي وقلبها فضل يضرب،
وحشها رغم إنها لسه شايفاه امبارح.
عند طارق...
صحي على بنته سيلا بتلعب في وشه.
سيلا : بابي إصحى بقى.
طارق : في إيه يا مزعجة؟؟
سيلا : ماشي يا سي بابي، إنت نسيت؟
طارق اتعدل على السرير.
طارق: نسيت إيه يا حبيبة بابي فكريني، ومن غير ما تتقمصي لاني مشغول جدا.
سيلا : النهارده لازم تروح معاي النادي علشان تسجلني في السباحة.
طارق : بس كده يا قمر؟؟حاضر.
يلا روحي البسي هدومك وانا كمان آخد شاور والبس ونفطر مع تيته وننزل.
طلعت سيلا..
وهو اتصل بصاحبه إداه المعلومات على زهرة.
طارق بعد ما قفل الخط.
طارق: والله و وقعت بين إيديا يا علي و احرق قلبك على حبيبتك زي ما اتحرق قلبي.
يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية ليه يا زمن" اضغط على اسم الرواية