رواية النصيب الفصل الحادي عشر 11 - بقلم رحاب القاضي
#النصيب
_الحلقه الـ 11
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
« فؤادٌ يئنّ ودمعٌ يُراق »
ــــــــــــــــــــــــــــــ
فؤاد
اخوكي بيتمهزأ بينا يا هاله شايفه كلامه..
أسر ببرود
في ايه يا فؤاد عمال تقولها اخوكي اخوكي هو انا مش زي اخوك برضو اقعد كده واهدي والكلام خد وهات
فؤاد
كلام ايه بقي انا بتكلم معاك بجد وانت بتهزر…
أسر
انا مش بهزر انا لو هتجوز فهتجوز اللي علي مزاجي مش علي مزاجك انت..
فؤاد
وشهد اللي علي مزاجك، انت تعرف عنها ايه اصلا؟..
أسر
كل حاجه هو انا مش عايش معاكم في البيت ولا ايه؟..
هاله
تعرف كل حاجه ازاي ما حدش فينا قال حاجه عنها قدامك؟..
بص أسر لتالا اللي واقفه بعيد عنهم بشويه وقال
تاالا اعمليلي قهوه ولا اقولك خلي شهد تعملي موز باللبن..
ضحك فؤاد بسخريه وهاله قالتله بغيظ
انت بتستغل تالا عشان تقولك اخبار البيت، يا ابني انت ايه بجد؟..
فؤاد
ما علينا هعتبر ما سمعتش حاجه اتجوز اللي عايزها بس شهد لا..
أسر بخبث
اشمعنا يعني شهد لا؟..
فؤاد بسخريه
عشان انا فاهم كويس اووي انت بتفكر في ايه يا أسر انت فاكر انك لما تقول كده هنفرح وهنوافق وانت تتجوز وتشتغلك كام يوم وانا اقولك يلا يا شاطر خد فلوس ابوك اهي ضيعها علي كيفك مش كده..
أسر
لو قولتلك مش كده هتصدقني؟..
فؤاد
لا طبعا…
أسر ببرود
وانا ما كنتش هقول اصلا..
هاله
استني يا فؤاد طيب قولنا يا أسر اشمعنا شهد اللي انت فكرت تتجوزها؟..
رد عليها فؤاد وقال
انا اقولك ليه عشان لو اتجوز بنت ناس من طبقه راقيه مش هيقدر يلعب بديله انما البنت الغلبانه دي هو هيضمن سكوتها وانه مهما عمل مش هيبقي في خطر عليه من ناحيتها..
أسر ببرود
وكمان عشان حلوه وصغيره وحاجه مختلفه عليا..
فؤاد بحده
اخرس يا بجح يا عديم التربيه..
هاله بخبث
بس شهد مش هتوافق بيك،وظروفها ما مش هتناسبك انت تعرف انها مطلقه ولتاني مره بقولك مش هتوافق..
ضحك أسر ورد عليها بغرور
ههههههههههه بقي انتي فاكره ان أسر الفيومي ممكن يتقاله لا من واحده زي دي..
هاله بثقه
تحب اندهالك وتسمع ردها بنفسك..
فؤاد بغيظ.
انتي بتهببي ايه انتي كمان، هتعومي علي عومه..
هاله
استني انت يا فؤود. اما نشوف اخرته ايه، بس لو رفضتك يبقي تتوكس وما اسمعش صوتك..
فؤاد بغيظ.
ولو وافقت يا اختي انتي كمان هنعمل ايه؟..
هاله
انا متأكده انها مش هتوافق…
وجات تالا بالقهوه فقالتلها هاله بهدوء
تالا اندهي شهد من الجنينه وخليكي مع تيام شويه….
تالا
تحت امرك يا هانم…
_طلع أسر سجارته وولعها بهدوء وجات شهد بعد شويه وكانت متوتره جدا من نظراتهم ليها وخصوصاً أسر اللي كانت بتحاول تتجنب النظر ليه خالص وقالت..
شهد
تالا قالتلي ان حضرتك عايزاني يا مدام هاله..
هاله بهدوء
تعالي يا حبيبتي اقعدي جنبي اكيد تياام تعبك اووي..
أسر
ادخلي في الموضوع علي طول يا هاله..
فؤاد بفضول
وانا كمان بقول كده..
شهد بقلق
هو في ايه بالظبط؟..
هاله بجديه
بصي يا شهد من غير اي مقدمات أسر طلب يتجوزك مني انا انا وفؤاد واحنا قولنا ان القرار ليكي انتي موافقه ولا لا؟..
ـ اتوترت شهد جداً واتملت عيونها دموع، في الوقت ده ابتسم أسر بخبث وفؤاد قالها بهدوء..
فؤاد
ما تخافيش من حاجه يا شهد لو مش موافقه قولي وما تقلقيش انتي هتفضلي هنا زي ما انتي وكأن ما فيش حاجه حصلت..
هاله
بالظبط كده زي ما قالك فؤاد ردك مش هيغير حاجه..
أسر ببرود
ها يا شوشو ما تسبنيش في الانتظار ده كتير..
ـ مسحت شهد دموعها اللي نزلت وردت وهي لسه باصه للارض وقالت بنبره مهزوزه..
شهد
انا موافقه..
ابتسم أسر بأنتصار وفؤاد قال بصدمه
نعممم موافقه بده؟!..
هاله بعدم. تصديق
شهد ما تخافيش من حاجه وقولي رئيك بجد انتي موافقه ولا لا، وما تخافيش من حاجه انا معاكي وهساعدك..
شهد بجمود
موافقه.. انا موافقة..
بصت هاله لأسر يشك وهو قام وقال
ايه يا جماعه ما فيش مبروك، طيب نحدد معاد الفرح..
فؤاد بغيظ
لا طبعاً انت مش هتتجوزها بسهوله حتي لو هي موافقه..
أسر ببرود
والمطلوب؟..
وقف فؤاد. قدامه وقال
تدور علي اهلها وتخطبها منهم ويوافقو وتصلح علاقتها بأهلها، دي اول حاجه وتاني حاجه بقي القايمه والمؤخر والشبكه الحاجات دي كلها هتبقي بيني انا وانت..
أسر بسخريه
انت بتهزر صح؟..
فؤاد ببرود
ده. اللي عندي عاجبك اهلا وسهلا مش عاجبك يبقي اخبط دماغك فأدخن حيطه في البيت..
وقرب من هاله وباسها علي راسها وقال
انا رايح الشغل يا حبيبتي عايزه حاجه..
هاله بقلق
انا هتجنن يا فؤاد والله من اللي بيعمله أسر ده..
ابتسم بهدوء ورد عليها وقال
انتي لسه هتتجنني يا حبيبتي انتي من يومك. مجنونه زي اخوكي…
ضربته علي كتفه بهدوء وردت عليه وهي بتضحك وقالت
تروح وترجع بالسلامه خلي بالك من نفسك..
فؤاد
حاضر… مع السلامه..
وبص لشهد وقال
اتمني يا شهد تفكري من تاني لان موافقتك دي بترميكي في سكه صعبه انتي مش قدها…
أسر
ما تخليك محضر خير يا ابو نسب ده احنا حتي سكتنا واحده ولا ايه؟..
_ما ردش عليه فؤاد وتجاهله تماماً ومشي، وهاله بصتله بشك وقالت لشهد..
هاله
شهد لو هددك او خوفك قوليلي ما تخافيش..
شهد بجمود
لا ما فيش حاجه من دي..
أسر
مش عارف ليه سوء الظن ده، شوفتو مني ايه عشان تفكرو فيا كده..
هاله بسخريه
قول ما شوفنااش منك ايه بلا نيله..
وقامت وقالت
انا هطلع اجيب حاجتي من فوق ورايحه النادي عشان عندي اجتماع تبع الجمعيه، وعلي فكره يا أسر لو ما نفذتش كلام فؤاد مش هتتجوزها..
_قالت كلامها وسابتهم ومشيت، وقامت شهد بسرعه وجات تمشي بس أسر وقف قدامها وقال بهدوء….
أسر
برافو عليكي انتي اختارتي صح وانا معاكي في اللي اتفقنا عليه..
_بصتله بدموع وخوف وافتكرت اللي حصل امبارح بالليل اول ما سابته ودخلت اوضتها وغيرت هدومها وجات تمام، بس فجأه باب الاوضه اتفتح ودخل أسر، فقامت هي بسرعه وقالت بخوف.
شهد
انت بتعمل ايه هنا اطلع بره بدل ما اصوت والم عليك كل اللي هنا..
أسر بهدوء
وطي صوتك وما تخافيش انا جايلك في حاجه لمصلحتك، ولو ما سمعتيش كلامي يا حرام هتخسري اووي اولهم انك تقعدي في البيت ده..
قربت منه شهد واخدت الحجاب بتاعها اللي كان علي الكرسي اللي جنبيه ولبسته بصعوبه بسبب ايدها اللي لسه مصابه، وبصتله بحده وقالت..
شهد
خير؟..
أسر
انتي مش خايفه من انك تمشي من هنا، بس فعلا واحده زيك هربت من اهلها ومشيت في طريق مجهول لازم متخافش..
شهد بحده
انت عايز مني ايه؟..
أسر
قولتلك وطي صوتك، وعايز ايه فانا عايز اتجوزك..
شهد بصدمه وخوف
ايييه؟!..
أسر
لفتره معينه مجرد جواز شكلي وخلاص لحد ما اخد حقي من فؤاد وهطلقك، بس هطلقك وانتي عندك شغل كويس ومضمون وشقه بأسمك في المكان اللي انتي عايزااه ومبلغ حلو بأسمك في البنك ها ايه رئيك؟..
شهد بعدم فهم
ليه عايز تتجوزني؟…
أسر
يا ربنا علي دور البراءه اللي مش ناويه تطلعي منه ده، بصي علي اللي قولتهولك واحده زيك هتعيش ازاي لو مشيت من هنا في اي لحظه..
شهد بسخريه
امشي من هنا كسبانه من غير ما اتجوزك وامشي خسرانه..
أسر بغيظ
خسرانه عشان هتتجوزيني انتي فاكره نفسك مين، ما تشوفي نفسك انتي مين وانا مين؟..
شهد بجمود
انا هربت من اهلي عشان واحد في نفس مستواك كنت فاكره انه بيحبني بس لمجرد اني حسيت بخوف من ناحيته اختارت اقعد في الشارع مقابل اني ابعد عنه، فمبالك انت حضرتك وانت بقيت من اكتر الحاجات اللي بخاف منها وبتقلق أماني اللي بحاول الاقيه..
اتنهد أسر بهدوء ورد عليها وقال
فؤاد عشان يتأكد اني هحافظ علي فلوس ابويا قالي قبل كده اعمل حاجتين الاولي اشتغل معاه والتانيه اتجوز واستقر..
شهد بجمود
شوف واحده غيري تعمل فيها مراتك في لعبتك السخيفه دي..
أسر
ما هو فؤاد عايزني اتجوز واحده بنت ناس حسب ونسب وطبعا لو اتجوزت واحده. زي دي وجيت اخلع منها لما اخد. حقي مش هعرف بسبب اهلها وانا مش عايز مشاكل تعطلني، وبعدين انا جاي صريح معاكي هتساعديني وفي المقابل انا كمان هساعدك…
شهد بضيق
لا طبعا اختك فتحتلي بيتها وبتساعدني اكيد مش في المقابل اخدعها واكدب عليها…
أسر بجمود
الفرصه بتيجي مره واحده للي زيك انتي قدامك. تبدأي من جديد في بيت ملكك وشغل ومستقبل كويس وفي نفس الوقت انا مش هقول لهاله حاجه عن الاتفاق اللي بينا ده…
_سكت شهد وبدأت تفكر في كلامه وهو قرب منها وقال بخبث…
أسر
انتي لازم تبقي انانيه شويه عشان تقدري تعيشي، هتكسبي ايه لما تفضلي تضحي عشان غيرك لو كنتي بتعملي زي ما انا بقولك دلوقتي ما كانش زمانك هنا دلوقتي هربانه من اهلك…
بعدت عنه وقالت بقلق
هفكر….
أسر
قدامك للصبح وتقولي ردك قدامهم كلهم…
شهد
ليه مش تالا ما هي مالهاش غيركم هنا واختك برضو بتحبها..
أسر
تاالا شغاله عندنا وكل معارفنا عارفين انها شغاله عندنا انما انتي ما حدش يعرفك وهي برضو ايطاليه وممكن تدخلني في حوارات دوليه لو طلقتها وكمان هاله ناويه تحطك في مكان كويس وده برضو هيكون مناسب لشكلي وانتي مراتي….
_اول ما قال كلمة مراتي انتفض قلبها بخوف وبصتله بسرعه فهو ابتسم وقال…
أسر
ما تخافيش كده دي كلمه مش اكتر وهتفضل كلمه لحد ما اطلقك لوو هتوافقي يعني..
شهد بتوتر
ولو ما وافقتش؟..
أسر بجمود
الحج صابر هيعرف بطريقك ده لو انا ما بعتكيش ليه ويعمل فيكي اللي هو عايزه…
شهد بصدمه وخوف كبير
انت بتقول ايه بابا لو عرف مكاني هيموتني..
أسر
يبقي وافقي علي اللي طلبته منك واوعدك ان لا ابوكي ولا اي حد هيقدر يأذيكي طول حياتك…
نزلت دموعها بحزن وقالتله
ما تسيبني في حالي شوف اي حد غيري يساعدك انا والله فيا اللي مكفيني ومش ناقصه مشاكل..
أسر بهدوء
هستني ردك بكره يا شوشو…
_قال كلامه وسابها وطلع من اوضتها وهي قعدت علي سريرها وفضلت تعيط بهستريا وقالت ببكاء…
شهد
يارب هو انا امتي بقي هرتاح والله انا تعبت ومش قادره والله..
_ رجعت من تفكيرها في اللي حصل اول ما أسر قالها بجمود..
أسر
روحتي فين؟..
شهد بدموع
هتعمل ايه في اللي طلبه الاستاذ فؤاد؟..
أسر
قصدك علي موضوع ابوكي واخطبك منه، انتي عايزه ايه؟..
شهد بخوف
ما توافقش انا مش عايزه اهلي يعرفو حاجه عني خالص..
أسر
مش يمكن لما يعرفو انك اتجوزتي واحد من عيله غنيه يسمحوكي..
شهد بسخريه
هما بيقولو عليا ميته معني كده ان ابويا مش هيخليني عايشه لو عرف مكاني، ولو اهله في البلد عرفو اني عايشه وكنت هربانه هما مش هيسبوني عايشه..
أسر بعدم تصديق
ده. بجد هو في اهل يعملو كده في بنتهم…
شهد
هترفض تروح مش كده..
أسر بجديه
مدام وافقتي علي مساعدتي فأنا هساعدك انا كمان وما تقلقيش طول ما انتي معايا ما حدش هيقدر يأذيكي اطمني..
قال كلامه وجه يمشي وهي قالتله
استني انت رايح فين؟..
بصلها بأبتسامه بسيطه وقال
ايه هو احنا من اولها هنبدأ كده؟..
ردت عليه بتوتر وقالت
لا لا مش قصدي بس انا.. بصراحه خايفه ما تروحش لاهلي…
قرب منها وقال بهدوء وقال
ما تخافيش ما فيش حد هيأذيكي يا شهد وما فيش حد هيقدر يقرب منك طول ما انتي هنا..
_وسابها ومشي وهي فضلت واقفه مدايقه وبعدين طلعت فوق لاوضة هاله وقالتلها..
شهد
بعد اذنك يا مدام هاله..
بصتلها هاله وهي قاعده قدام المرايه بتظبط في الميكأب بتاعها
تعالي يا حبيبتي في ايه؟..
شهد بدموع
انا مش كدابه ومش هقدر اكمل في اللعبه دي مع اخوكي واخدعك بعد كل اللي بتعمليه عشاني..
قامت هاله وسألتها بقلق
في ايه يا شهد اتكلمي يعني ايه تخدعيني…
شهد بخوف
هقولك كل حاجه بس اوعديني انك هتسبيني امشي من هنا من غير ما اخوكي يأذيني..
هاله بهدوء
ما تخافيش انا معاكي ومش هسمحله يأذيكي بس ايه الحكايه فهميني..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي بيت اكرم علي السطوح طلعت رحمه وهي بتاخد نفسها بالعافيه وشافت كوثر قاعده بتشرب شاي وقالتلها…
رحمه
صباح الخير يا طنط..
كوثر
اهلا تعالي اقعدي هنا لحد. ما ادخل اصحي صلاح..
رحمه
لا استني انا مش فاضيه اقعد، ابنك اكرم فين؟..
كوثر
نزل يجيب فطار تعالي اقعدي بقي لحد ما ادخل اصحي صلاح عشان يفطر..
قعدت رحمه علي الكنبه اللي علي السطوح ودخلت كوثر، وجه اكرم في الوقت ده وقال..
اكرم
هو انتي اللي كنتي طالعه قدامي علي السلم وعماله تقولي اه يا ركبي ياني.
رحمه
ايوه انا يا خفيف، المهم لقيت شهد؟..
اكرم قعد قدامها وقال
سألت عليها كل اللي في الحته وعرفت انها يوم ما طلعت تقريبا كده خبطتها عربيه او كلب هجم عليها في ناس قالت كده وناس قالت كده..
رحمه بخوف
يا نهار ابوك اسود البت حصلها ايه؟..
اكرم
ربنا ياخد لسانك يا شيخه، المهم هي اخدها واحد المستشفي وحالياً قاعده في بيته ولما روحت عشان اجيبها او اخليها تتواصل معاكي منعوني ادخل وتقريبا دول ناس غنيه ومرتاحين اووي..
رحمه
بس انت كده عملت اللي عليك، انا هكلم بقي دكتور ادهم وهو يتصرف..
اكرم
الدكتور ده اللي هي هربت من اهلها عشانه..
رحمه
ايوه بس هو بيحبها جدا ومصمم يلاقيها…
اكرم
اومال خلاها ليه تسيبه وتمشي مدام بيحبها..
رحمه
هي اللي هربت منه مش هو اللي سابها وهو حالياً مستني مني اي معلومه عنها..
اكرم
هو لو الدكتور ده مرتاح هيقدر يوصلها..
رحمه
تمام شكرا جدا يا اكرم انا هتصرف بقي بس ابعتلي العنوان بتاع البيت اللي هي فيه علي الواتس..
وقف بسرعه وقالها
حاضر بس ممكن ابقي معاكي حابب اعتذر لشهد انا كنت فعلا سخيف معاها، و بعد اللي حصلها ده ضميري انبني اووي…
رحمه
هبقي اقولها انك ساعدتني بعد اذنك..
_سابته ومشيت وهو بصلها بهدوء وطلعت كوثر من اوضتها وقالت بدموع..
كوثر
اكرم هو صلاح فين انا مالقتوش جوه وهو وحشني اوي..
اكرم بحزن
هو كويس يا ماما تعالي نفطر لحد ما هو يجي…
كوثر بدموع
هو هيجي صح؟..
اكرم بضيق
ايوه هيجي يا كوثر تعالي يلا نفطر…
كوثر
طيب البت الحلوه اللي كانت هنا دي راحت فين؟..
اكرم بتنهيده طويله
راحت لحالها…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_في بيت الفيومي، قالت شهد كل حاجه لهاله اللي ابتسمت بخبث وقالتلها…
هاله
كانك ما قولتليش حاجه يا شهد..
شهد بقلق
ازاي انتي هتخليه يكمل اللعبه دي عليكم..
هاله
يا بنتي انتي الكسبانه في اللعبه دي خايفه من ايه؟..
شهد
هو كده هياخد فلوسه ويعمل بيها حاجات مش كويسه زي ما انتي قولتيلي قبل كده..
هاله
اسمعي كلامي وخليكي معاه فاللي فالك عليه، واوعي تقوليلو اني اعرف حاجه وما تقاقيش هو مش هياخد حاجه وانا معاكي وهو مش هيقدر يوصل لاهلك ولا هيأذيكي علي فكره أسر مش وحش اووي كده هو عايز يمثل انه وحش ومش كويس بس هو طيب واهبل والله..
شهد بقلق
انا بخاف منه بجد، ما تسبيني امشي وخليه يبعد عني..
هاله
هتمشي تروحي فين، يا بنتي انتي هنا مستقبلك وكل حياتك هتكون احسن وعلي فكره الدراسه هتبدأ كمان 15 يوم بعني بكره هتروحي عشان تقدمي علي المعهد اللي قولتلكعليه هو معهد كويس علي فكره وكله ولاد ناس…
شهد
طيب انا هتجوز أسر؟..
ابتسمت هاله وقالت
ايوه لحد ما نشوف اخرتها معاه ايه، وهو مش قالك جواز علي ورق ما تقلقيش بقي..
شهد بغيظ
والله والله لو اللي بيحصل في حياتي ده مسلسل تركي هيبقي لايق جدا انما يبقي واقع فمستحيل حد يصدق انه حقيقي، بعد اذنك…
_قالت كلامها وطلعت من اوضة ناله اللي ضحكت عليها وقالت لنفسها بخبث..
هاله
ان ما خليتك تدبس في اللعبه دي لاخر عمرك يا أسر ما ابقاش انا..
_تفتكرو هاله هتعمل ايه؟..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي المحل بتاع سعيد دخل عنده محمد اخوه وقال..
محمد
بقولك ايه هبعتلك صبي من عندي في الورشه يقف معاك ويساعدك وابقي اديه بتاع 70 جنيه في اليوم..
سعيد
ياريت الشغل زاد اليومين دول وانا لوحدي..
محمد
طيب تعالي اقعد عايزك في كلمتين..
قعد سعيد قدامه وقال
خير ان شاء الله في ايه؟..
محمد
البت شهد شكلها كده خلاص مش ناويه ترجع وعدتها خلصت يعني وارد تكون اتجوزت..
اتنهد سعيد بضيق وقال
ايه اللي خلاك تفتح الموضوع ده يا محمد ما كنا خلصنا خلاص…
محمد
ما اهو احنا فعلا خلصنا انت بقي ما توقفش حياتك عليها..
سعيد
النصيب بقي يا محمد..
محمد
نصيبك حلو وزي الفل، اما انا عندي ليك حتت عروسه انما ايه ادب وجمال ومال..
سعيد بسخريه
وهتنفع مع امك؟…
محمد
وهتنفع مع امك حاجه تاني؟..
سعيد
والله انا مش عايز ادخل في الموضوع ده تاني بعد اللي حصل مع شهد بسببي..
محمد
اتعلم من غلطك وما تكرروش تاني، وبعدين انا مش جايبلك واحده غريبه دي بنت اول جوازه ليها واخت مراتي..
سعيد
قصدك نسمه دي اكبر مني..
محمد
في سنك يا عم مش اكبر منك ومتعلمه وحلوه..
سعيد
طيب امك هترضي بيها..
محمد بفيظ
واد انت متحرقش دمي مالها امك بأنك عايز تتجوز ولا هتقعد كده من غير جواز ما تخلنيش افهمك غلط…
قرب منه سعيد. بصوت واطي وقال
انت مش فاهم حاجه امك في جوازتي الاولي كانت منعاني اقرب منها شوفت بقيت تدخل في حياتي لدرجة ايه وكنت مستني امرها عشان ادخل علي مراتي ومن اول يوم حكمت عليا اتخانق معاها عشان قال ايه ما اخليهاش تشوف نفسها عليا؟..
محمد بسخريه
ما هو العيب منك امك علي عيني وعلي راسي بس مش لدرجة انها تقولي حاجه زي دي واسكت واسمع كلامها..
سعيد
انا مش زيك يا محمد…
محمد
الرجوله ما فيهاش زيي وزيك يا سعيد، يا غبي افهم انا ما كان اسهل عليا اقول وانا مالي بيه، بس انا عامل علي مصلحتك وعايزك تفرح بشبابك وتخلفلك حتة عيل قبل ما العمر يعدي عليك…
سعيد
ماشي يا محمد خدلي معاد مع حماك وانا هروح اقعد معاه واطلب نسمه منه..
محمد
يبقي علي بركة الله يا اخويا..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي عيادة الدكتور ادهم، كانت رحمه عنده وقالتله..
رحمه
ممكن تفهمني ايه الموضوع وازاي حضرتك رجعت لمراتك زي ما بتقولي وعايز تتجوز شهد..
ادهم
رجوعي امراتي مجىد منظر عشان شغل اهلي مع اهلها، ومقابل اني رجعتلها والدتي وافقت اني اتجوز شهد هنا في مصر بس من غير ما حد يعرف اوي يعني، وهيبقي النظام ده مجرد وقت وبعد كده هظبط اموري وزي ما خليت اهلي يوافقو علي فكرة جوازي منها هخليهم يوافقو اعلن الجواز قدام الناس كلها….
رحمه
مش عارفه هي شهد ممكن توافق بحاجه زي دي ولا لا، بس احنا لازم نروحلها انا لازم اطمن عليها.
ادهم
هنروح وشهد هترجع معايا، استني بس هخلص الحجزات بتاعت المرضي اللي بره دول وهاخدك ونروح نجيبها..
رحمه
تمام انا هستني حضرتك بره..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي مكان تاني فيلا راقيه جداً بألوان غريبه وتصميم مختلف، كان قاعد هناك أسر ومعاه راجل اكبر منه في العمر بتقريباً عشر سنين وشكله يوحي انه اجنبي مش عربي وقال بهدوء..
كارم
يعني الفلوس هتيجي امتي السباق ده لازم يتم خلال شهرين…
أسر
ما برضو انا مقلق من حتة ان ممكن الحكومه تشم خبر، احنا هنا مش امريكا والحاجات دي لو اتكشفت هنا هنروح في داهيه..
كارم
انا مظبط كل حاجه المهم تجيب الفلوس وتكسب انت في السباق هتقدر تعمل كده؟..
أسر
من ناحية هكسب فأنا متأكد ان انا هكسب، ومش مهم عندي الجايزه والفلوس فانا هتصرف فيها ولو ما عرفتش اعمل انت السباق وانا هكسب وانت تاخد الفلوس..
كارم بخبث
ولو ما كسبتش؟..
أسر بجمود
هكون جيبتلك الفلوس ما تقلقش..
كارم
ما تسمع كلامي ونخلص من فؤاد اللي مش راضي يديك حقك ده ووقتها كل حاجه هتبقي بتاعت اختك وو..
أسر بحده
كاارم مشاكلي مع فؤاد انت مالكش دعوه بيها واللي يقرب منه بأي شر هيكسب عداوتي انا فاهم..
كارم ببرود
اوكي بس حاول تتصرف في الفلوس قبل السباق والا مش هتشارك ولا اسمك هيتحط مع المتسابقين..
أسر
طيب المهم هاتلي عنوان الراجل اللي قولتلك عليه وقريب اووي هتكون الفلوس عندك..
كارم
اوكي…
_وسابه أسر ومشي ورجع البيت لقي شهد قاعده مع تياام في الجنينه ومعاهم هاله وكان لسه هيروحلهم بس وقفت تالا قدامة وقالت..
تالا
ليه شهد اللي تتجوزها، انت ما حدش بيخاف عليك هنا قدي اما ورضيت بكل اللي طلبته مني في الاخر تتجوز البنت دي..
أسر
اوعي من قدامي وانا ما غصبتكيش علي حاجه يا روحي…
وسابها واقفه مدايقه وراح قعد جنب هاله وقال
جوزك فين؟..
هاله
في الشغل مش صايع زي ناس..
أسر
من بكره هبطل صياعه وهنزل شغل مع جوزك..
هاله
طيب، انتي يا شهد ايدك لسه بتوجعك ، وكمان القهوه اللي اتدلقت علي ايدك من كام يوم لسه بتوجعك مش كده؟..
شهد
يعني شويه بدأت تخف شويه..
هاله
لا لا أسر هياخدك دلوقتي عند الدكتور رؤوف..
شهد بخوف
لا لا انا تمام..
هاله
ايه يا أسر هتسيب مراتك المستقبليه ايدها بتتعبها وتقعد تتفرج عليها..
. قام أسر وقال بهدوء
يلا بينا يا شهد عشان نروح للدكتور..
شهد بقلق
لا انا مش عايزه اروح، والله ايدي بدأت تبقي كويسه..
قرب منها أسر وقال بهدوء
يلا يا شهد مش هقول تاني..
هاله
هتاخدها غصب عنها ولا ايه، عشان نبقي متفقين يا أسر شهد اللي عايزااه هو اللي هيحصل لحد ما تتجوزها، وعلي فكره هي عايزه فترة خطوبه مش كده يا شهد…
شهد بتوتر وقلق من نظرات أسر الجامده ليها
ايوه..
أسر
اللي هي عايزااه هعمله ليها، بس يلا بينا عشان نطمن علي ايدك..
هاله
روحي معاه يا شهد وما تخافيش، وابقي هاتلها موبيل جديد يا أسر عشان مش معاها موبيل..
أسر
حاضر يا اختي يا حبيبتي..
_ قامت شهد ومشيت جنب أسر واول ما وصل عند. عربيته قالها بنبره حاده..
أسر
بلاش تباني قدامهم انك خايفه مني او مش واثقه فيا مفهوم..
شهد بضيق
انت بتكلمني كده ليه، وبعدين كفايه اني جايه معاك لوحدي اصلاً..
أسر بغيظ
اركبي يا شهد العربيه..
حاولت شهد تفتح الباب بس قالتله
مش عارفه افتح الباب…
قرب منها أسر وفتح الباب وقالها
بقيت السواق بتاع جنابك اهو اتفضلي..
شهد ببرود
شكراً…
_ركب جنبيها العربيه ومشيو وبعد شويه رجع فؤاد من شغله وقعد مع هاله وتيام وقال بضيق…
فؤاد
يا هاله مليون مره اقولك بلاش تخلي تيام يقعد الوقت ده كله علي الموبيل..
هاله
هخلص حاجه مهمه في الشغل وبعدين هقعد معاه..
فؤاد
وشهد فين مش المفروض هتقعد هي معاه لحد ما تروح المعهد بتاعها….
هاله بقلق
شهد مع أسر راحو للدكتور..
فؤاد
نعم يا اختي راحو فين؟…
هاله
عادي يا فؤاد ما هما في مقام المخطوبين دلوقتي..
فؤاد بحده
اخرسي خالص يا هاله وكلمي اخوكي يرجع البت انا مش ضامن هو ممكن يعمل فيها ايه؟..
هاله
طيب اهدي وخلاص هما زمانهم علي وصول…
فؤاد بحده
انا مش فاهم انتي بتفكري ازاي…
جه عندهم الحارس وقال
بعد اذنك يا فؤاد بيه في واحد بره اسمه الدكتور ادهم عايز يقابل حضرتك ومعاه واحده وبيقولو جايين عشان شهد…
هاله بصدمه
ادهم ده اللي شهد هربت من اهلها وراحتله يا فؤاد وكان عايز يتجوزها في السر..
فؤاد بخبث
خليه يدخل…
الحارس
تحت امرك يا افندم…
مشي الحارس وهاله قالتله
انت بتعمل ايه يا فؤاد، هو مش أسر قال هيتجوزها وهي وافقت خلاص..
فؤاد بخبث
انا بقي عايز اعرف رد أسر وشهد لما يعرفو ان الدكتور اللي بيحبها هنا..
هاله بضيق
والله انت هتخربها يا فؤاد..
مسك فؤاد موبيله وقال
انا هكلم اخوكي واقوله يجيبها ويجي..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وقبل شويه وصل أسر بعربيته تحت العياده بتاعت الدكتور وقال لشهد..
أسر
يلا انزلي…
شهد
هي دي عياده ولا مستشفي..
أسر
ده. مركز طبي بتاع دكتور عظام كنت بتعالج فين زمان لما عملت حادثه وكده..
شهد
ااه لما عملت الحادثه وفضلت سنتين تتعالج..
أسر
ده انتي متابعه اخباري بقي..
شهد
لا مدام هاله هي اللي قالتلي..
أسر
امم طيب يلا انزلي…
_ نزلت فعلا وهو بصلها بخبث ومسك ايدها وقال…
اسر
الكل دلوقتي هيعرف انك خطيبتي..
شهد وهي بتحاول تسحب ايدها منه
بس انا لسه ما بقيتش خطيبتك سيب ايدي واصلا مش متحمله انك تمسكها…
أسر
اتحملي شويه ومدام قولت اني هتجوزك يبقي بالذوق بالعافيه هتجوزك…
_واخدها ودخلو جوه وفعلا الكل بصلهم بأهتمام لان أسر معروف في الطبقه بتاعت عيلته، وبدأ الكل يتكلم علي شهد اللي اول مره يشفوها وشكلها البسيط…
شهد
هما مالهم بيبصولي كده ليه؟..
أسر
عشان انتي مش داخله مع اي حد، شايفه الستات دول هيمتو واتجوز واحده من بناتهم اومعارفهم..
شهد
بسمعتك دي؟!…
بصلها بحاجب مرفوع وقال
اممم ما انتي وافقتي عليا بسمعتي دي يا شهد..
شهد
مجرد منظر انما مستحيل اتجوز واحد زيك واعيش معاه باقي عمري..
شدها من ايدها وقربها ليه اكتر وقال
لو ما كناش هنا في العياده كنت هوريكي اللي زيي ده هيرد عليكي ازاي يا شهد…
جات الممرضه ووقفت قدامهم وقالت
افندم كشف ولا متابعه؟..
أسر بجمود
قولي لرؤوف أسر الفيومي بره…
الممرضه
عينيا حاضر..
بصلها أسر بقرف وقال
ايه الاشكال اللي مشغلها رؤوف عنده دي..
شهد
مالها يعني ما كويسه اهي.
أسر
بالنسبالك انما المفروض عياده محترمه زي دي تكون فيها ناس ولاد نااس لايقين بالمنظر..
شهد
وانت ليه منظرك مش وي باقي اهلك ليه مختلف عنهم، يعني اختك وجوزها باين عليهم محترمين وولاد ناس انما انت..
أسر بغيظ
هو انا عشان بتعامل معاكي كويس هتاخدي عليا..
شهد
مش عايزه اخد عليك انا برد علي كلامك المستفز مش اكتر..
أسر بسخريه
جايه تبقي واعيه وبترد معايا انا..
طلعت الممرضه وقالت
اتفضلو الدكتور في انتظاركم..
_ساب أسر ايدها ودخل جوه وهي ورااه، وبعد كام دقيقه كان أسر قاعد علي الكرسي قدام مكتب رؤوف، ورؤف واقف قدام شهد اللي قاعده علي السرير الطبي وقال..
رؤوف
انا كده لفيتهالك صح يعني يومين تلاته وهتلاقيها خفت. وايدك التانيه هكتبلك علي كريم هيخليها تخف من اول او تاني مره..
شهد
تمام وشكراً لحضرتك..
رؤوف
العفو..
وقال للممرضه
عرفيها تحرك ايدها ازاي..
وراح قعد قدام أسر وقاله
مين دي يا أسر انا اول مره اشوفها؟…
أسر بهدوء
قريبتنا كانت مسافره وخطيبتي حالياً…
رؤوف
ايه خطيبتك، انت خطبت امتي يا ابني؟..
قام أسر وقال
قريب ان شاء الله..
واخد. شهد ومشي ورؤوف قال بعدم فهم
قريب ان شاء الله؟! هو خطب ولا لسه هيخطب؟!..
_وبعد شويه في عربية أسر كان سايق العربيه وهما ساكتين ورن موبيل أسر برقم فؤاد، فرد عليه وقال..
أسر
نعم؟..
فؤاد
فين شهد؟..
بصلها وقال
جنبي اهي جايين..
فؤاد
طيب بسرعه عشان ادهم حبيبها اللي هربت من اهلها عشانه هنا وجاي ياخدها…
اتحولت ملامح أسر للغضب وقال
حبيب مين؟..
فؤاد بخبث
اسألها وهي تقولك يبقي مين الدكتور ادهم، ويلا ما تتأخرش..
قال كلامه وقفل في وش أسر اللي قال لشهد بحده
الدكتور ادهم في البيت مستنيكي..
بصتله شهد بسرعه وقالت بقلق
بيعمل ايه؟..
وقف اسر العربيت وقال بجمود
جاي ياخدك….
شهد بتوتر
وهو عرف مكاني منين؟..
أسر بجمود
عايزه تروحي معاه؟..
شهد بقلق
مش عارفه ممكن توصلني بس البيت بسرعه..
أسر بحده
ليه هترجعيله ولا ايه، طيب واتفقنا؟….
شهد بضيق
مش عارفه بس خليني اشوفه واتكلم معاه الاول..
مسكها من دراعها جامد وقال
وانا مش لعبه في ايدك. انتي لو رجعتيله دلوقتي فؤاد هيعرف اني كنت بضحك عليه ومش هيصدقني وانتي لازم تنفذي اللي اتفقنا عليه غصب عنك..
شهد بخوف
سيب ايدي ورجعني البيت لو سمحت…
_في الوقت ده جات رساله من كارم علي موبيل أسر اللي كان فيها عنوان ابو شهد..
شهد بخوف
بقولك رجعني البيت..
أسر بجمود
لا هوديكي بيتكم..
شهد بقلق
يعني ايه؟..
أسر
يعني هنروح لابوكي بلدكم يا شهد..
شهد بخوف
لا لا خلاص انا هعملك اللي انت عايزه بس ما تودنيش هناك..
أسر بخبث
هنشوف بس احنا لازم نروح عشان اخطبك منه رسمي…
_خلص كلامه واخد عربيته ومشي رايح لبلد اهل شهد، فتفتكرو هيحصل ايه في نصيب شهد؟..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية النصيب) اسم الرواية