رواية حب بالإجبار الفصل الحادي عشر 11 - بقلم رنا سليمان
(١١)
_ابني فين يا خديجة
_افتكر ان ماما جوبتك علي السوال دا وقالتلك اني اجهضته
_المفروض اني اصدق اللي ماما قالته دا………ابني فين يا خديجة
_والله تصدق متصدقش دي مشكلتك مش مشكلتي
_بقولك اية يا خديجة
_بقولك اية يا ياسين الراجل اللي جوا دا كان هيضحي بحياته علشان يحميني من مراتك اللي حاولت تقتلني بدل المرة اتنين ف انا مش فاضية اقعد اتكلم معاك لازم اكون جمبه واقف معاه لاني السبب في اللي حصله دا……….تصدق بقي متصدقش شيء ميرجعلش عن اذنك
سيبته وكُنت همشي………مسك ايدي جامد وقربني منه
_ انتي مش هتمشي من هنا قبل ما نتكلم وافهم كل حاجة
_سيب ايدي يا ياسين……….انت اية مبتفهمش……….قولتلك ابني اجهضته زي ما انت طلبت مني ومبقاش في حاجة تخلينا نتكلم مع بعض……….روح ل مراتك وسيبوني في حالي بقي انا هربت منكم وجيت لحد هنا علشان ابعد عن المشاكل جيتوا ورايا تاني ليه كفاية بقي حرام عليكم
سيبته وجريت من قدامه…………حقيقي تعبت ومبقتش عارفة اعمل اية حاولت اني اهرب منهم واعبد عرفوا مكاني وجم ورايا مبقتش عارفة اعمل اية كان ممكن اهرب ب يزن تاني واهروح لمكان ابعد من هنا بس معتز وصل للحالة دي بسببي وفي نفس الوقت مامته مش موافقه علي وجودي معاه………مبقتش عارفة اعمل واتصرف ازاي
دخلت الاوضه وقفلت الباب وقربت منه………..بدات اتكلم بهدوء
_معتز انا موافقه اني اتجوزك بس عندي شرط واحد
_وانا موافق من قبل ما اسمع الشرط دا
_لا مهم انك تسمعه مع اني واثقة انك هتوافق عليه
_قولي يا خديجة
_عايزة الناس كلها تعرف ان يزن ابنك انت مش ابني انا
_موافق بس لية
_ياسين جاي وناوي علي انه ياخذ مني يزن ماما قالتله اني اجهضته علشان يبعد عني وينسي الموضوع دا بس هو مصدقش ومقتنع اني معملتش كدة وانا خايفه لو عرف ان يزن ابنه ياخذه مني
_بس المفروض ان حقه انه يعرف حتي بيه يا خديجة
_لا يا معتز مش من حقه………الكلام دا لو كان سأل عنه ايام حَملي ولا حتي كان عايزه……….لكن دا كان رفض اني اكمل الحَمل حتي وطلب مني كذا مرة اني انزله جاي دلوقتي يسأل عنه ويعاتبني! مش من حقه ابدا يعمل كدة او حتي يسال عنه
_عندك حق وانا موافق علي شرطك دا
_تمام يبقي انا كمان موافقة علي جوازنا
_خديجة
_نعم يا معتز
_هو انتي عايزة تتجوزيني علشان بتحبيني ولا علشان
_علشان اية
_علشان صعبان عليكي بعد اللي حصل دا
_لا يا معتز علشان بحبك ……….بحبك ومن زمان كمان بس كُنت خايفة اني اعترف بمشاعري ليك او ابين ليك مشاعري تكون زي ياسين بس دلوقتي لما كُنت هتضحي بحياتك علشاني اتاكدت انك مش زيه ولا عُمرك هتكون زيه ابدا………..علشان كدة وافقت يا معتز
_وانا اوعدك اني عُمري ما هكون زيه وهعمل كل اللي اقدر عليه علشان اخليكي انتي ويزن مبسوطين
ابتسمت وفضلت ساكتة مسك ايديها وباسها
"ياسمين "
_يعني اية هي كويسة انا مش قولتلك تخلص عليها وتريحنا منها
_اعمل اية قولتلك واحد وقف قدامها والرصاصة جات في هو وحماها كُنتي عايزاني اتصرف ازاي
_غبي انا اللي غلطانه اني اعتمدت عليك
قفلت في وشه السكه ورميت التلفون علي اقرب كرسي قدامي ………مسحت علي وشي بعصبية……….الباب خبط قربت منه وفتحت الباب لقيت واحدة اول مرة اشوفها
_اهلا وسهلا
_اهلا بيكي………انا راندا خالد
_اهلا ب حضرتك
_انا مرات معتز عبد الرحمن اللي انتي بعتي واحد يقتله
_نعم!………. هو حضرتك جاية تهزري هنا
_وانا ههزر في حاجة زي دي لية…………انا جوزي اتضرب بالنار من الراجل بتاعك اللي بعتيه يقتل السكرتيره بتاعت معتز
_انا اسفه جدا بس انا معرفش حاجة عن اللي حضرتك بتتكلمي عنه
كُنت هقفل الباب زقته ب ايديها وطلعت من شنطتها صور ومد ايديها بيهم
_وبالنسبة للصور دي اللي حضرتك متصورة بيها مع الشخص اللي ضرب نار علي جوزي وانتي بتديله الفلوس
اخدت منها الصور وفضلت ساكته ومش عارفة اتكلم اقول اية……….دخلت وقفلت الباب وراها وبدات تتكلم بهدوء
_متقلقيش انا وانتي هدفنا واحد………..احنا الاتنين عايزين نخلص من السكرتيرة بتاعت معتز ولما نكون احنا الاتنين مع بعض هنقدر نبعد السكرتيرة دي عن طريقنا احنا الاتنين………..انا جاية هنا علشان اساعدك وانتي كمان تساعديني مش علشان اذيكي صدقيني
فضلت باصة ليها وساكته ومش عارفة اقولها ايه………شاورتلها انها تدخل ودخلت وراها وقفلت الباب
"خديجة"
روحت البيت لقيت ماما قاعدة بتتفرج على التلفزيون قربت منها وقعدت جمبها
_مساء الخير يا ماما
_مساء النور يا حبيبتي
_ثانية واحدة هعمل الغدا
_لا يا ماما اقعدي انا مش جعانة انا عايزة اتكلم معاكي في موضوع
_موضوع اية يا حبيبتي
_هو يزن فين
_قعدنا نلعب شوية لقيته بينام وهو قاعد ف دخلته ينام
_طيب كويس
_قوليلي بقي عايزاني في اية
_ياسين جالي المستشفى وانا وهو اتخانقنا ومكنش مصدق اني مكملتش حَملي
_وقولتيله اية يا حبيبتي
_قولتله نفس الكلام اللي قولتيلي اقوله قولتله انه اجهضته وقعدت ازعق معاه وسيبته ومشيت
_انا مش عارفة هما هيفضلوا وراكي لحد امتي مش كفاية اللي حصلك بسببهم
_مش عارفة يا ماما انا تعبت بجد من كل اللي بيحصل دا
الباب خبط قربت منه وفتحت لقيته في وشي………بدات اتكلم بخوف
_ياسين!………انت عرفت مكاني منين
…….يتبع……….
•تابع الفصل التالي "رواية حب بالإجبار" اضغط على اسم الرواية