رواية ثأر الحبيب الفصل الحادي عشر 11 - بقلم سما محمد
كانت النار لا تزال مشتعله بين
ليله وبدر وهي تصيح في وجه وهي تلوح في الهواء بيدها بغضب عند رؤيتها لبدر ممدد بجانبها ارضا لتصرخ بوجهه ..
ليله: انت تجص لساني ده انت يومك اسود.
نظر بدر اليها ببرود وهو لا يعاير كلامها ادني اهتمام ليرفع يديه تجاه واجهها قائلا بهدوء
بدر: عامله كيف دلوك شكلك اتحسنتى ورجعتى لطوله لسانك تاني.
.. نظرات ليله له بتعجب من طريقه كلامه البارده وعدم المبالاه بكونه علم انها فتاه لتقول .
ليله: انت ايه يا جدع انت بارد كيف لساك بالهدوء ده.
بدر: انا لا بارد ولا جبله انا بني ادم واحفظي ادبك معايا وانتى بتتحددتى ( take care and language with me)
ترجمه( انتبهي لغتك معي وانت تتحدثي)
ها مش ده كلامك.
ليله: صح كلامي بس ما تغيرش الموضوع انت كنت نايم جاري بتعمل ايه وجبت العلاج والحاجات دي منين وكيف ساكت بعد ما عرفت اني……..
بدر: انك ايه جصدك بنت مش راجل دي نتكلم فيها بعدين بس انتى بعد ما الحنش لدغك جسمك ولع اخذت عربيتك ورحت جبت لك واكل وعلاج سالوني في الاجزخانه عن الحاله جولتلهم وعرفتهم اني مصيت السم من رجلك بس في رعشه وحراره وانك فاجده الوعي جابولي العلاج ده وقالوا اعملك كمادات وانك هتبجى شبه مش داريه بالدنيا 3ايام بالكتير فضلت جارك اديك العلاج ومرضك وانا جاعد تعبت غلبني النوم نعست بس.
.. نظرت ليله له بذهول هل فعل كل ذلك لها وهي غائبا عن الوعي لماذا لقد كانت ستقتله ودعت انها رجل الن ينفعل يغضب يثور اليث غاضبا منها لكل ذلك مررت ليله يديها فوق شعرها بتوتر قائله
ليله: انا طبعا متشكر لكل اللي عملته عشاني بس ده ما يمنعش فكره اني هجتلك كيف ما جلتلك اصل لازم اجتلك.
بدر: بعيدا عن متشكر اللي ناجصه تاء مربوطه ليه لازم تجتليني ده مجرد سؤال ايه لزوم جتلى ده ربنا كان دايما بيخيرنا يبجى ليه لازم.
ليله بتوتر: اصلك مش فاهم حاجه وصل الموضوع اكبر مني يا بدر.
بدر بمرح: الله شفتى كلمه بدر زينه كيف لما بتجوليها وانتى على حجيجتك وكمان يا ستي احنا لسه بدري علي اخر الاسبوعين وانا احب اسمع الموضوع.
ليله: و هتستفاد ايه من ما عرفته مادمت هجتلك في الاخر بردك.
بدر: هههههههههههه مصممه انتى طيب يا ستي احكيلى واجلى موضوع القتل ده بعدين يمكن تراجعي نفسك بعد إكده لما نتكلم موافجه.
ليله بحماس موافجه في الاول لازم تعرفني انا اسمي ليلى فراج السيوفي.
………………………………..
.. وفي حديقه قصر المنشاوي كانت تجلس زينه وبجوارها جابر فوق الحشائش تنظر اليه بحزن قائله
زينه: انا بجد اسفه يا جابر والله ما كنت اجصد انا كنت زي المجنونه.
جابر بحب: بزياداكي بجى يا زينه ليكى 3 ايام بتتاسفى مش متعود عليك إكده انا ابتديت اجلج عليكى وبعدين كل الجصه جرح صغير.
زينه بتحول: اما انت جبله صحيح كل ده جرح صغير كان حقي اشق راسك شق علشان اشوف بتفكر كيف يا ابو نص عجل انت.
جابر:هههههههههههه الله اكبر اهو إكده إنتى زينه الحمد لله طمنتى جلبي عليكى يا ريت تفتحى قلبي مش راسي النوبه الجايه علشان تقريه.
زينه: رجعنا تاني للكلام الملزج انت مابتكلش ما كانش خربوش ده.
جابر بحنان: شوفي يا زينه الجرح ده خد مني خدمه عمري عملي كتير خلاني المسك من غير ما احس انك جرفانه مني وحسسني باهتمامك وخوفك عليا وكمان رعيتى جرحي بيديك الحلوه دويتي جرح راسي وسيبتى جلبي عليل انا بحبك يا زينه ومش خايف اجولها ودي الحقيقه.
زينه بخجل: كانك اتجنيت يا جابر بتجولها إكده عادي ما فيش خجل انا حتى لو مش طايجاك بس انا بردك بستحي من الحديت ده.
جابر بعشق: زينه البنات تستحي والخجل يزينها اكثر و خجلك يا زينه لون خدودك شربات مكرر ق
جولي اه و املكي الجلب اللي في ضلوعي من غير ما افكر..
…………………………………
.. كانت ليله تجلس امام بدر الذي صدم ماان سمع اسمها فقال.
بدر: مش معقول يعني 28 سنه وكل الناس خبره ان فراج السيوفي مخلف ولد ابو الليل فراج السيوفي ويطلع معيشك باسم ولد ومخبي..
ليله بألم: يا ريت كنت عشت باسم ولد وبس ده انا عشت 28 سنه باسم ولد ولبس ولد وشكلي ولد وتصرفات ولد وعادات ولد انا ما اعرفش البنات يعني ايه ولا اعرف جلع ولا لعب ولا لبس ولا كلمه حلوه انا ما اعرفش يعني ايه فستان وجلابيه واحمر واخضر انا بس اعرف العمة والعبايه اعرف الطبنجه والرشاش اعرف اصوب واضرب اعرف اعارك بالنبوت اعرف ناس بتكهرب لما تسمع اسمي ابو الليل اللي ملبش الناحيه بقى له زمن من يوم ما شب و برجله على الارض دب انا اعرف الجسوه وبس انا حتى رضعت ميه بسكر ولبن مواشي مش من لبن امي انا مش عارفه انا ليله ولا ابو الليل انا بنت ولا ولد انا صح ولا غلط ومش عارفه انا ليه بجولك على كل ده وانت ليه ماسبتنيش أموت.
.. قالت ليله هذه الكلمات ووقفت وذهبت بعيد تنظر باتجاه اخر وتبكي لاول مره في حياتها باكملها فذهب لها بدر ووقف امامها قائلا.
بدر: انتى ليله ابو الليل اكيد ما كانش هيبكي وتفضل عيونه جميله إكده.
ليله: صدجني ما اعرفش يعني ايه بكى دي اول مره ابكي في حياتي وجربه… وطلع البكى ده على كد ما بيريح على كد ما بيوجع القلب.
…. نظر لها بدر بتعجب فكم هي جميله مؤكد عانت الكثير لتخفي كل ذلك الجمال في هيئه رجل يدعى ابو الليل بين ما هي انثى بكل ما تحمل الكلمه من معنى فتقدم بدر يقف امامها وهو يمسح دموعها باصابعه قائلا..
بدر: كفاياك بكا العيون الحلوه دي ما اتخلجتش علشان تبكي وتنوح دي اتخلجت علشان تضحك وتسحر جلوب بنورها اللي يجن.
نظرت له ليله بوجه اهبل بعدم فهم قائله.
ليله: ايه الرت الكتير اللي عمال تجوله ده مش فاهمه وكيف العيون بتضحك وتسحر انت بتخربط بتجول ايه .
بدر بصدمه:هاااا يا ليله طين كيف مش فاهمه انا بجولك كلام حلو غزل يعني.
ليله: وهو فيه كلام حلو وكلام ماسخ وغزل ايه ده اللي بتجول عليه والله ما انت فاهم حاجه واصل مخك فوت وخلاص.
بدر بدهشه: انا اللي مش فاهم بردك انت جايه من انهي كوكب كيف مش فاهمه كلامي انا اجصد انك حلوه وجميله.
ليله باستفهام: وانت بقى جصدك بالكلام ده حاجه حلوه ولا عفشه.
بدر بنفاذ صبر: يا بوووووووي حلوه طبعا انا دلوك بكلمك كبنت جميله ورجيجه كيف الورده انتى اكيد تعرفي الورده وشفتى كيف بتبجى جميله و تخطف الجلب صح..
.. اكتسا وقتها وجه ليله باللون الاحمر لاول مره ونظرت ارضا فقال …
بدر برقه: اهو كده كسوف يعني بنت وبنت يعني ليله يا ابووووووو ي على الجمال.
………………………….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ثأر الحبيب) اسم الرواية