رواية صغيرة الصعيدي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم شغف الاعصار
عدي شهرين علي غياب رعد اصاله ما زالت عائشه في بيت رعد وشعرت بالحزن علي غياب رعد لا تعرف لماذا و اسد وعدي بيحولوا يتأقلموا علي عدم وجود رعد فهو كان مثل الاب لهم وعيشه لقد دخلت في غيبوبه ولم تستيقظ منها وعطر ما زالت هناك لتعتني بعيشه أما رنيم وسيف سيف بعد.شفاؤه غادر ولم يعلم أحد اين ذهبعند رعد كان يجلس مع عائله الحاج سالم علي السفرهسالم:انت كويس دلوقتي يا صقر يابني(أنا مش عارفه اكتبه صقر ولا رعد🥲احنا نقول صقر حاليا وخلاص👀)صقر:اه الحمدلله
حسناء:كل يا صقر يابني كويسقمر بنت الحاج سالم :صقر ممكن توصلني في سكتك وانت رايح المزرعهصقر:حاضرقمر بكسوف:شكراوفجأه جاء اتصال للحاج سالم جعله بغضب كثيراصقر:في ايهسالم:مفيش دا جوز اختي مصمم لياخد الارض اللي عايز ابني عليهاصقر:اه تمام خلصتي يا قمرقمر:اهصقر:طب يلا ومشي وخلفه قمر واوصلهاصقر:هترجعي الساعه كامقمر بكسوف:عشرهبقلم (شغف إلاعصار 🌪️)صقر:تمام هاجي اخدك ومشي الي المزرعهوجد العمال جالسين بكسلصقر:مالكم كده قاعدين وسايبين الشغل ليهاحد العمال:ملناش نفس نشتغلصقر وجلس علي الارض معاهم:ليه يا استاذ عتريس أن شاء اللهعتريس:احنا مش في مود الشغل انهاردهصقر:معلش يا عتريس تعالوا علي نفسكم واشتغلوا الحاج سالم لو شافنا هييتعصبعتريس’طب هنشتغل بس تعزمنا بليلصقر :ماشي ياعم عتريسعتريس:يلا يا منك ليه خلينا نشتغل نحلل الفلوس اللي بناخدها
صقر:هههههههههههه مشكله خود كده يا عتريسعتريس ويجلس بجانبه:نعم يا قلب عتريس من جوهصقر:ياض اظبط نفسك كده المهم هو اي حكايه جوز خالتي ده زي ما انت عارف انا كنت مسافر معرفش اي اللي بيحصلعتريس:طب اجيب شاي واجي احكيلك بمزاج كدهصقر:يكون احسن بردهعند سيف كان مع كتيبته في صحراءسيف وهو يقف أمام كتيبته :احنا جينا هنا يا رجاله علشان نتدرب وفيه فريق طبي جاي وجبنا أن احنا نحميهم وهنعزز ونكثف التدريبات شويهالكتيبه:تمام يا فندمهاتف سيف رنسيف:الو يا فندماللواء:الفريق الطبي وصل روح انت وشخص واحد ومحدش منهم يعرف طريق المكان اللي انتم فيهسيف:تمام يا باشا واغلق الخطسيف:يونس تعالي معايا وركبوا السياره وذهبوا وجدوا الفريق متكون من خمسه اشخاص وصل عندهم سيفسيف:احنا هنضطر نغمي عيونكم لحسن وصلناالفريق:تمام يا باشا وغموا عنيهم وهيمشوا وسمعوا من يقول:استنوني انا اسفه علي التأخير سيييفسيف في باله:أعرب منها هنا تبجي هنا قال بصوت بار الظابط سيف وذهب واغمي وجههارنيم:انت بتغمي وشي ليهسيف:مينفعش تعرفوا الطري للمكان اللي رايحينه…عند اصاله كانت تجلس في الحديقه جلس معها عديعدي:عامله اي انهاردهاصاله:اهو زي كل يومعدي:اخويا وحشني قوياصاله:انا واثقه أن هيرجع متقلقش
عدي:يارببقلم (شغف إلاعصار 🌪️)اصاله:انت بقالك كام شهر مبتروحش الكليه مينفعش كده لازم تروح يلا قوم اجهز كده وروحعدي:مليش نفساصاله:مش لازم توقف حياتك رعد لو هنا كان زعل منك لازم لما يرجع يلاقيك ناجح كده يلا قوم روحعدي مسح دموعه:حاضرجائت عطر وجلست معهاعطر:حبتيه يا بتاصاله:هو مينعطر:رعداصاله:وهو فين علشان احبهعطر:علي رأيكاصاله: تعالي نقعد عند اش اش علشان لو فاقتعدي ذهب إلي كليته استقبلته شلته بترحابصديقه:وحشتنا قويعدي:طيب ومشي الي المدرجوجد عشق تجلس تقرأ قرآن استمع لها لحين انتهتعدي:صوتك حلوعشق:شكرا ونسكت بعض الأوراق وقالت امسكعدي:اي دهعشق:دي المحاضرات اللي فاتتكعدي:اه شكراًعند رعد الا وهو صقر يعني…
عتريس:بص يا عم كل مره الحاج سالم يجي يبني الارض القبليه جوز خالتك ده يوقف ليه مع أن الأرض بتاعت الحاج سالم بس جوز خالتك عايزه علشان مش عارفه يبني عليها مول والحاج سالم عايز يعمل مصنع ملابس لستات البلدوالحاج سالم علشان طيب مبيحبش يكلم جوز خالتك علشان خالتكرعد:فهمتعتريس:اقوم انا بقي علشان اخلص الشغل اللي علياصقر: ماشي
عدي شهرين علي غياب رعد اصاله ما زالت عائشه في بيت رعد وشعرت بالحزن علي غياب رعد لا تعرف لماذا و اسد وعدي بيحولوا يتأقلموا علي عدم وجود رعد فهو كان مثل الاب لهم وعيشه لقد دخلت في غيبوبه ولم تستيقظ منها وعطر ما زالت هناك لتعتني بعيشه أما رنيم وسيف سيف بعد.شفاؤه غادر ولم يعلم أحد اين ذهب
عند رعد كان يجلس مع عائله الحاج سالم علي السفره
سالم:انت كويس دلوقتي يا صقر يابني
(أنا مش عارفه اكتبه صقر ولا رعد🥲احنا نقول صقر حاليا وخلاص👀)
صقر:اه الحمدلله
حسناء:كل يا صقر يابني كويس
قمر بنت الحاج سالم :صقر ممكن توصلني في سكتك وانت رايح المزرعه
صقر:حاضر
قمر بكسوف:شكرا
وفجأه جاء اتصال للحاج سالم جعله بغضب كثيرا
صقر:في ايه
سالم:مفيش دا جوز اختي مصمم لياخد الارض اللي عايز ابني عليها
صقر:اه تمام خلصتي يا قمر
قمر:اه
صقر:طب يلا ومشي وخلفه قمر واوصلها
صقر:هترجعي الساعه كام
قمر بكسوف:عشره
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
صقر:تمام هاجي اخدك ومشي الي المزرعه
وجد العمال جالسين بكسل
صقر:مالكم كده قاعدين وسايبين الشغل ليه
احد العمال:ملناش نفس نشتغل
صقر وجلس علي الارض معاهم:ليه يا استاذ عتريس أن شاء الله
عتريس:احنا مش في مود الشغل انهارده
صقر:معلش يا عتريس تعالوا علي نفسكم واشتغلوا الحاج سالم لو شافنا هييتعصب
عتريس’طب هنشتغل بس تعزمنا بليل
صقر :ماشي ياعم عتريس
عتريس:يلا يا منك ليه خلينا نشتغل نحلل الفلوس اللي بناخدها
صقر:هههههههههههه مشكله خود كده يا عتريس
عتريس ويجلس بجانبه:نعم يا قلب عتريس من جوه
صقر:ياض اظبط نفسك كده المهم هو اي حكايه جوز خالتي ده زي ما انت عارف انا كنت مسافر معرفش اي اللي بيحصل
عتريس:طب اجيب شاي واجي احكيلك بمزاج كده
صقر:يكون احسن برده
عند سيف كان مع كتيبته في صحراء
سيف وهو يقف أمام كتيبته :احنا جينا هنا يا رجاله علشان نتدرب وفيه فريق طبي جاي وجبنا أن احنا نحميهم وهنعزز ونكثف التدريبات شويه
الكتيبه:تمام يا فندم
هاتف سيف رن
سيف:الو يا فندم
اللواء:الفريق الطبي وصل روح انت وشخص واحد ومحدش منهم يعرف طريق المكان اللي انتم فيه
سيف:تمام يا باشا واغلق الخط
سيف:يونس تعالي معايا وركبوا السياره وذهبوا وجدوا الفريق متكون من خمسه اشخاص وصل عندهم سيف
سيف:احنا هنضطر نغمي عيونكم لحسن وصلنا
الفريق:تمام يا باشا وغموا عنيهم وهيمشوا وسمعوا من يقول:استنوني انا اسفه علي التأخير سيييف
سيف في باله:أعرب منها هنا تبجي هنا قال بصوت بار الظابط سيف وذهب واغمي وجهها
رنيم:انت بتغمي وشي ليه
سيف:مينفعش تعرفوا الطري للمكان اللي رايحينه…
عند اصاله كانت تجلس في الحديقه جلس معها عدي
عدي:عامله اي انهارده
اصاله:اهو زي كل يوم
عدي:اخويا وحشني قوي
اصاله:انا واثقه أن هيرجع متقلقش
عدي:يارب
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
اصاله:انت بقالك كام شهر مبتروحش الكليه مينفعش كده لازم تروح يلا قوم اجهز كده وروح
عدي:مليش نفس
اصاله:مش لازم توقف حياتك رعد لو هنا كان زعل منك لازم لما يرجع يلاقيك ناجح كده يلا قوم روح
عدي مسح دموعه:حاضر
جائت عطر وجلست معها
عطر:حبتيه يا بت
اصاله:هو مين
عطر:رعد
اصاله:وهو فين علشان احبه
عطر:علي رأيك
اصاله: تعالي نقعد عند اش اش علشان لو فاقت
عدي ذهب إلي كليته استقبلته شلته بترحاب
صديقه:وحشتنا قوي
عدي:طيب ومشي الي المدرج
وجد عشق تجلس تقرأ قرآن استمع لها لحين انتهت
عدي:صوتك حلو
عشق:شكرا ونسكت بعض الأوراق وقالت امسك
عدي:اي ده
عشق:دي المحاضرات اللي فاتتك
عدي:اه شكراً
عند رعد الا وهو صقر يعني…
عتريس:بص يا عم كل مره الحاج سالم يجي يبني الارض القبليه جوز خالتك ده يوقف ليه مع أن الأرض بتاعت الحاج سالم بس جوز خالتك عايزه علشان مش عارفه يبني عليها مول والحاج سالم عايز يعمل مصنع ملابس لستات البلد
والحاج سالم علشان طيب مبيحبش يكلم جوز خالتك علشان خالتك
رعد:فهمت
عتريس:اقوم انا بقي علشان اخلص الشغل اللي عليا
صقر: ماشي
•تابع الفصل التالي "رواية صغيرة الصعيدي" اضغط على اسم الرواية