رواية سلسبيل قلبي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم نورا
سلسبيل ببرود ـ افندم
الدكتور بخوف ـ احم حضرتك عدي خمس شهور ولازم تقتنعي انو مفيش امل خالص ف ياريت توقعي علي اوراق فصل الاجهزه وتشوفي حياتك بقا
نظرت له سلسبيل بصدمه وغضب وضر*بته بالكف جامد علي وشه
سلسبيل بغضب ـ انت ميين يا حيو*ان انت عشان تقولي اعمل اي
الدكتور بخوف ـ انا اس..
سلسبيل بمقاطعه وغضب ـ انت مطرود مش عاوزه اشوف وشك ده تاني وقربت منه وقالت بفحيح صدقني لو شوفت وشك تاني هعمل فيك العجايب غوور من قداامي
هرب الدكتور بسرعه من قدامها وهو بيلعن في نفسه
نظرت حولها لقت في ناس كتير متجمعين
سلسبيل بغضب ـ كل وااحد علي شغله مش عاايزه اشوف حد
هررب الكل من قدامها بسرعه
دخلت سلسبيل الجناح اللي فيه سفيان اول مقفلت الباب ظهرت سلسبيل الضعيفة قعدت علي الارض وهيا سانده علي الباب وعيطت بحرقه كبيره جدا عيطت بوجع كبير
سلسبيل ببكاء ـ يارب انا مش هقدر استحمل كل ده كفايه عليا بقا وعيطت جامد جدا وصوت شهقاتها بدا يعلي جامد
بصت علي سفيان اللي كان نايم بهدوء وجسمه متوصل بأجهزه واسلاك كتيره قامت من علي الارض وقربت منه وقعدت علي الكرسي ومسكت ايده وقالت بدموع وعياط
سلسبيل بعياط ـ محدش حاسس بيا لي .. الكل مفكر اني قويه وجامده بس انا والله ضعيفه اووي محدش عارف انا حاسه ب اي ولا حد فكر حتي يعرف ..الكل بيضغط عليا من كل ناحيه .. ارجعلي بقاا انا تعبت .. انت طولت اووي .. معقول انت فعلا مش هترجعلي 😭 .. وبعدين قالت بعياط جامد اوي يقسم ان من يراها الان لن يقول ان تلك هيا سلسبيل القويه الذي كانت تتكلم منذ قليل
سلسبيل بعياط جامد وهيا بسند راسها علي ايده ــ كفااايه بقا ارجعليي انااا تعبتت من المحااربه لوحدي وانهارت في البكاء الحاد حتي غفت وهي تبكي (( احييه انا اتأثرت 😢))
꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂
دق دق دق
زين هو بيبص علي الورق اللي في ايده ـ ادخل
دخل معتصم وقال بجديه ـ بشمهندس زين الوفد البناني قدم الاجتماع وهيبقي الساعه 11 ونص
زين بصدمه ـ الساعه 11 ونص مش كان المفروض يبقي يوم الخميس الجاي
معتصم ـ ايوا كان المفروض بس وصلنا اخبار انو الصفقه هتم انهارده وطالبين بشمهندسة سلسبيل بالاسم هيا اللي تتم الصفقه
زين بعصبيه ـ هو ازاي يقدم المعاد من نفسه كده ومن غير ميرجع لينا ايه هيا وكاله من غير بواب سلسبيل لو عرفت دلوقتي مش حيحصل خير ابدا
معتصم بتفكير ـ طب وبعدين يا بشمهندش
زين بحنقه ـ معتصم انت مش حد غريب عشان تكلمني بعمليه انت اخويا وكذا مره كلمتك في الموضوع ده وبقولك انو مكانتك في الشركه هيا نفس مكانتي
معتصم بإبتسامة ومرح ـ ياعم كنت تسيبني اعيش الدور
ابتسم زين وقال ـ ياعم في رجل اعمال يقول ياعم المهم دلوقتي هنعمل اي
معتصم بتوتر ـ زين الصراحه انا مش مستريح للموضوع ده وتقديمهم للصفقه كده من غير لا حرف ولا كلمه وطلبهم ل سلسبيل يبقي في حاجه في دماغهم اكيد من ناحيه سلسبيل
زين بجديه ـ متخافش انا وانت هنكون معاها وفي ضهرها ولو طلب الموضوع هموت اي حد يفكر يجي جنب اختي
معتصم بتأكيد ـ معاك حق … دلوقتي رن علي سلسبيل وعرفها وربنا يستر 🙂🙂
اومأ زين وطلع تلفونه ورن علي رقمها
꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂
عند سلسبيل فاقت علي صوت رنه هاتفها
اتعدلت وطلعت تلفونها من جيبها وقامت وقفت في الشباك وردت وقالت ــ ايوا ي زين
زين بتوتر ـ احم سلسبيل انتي فين
سلسبيل بهدوء ـ اممم انا عارفه انو انت مرنتش عشان تعرف انا فين بس مع ذالك هجاوبك انا عند سفيان
زين ـ احم اه الصراحه انا رنيت عشان حاجه تانيه
سلسبيل وهيا بتبص علي سفيان ـ خير
زين بسرعه ـــ الوفد البناني قدم معاد الاجتماع وهيبقي انهارده الساعه 11 ونص
سلسبيل بهدوء ـ اممم وهو بلغ حد انو هيقدم الاجتماع
زين بنفي ـ لا
سلسبيل ـ اوك حضرو الاجتماع
زين بصدمه ـ ايه ده بالسهولة دي
سلسبيل بهدوء وهيا بتتجه ناحيه سفيان ـ جهز ملف الصفقه علي ماجي سلام
زين ـ سلام وقفلو
راحت وقفت جنب سفيان وقالت ب ابتسامة ـ انا همشي بقا ي حبيبي هجيلك تاني اوك وباسته من راسه وعدلت جاكت البدله بتاعتها ولبست النظاره وطلعت بشموخ وكبرياء وعيون الاعجاب تتبعها في كل مكان طلعت من المستشفى وركبت عربيتها وانطلقت
في العربيه تلفونها رن
سلسبيل بهدوء ـ ألو
ـــــ ………………
سلسبيل بهدوء ـ طب اهدي ومتعيطيش انا جيالك اهو تمام وقفلت
سلسبيل للسواق ـ خودني علي مدرسة الثانوي
السواق ـ امرك ي مدام
حولت نظرها علي شباك العربيه تنظر إلي الشوارع بهدوء وتفكير
بعد عشر دقائق وصلو
كان الكل بيبص علي الكم الهائل من العربيات ده والكل بيتسأل في اي
نزلت سلسبيل من العربيه بكبرياء مش بيليق غير عليها واكتسبته في الخمس شهور اللي عدو
كانت ماشيه بتتقدم نحو المدرسه بثقه ووراها 20 حارس لابسين اسود وبيمشو في حركه واحده ( تخيلو معايا كده كانت لابسه بدله نسائيه سوداء وصندل كعب عالي لونه احمر ونضاره سوداء كبيره وروج احمر وسايبه شعرها و20 حارس بيمشي وراها لابسين اسود برضو )
ندي اول ما شافتها جرت عليها
ندي بدموع ــ الحمدلله انك جيتي
سلسبيل بهدوء ـ فين مكتب المدير
شاورت ندي ليها علي مكتب المدير
مسكت سلسبيل ايديها وقالت تعالي وراحت علي مكتب المدير ودخلت علطول من غير استئذان
المدير بغضب ـ اي ده انت…. سكت لما عرف هويتها.. بشمهندسه سلسبيل يالف نهار ابيض نورتي ي هانم محدش قالي انك جايه والله كنت عملت اللازم
دخلت سلسبيل وقعدت علي الكرسي وحطت رجل علي رجل بغرور وقالت ـ تعالي ي ندي
المدير بتوتر ــ احم هو حضرتك تعرفيها
سلسبيل متجاهله كلامه ـ هاتلي الولد
المدير ب ابتسامه توتر ـ ي مدام الموضوع اتحل خلاص ههه
سلسبيل ـ مش بعيد كلامي مرتين اخلص انا مش فاضية
اومأ المدير بتوتر واتصل علي حد وقال ـ هاتلي الولد اللي اسمه حسام وقفل
المدير بيحاول يخفف من توتره ـ احم تشربي اي ي سلسبيل هانم
نظرت له سلسبيل بهدوء وقالت انا مش جايه هنا عشان تضايفني وبصت لندي اللي كانت قاعده قدامها وعيونها مليانه دموع بس لاحظت حاجه قامت بغضب كبير من علي الكرسي
سلسبيل بغضب ـ مين الحيو*ان اللي اتجرأ وضربك
المدير بخوف ـ ايه ا..
سلسبيل بمقاطعه وصراخ ـ انا موجهتش ليك كلاام حط لسانك في بوقك واسكت فااهم ولا لاا
سكت المدير بخوف كبير وهو بيدعي ميحصلش حاجه
سلسبيل بغضب لندي ـ ردي ي ندي مين اللي ضربك
ندي بدموع ـ الاستاذ ناجي طلب من حسام انو يضربني قدام المدرسه كلها
نظرت سلسبيل ل المديربغضب جحيمي وقالت ـ انتتت كنت فييين والمهزلة دي بتحصل
المدير بخوف ـ اهدي ي سلسبيل هانم
سلسبيل بصراخ وغضب اكبر ـــ اهدي ايي دا انا هخرب بيووتكم ي شويه كلا”ب قاطع كلامها خبط علي الباب وبعدين دخل ولد وقال
حسام ـ نادتلي حضرتك سكت لما شاف سلسبيل وندي
سلسبيل قعدت على الكرسي تاني وقالت ل ندي ـ اقعدي ي ندي واحكيلي ايه اللي حصل ومتخافيش من حاجه
اومأت ندي بدموع وبدات تحكي
ندي ـ في الفسحة جه حسام عليا كنت واقفه انا وصاحبتي وقالي انا بحبك وعايز اكلمك هو بقالو كتير بيضايقني بالكلام وانهارده لما رفضت اديله رقمي بدا يزعق ولما لقي الطلاب بدات تتجمع قال البنت دي عماله تمشي ورايا بقالها يومين وانهارده جايه بكل بجاحه تقولي انا عايزه رقمك وانا بحبك انا مش عارف الناس دي بتحدف علينا منين جه الاستاذ ناجي خدني انا وهو علي اوضه المدير ووقتها محدش رضي يسمع مني سمعو منه انا قولت انه كداب الاستاذ ناجي قال حسام بيه مش بيكدب انتي اللي بنت كدابه وشمال وانا شوفتك كذا مره بتقربي منه وانا زعقتلك كذا مره برضو ولما صحبتي اتدخلت عشان تدافع عني فصلوها من المدرسة والاستاذ ناجي مسكني وطلعني قدام المدرسه كلها وطلب من حسام انو يضربني بالكف قدام الكل …
كانت سلسبيل قاعده تسمع وعيونها بقت حمراء من الغضب وبصت للمدير وقالت بفحيح ـ هاا اي رأيك دلوقتي
المدير بلع ريقه بخوف وقال ـ اا.. يبدو انو في سوء تفاهم وانا هخلي حسام يعتذر منها قدام الكل
ضحكت سلسبيل بسخريه وقالت بوعيد ـ لا سيبلي انا الموضوع ده وقامت مسكت سلسبيل وقالت لحسام بقرف ـ تعالي ورايا ي ولد انت وانت ي حضره المدير وطلعت من الاوضه
المدير بخوف ـ استرها يارب وهو طالع وراها هو وحسام اللي هيموت من الخوف
وقفت سلسبيل في نص الحوش وقالت بصوت عالي ــ الكل يسمعني
وقف الكل ينظر لها ب استغراب ف دي البنت اللي كانت حديث المدرسه من شويه والكل بيسال إي علاقتها ب ندي
سلسبيل بصوت عالي عشان الكل يسمع ـ طبعا الكل بيسأل دلوقتي انا مين واقرب ل ندي اي بس هقولكم ملكوش فيه كل حيوان اتكلم علي ندي كلمه مش كويسه هدفعه التمن واولهم الاستاذ ناجي وحسام بيه وقالت اخر حاجه بسخريه
اولا الاستاذ ناجي انا هكتفي انك تنفصل من شغلك عشان بعد كده تسمع من الاتنين وتقف جنب الحق
حسام بيه هتنفصل من المدرسة وانا حعمل كل جهدي انك متنقبلش في اي مدرسة وده درس صغير عشان بعد كده لما بنت تقولك لا يعني لا
سياده المدير البنت اللي انفصلت ترجع المدرسة وإلا صدقني مش هيحصل خير وانا هديك قرصه ودن صغيره عشان بعد كده تشتغل شغلك كويس ورئيسك هيعلمك كويس
ودلوقتي حسام تعالي اتقدم منها حسام بغضب وقال نعم
سلسبيل لندي ـ القلم اللي ادهولك ردهوله اتنين وعايزه الكل يسمع صوت الكف فاهمه ولا لا
ندي بتوتر وخوف _ بس
سلسبيل بحده ـ مسمعتش فاهمه ولا لا بنت خالد المنشاوي متخافش ابدا
ندي بثقه وهيا بتتقدم ناحيه حسام اللي بيبصولها بغضب ـ فاهمه كويس
سلسبيل مشت بعيد عنها شويه وقالت ـ يلا عايزه اسمع صوت الكف
اومأت ندي ورفعت ايديها وضر*بت حسام بالك”ف جامد
ندي بصوت عالي ـ اول كف
سلسبيل ـ امممم انتي بتحسسي عليه ولا اي انا مسمعتش حاسه وبعدين قالت بصوت عالي حد سمع حاجه ي جماعة
الكل بخوف من سلسبيل ـ لا
سلسبيل لندي ـ شدي حيلك ي ندي شويه في اي
اومأت ندي وضر*بته كف تاني اجمد من اللي قبله لدرجه انو وقع علي الارض
قام من علي الارض بغضب كبير بس سكت عشان خايف من سلسبيل
سلسبيل بتسقيف ـ وااو …. يلا التاني
ضر*بته كمان كف جامد وقالت وهيا بتضربه ـ ده عشان بنت خالد المنشاوي مش بتنضرب ي خيبة
اتقدمت منه سلسبيل وقالت ـ ده قرصه ودن صغيره ليك عشان تعرف انو البنات اقوي من ميت راجل وتقدر تدافع عن نفسها
ولبست نضارتها وبصت في الساعه وقالت لندي ـ يلا ي ندي يدوبك اروحك وبعدين اروح علي الشركة
ندي ب ابتسامة ـ لا انا هكمل وبعدين هروح وحضنتها جامد وقالت بسعاده شكرا اووي بادلتها سلسبيل بحب ومشت ركبت عربيتها واتجهت نحو الشركة
( صلو علي شفيعكم يوم القيامة ♥♥♥♥)
ناجي بغضب ـ مين دي عشان تفصلني
المدير بحنق ـ احمد ربك انو فصلتك بس ووقفت لهنا مقطعتش رقبتك
حسام بغضب ـ انا هوريها والله لخلي بابا يموتها
المدير بسخريه ـ ابوك ههه ابوك مش هيجي حاجه جنبها يحبيبي دا دي تدوس عليك انت وابوك ولا هتحس ب حاجه روحو روحو كل واحد يشوف مصيبته
꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂
وصلت سلسبيل ونزلت دخلت الشركة اول مدخلت السكرتيره جرت عليها وبدات تسرد ليها جدول يومها
السكرتيره ـ حضرتك عندك اجتماع كمان عشر دقايق كده مع الوفد اللبنانى والساعه 2 عندك اجتماع مع الاستاذ رامي في مطعم **** و
سلسبيل ب مقاطعه ـ الغي كل الاجتماعات ماعدا بتاع الساعه 11 ونص وسابتها وركبت الاسانسير وطلعت الدور ال 50 مكان مكتبها ودخلت وقعدت علي الكرسي بتعب
في غرفه الاجتماعات
عدي نص ساعه وسلسبيل مجتش
الوفد بغضب ـ what is happening, Mr. Zain, where is Senor Salsabil? You are very late, and this is an insult to us
( ماهذا مستر زين اين سنيور سلسبيل لقد تأخرت كثيرا وهذه اهانه لنا )
زين بهدوء ـ l don’t know, Señor Jane. I told her the
scheduled time, but I don’t know why she was late
( لا اعلم سنيور جين اخبرتها بالمعاد المحدد لكن لا اعلم سبب تأخريها )
الوفد بغضب وصوت عالي ـ If she can’t come then she wouldn’t have contracted with us
( اذا لا يمكنها المجي اذا لما تعاقدت معنا )
سلسبيل ـ ببرود وهيا واقفه علي الباب ـــــــــ Lower your voice, you are not in your father’s house
( اخفض صوتك ي هذا انت لست في بيت ابوك )
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية سلسبيل قلبي) اسم الرواية