رواية حب بالإجبار الفصل الثالث عشر 13 - بقلم رنا سليمان
(١٣)
_انت فعلا لسة متجوزها يا معتز
_صدقيني يا خديجة كُنت هقولك
_كُنت هتقولي...........امتي بعد ما نتجوز ولا امتي
_خوفت يا خديجة اني اقولك تبعدي وترفضي حُبي ليكي
_وانا لما اعرف دلوقتي مش هعمل كدة...........ازاي قدرت تضحك عليا عليا المدة دي كلها ...........بس عارف الغلط مش عندك انت الغلط عندي انا...........انا اللي فكرت انك غير ياسين وبتحبني بجد وعمرك ما هتكذب عليا
_بس انا بحبك يا خديجة وبحبك اكتر من اي حاجة في حياتي ومُستعد اعمل اي حاجة علشانك
_لو فعلا كُنت بتحبني مكنتش هتكذب عليا يا معتز ولا تخبي عليا جوازك منها لحد دلوقتي..........استقالتي هتوصلك بكرا علي مكتبك ومن انهاردة مش هتشوفني تاني ولا هتعرف مكاني
_لا يا خديجة ...........انا مش هستحمل بُعدك عني دا ابدا...........ارجوكي خليكي جمبي وانا اوعدك هطلق راندا انهاردة
_مبقاش ينفع..........لو فعلا كُنت بتحبني مكنتش هتخبي عليا حاجة زي دي يا معتز.........وبعدين مش انا اللي اتجوز واحد واخده من مراته عن اذنك
سيبته وخرجت من الاوضة...........قعدت علي اقرب كُرسي لقيته اتنهدت بحُزن وبدات اعيط..........حد طبطب علي كتفي بصيت علي الشخص دا ولقيتها واقفة..........قعدت جمبي وبدات تتكلم بهدوء
_معتز عمره في حياته ما حب حد قد ما حبك يا خديجة
_لو كان بيحبني فعلا مكنش خبي عليا انه لسه متجوزها يا روفيدة
_كان غصب عنه يا خديجة صدقيني هو عمل كدة علشان بيحبك ومان خايف تبعدي عنه وانتي اصلا كُنتي رافضة الموضوع من قبل ما تعرفي..........هو عُمره ما حبها ولا هيحبها في يوم هو مطلقهاش علشان عرف انها حامل
_حتي لو كدة يا روفيدة مبقاش ينفع تكون مع بعض.........الاحسن يكون معاها هي مش معايا انا دا الاحسن ليه وليها هي كمان ..........انا اكتر واحدة عارفة ازاي ان واحدة تربي ابنها لوحدها من غير راجل وعارفة قد اية الموضوع دا صعب ولازم معتز يكون معاها علشان ابنهم يتربي كويس بينهم
_ايوة يا خديجة بس هو بيحبك انتي مش بيحبها هي
_مبقاش ينفع دلوقتي يا روفيدة..........قوليله ينساني ويكمل حياته معاها..........لاني مش هقبل اكون معاه حتي لو طلقها لاني مش هبني سعادتي علي حزنها هي
سيبتها ومشيت من غير ما اسمع رد منها ...........روحت البيت وانا تعبانة ومش مصدقة كل اللي بيحصل دا..........مش عارفة لية كل ما افرح تحصل حاجة تبوظ فرحتي حقيقي انا تعبت من كتر المشاكل اللي بتحصلي ومش عارفة اعمل اية حقيقي وتعبت..........روحت البيت ولقيتهم نايمين هما الاتنين..........قعدت علي الكرسي ومسكت دماغي بتعب...........كان فيه مليون حاجة في دماغي وافكار كتيرة ومش عارفة اعمل اية
"معتز"
_مشيت يا روفيدة
_ايوه
_كلمتيها...........قولي انك حاولتي تقنعيها
_للاسف معرفتش يا معتز..........مصممة علي قرارها وقالت انها مش هترجعلك ولا هتكون معاك حتي لو طلقت راندا ..........حاولت اتكلم معاها واقنعها انك بتحبها بس هي مشيت من غير ما تسمع مني حتي
_انا حقيقي مش عارف اعمل اية يا روفيدة انا والله بحبها ومبحبش غيرها...........عارف اني غلطت لما خبيت عليها جوازي من راندا واني مطلقتهاش بس اعمل اية...........مكنش قدامي حل غير اني اعمل كدة.........كُنت خايف لو طلقتها تاخد ابني وتهرب بيه ومعرفش حاجة عنه بس انا والله يا روفيدة كُنت هطلقها اول ما تولد واخد ابني منها
_عارفة يا حبيبي ..........متقلقش انا هحاول اتكلم معاها واقنعها انك بتحبها وافهمها كل حاجة وان شاء الله هترجعلك
هزيت راسي ب ماشي وبصيت قدامي ...........كان نفسي اروح ليها دلوقتي ومسيبهاش غير لما تسامحيني وافهمها كل حاجة بس مش قادر اعمل كدة...........انا فعلا بحبها وندمان اني خبيت عليها بس انا عملت كدة علشان واثق انها هترفض تكون معايا لو قولتلها او حكيتلها .............نفسي بس اقعد معاها واحاول اقنعها وساعتها هعمل كل اللي هي عايزاه وعُمري ما هخبي عنها حاجة تاني
"ياسين "
_انتي اية اللي جابك هنا
_اية مش طايق انك تشوف وشي حتي يا ياسين...........نسيت زمان لما كُنت ليل نهار بتكلمني وبتحب فيا دلوقتي مبقتش قادر تقف معايا خمس دقايق علي بعض
_بقولك اية يا ياسمين انا مش قادر اتكلم ولا اتناقش معاكي عايزة اية وجاية هنا تعملي اية
_جاية علشان اعرف انت طلقتني لية يا ياسين
_مبقتش طايق اني اعيش معاكي...........وعرفت غلطتي وطلقتك لما عرفتها
_بتسمي جوازنا غلطة يا ياسين............بعد الحُب اللي كان بينا دا كله حاي تسمي جوازنا غلطة وكل دا علشان اية علشان حبيبة القلب بتاعتك ظهرت من تاني وجاية تدمر حياتنا.............اوعي تكون فاكر اني هعمل زيها واخرج من حياتكم واسيبكم تعيشوا حياتكم تبقي غلطان يا ياسين انا عُمري ما هعمل كدة انا اموتك واموتها هي كمان وعمري ما اسيبكم تعيشوا مبسوطين وانا واقفة من بعيد اتفرج عليكم واعيط زيي زيها ...........لو فاكر اني هسكت تبقي غلطان وزي ما حاولت اني اموتها واللي اتاذي خطيبها هحاول مرة تانية والمرة دي هموتها وساعتها هتعيط باقي حياتك عليها
قربت منها ومسكت ايديها بعصبية
_لو فكرتي تأذيها ولا تقربي منها تاني انتي اللي هتموتي مش هي ..........فاهمني طبعا...........ويا ريت تمشي ومشوفش وشك تاني لاني صدقيني لو شوف وشك تاني هتندمي
زقتها بعيد عني بدات تعلي صوتها وتتكلم
_ماشي يا ياسين انا همشي دلوقتي بس صدقني انت اللي هتندم علي كل اللي بتعمله دا
مشيت ..........فضلت باصص عليها بعصبية..........تلفوني رد طلعته من جيبي وبصيت فيه..........مان رقم غريب رديت وبدات اتكلم بهدوء
_الو
_ايوه يا ياسين انا خديجة
_خديجة
_ياسين انا كُنت عايزة اتكلم معاك في موضوع مهم ولازم نتقابل ضروري
........بتبع......
•تابع الفصل التالي "رواية حب بالإجبار" اضغط على اسم الرواية