رواية ماسه الاركان الفصل السادس عشر 16 - بقلم ميفو السلطان
اقترب حسام من محمود وقال له بخبث.. استنا بس هتاخد ايه لا برضه ممكن افيدك في حاجات.
نظر اليه محمود…….. تفيدني بايه اتفضل كلي اذان صاغيه.
هتف.. بس هو ماسه مخبيه حاجه يعني مش هقدر اقولها بس هتلاقيها معاها في اوراقها دور في اوراق ماسه الخاصه هتلاقي وتعرف هيا مخبيه ايه ساعتها هتمسكها من رقبتها.
قطب محمود.. حاجه ايه دي.
هتف حسام.. حاجه تفركشلك جوازتها فركشه من العالي يبقي دور وشوف.
وقف محمود و قال. حاجه ايه دي ماتنطق.
هتف حسام.. مانا قولتلك انا ده اخري وحطيتك علي السكه الصح ولما تلاقي الحاجه هتعرف كل حاجه..
ظل محمود يفكر ماذا يمكن ان تخفي ماسه.. لياخذ حسام الشيك ويتركه محمود.
ضحك حسام.. معلش يا بنت عمي والله كت هسيبك في حالك بس ماحدش يقول للخير لا.
كانت ماسه تعمل دخل عليها بهاء.. ايه يا بنتي مابشوفكيش انت مالك مختفيه كده.
هتفت . لا ابدا بس اركان بيوصلني وبيرجعني.
ضحك بهاء…… والله الواد ده لسع ماعارف جراله ايه عمره ماكان بيجي بدري سهراته كت لاهيه..
هتفت ماسه…… سهراته.
ضحك بهاء.. ياختاااي دا عطيط كبير مابيسيبش سحليه الا ويشقطها.
اتي اركان وسمعه هتف اركان غاضبا… .. وسيادتك بقي كت معايا وانا بشقط السحليه.
استدار بهاء.. روكي حبيبي والله دايما سباق بالخير.
نظر اليه اركان غاضبا و هتف….. اه فعلا وسيادتك سباق بايه..
هتف.. لا كت بطمن علي ماسه ماشفتهاش من زمان. هتف اركان.. لا نحنوح قوي كتر خيرك.
دخل احد العاملين اخذ ماسه جانبا يكلمها اشتعل اركان.. هو فيه ايه هما بيحلقو عالبت وانا واقف.. كان الشاب ينظر اليها بكريقع اشعلت اركات احس بحرق داخله اقترب منهم سمع الشاب.. والنبي يا ماسه تليفونك عايز اقولك علي حاجات جوايا..
اقترب وشد ماسه من يدها وهتف غاضا…… هو فيه ايه بالضبط بيحصل هنا..
لترتبك ماسه ويرتبك الشاب ويهتف.. لا يا اركان بيه كنت بس عايز ماسه في موضوع شخصي..
رفع اركان حاجبيه.. نعم يا خويا شخصي ازاي يعني.
هتف اىشاب…. لا يا اركان بيه يعني حاجه بيني وبينها.
غضب اركان واقترب يمسك الشاب بعنف.. حاجه بينكو انت مجنون ياض انت ايه اللي بينكو والله اخرب بيتك.
بهت الشاب من غضبه اقترب بهاء….. ايه يا اركان سيبه.
هتف الشاب….. والله يا اركان بيه ماحاجه وحشه انا عايز اتجوزها بالحلال تبقي ليا.
هنا هاج اركان.. نهار ابوك اسود انت عايز تتجوز مراتي يا زباله..
بهت الشاب.. مراتك ماسه مراتك
صرخ بصوت عالي كان محترقا.. ايوه مراتي.. دفعه فسقط الشاب وذهب الي ماسه التي كانت تقف تشعر بالخجل مما يحدث و شدها الي احضانه هتف بصوت جهوري……. ايوه يا بيه ماسه مراتي والكل لازم يعرف ان ماسه مراتي وماحدش يبص لطرفها والا هخلع عينه فاهمين. ليشدها ويخرج بها وبهاء يقف مذهولا من غضبه ويهتف.. الواد اتجنن هو فيه ايه..
اخذ أركان ماسه ودخل بها مكتبه ورزع الباب انكمشت نظر اليها غاضبا.. هتفت بخوف….. ايه ايه بتبصلي كده ليه أنا ماعملتش حاجه.
اقترب وشدها اليه……. الواد من زمان بيقرب منك انطقي والله اطلع روحك.
هتفت.. .. لا والله دا حد لطيف عمره ماتجاوز والله.
صرخ…… طبعا حد لطيف مش بيرسم ويسبسب عشان ينول الرضا.
قالت غاضبه….. بطل عيب كده ايمن حد محترم وطيب قوي..
صرخ….هو الغندور اسمه أيمن … ايه عاجبك البرص ده دا شكل السحليه.
هتفت ببراءه…..مين ايمن….دا شكل السحليه دا شكل عارضين الازياء.
اشتعل وهتف.. انتي تلمي نفسك بقه بدل مافلقك نصين ومالكيش دعوه بحد.
هتفت واقول ليه كلها سنه ونتطلع تطلع عليا سمعه ليه والناس تبعد عني .
صرخ …لا نخبي ويلزقو ويسبسبو ويجو يتجوزو الهانم المتجوزه .. مالهانم لو كنا قولنا اننا متهببين ماكنش حد لزق وقل ادبه.
هتفت.. بس ايمن ماقلش ادبه.
صرخ.. انت بتدافعي عنه ليه انت.
تنهدت.. طب انت بتزعق ليه ماحصلش حاجه هو ده اللي هنبقي أصحاب.. نظرت اليه غاضبه واستدارت تخرج اندفع يشدها ليلين ويهتف.. طب استني راحه فين انت اهمدي.
نظرت اليه بغضب كبت نفسه وهتف.. خلاص بقه مانا ماستحملتش فاكراني ايه سوسن مراتي تتاخد وتتجاب وانا واقف دا حاجه تحرق الدم.
هتفت.. ويعني لما بتتحضن وانا واقفه بنطق.
صرخ …..انت كمان عايزه تتحضني دانا اخلص عليكي.
هتفت بغضب….. لا بقا ايه ده والله ماقعدالك.
اندفع يحاصرها عند الباب ……خلاص خلاص هنكتم. ظلت واقفة غاضبه.. تنهد وقبل رأسها.. خلاص بقه ماتبقيش رخمه.
تنهد تستدير شدها اليه لتخجل من قربه و تهتف.. بطل تهب كده بخاف انا.
ابتسم كانت رقيقه وجمالها خلاب هتف…… اعمل ايه مافيش حد بينرفزني غيرك.
نظرت اليه بعدم فهم ..تنهد….. عموما من هنا ورايح هتشتغلي جنبي ماعادش هتنزلي تحت هتشتغلي في السكرتاريه ماشي.
هتفت.. بس انا اتعودت علي تحت والريسه تحت حنينه وكويسه.
هتف بانفعال.. واه بيشقطو كويس.
خبطت علي صدره ….. ماتحترم تفسك بقه.
نظر اليها بخبث …ايه ده داحنا ايدينا طولت غمز لها ..اد الخبطه دي يا مز ..ارتبكت .. ضحك ….والله ماعارف صحوبيه ايه الهم اللي بنعض في بعض فيها دي..حاوطها وهتف …..ماتجيبي بوسه من شفايفك النار دي.
شهقت ونظرت اليه بغضب.. ماتحترم نفسك.
هتف….. مش انا صاحبك ماتقفي جنب صاحبك طيب.
هتفت ….. ولما ابوسك ابقي بقف جنبك.
هتف…… واحد قلبه مكسور عايز حد يداويه.
رجف قلبها.. قلبك مكسور..
احتضنها و هو ياكلها بنظراته اشتعلت علي اخرها ….. كت بحب زمان وسابتني عشان واحد تاني ومن ساعتها هنا مش راضي يخف ….رفع وجهها …..وعايز اللي يداوهولي..
نظرت اليه وسهمت في نظراته الحانيه رفع يده يلمس خدها و همس.. عمري ماحتجت لحد اد ماحتجت دلوقتي ان يكون معايا حد. اقترب منها اكثر….. ماسه انا حاسس انك تقدري تداوي اركان.
همست بخجل…… اداويك.
همس واقترب من شفتيها ينظر اليها نظرات اخترقت قلبها …ظل يتلمسها بحنان …وجعي مابيروحش ..لانت مشاعرها وجدها سهمت …. دول حاسس انهم دوايا ….نزل عليها يتوه معها ويتحول لحنان جارف وهيا ساهمه لا تتحرك وهو يفعل بها مايشاء ويشدها اليه كانها روحه دعل معها في حاله من المشاعر لا يعلم كيف خرجت من داخله وهو يظن ان بداخله جمود وقسوه لتفجر ملمس شفتاها مشاعر فياضه غاص فيها واراد المزيد اما هيا فنظراته وقربه اصبح محببا اليها لم تعد نافره من اقتحامه لها وغزوه لمشاعرها ولكنها خافت علي نفسها ان تقع فريسه لذلك الغازي فهيا في نظره موصومه بالعار لتعود الي نفسها وتحاول أن تبتعد همس.. بطلي مش قادر ابعد..
تملصت.. بس والنبي سيبني بقه عيب بقه تعمل كده ..
احتضنها وشدد عليها وضع شفتيه علي رأسها يتلمسهم بحنان وهمس ….اسيبك اعملها ازاي.. تنهد لتحاول ان تخرج وهتف وشدد عليها فجسدها سحر ما ان يقربه لا يستطيع ان يبتعد عنه.. بطلي عشان مش مسؤول ساعتها.. انكمشت خوفا من نفسها قبل خوفها منه.. تنهد وهتف.. روحي هاتي حاجتك هنخرج نتغدي بره.ونقعد شويه.
همست…… اقعد معاك لا انا هروح لجدو.
ابعدها ورفع وجهها.نظر اليها وعيناه تاكلها من الرغبه… طب ماينفعش تقعدي معايا شويه صغننه.
همست….. بطل بقه الله بطل تبصلي كده عيب.
ضحك ويزيد من نظراته اشتعلت هتف بتسليه.. ابصلك إزاي مش فاهم.
خجلت وهتفت….. انت عارف بتبص عيب..
ضحك وشدها اليه.. ابص عيب.. والله انت عسليه.. طب ماتسيبيني ابص طيب عشان هطرشق وربنا.
هتفت ساخطه …..في صاحب بيبص علي صاحبه عيب انت مخبول.
ضحك.. اه انا بصاحب وببص مابحرمش نفسي من حاجه.
هتفت.. اركان.. بطل قله ادب بقه والله ماهسكتلك.
احتضنها لترتبك وهتف.. هتعملي ايه ماتعرفيني كده وانت قمر عالاخر. ماكتش اعرف انك قمر كده.
احمر وجهها ونظرت اليه….. يا سلام فجاه كده اكتشفت اني قمر.
ضحك.. لا مش فجاه بس شفايف القمر خلوني في دنيا تانيه.
خجلت بشده.. لا انت باينك لسعت اوعي اما امشي.
هتف.. طب قبل ماتمشي ماتجيبي بوسه تانيه.
صرخت…. احترم نفسك بقه..
شدها يرفعها من الارض شهقت هتف…..طب يمين بالله ما خارجه الا اما اخد اللي عايزه.
كانت مشتعله وتتململ.. هتف …..عارفه لو حد دخل هتبقي فضيحه انجزي وانا قافشك كده والكل عرف اننا متجوزين ..
ارتعبت وهتفت….. بطل بقه ايه ده.. نظر اليها بتحدي.. تنهدت واقتربت من خده تقبله تنهد و هتف… لا انت بتضحكي عليا..
صرخت….. ماتحترم نفسك بقه.
هتف.. والله خليكي للصبح.. اهو مبسوط اني شاقطك في حضني.. دا حتي المز طري ومدملك وبدا يداعب جسدها.
لتخبطه …..ماتحترم نفسك بقه بقله ادبك دي …. استدار وضعها عالمكتب وحاصرها وهتف.. انا مخي جزمه وهاخد اللي عايزه انجزي..
تنهدت بغلب عيب بقه نزلني …غمز لها …تنهدت بغلب واقتربن منه ليحاوطها اشتعلت وضعت شفتيها برقه علي شفتيه وما ان فعلت ذلك حتي انهال عليها مره اخري كان يشتاق الي تلك الشفتين كانهم مس من الجنون. لمسو قلبه كانت لمستها تثيره ليتوه فيها ويحاول ان يخرج مما فيه الا انه لم يستطع ليترك نفسه وعنفوانه ويضرب بكل شئ عاقل عرض الحائط ليريحها عالمكتب ويتوه معها وهيا لا تستطيع ان لا تستجيب لعنفوانه فهناك مشاعر قدأجتاحت بداخلها له دونا عنها ظل كل منهم هائم بالاخر لتحس به يتجاوز في هجومه انتفضت وانكمشت رعبا لتبعده وهو لا يكل يقربها لتتحول الي رعب اكبر لتقاومه احس بها ليعود الي نفسه.. دفعه وهبت تهرب للخارج .
هوي قلبه فمنظرها مشعث وملابسها مفتوحه ليقوم مسرعا ويحتضنها من الخلف .ارتعبت همس ….اهدي اهدي مش هتخرجي كده اهدي.. لتنكمش علي نفسها ظلا فتره سكون هدأ مما كانا فيه وما ان هدءا حتي أدارها و مسد علي شعرها المشعث الذي ثار في عنفوانه وبدا يهندم ملابسها اخفضت راسها خجلا من نفسها وكيف استكانت قفل ازرارها وهتف.. خايفه تبصيلي.لم تتكلم شدها التصق بها احس انه مسحور لا يريد ان يتركها.
همست….. اوعي بقه سيبني.
هتف.. بس انا مش عايز اسيبك.. فيه جوايا حاجات عايزك.
همست…. بطل بقه انت بتعمل كده ليه بتخوفني ليه مش احنا اصحاب.
رفع وجهها المشتعل همس …..انت مصدقه نفسك قلبك بيتنفض وانا قلبي والع مصدقه بجد اننا كده.
ابتلعت ريقها.. اه مصدقه ولازم نبقي كده ومفيش غير كده وبطل بقه.
هتف.. يعني عايزه تمشيها صحوبيه وبس.. واللي شابط جوانا ده نعمل فيه ايه.
دفعته.. مافيش حاجه شابطه وبطل بقه بلاش قله ادب لتهرب من امامه …. وقف ينظر في اثرها.. مافيش حاجه شابطه انا الدخان طالع من كل حته بتقولي ايه انت.. تنهد ….طب ماشي يا ماسه اهربي اهربي عايزاها صحوبيه وماله اما نشوف هتقدري علي صحوبيه اركان ذهب يلملم اشياؤه ويذهب اليها.
كانت هيا هربت من امامه تحس بنفسها كانها اصبحت شخص اخر اختفي نفورها منه واصبح هناك شيئا تخاف منه تحب لمساته لتنهر نفسها.. انت اتهبلتي ايه واقعه من بوسه تموتي في ايده ايه اللي جرالك استسلمتي ليه انت مالك خفيفه كده ماينفعش يقربلك ولا يخش قلبك اعقلي واقفلي علي نفسك انت ماتنفعيش حد من اساسه.. هو انت بس عشان لوحدك وهو بقي طيب معاكي ايوه لا يا ماسه اعقلي انتو اصحاب وهو صحيح قليل الادب بس جدك قال انه طيب وهيقف جنبك.. ظلت واقفه تجمع اشياؤها لتحس بنفس قربها ويهمس….. خلصتي..
ارتبكت وابتعدت.. هاه اه خلصت..
مسك يدها طب يلا وشدها امام الجميع ومسك يدها همست…. سيب هنتفضح كده.
ضحك.. واحد ماسك مراته ايه الفضيحه.. دخلا الاسانسير اتي احد الاشخاص رفع أركان يده يبعد .نظرت اليه….. فيه ايه ماسيبتش الراجل يدخل..
استدار يحاوطها لتشتعل.. لا مانا مابحبش الخنقه وبحب قلبي يبقي عليه طراوه كده.
ابتلعت ريقها مد يده وهتف.. هاه هنتغدي ايه بقه وفين.. كان يلهيها بالكلام العادي ويده تلامس عنقها وشعرها وياكلها بنظراته..
اشتعلت وهمست….. اي ..اي حته.. Mevo ll حكايات
هتف..انت مش قلنا احنا هنبقي اصحاب ليغمز اليها وانا بقه بفضل اصحابي عني .اقترب من وجهها يهمس …..الجميل يحب يروح فين.
التصقت بحائط الاسانسير وهمست بخجل …..اي حته.. ظل ينظر اليها ولا يحيد عنها لتشيح بوجهها وتفرك يدها فتح الاسانسير اندفعت مشتعله الي الخارج ضحك عن اخره.. مش مستحمل الصحوبيه يا مز انت.. بس انا صحوبيتي غير يلا يا اركان انت باينك انهبلت البت عملت فيك ايه وماشي وارها هتنهبل انت عقلك خف يلا روح شوف انت مش علي بعضك أصلا.. صفحه حكايات ميفو
ذهب ومسك يدها وضعها بالعربه وانطلق بها وصلا الي احد المطاعم هتفت…. ممكن مانقعدش نجيب اكل ونقعد جنب النيل.. ابتسم واحضر بعض السندويتشات وذهبا وجلسا ظلا يتحدثا باريحيه تتحدث هيا عن نفسها وطفولتها كانت سعيده وهو يراقبها ويراقب عفويتها كانت تفتقد للصحبه والونس كانت تثرثر بلا توقف وهو لم يزعجها تركها تقول ما في قلبها لتنتهي عند وفاه والدها ليتلبسها الحزن وتتذكر كل شئ.. تنهد ومسك يدها.. ماسه انا جنبك انت ماعتيش لوحدك صدقيني.
نظرت اليه لتجد الصدق في عينيه.. تنهدت وقامت….. طب يلا بقه اتاخرت علي جدو.. اخذها وذهبا الي القصر دخلت علي جدها ليلاحظ جو الالفه بينهم هتف….. ايه اول مره اشوفكو مابتعضوش بعض.
ضحكت…. لا ما اركان قرر نبقي أصحاب.
رفع الجد حاجبيه …..امم أصحاب والله دي حاجه كويسه .
هتفت…. طب هروح اغير واجيلك يا حبيبي تركته وظل الجد ينظر لاركان بخبث .
هتف أركان.. بتبصلي كده ليه.
ضحك الجد.. لا ابدا اصل موضوع الصحوبيه ده يعني مش غريب شويه من امتي يعني .
هتف اركان.. غريب غريب ازاي يعني فيه ايه يا جدي انت بتبصلي كده ليه.
ضحك الجد ……لا ابدا اصلي خبزك وعاجنك ايه الجبل انهز.
قطب جبينه.. جبل ايه اللي انهز انت بتقول ايه.
هتف.. و تنهد….جبل اللي راسخ علي قلبك يا غلبان وعيونك رجعت لمعتها .
هتف اركان بارتباك …جدي انت بتهبد مافيش حاجه يعني هنقعد بقيت السنه نعض بعض قولت الاين الامور واصاحبهى .
هتف الجد ..بس كده متاكد … طيب ماشي طالما مانهز نمشيها صحوبيه دا حتي تقف جنبها لما تطلقها.. قولتلك دي جوهره بطل تعض فيها من زمان..
تنهد اركان وهتف.. اه يا جدي طيبه فعلا.
هتف الجد بخبث.. عشان كده مش لازم تطلع من العيله.
قطب اركان جبينه.. يعني ايه..
دخل بهاء عليهم قبل جده.. حبيبي ازيك انهاردة.
هتف الجد بخبث….. بخير يا حبيب جدك جيت في وقتك والله كنا بنتكلم عن ماسه.
هتف بهاء.. ماسه دي جوهره. غمز لاركان ..مش جالها عريس انهارده
نظر الجد لاركان الذي بدا يشتعل وهتف …..قولتش حاجه.. كنت بقول لأركان والله انها قمر ماتتسابش مين ده يا واد .
هتف بهاء ..ايمن اللي ماسك المحاسبه .
هتف الجد ..اه عارفه كويس ده ابقي هاتلي تليفونه .
صرخ اركان ..مالك بيه هو فيه ايه .
هتف الجد …بجمعلها يابني .والااقلك لا دي مش لازم تخرج من العيله.
اشتعل اركان عن اخره …هتف …..جدي مابحبش الهزار في الحاجات دي.
هتف الجد ببرود.. وانا مابهزرش.. التفت لبهاء….. ايه رايك يا واد يا بهاء بعد ما اركان يطلق ماسه تتج……
صرخ اركان….. ماتبطل بقه بلا بعد بلا زفت هو فيه ايه.
هتف الجد….. ايه يابني بضبطها..
صرخ.. بطل بقه وانت يا بهاء روح شوف حالك يلا عايز جدي.
ظل بهاء ينظر اليهم لا يفهم شئ خرج و اندفع أركان و صرخ ….انت تبطل طريقتك دي انا مش راجل قدامك ولا زفت هتجوز مراتي وبتلف تشفلها راجل ليه بطل بقه تحرق دمي.
هتف الجد …..وتحرق دمك ليه يا حبيبي البت قمر ومؤدبه وعسليه نديها لبهاء طيب وحنين .
صرخ هو ….وانا اللي ابن كلب شرير يعني .
هتف الجد …يابني انت عبيط مانت مش عايزها و هتطلقها
صرخ أركان مندفعا بلا وعي ما جعل الجد يندهش عندما قال..
جاي هبابه فرح وبعدين هوب ….الشلاحااااات
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ماسه الاركان) اسم الرواية