رواية قيود العشق الفصل السادس عشر 16 - بقلم عائشة الكيلاني
سارة رمت نيفين بره القصر:ـ اياكى تهوبي ناحية بيتي أو من اهلي تمام غوري من وشي يا خربت البيوت
سارة دخلت القصر و بعدين راحت اوضة نوال
نوال رجعت لوراء بخوف:ـ والله انا مظلومه يا سارة انا دا انتي اختي
سارة بصت ليها بسخرية:ـ لا مهو واضح فين بقا حاجاتي جزمي… ااا و مجوهراتي الى عطيتهم ليكى افتكرتك بنادمة و انتي ازبل من الزبالة من غير كلام كتير اطلعي برا بهدومك الى جيتي بيها لان كل الى هنا دا بتاعي برا يا نوال
نوال واقفة مكانها سارة راحت ليها مسكتها من شعرها و جرتها لبرا نوال فضلت تبكي و تترجاء في سارة لكن مفيش فايدة و رميتها براه القصر كل دا تحت صدمات العيلة و خوف عماد دخلت القصر بصت على رحمه الى هتموت من الخوف و الصدمة سارة دخلت المكتب:ـ عايزكي يا رحمة
رحمة:ـ ح حاضر بس ليه
سارة:ـ هو احنا مش صحاب برضو تعالي
رحمة دخلت و قفلت الباب
سارة فتحت الفون بتاعها:ـ سبحان الله ببقا قعدة في امان الله فجأة القي اخباركم و قذرتكم لحد عندي بصي كدا مش إلى مع الشاب انتي برضو تو تو بتخوني خطيبك يا رحمة اخص عليكى اخص
رحمة برعب:ـ انتي عايزة اى مني
سارة ببرود:ـ هعوز منك اي غير فلوسي الى عندك ياما ابلغ النيابة و خطيبك بالفيديو العسل دا
رحمة بدموع:ـ بت.هددني بالفضي.حة دا انا صاحبتك الزاي بالقسوة و الق
سارة ببرود:ـ أربعة و عشرين ساعة لو فلوسي محضرتش هفض.حك تمام اطلعي برا و اياكي تهوبي ناحية بيتي استني امضي على الوصولات دى
رحمة بدموع:ـ هى حصلت وصولات أمانة انتي بجد
سارة:ـ رحمة انا مش فايقة و اه وصولات أمانة و لو فلوسي محضرتش في هنفذ إلى في دماغي بصراحة هموت و اعملها
رحمة:ـ حرام عليكى دا
سارة بزعيق:ـ و انتي مقولتيش ليها و لنفسك ليه الكلام دا جايلك بحب قابلتيني بالغدر بعد دا بتقولي اصحاب اي صحاب الى بتتكلمي عنهم انتوا فضح..توني و خربتو حياتي و جاي تسالي اتغيرت ليه اااوف امضي بقا اخلصي
رحمة بصت ليها بدموع
سارة:ـ انجزي
رحمة مضت و جريت بره القصر سارة غمضت عيونها و خرجت
“بليل ”
فى المقابر قعد على الكرسي ببرود و مسك مسدس.ه موجه ليهم
نيفين بدموع و خوف:ـ والله ما كان قصدي يا تميم ا انا عملت كدا علشان بحبك علشان تكون ليا مكنش فيه اي حل غير دا غصب عني حبي ليك عمني
تميم بسخرية:ـ صادقه من غير ما تحلفي ولا تتكلمي منوم و مخ.در بقا انا اعت.دي عليكى على اخر الزمن حي.وانية زيك تخليني ادبس فيها
رحمة بسرخ و دموع:ـ ارحمني يا تميم ابوس ايدك انا مليش ذنب نيفين ه.ددني والله
نيفين بصت لرحمة و قالت بغضب:ـ ااه يا كدبة يام وشوش انا ه.ددك ولا انتي لم صدقتي و وزتيني على بيع صاحبتي ولا انا الى قولت ندف.نه.ا
رحمة بجنون:ـ يا نهار اسود انتي تكدبي الكدبة و تصدقيها انتي مش ضحية يا ماما فوقي لنفسك انتي اقذر واحدة شوفتها في حياتى تب.يعي صاحبت عمرك
نيفين:ـ دا على اساس انكي بريئه و مظلومة بس احنا الى عملنا ليكى قيمة يا زبالة
تميم ضرب طلقة في رجل نيفين و طلقة في رجل رحمة و طلقة في رجل نوال:ـ ارموهم في القبر
نيفين بانهيار و جنون:ـ اااانت اتجننت انت هتهبب اي تميم فوق ااانا بنت خالتك و مراتك
تميم ببرود:ـ هو انا مقولتيش ليكي مش انا وقعت على دماغي و نسيت ان ليا اهل.. انا مبيفرقش معايا حاجة بايع الدنيا زى ما بيقولوا بالبلدي كدا مش باااقي على حاجة خصوصا الى مني لو زيك كدا يبقا مش عايزهم ارمهم في القبر يلاااا
الحارس عملو زى ما تميم امرهم رموا التلاتة في القبر و قفلوا عليها
اتنهد بارتياح و مشي:ـ الو عايز اعمل بلاغ عن مجرمين نيفين الانصاري و نوال المحمدي و رحمة و جاسر الابياري خط.ف واتهام بالشرف و شروع في ات.ل
تمام العنوان
تميم بص وراه و قال بابتسامة:ـ عنوان المكان** براحتكم خالص اتاخرو براحتكم انا مش مستعجل
“فى القصر ”
في اوضة سارة قعدة مغمضة عيونها
سارة:ـ ادخل
مامت تميم بصت ليها بحزن:ـ انتي مين في فين بنتي بنتي الى ربيتها على الرحمة و الجدعنة هى دى سارة الزاي جالك قلب تعملي في اصحابك كدا تطرديهم ليه عملوا اي
سارة فتحت عيونها قامت و هى بتضحك:ـ عملوا اي قولي معملوش اي ولا اي حاجه اتهموني في شرفي سواو سمعتي و هزو صورتي قدام جوزي مش هممني العيلة خالص مجرد لم موت خلتو يتجوز عليا صاحبت عمري و بعددد كل دا بتحسبيني بتحسبيني على اي هاا على غدركم بيا اه اه انتوا غدردو بيا كلكم حتي انتي بمجرد ما سمعتو خبر موتي خلتيه يتجوز و جاية دلوقتي بتحسبيني.. انا مليش ام تحس بيا انتي هنا مجرد مرات عمي مش اكتر انا معنديش امم ولا اب تمام اتفضلي
مامت تميم بدموع: ـ سارة
سارة ببرود:ـ برا لاني عايزة انام اتفضلي
مامت تميم خرجت سارة رزعت الباب واقفت وراه و وقعت على الأرض بالبطئ حطت ايديها على قلبها و قعدت تبكي و هى بتفتكر الى حصل ليها
سارة:ـ انا معملتش حاجة لكل دا غير انى كنت بحبهم صحابي و اخواتي عمي في الاخر يغدرو بيا و صدقو عليا مع انهم مربيني انا مليش غيرك يارب انت سندي و ضهري انا مليش غيرك
سارة قامت خدت شاور و نزلت عند عمها
حازم بهدوء:ـ اتغيرت اوى
سارة:ـ غدر الايام و اعز الناس ليك بيغير يا عمي
حازم:ـ عمك
سارة:ـ هتنكر ولا اي
حازم:ـ انا ابوكي يا ب
سارة:ـ انا مش بنت حد حازم بيه انا نزلة علشان اسالك على نصيبي و نصيب اختي هو مش الشركة بتاعت بابا و بتاعتك ولا اي و القصر كمان عايز شوية تغيرات حاسه عامل اوى على بعض تخطي الحدود ف علشان كدا قررت ابني سور بينا انت ليك بيتك و احنا كمان لينا بيتنا قسمة العدل المهم نحسب كدا ابويا له اي علشان ادى لمرام نصيبها أما نصيبي هكتبه لزين
حازم بيسمع بصدمة لدرجة انو مش عارف يتكلم:ـ انت
سارة ببرود:ـ هشرك عمي مازن لان حاسه اني هكون مرتاحة اكتر خمس دقائق و الملفات تكون عندي سلام
سارة طالعت قعدت مع زين لحد ما نام و بعدين راحت لى اوضتها غيرت هدومها و نزلت
تميم ببرود:ـ حقها يا بابا هو طلب الحق بقا عيب براحتها
حازم بعصبية:ـ يا بني افهم سارة كدا بضيع اسمي في السوق
تميم:ـ والله دى حاجة شخصية مليش دخل بيها هى برضو شافت منكم كتير
سارة:ـ و منك اكتر بس مش بحب العتاب لانكم مش تستحقو انا جاهزة
تميم بهدوء:ـ اتفضلي
خرجو من القصر ركبوا عربيته و مشيو بعد وقت وصلوا في المستشفى و دخلت اوضتها
سارة:ـ افندم
وحشتيني اقصد وحشتي الشركة
سارة فهمت:ـ شكرا ماجد معلش لازم اقفل دلوقتي اه صح هترجع مصر امتى
ماجد:ـ مش عارف ممكن بكرا
سارة:ـ ترجع بالسلامة
قفلت معاه كان تميم بيبص عليها بغيرة و غضب سارة اكنها مش شايفه أو اكنه هوي ركنت فونها على جانب و نامت تميم قبل راسها و نام و هو جواه خوف و غيرة خايف تكون حبت غيرو
” تانى يوم”
سارة صحيت حطت ايديها على شعرها……….
يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قيود العشق) اسم الرواية