رواية ضوء القمر الفصل الثامن عشر 18 - بقلم سحر
*حل المساء وتزينت تولين وارتدت فستان جميل بنفس لون عنيها الزرقاء الصافية اضاف لها جمال مع تصفيفة شعر رائعة كانت حورية من الجنة
*حضرت ولاء ومهند زوجها وحضرت مديحة وزوجها ومهيتاب واشرف
*صعدت ولاء لغرفة تولين
:انا جيت يا قردة ايه الحلاوة دي
:بذمتك الحلاوة دي ويتقال عليها قردة فرحوني في يوم خطوبتي بقي
:عايزة اقولك اني جيت رغم تنبيهات الدكتور اني انام على ظهري الفترة دي احفظي الجمايل
*نظرت لها بفرحة ودهشة
:مش معقول مبروك يا لولو يارب تقومي بالسلامة انتم الاثنين
:عقبالك يا حبيبتي
: لا هجنن زياد شويه
:هههه اكتر من كده طب حاسبي احسن يدخل مستشفي المجانين على ايدك
:مش للدرجه دي انا بس هقرص عليه حبتين
: طب يلا احسن استوى تحت
*طرق الباب واذنت فدخل عماد ومعه مهيتاب
:تولة عايز اعرفك على ماهي
:عرفاها يا اونكل ازيك يا ماهي مبسوطه قوي انك جيتي
: مبروك يا تولين عارفة انك زعلانة من موضوع خطوبتي من زياد بس ما كنتش اعرف انه مرتبط زياد طول عمره زي اخويا وكان بيحل مشكلتي مع بابا اللي كان مصر يجوزني عشان يخلص من طيشي
:عارفه ومش زعلانة خلاص ومبروك لك انت كمان انت هتتجوزي اخويا الثاني اشرف طيب ومؤدب واخ عزيز
:عارفة حكالي عنك كتير وعن ذلك له هههههه ممكن نبقى اصحاب
:انا ما كنتش هجيب سيرة هو اللي فضح نفسه بنفسه ههههه وطبعا ممكن نبقى اصحاب اصل كنت بطلت اصاحب من زمان ولاء صاحبتي الوحيدة
عماد : يلا بقى احسن زياد مش قادر يصبر
:حاضر يا اونكل
بقلمي سحر السحرتي
*نزلت تولين وهي ممسكة بذراع عماد وانبهر زياد من جمالها حتى انه كاد يفقد عقله من سحرها الذي يشع حولها همست له
:زياد يا حبيبي مالك رجعت في كلامك وله ايه
: هاه لا طبعا دى انا زدت اصرار هو انا ينفع ابوسك
: اعملها وهتبقى اخر مرة وهتودع شفايفك الحلوة دى هدى ويوسف هيخفوا معالمها من وشك
:اعوذ بالله
:لم الليلة بقى
:بس اصلك مش حلوة بس انت تهبلي عقلي طار مني معقول هتجوز القمر ده وهتبقى ليا اخبيك في قلبي
:اياك بس تعرف قيمتي
:عارف وابصم بالعشرة
*كان كل حوارهم بالهمس
*نظرت تولين حولها وجدت مديحة فاكملت همسها
:هي مامتك جت ليه دي حاجه علي الضيق
: تولة عشان خاطري دي امي
: بهزر معاك على فكره اكيد اللي ملوش خير في امه وكمان ماما ممكن تزعل مني
:عموما ما تخافيش مش هتقولك حاجة تضايقك
:واثق قوي كفاية نظرتها لي
:ما تقلقيش مسيطر
:يا خوفي عموما كله بيطلع عليك هههههه
*تمت قراءة الفاتحة وارتدى كل منهم دبلة الاخر واحضر زياد لتولين خاتم واسورة رقيقة الشكل هدية منه
*كانت مديحة تتابع عماد بنظراتها وطريقة تعامله مع هدى وافتقدت هذه المعاملة منه ولكنها تذكرت ان زوجها يعاملها افضل وايقنت ان ارتباطها من شخص يحبها افضل من شخص هي تحبه
*كان يوم لطيف لم يواجهوا اي مشاكل حتى مديحة لم تستطع قول شئ لتولين لان زوجها كان بجانبها دائما كما اوصاه زياد
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي ذهبت تولين إلى الرحلة بصحبة زياد وعلم الجميع انه تم خطبتهم لبعض وهنأوهم
*جلست بجانبه في الباص فامسك يدها فسحبتها
:ايه هو انت مش خطيبتي دلوقتى
:ماما قالتلي خلي بالك من نفسك
:هو انت حافظ مش فاهم هي مسكة ايدك اللي هتفسد اخلاقك
*بكل ثقة :طبعا هي بتبدا بمسكة ايد ثم قبلة ثم حضن وانت عارف الشيطان ثالثهما
:خيالك واسع قوي … بس عارفه انك وحشتني قوي
:وانت كمان يا حبيبي
:اااه ايه ده
*ردت بكل خبث
:مش عارفه يمكن مسمار في الكرسي
*نظر لها بحدة
: كرسي ايه انت بتشكيني بدبوس
:اه سيب ايدي بقى
:طب مش هسيبها و وريني هتعملي ايه ولو شكتيني تاني هبوسك قدام الناس كلها انت حره اذا كنتي انت مجنونة انا اجن منك
: لا وعلى ايه مسكة ايد تفوت ولا بوسة وهدى تموتنا … اموت في حاجه عدلة
:مدمرة الرومانسية
:نحنوح قوي
*لم يخل الطريق من مشاكسات بينهم احس زياد كم كان مفتقدها كثيرا بشقاوتها وجنونها فعاهد نفسه ان يحبها دائما ويحافظ على مشاعرها فهي كقطعة من الجنة لكن عند غضبها بركان ثائر
*صمتت وبدات في مشاهدة المناظر الطبيعة ووضعت رأسها فوق كتفه وهي تحتضن ذراعه فسعد كثيرا
*اراد ان يحتضنها ويضمها الى صدره لكن ما اوقفه هو وعده لوالدتها ان يحافظ عليها منعه فقرر ان يتحدث عند عودته مع والدتها انه عند اقامة حفل الخطوبة في اجازة منتصف العام ان يكتب الكتاب حتى يكون من حقه ضمها
*وصلا كانت الطبيعة رائعة الجمال والنسيم عليل والشمس ساطعة وضوئها يبث الدفئ
*كانت تولين كلها امل ان ترى والدها فاحس زياد بها
:تولة اهدي شوية ولو باباك موجود هخليك تقابليه بس بلاش تهور لان طنط هدى قالت ان جدك صعب وقاسي واحنا ما نضمنش يعمل ايه فى والدك … وانت شخصيا ممكن تضيعي تضحيتهم فهماني يا حبيبتي
:فهماك بس بقالي سنين بستناه واحشني قوي عارف انا كنت يوميا لازم احوش لو حتى جنيه عشان اعرف اسافر له وممنوع اجي جمبهم مهما احتاج فلوس بحسها خيانة لعهدي اني ادور عليه
:معلش اصبري واكيد ربنا هيوفقك وتشوفيه مامتك كل شويه تتصل قلقانة منك
:طمنها مش هعمل حاجه بس خليك جمبي
*نزل الجميع في الكامب وكانت المفاجأة انه ملك عائلة الحريري وانهم اكبر عائلات الفيوم
بقلمي سحر السحرتي
*حضر الحاج جابر الحريري شخصيا لاستقبال اعضاء الفريق لتحقيقه مراكز دولية فكانت لهم مكانة عالية
*سلم الحاج جابر على كابتن الفريق وعرفه بنفسه فاستغرب الكابتن وقام بالنداء على تولين
:معقول احنا بطلتنا تولين الحريري معرفش انها من نفس العيلة
*فأسرعت تولين
:لا يا كابتن انا من عيلة الحريري في اسكندرية انا كان يشرفني طبعا اني اكون من الفيوم بس ما اعرفش حد هنا
الحاج جابر : لا طالما لقبك الحريري يبقى اكيد فرع من عيلتنا اللي سافروا اسكندرية ولازم تنورينا انت وفريقك على الغداء النهارده يمكن نكون قرايب واعرف حد من عيلتك
:يشرفني طبعا بس للاسف معظم عيلتي اتوفت عشان كده نزلنا القاهرة لان التعليم والتدريب فيها احسن
:خسارة بطلة زيك ما تبقاش في عيلتنا كنا نتشرف بيها
:غريبة
:هو ايه اللي غريبة
:اصل سمعت ان اهل الصعيد مش بيحبوا خلفة البنات
: صح انا بالذات كنت كدة ولو جيتي من كام سنة كنت لاقتيني عايز اقتلهم بس محدش رفع راسي في البلد غير احفادي البنات خدوا شهادات عالية وبيخدموا اهل البلد هنا وكل الناس بتحلف باخلاقهم وطيبتهم وكل الناس بتدعيلي وتدعيلهم
كابتن مجدي: اهي تولين بقى مش بطلة الفريق بس لا دي كمان بتغني وصوتها حلو وبتفوز بالمركز الاول على مستوى الجامعات
الحاج جابر : لا كدة تغني لنا الليلة في حفلة خطوبة حفيدتي الدكتورة
تولين :بس كده يا حج دى شئ يشرفني رغم ان بتحجز من بدري ومفيش عندي مواعيد فاضية بس عشان خاطر عيونك الحلوة دي مقدرش اقول لا
*ضحك جابر من شقاوتها
: مش عارف حبيتك ليه اول ما شفتك لك طلة تدخلك القلب من اوسع ابوابه
:وانا كمان يا جدو …. اسمحلي اقولك يا جدو ولة تحب اقولك يا حج جابر
: لا جدو حلوة منك وممكن فعلا يبقى فيك عرق مننا لان لون عنيك تشبه لون عين ولادي ما تتفضلي معايا اتعرفي على البنات عندنا ومراتي الحاجة نفيسة
:يا ريت يا حج بس لو خطيبي وافق
:انت مخطوبة خسارة كنت اخدتك لحد من عندنا
*تقدم زياد ليسلم عليه ويعرفه بنفسه
:دكتور زياد خطيب تولين وبدرس لها كمان في الجامعة شفت هتتجوزني مصلحة هههههه
*ضحك الجميع
:تشرفنا يا دكتور اتفضلوا معانا بقي
:بلاش دكتور قولي زياد وهنيجي كلنا مع الفريق على الغداء بس نقعد نستريح من الطريق ونحط الشنط في الغرف عشان نبدا برنامج الرحلة
:خلاص اللى يريحك بس ما تتاخروش
*انصرف الجميع فعاتبت تولين زياد
:ليه يا زياد رفضت نروح معاه انا غلطانة اني قلت ناخد موافقتك يعني
:يا حبيبتي انا متابع من الصبح كلامك وخفت تعكي و موضوع مش بيحب البنات ده وانك من اسكندرية خايف يكون شك في حاجه
:ما انا قلت اهل الصعيد وفعلا في فرع من عيلة الحريري في اسكندرية لان كان معايا في المدرسة واحدة من هناك
:عموما مش عايزين نتسرع عشان تاريخه الحلو معاكم
:ما انت شفته شكله بقى طيب
:تولين اصبري كام ساعه مش مشكله هاه هتيجي معايا الاوضه
:نعم هقوله يطخك
:دايما فهماني غلط قصدي عشان ترتبي هدومي باعتبار ما سيكون انك هتبقي مراتي وكدة
*قالت بغضب وصوت مرتفع
:هو انا الخدامة الل….
*وضع يده على فمها
:بهزر يا حبيبتي ربنا ما يحوجني للسانك روحي غيري هدومك ايه ده دى انا ربنا بيعاقبني
*قالت مازحة وهي تدلل
:بكرة تعرف اني نعمة واللي يرفسها يعمى
:روحي حمار يرفسك يا شيخة دايما قفلاني كدة بدل ما تقولي من عنيا ارتبلك هدومك
*تحدثت بدلع اكثر بعد ان راته غاضب
:فريرة يا بيبي مش هتاخر عليك
:لا والله بعد الكلام ده لك نفس تدلعي دى انا هشوف على ايدك الويل ربنا يصبرني
*مشت وهي تتحنجل وتدندن لتزيد غضبه
*استلم الجميع غرفهم ووضعوا حقائبهم بها وتجمعوا مرة اخرى وبدأوا اول خطوات البرنامج بعدها ذهبوا لمنزل الحاج جابر واصطحبت تولين الجيتار معها
#هل ستقابل والدها بعد كل هذه السنوات
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ضوء القمر) اسم الرواية