رواية ارهقتني عيونها الفصل الثامن عشر 18 - بقلم نورا كرم
---------------------★
توقف فريد وهو يشعور وكان الساعه توقفت له ليسمع صوت تكسير قلبو والم كبير بداخله
تحدث بصوت مليئ بالخوف والارتجاف=مين مايا.....مايا اختي
هزت ريتال راسها بالإجابة ببكاء=ااااه يا فريد
نظر لها فريد بذهول يحاول تكدبها=لا مستحيل مستحيل مايا يحصلها حاجه انتي اكيد بتكدبي عليا يا ريتال
اكمل بصوت جوهري حاد ملئ بخوف=قوليلي انك بتكدبي اكيد لا لا مايا
كانت تقف ريتال أمامه تحاول أن لا تبكي حتي لا تضعفه أكثر حاوطت وجنته=فريد فريد حبيبي بوصلي بوصلي
نظر لها فريد والدموع ملئت عيونه
نظرت له ريتال بدموع=حبيبي مايا هتبقي بخير صدقني لزم توقف جنبها تخاليها تروح لدكتور عشان تاخود الدواء صدقني يا فريد انا ماما ماتت بنفس المرض بس عشان كانت حالتها متاخره وصحتها اتدهورت بس مايا لسه صغيره ومن الظاهر انو لسه المرض في أوله
نظر لها بدموع وحجم الالم بداخله يزداد=ريتال انا مقدارش اخسرها دي مايا اختي انتي عارفه يعني اي مايا بنسبالي اي دي روحي وبنتي انا الي ربتها مستحيل استحمل تختفي من حياتي مهما حصل
احتضنته ريتال بحب ودموع ملئ عينها وهي سمعه صوت قلبها بيتفتفت علي حالة فريد ومرض صحبتها =متخفش يا حبيبي هي بس عايزه حد يكون جنبها يدعمها مهما حصل يديها القدره أنها تكمل علاجها لأنها هايجي وقت وهتستسلم بس لزم توقف جنبها اكيد هيبقى صعب عليها ومتعب بس اكيد هي هتقدار لما تلقي حد بيدعمها اكيد اكيد
هتحاول
ابتعد فريد عنها وهو يرجع الي الخلف بارهاق وهو يشعور بدوار كان سيقع لكن امسكته ريتال بقوه
ريتال بخوف=فريد
ارجوك يا فريد متعملش كده ارجوك خاليك اقوي اكتر من كده عشان خاطري يا حبيبي
نزال فريد علي الارض وهو يستند علي طرف الفرش يحاوط قدمه ويجذبه لصدرو ودفن وشو في ايدو بخوف قلق كبير يزداد داخله
نزالت ريتال لمستواه برفق ونظرت لها نظرات حب مليئ بالدموع والخوف حوطت وجنته بيدها قائله=فريد
حبيبي، وروحي، انا عارفه انك هتعمل كل حاجه تطلع في ايدك عشان هي تبقا كويسه بس انا مش عايزه اشوفك في الحاله دي انت كده بتوجعني انا
احتضانها فريد كأنه يحتضن ولدته
وضعت رأسه علي صدره بحنان وهي تربط علي رأسه بحنان وتغلغ انمالها في خصلاته بحب
=اهدي يا روحي اهدي
فريد بدموع احتضانه وهو ينهار في احضنها
احتواته ريتال بحب وهي تتمسك به بقوه حتي لا تشعور بالضعف حتي تكون امال له في الحياه
فريد بدموع وهدوء عكس ما بداخله من انهيارات=انا عايز اشوفها
ريتال وهي تربط علي شعره بحنان =حبيبي هي نايمه دلوقتي قالتلي مش عايزه تشوف حد حاليا هنروحلها لما تصحي يا حبيبي ،
استرسلت بحب ودموع=روحي ااااخ يا فريد حبيبي انا جنبك يا روحي مستحيل اسيبك ابدا
احتضانها فريد ومازال يبكي
كانت هي تربط علي شعره بحنان
نام فريد بحضانها دون أن يشعور
وفي المساء كان فريد نائم وهو يحلم بمايا حتي استيقظ مفزوع =ماياااااا
لكن نظر بجانبه وجده ريتال نائما وهو ينام علي
قدمها
استيقظت ريتال تحدثت بنوم وقلق=فريد
انت كويس يا حبيبي
ابتسم فريد بهدوء =ااااه يحبيبتي
وقف من جلسته ودخله الي الحمام
نظرت ريتال الي طيفه بحزن تنهدت ووقفت من جلستها
دخلت الي غرفه الملابس حتي تخرج ملابس
لها وقفت قليلا، ثم تذكرت امها وهي تموت بين يدها واخر كلمتها بأنها تحبها وبنتظرها بيوم ما
جلست ريتال علي الارض بانهيار في البكاء
لدقائق وهي تحاول منع صوت شهقتها بوضع يدها علي فمها حتي سمعت صوت باب الحمام يفتح مسحت دموعها بسرعه قبل أن يرها فريد فبرغم من أنها بداخلها من أنهيار الا أنها حاولت التماسك حتي لا تضعفهُ هو أيضا
دخل فريد الي غرفة الملابس ولا يوجد علي وجه اي من مشاعر
نظرت له ريتال بحزن وهي تره بهذه الحاله فأول مره تره بهذا الجمود
ذهبت إليه وطبعت قبله حنونه علي خديه
بحب وهي تغمض عينها
ابتعدت عنه وذهبت الي الحمام
دخلت الي الداخل وقفت تحت المياء البارده الذي ارتعش جسده منها فور الوقف أسفلها
وأخذت تبكي بشده حولت تمنع صوت شهقتها ولكن لم تستطيع
كان فريد يقف بالخارج وهو يسمعها شعر بالم كبير بداخله وهو يعرف ما بها وبأن المها يضاعف ألمه حاليا بسب فقدا ولدتها بهذا المرض بسن صغير
خرجت ريتال من الحمام وهي ترتدي منيامه حريريه
ذهب إليه فريد عندما رائها بهذه الحاله
احتضانها بعشق وهو يستنشق رائحتها
الذي أصبح يدمنها
ابتعد عنها وهو يحاوط وجنتيه طبع قبله رقيقه علي جبينها قائلا بحب=ريتال حبيبتي
انا عارف انك موجوعه اكتر مني وده خصوصا لأنك فقدتي حد مهم في حياتك بسبب المرض ده بس اربوكي متتعبيش قلبي عليكي انت كمان
انا بهرب من كل حاجه واجي لحضنك مش عايز ابعد عنك لفكرت انك بتتوجعي انتي كمان
نظرت له ريتال بدموع وهي تمسك يده المحاوط وجنته=متخفش يا حبيبي انا كويسه خالص وعايزك انت كمان كويس انا بس اتقصرت شويا عشان كده عيط مش اكتر
بس لزم تعرف اني انا ملجائك في الحياه
لو حسيت بضعف في اي وقت تقدار تجي تخوش حضني وانا هرحب بيك في اي وقت
احتضانها فريد وهو يحاوطها بقوه وكأنه يورد أن يدخله أكثر حتي يشعور بأمن اكتر كانو بيهرب من ضغوط الدنيا وجي في حضنها تنسيه وعامل زي طفل صغير الذي يهرب لحضن ولدته بخوف
احتضانته ريتال بعشق وهي تحاوط رقبته بيدها الصغيره وبتتشعلق فيه اكتر عشان تحث بوجودو
ابتعدت عنه وهي تسحبه ورائها بحنان الي الفراش
نامت علي السرير وفتحت ذراعها وهي بتشورلو يدخل جوه حضنها
ذهب فريد إليه سريعا واحتضانها وهو يضع رأسه علي صدرها ويستنشقها طبع قبله علي عنقها بعشق
وكانت ريتال تحتضنه بحب
وهي تربط علي رأسه بحنان
حتي نام مثل الطفل فضلت ريتال منيماه جوه حضنها وهي بتبصلو بحب وبتتامل ملامحو الرجوليه الجذابه
أنزالت رأسها لمستواه وطبعت قبله رقيقه علي شفاته ودموعها نزاله علي وشها
اختبئت في حضنو وهي بتستشقو وبتطبع عدت قبلات حنونه علي عنقه بهدوء حتي لا يستيقظ ..'
وفي صباح اليوم التالي )'
استيقظ فريد وهو يرها بحضنه ابتعد عنها برفق حتي لا تستيقظ ودخل الي الحمام ومزال الخوف بداخله يزداد حاسس انو مش هيقدار يوجه مايا بأي طريقه خرج من الحمام بعد قليل
وهو يلفلف الفوطه حول خصره وعاري الصدر
دخل الي الغرفه الملابس وارتدي بنطلون وقميص اوفر سيز بلون الاسود
وقف أمام المراءه
استيقظ ريتال بهذا الوقت وهي تفرك في عينها مثل الاطفال قائلا بحب=صباح الخير
فريد بجمود ولاول مره=صباح النور
وقفت ريتال وذهبت اليه وقفت قدامو وهي بتظبتلو هدمو بحب=انت كويس يا روحي
فريد تتنهد بحزن=اااااه يا بخير عن انبارح انا هروح لمايا اطمن عليها
ريتال=طب استني هلبس واروح معاك انت هتحتاجني معاك وهي كمان
فريد تتنهد بعمق=ماشي بس بسرعه
ذهبت ريتال من أمامه وذهب الي الحمام
وبعدها خرجت الي غرفه الملابس وارتدت فستان بلون الاسواد وتركت شعرها مرفوع علي شكل ديل حصان
ذهب إليه بسرعه وجدته يجلس بحزن
ذهبت إليه بحزن نزالت علي رقبته حتي توجه وجهها بوجه قائلا بحب=حبيبي انت عايز تنزال دلوقتي فعلا
وقف فريد من جلسته بجمود=ااااه يلا عشان ننزال
شعرت ريتال بالم من جمودو معها نزالت دموعها الي خانتها غصب عنها
خرج فريد من الغرفه
وذهب الي غرفة مايا الذي كانت تجلس امام شباك غرفتها وهي تتأمل البحر بعينها الغرقانه بدموع
طرق فريد علي الباب بهدوء
=مايا
مسحت مايا دموعها بسرعه قبل ميشوفها فريد واذنت له بدخول
=خوش يا فريد
دخل اليها فريد وهو يره حالتها الي تصعب علي الكافر عيونه الدبلانه من كتر العياط والي باين اوي أنها منمتش ثانيه
ذهب إليها بابتسامه عكس ما بداخله من حزن وألم وهو يرها بهذا المنظر=حبيبتي مايا انا جيت اطمن عليكي
مايا بابتسامه مصتنعه=تعالي يا حبيبي خوشي يا ريتال
ذهب فريد إليها وجلس أمامه وأمسك يدها بحب=حبيبتي مايوش... ريتال قالتلي كل حاجه انبارح انا كونت جيلك انبارح بس هي قالتلي مش عايزه تشوف حد استنيت اول متصحي عشان اقدار اشوفك ،بوصي يا مايا انا اخوكي
واكتر واحد هيقف جنبك ويدعمك انا جي اقولك انك لزم تروحي لدكتور نتأكد من التحاليل دي مره اتنين والف كمان لحد ميثبت المرض ولو ثبت لاقدار الله احنا هنروح لدكتور متخصص ولو هسافرك بره عادي ولو هدفع كل الي عندي عادي المهم انك تكوني بخير يا حبيبتي
كانت تنظر لها مايا وعينها مليئ بالدموع والألم=فريد انا مقداره خوفك عليا وكل حاجه بس انا مش هقدر مش هقدر ابني احلام وأتمسك بيها وفي الاخر اسيب كل حاجه وامشي خايفه امشي وراه العلاج وحس بأمل وفي الاخر يتسحب مني ومنكوم انتو كمان انا مقدارش اتخايل هيبقا اي حالتكو لا انتو ولا حتي ابراهيم لو عرف انت عارف يا فريد انا بحب ابراهيم اوووي وهو كمان بيحبني وانت عارف صح هو كمان لو عرف حاجه زي دي ممكن يموت ورايا انا مش هقدر ابعد عنك واسييكو موجوعين في بعدي مش هقدر يا فريد لا لا
احتضانها فريد بقوه وهو يربط علي شعرها بحنان ويحاول أن لا يبكي =اهدي اهدي يا روحي
ابتعد عنها ومسح دموعها بحب وهو وجهها بانماله بحب =مايا حبيبتي واختي وبنتي كمان
انتي فاكره يعني أن لو حصلك حاجه انا هعيش عادي انا كمان ممكن اموووت انا من غيرك اموت يا يا مايا لي متحوليش عشاني هااا لي هو انا مسهلش باباو ماما ميستهلوش ولا حتي ابراهيم ..سيبك مننا انتي متستهليش انك تحاولي عشان تعيشي ،كل حاجه في ايد ربنا يا مايا لا أنا ولا انتي الي هنقرار احنا هنموت أمتي بس انتي عارفه لما بتسلمي نفسك للمرض يعني بتاذي نفسك يعني بتنتحري بالبطئ يعني حتي ربنا مش هايسمحك بسب انك محولتيش ..انتي بقا مش قادره تعملي كده عشان ربنا ربنا الي خالقني وخلقك
مايا بدموع =بس انا يا فريد مش هقدر
فريد بإصرار وهو يحاوط وجنتها=لا لا تقداري
انتي مايا اختي انا الي مربيكي واكتر واحد يعرفك يعرف انتي تقداري تعملي كده ولا لاء
مايا وهي تمسح دموعها زي الاطفال=انا مش عارفه اقول اي يا فريد كا العاده بتقدتر تقنعني بالحاجه حتي لو مش انا الي عايزها انا بجد مش عارفه اقولك اي انا بحبك اووووي يا فريد ارجوك تخليك جنبي
نظرت إلي ريتال الي بتحاول تمنع دموعها تنزال علي قد متقدار قائلا بابتسامه =شكرا اوووي يا ريتال انتي فعلا عنك حق فريد الوحيد الي يقدر يكون جنبي ويقويني بجد شكرا اوووي
احتضنتها ريتال بحب= حبيبتي انتي يا مايا عشان اقولك كده مش مصدقاني
وجههت حديثها الي فريد=اي رايك يا فريد نعزم ابرهيم انهارده
مايا بخوف=لا لا الا ابراهيم متقلوش حاجه يا فريد
فريد بحب=اهدي اهدي انا مش هقولو حاجه هو بس ريتال قصدها أننا نعزمو عشان نحاول نفرحك شويا ونطلعك من المواد ده
ولا اي بقا مش ابراهيم بردو الوحيد الي يقدر يفرحك
مايا بخجل =ايوه هو انتو هتعزمو أمتي
فريد بابتسامه=الله الله شوفي البت اتغيرت ازي انا طول عمري بقول انك قرده محدش صدقني
ريتال بابتسامه=خلاص يا فريد بقا روح انت يلا اطلع بره عشان انقلها فستان حلو تلبسو وانت كمان روح اتصل علي ابراهيم بسرعه
مايا برافض=لا لا مش عايزه يشوفني كده هيعرف اني فيا حاجه
ريتال بحب=ابقي قوليلو بتعيطي عشان المشروع فشل نفس الي قولنه لطنط وعمو
مايا بحزن هزت راسها بالإجابة=انا نفسي بس اقدار وأخف عشان انا مش هقدر اسيبكو ولا اسيب ابراهيم لوحدو من غيري
فريد بحب احتضانها=انتي مش هتبعدي عن حد لا احنا ولا حتي ابراهيم
اكمل بمزاح=وبعدين يبت اتكسفي شويا دانا اخوكي الكبير وانتي عماله تقولي ابراهيم ابراهيم
مايا بابتسامه خجل=اهو بقا انت عارف ان الي بيحب في وقت ضعفو مبيفتكرش غير الإنسان الي بيحبو زي كده ريتال لما حست بالعجز رحتلك وحكتلك
ابتسم فريد بحب وهو ينظر لريتال
وثم نظر لمايا قائلا بحب=خلاص انا هسييكو بقا عشان اكلم ابراهيم
مايا بمشاغبه كا العاده=صدقتني صح عشان اقولك الود اتكسف مني
ريتال بابتسامه=ههه ايوه باين عليه اطلع بره بقا يا فريد خاليني اساعدها
فريد هز رأسه بالإجابة قائلا بحب=حاضر
ذهب فريد الي الخارج
وهو يتنهد بعمق ومزال الحزن لا يفارقه ولا حتي الالم بداخله والخوف علي ابنته واخته الصغيره
ذهب إلي غرفته لي يلجأ الي الله ويسجد له على وعسي بأن يختفي هذا الحزن بداخله
كانت ريتال واقفه معها بتنقلها فستان شيك
ريتال بابتسامه=اهو لقيتلك الفستان ده حلو جدا
مايا بإعجاب وابتسامه=ايوه حلو خلاص هخو ش البسو بسرعه واجيلك
ريتال بابتسامه=بسرعه مستنياكي
وفي غرفه فريد كان يسجد الي الله
مترجيا اياه بأن يشفيها ويرحمها ويبعد عنها أي اذى
انتهي من الصلاة بتسليم اخير وهو يدعو من قلبه الذي يتالم خوفا علي أخته الصغيره
وقف من جلسته وأمسك هاتفه واتصل علي ابراهيم
حتي أتاه الرد
ابراهيم =اي يا فريد عامل اي يا عريس
فريد ابتسم بالم =الحمد لله يا ابراهيم يا حبيبي انت عامل اي
ابراهيم بابتسامه=الحمد لله بخير يا عريس الا قولي الجواز عامل اي حلو صح
فريد بابتسامه=ااااه حلو
ابراهيم =ربنا يباركلكو في بعض يا رب
استرسلت بقلق=
بقولك اي يا فريد انا بقالي كتير اوووي بتصل علي مايا وهي مبترودش
اغمض فريد عينه بارهاق وبداخله الم كبيره=معلش يا ابراهيم تلقيها عندك شغل ولا حاجه او مسمعتش التلفون
ابراهيم بحزن=بس انا بقالي كتير بتصل عليها دي اول مره تعملها
فريد بتنهيد عميق=معرفش يا ابراهيم بس انا لسه شايفه هي كويسه متخفش
ابراهيم بتعجب من طريقه فريد شعر بأن هناك شئ =هو انت فيك حاجه يا فريد
فريد بتعجب=لي بتقول كده
ابراهيم بستغراب =مش عارف حاسس انك فيك شي غير طبيعي
فريد بتعجب مكنش عارف انو صوتو باين عليه كده=مفيش حاجه بجد المهم انا عزمك عندنا النهارده هستناك بليل
ابراهيم بفرح اللهو هيقدار يشوفها =بجد طيب هاجي انا وماما النهارده
فريد بابتسامه علي الفرحه الي بانت في صوتو والي هو عارف أساسه اي =ياااااه لدرجادي
ابتسم ابراهيم =اي يبني هو اي الي لدرجادي
فريد=مفيش يا صحبي
مستنيك بليل
ابراهيم بسعاده=تمام بس ونبي خالي مايا ترود عليا
فريد =حاضر
اغلق الهاتف وهو يبتسم لانو اتاكد قد اي هو بيحب مايا وبيخاف عليها
في غرفه مايا خرجت من غرفه الملابس وهي بدور حوليه نفسها بسعاده
اي رايك يا ريتال شكلو حلو اووي صح
ريتال بابتسامه=قمر يا روحي
بقولك اي انا هسيبك بقا واروح لفريد اشوفو كلم ابراهيم ولا لا
مايا بابتسامه=تمم وانا هنزال الجنينه استناكو
ريتال بحب=ماشي يا روحي بس كلي حاجه
مايا بعبوس=مليش نفس
ريتال بحب=لا لزم تاكلي عشان تقداري تقعودي معانا عشان متهبطيش انتي مكلتيش حاجه من انبارح
مايا بتنهيد=ماشي
ريتال بحب=شطوره انا هطلع لفريد بقا
هزت مايا رأسها بالإجابة وهي تنظر الي طيفه بحزن علي قد مبتحاول تتماسك قدامهم علي قد ما قلبها بردو وجعها والخوف جوها بيزيد والم مبيخفش ابدا ..
وفي غرفه فريد كان يجلس بحزن يرجع رأسه للخلف
دخلت ريتال الاوضه ووجدته يجلس علي الكنبه الموجوده في الغرفه مغمض العين بارهاق
ذهبت إليه وهي تجلس جنبو برفق
اخذت تحرك انماله علي وجهه بحب قائلا بحزن=انت بخير يا حبيبي
فتح فريد عينه أسر لمستها نظر له بحب بابتسامه خفيفه=ااااه يا ريتال
احتضنته ريتال وهي تضع رأسها علي صدره وتغمض عينها
فريد بحب قبل رأسها قبله حنونه قائلا=عمالتي اي معها هي كويسه
هزت ريتال راسها بالإجابة بتنهيد=ااااااه كويسه الحمد لله ربنا يشفيها ويكون جنبها ومنشوفش فيها حاجه وحشه ابدا
فريد بتنهدعميق=يااااااااا رب
ريتال =يا رب
انت اتصلت علي ابراهيم
فريد =اممم اتصلت مش هتصدقي يا ريتال انا فرحان قد اي اني اختي عندها حد بيحبها ويحتويها ويخاف عليها زيه بظبط مغلطتش لما قولت انو ابراهيم الوحيد الي حبها وهيقدارها لما تبقا في يوم مراتو تعرفي اني حتي مش قادر اتخيل ازي هدهالو انا مبالك بقا لو حصلها حاجه لاقدار الله
ريتال بحب =لا يحبيبي متقولش كده هي هتبقا كويسه هي بس تمشي علي العلاج وكلو هيبقى تمم
فريد تتنهد بعمق قائلا=يااااااارب يارررررب كل حاجه في ايدين ربنا
وانا واثق في رحمه ربنا
سترسل بتنهيد=قومي يلا عشان نحضر نفسنا عشان هو وطنط ناريمان جاين شويا كده
ابتعدت ريتال عنه وهي بتتنهد بعمق=ماشي
كانت ستقف لكن أوقفه فريد وهو يمسك يدها
فريد =استني يا ريتال
جلست ريتال بجانبه=خير يافريد
اقترب فريد منها وطبع قبله عميقه علي شفتها
وهي ايضا تجاوبك معه يحاول أن يخفف وجه بها فهي مثل الدواء لروحه لا يستطيع التنفس بدونها ابدا..
ابتعد عنها برفق وسند جبينه علي جبينها وهو يبعد خصلاتها الشارده يدضعها خلف اذونها=شكرا اووووي يا ريتال شكرا علي كل حاجه انا عارف انك موجوعه اوووي بس انا لولاكي مكنش حد عرف حاجه عن مرضها وكان ممكن يفوت الأوان لولا أنك اصرتي تقوليلي كان ممكن يحصلها حاجه وانا معرفش وكونت هفضل اقانب نفسي علي اني مكونتش معها في وقت ضعفها الحمد لله انك دخالتي حياتي غيرتني لاحسن خالتني اشوف الدنيا احسن خالتني انسان جديد غير خلتيني حاسس بحب جوه كبير لكل الي حوليه بيحاول يقفل علي اي حاجه ممكن تجبلو مشاكل حبتني وحبك اكبر نعمه من ربنا وحتوتيني في وقت ضعفي انا بحبك يا ريتال وهفصل احبك لاخر يوم في عمري وانا كمان هفضل جنبك لاخر يوم في عمري وانا بحتويكي ودعمك واكون جنبك ديما مهما حصل
ابتسمت ريتال بحب وطبعت قبله علي خديه بعمق قائلا بدموع=وانا كمان يا فريد بحبك وهفضل جنبك مهما حصل
ضمها الي صدرو مره آخره بعشق ....
وفي المساء
كان وصل ابراهيم هو ووالدته وبداخله فرحه كبيره انو هيشوفها فعلا وحشتو مسمعش صوتها من الصبح ولا حتي شافها من يوم الخطوبه
كان يقف يستقبلهم عثمان
=ازيك يا ابراهيم عامل اي
ابراهيم بابتسامه=الحمد لله يا عمو
عثمان=ازيك ناريمان هانم
ناريمان بابتسامه=الحمد لله بخير يا عثمان
عثمان بترحيب =طيب اتفضلو اتفضلو
دخل ابراهيم ووالدته وهو يبحث بعينه عنها في أنحاء القصر
وفي هذا الوقت نزال فريد هو وريتال وهو يمسك يدها بحب
فريد بابتسامه=ازيك يا ابراهيم عامل اي
ابراهيم=ازيك يا صحبي
ثم نظر إلي ريتال بابتسامه=ازي حضرتك مدام ريتال
ريتال بابتسامه=بخير الحمد لله
فريد بحب =ازيك طنط ناريمان عامله اي
ناريمان بحب وهي تنظر إلي ريتال=الحمد لله يا حبيبي
وجهت حديثه الي ريتال=الف مبروك يا ريتال دلوقتي بس فهمت لي فريد قدر يوقع مهو الي يشوف جمال زي ده لزم يقع
ابتسمت ريتال بلطف=شكرا اوووي يا طنط
ناريمان بابتسامه=علي اي العفو
امال فين مايا
ابتسم ابراهيم وبداخله شوق حتي يرها
تحدث بلهفه=ايوه صح
ابتسم فريد بحب علي صديقه=هي مع ماما فوق هينزالو دلوقتي
لم يكمل حتي وجدهم اتيين عليهم=اهم جوم
سهير بابتسامه=اهلا وسهلا يا ابراهيم ازيك يا ناريمان عاملين اي
ناريمان وإبراهيم بابتسامه=الحمد لله يا طنط
الحمد لله يا حبيبتي
نظرت ناريمان الي مايا =مايا حبيبتي مش هاتجي تسلمي علينا ولا اي
مايا بهدوء عكس طبيعتها=طبعا ازيك يا طنط ناريمان وحشاني اوووي
ناريمان بحب=الحمد لله يا روحي وانتي كمان وحشتني... ووحشتي ناس تانيه
ابتسمت مايا بخجل وهي تنظر إلي ابراهيم الي بيبوصلها بحب وفي داخله يشعور بشي غريب من شكلها
مايا بابتسامه=ازيك يا ابراهيم عامل اي .
ابراهيم بابتسامه حب ملئ باالهفه=الحمد لله يا روحي
فردي بتفجاوء=اي يعم ابراهيم انت مش واخد بالك أننا وقفين ولا اي
شعر ابراهيم بارتباك علي ما فعله لتبتسم مايا بخجل من كلمته الي طيارتها من الفرحه
ابرهيم بارتباك ومزاح=اي هو انا قولت اي ...
فردي بابتسامه=قولت اي يلا يعم يلا تعالي معايا
مايا =لا يا فريد انا عايز اتكلم مع ابراهيم شويا معلش
فريد بابتسامه=ماشي بس انت عارف لو سمعتك قولت حاجه تاني زي الي قولتها هربيك
ضحك ابراهيم من قلبو =هههههههه لا لا خلاص ده خاني التعبير بس
فريد بسخريه ومتصنع الجديه=خانك التعبير لا يخويا متخلهوش يخونك تاني
سهير بابتسامه=خلاص يا ولاد تعالي يا ناريمان نقعود مع بعض احنا ونسبهم
ذهبت ناريمان مع سهير هي تبتسم
أما مايا خدت ابرهيم وطلعو الجنينه
وفريد وريتال فضلو وقفين مع بعض
فريد بمشاغبه=لا انا راي انو كل واحد راح مكان نطلع احنا أوضتنا
ابتسمت ريتال بخجل=فريد بس عيب عمو عثمان موجود ممكن يسمعك
فريد بحب وهو يحاوط خصرها=طب ميسمعنا هو احنا مش عروسين ولا اي
ريتال بخجل وهي تنظر حولها تخاف أن يرها احد=بس يا فريد حد يشوفك هيقول علينا اي
فريد بمشاغبه وهو ينظر لها برغبه=هيقولو واحد ومراتو
جاء عثمان من خلفهم بابتسامه مكر =طب تعالي ياراجل عايزك في موضوع مهم ورايا علي المكتب
ابتعد فريد عنها بسرعه
وشعرت ريتال بخجل شديد قائلا بعبوس طفولي=شوفت عامله اقولك سبني
طبع فريد قبله علي خدها بحب=عدي وفيها اي يعني بابا شافنا مش انا جوزك وحبيبك بتتكسفي لي بقا هو انا شقتك من جامعه الدول
ريتال بنرفزه=جامعه الدول بس يا فريد بقا روح لي ببابك
حوطها فريد مر آخره بحب وهو بيحاول ييصلحها اخذ يطبع عدت قبلات متفرقه علي كل انش في وجهها بحب =خلاص ونبي بقا متزعليش مني ابقا ابوسك في الاوضه براحتي
ابتسمت ريتال بخجل قائلا=اهبل هههه
فريد بمشاغبه=وبموت فيكي
نادي عثمان عليه مره آخره قائلا بصوت عالي =فريد
ابتعد عنها فريد بسرعه بضحك=هههه اسيبك بقا احسن بابا يجي يضربني ولا حاجه يموزتي روحي اقعودي مع ماما وطنط لحد ماجيلك
هزت ريتال راسها بالإجابة بضحك ==ماشي
يلا روح
ذهب فريد من أمامها بسرعه ودخل الي ولده ليتحدثو ببعض أمور العمل الخاصه
أما عند مايا في الجنينه كان يقف أمامها ابراهيم وهي يتطلع عليها بحب
=خير يا مايا بقالنا ساعه وقفين وانتي مقولتيش حاجه مالك يا حبيبتي ..ومال عيونك دبلانه لي كده
مايا مصتنعه الابتسامه=مفيش يا حبيبي انا بس كونت وحشني اقعود معاك عشان كده جبتك هنا تعالي يا ابراهيم
ذهب ابراهيم خلفها وجلس بجانبها علي الارجوحه الموجوده في الجنينه
قائلا بحب=اي يا حبيبي كونتي عايزني في اي
اتنهدت مايا بعمق قائلا بابتسامه=ابراهيم
انا عايزه اسالك سؤال بس متفهمش غلط تمام
ابراهيم بتعجب=سوال اسالي انا سامعك
تتنهد مايا بعمق حولت أن لا تبكي =هو انا لو جيت في يوم وسيبتك ومشيت ومعرفتش عني حاجه او حتي بتسمع عني اخبار يعني كاني موت انت هتزعل
ابراهيم بتعجب من سوالها وقلق=تبعدي وكانك موتي لي يا مايا بتقولي كده وبعدين اي هزعل دي انتي عبيطه انتي عارفه اني من غيرك مقدارش اعيش
مايا بهدوء عكس ما بداخله تعجبت عندما رائت ردت فعل =خلاص يا ابراهيم اقعود ثاوني انا بسالك عادي
ابراهيم بنرفزه=لا يا مايا متعمليش كده تاني انا مبحبش الهزار ده
مايا بحزن=خلاص انا اسفه يا ابراهيم انا بس كونت بختبر حبك
استرسلت مايا وهي بتنفس بصعوبه وابتسمت بحب=بجد يا ابراهيم يعني انت بتحبني اووووي كده لدرجادي انا مكونتش اعرف انو حبك ليا كبير
ابراهيم بقلق=بحبك اي يا مايا ويعني انتي بتختبري حبي ليكي مانتي عارفه ومن زمان اني بعشقك مش بس بحبك
لا انا حاسس بحاجه غريبه في اي يا مايا
مايا بهدوء عكس ما بداخلها من الم=مالك يا ابراهيم مالك اهدي كده انا كويسه مفيش حاجه وانا كونت بحاول اختبر حبك ليا مش اكتر مش محتاجه يعني
ابراهيم بحده=لا متحاوليش تاني انا مدتكيش الحق، انتي عارفه انا قد اي بحبك ،مش محتاجه اختبارات سخيفه توقع قلب الواحد،
وكانت تنظر له مايا ويدخلها حزن كبير لو عليها لكانت اترمت في حضنو وتقول قد اي هي بتحبو ونفسها ربنا يشفيها عشان ماتبعدش عنو ومتشوفش في حاجه وحشه لأن هي عارفه كويس انو لو حصلها حاجه هو مش هيحب بعدها ابدا وهيقفل علي قلبو اتنهدت بهدوء وهي بتحاول تتطلع الحزن من حولها
اتكلمت بهدوء عكس ما بداخله=خلاص يا ابراهيم اسفه اسفه اوووي اني ديقتك
ابراهيم بحزن=ايوه ديقتني يا مايا اياكي تفكري تعملي كده تاني انتي مش عارفه قلبي وقع ازي
مايا بحب =خلاص انا اسفه اوووي يا ابراهيم
استرسلت بحب=انا بحبك اوووي
نظر لها بحزن علي ما قلته قائلا بحزن=ماشي
نظرت له مايا بتعجب =ماشي اي ماشي دي
ابراهيم نظر لها بحزن =ماشي
مايا بحزن=اي يا ابراهيم انا قولتك اسفه بردو بردو مش مسامحني
تتنهد ابراهيم بعمق قائلا بحب =انا مقدارش ازعل منك انتي روحي يا مايا
ابتسمت بلطف وهي بتقول=تعرف نفسي في اي دلوقتي نفسي احضنك
ابراهيم بمشاغبه =طب متجي
مايا بخجل مفرط=اجي فين انت عبيط
ابتسم ابراهيم بحب وهو ينظر لها نظره مطوله ويتامل ملامحها الذي يعشقها وعينها العسليتان
الذي يعشق النظر إليهم أخذ يتأملها بحب
اخذت مائتي نفس عميق وهي تخرجه بصعوبه
اتكلمت بهدوء =ابراهيم
ابراهيم بحب=عيونه
مايا بابتسامه=تتجوزيني
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ارهقتني عيونها) اسم الرواية