رواية غمرني بحبه الفصل الثامن عشر 18 - بقلم سحر
*بعد أن عادت لوعيها وجدت نفسها فوق السرير بالمستشفى والمحلول معلق في يدها وكريم يجلس بجانبها وهو غاضب
*حاولت التحدث لكن كريم اسكتها بإشاره من يده
*دخلت الممرضه وخلعت المحلول من يدها بعد انتهائه وقالت
:هي تقدر دلوقتي تمشي
*ارتدت ملابسها في صمت وكانت تبكي في صمت
*خرجت من المستشفى وكريم ممسك بيدها مسندا لها وركبت السياره
:كريم ممكن افهمك اللي حصل
:مش عايز اسمع حاجه ممكن لان رد فعلي مش هيعجبك
: احنا رايحين فين ده مش طريق البيت
:ده طريق بيت مامتك هتقعدي معاها شويه
:كريم انا ما خنتكش والله العظيم ما خنتك دي صدفه انا قابلته بالصدفه وحسيت بدوخه وهو مسكني
*اوقف السياره فجاه وامسك بيدها بقوه
:انت مفكره ان ممكن افتكر لحظه واحده انك خنتيني انا عمري ما شكيت ولا هشك في اخلاقك أو حبك ليا
*بكت بشده اكبر
:امال انت زعلان مني قوي كده ليه
:لانك خرجتيني من دايره حياتك بمعنى أصح مش معتبراني جوزك
: انا ما عملتش كده صدقني
:معناه ايه لما تبقي تعبانه و هتعملي اشعه على المخ اعرف برساله من المستشفى بتاكد على الميعاد …. هو انا مش جوزك …. مش من حقك اقف جنبك في مرضك قبل فرحك …. بتخبي عليا ليه هقصر معاك
: انا كنت هقول لك لما اتاكد اني كويسه ما كنتش عايزه اشغلك وانت بتتعب في الشغل
بقلمي سحر السحرتي
*ارتمت داخل حضنه ارجوك ما تزعلش مني بلاش توديني عند ماما انا ما بقتش اعرف ابعد عنك
:لا يا سهر هتروحي و تفكري مع نفسك انت عملت ايه غلط انت لغتيني من حياتك كمان غير تفكيرك اني بشك فيك
:انا خفت اما شفته ساندني لما دوخت تفكر ان في حاجه بينا
:طبعا اتضايقت بس مش للدرجه دي هو في واحده هتخون جوزها وهي بلبس المستشفى وخصوصا انت …. ده انت ضاربه نص مصر في محاولات تحرش
*ضحكت : يعني مش زعلان مني
*اخرجها من حضنه و أدار محرك السياره
:لا زعلان و هتروحي عند مامتك
:بلاش يا كريم ارجوك عاقبني باي حاجه ثانيه الا بعدك عني
: اسف انا قررت زي انت ما قررتي تكشفي وتعملي اشعه من غير ما اعرف وخرجتيني من حساباتك
*وصل الى منزل والدتها
:اتفضلي انزلي
*قالت بخجل وانكسار مش هتوصلني لفوق يمكن ادوخ
:حاضر
*في الاسانسير
:ما انت خايف عليا جايبني هنا ليه
:عشان تفكري كان ممكن اسيبك هناك في الشقه لوحدك خايف تزعلي اني هبات في الفيلا شايفه وانا زعلان خايف على زعلك اتمنى تراجعي نفسك وتفكري في اللي عملتيه
*قالت بمنتهى الحزن هتسيبني قد ايه
: لغايه لما احس انك فكرتي وعرفت غلطتك ومش هتكرريها
*خرجت من الاسانسير احتضنته
:اسفه يا حبيبي عندك حق انا استاهل العقاب تقدر تمشي
: وانت مطلعاني لغايه هنا ومش هسلم على طنط
:انا طلعتك عشان محتاجه احضنك عشان هتوحشني قوي
:طب ادخلي هسلم وامشي
*فتحت والدتها الباب تفاجات بها
:في ايه يا سهر بتعيطي ليه
: ازيك يا طنط ابدا دلع بنتك بقى عايزه تشوفك وماما وحشتني اقول لها اجليها عيطت قلت اجيبها لك خلي بالك منها انا عندي شغل استاذن
سهر :استنى لما تاكل
: لا مستعجل عندي اجتماع
*نظرت له بلوم و عتاب
: حاجه صغيره هاكل معاك …. عامله اكل ايه يا ماما
:جوزك زي ما بيقولوا حماتك بتحبك عامله احلى حاجه وكنت بدعي انت او اختك تيجوا تاكلوا معايا والدعوه استجيبت وربنا رزقني بيكي انت وكريم …. اقعد يلا يا كريم خمس دقائق هحط الاكل على السفره
: استريحي انت يا ماما هحط انا الاكل
كريم :هدخل اساعدها يا طنط
بقلمي سحر السحرتي
*دخل خلفها حدثها بهمس وحدة
:انت تعبانه وقلت مش عايز اكل مصره ليه
: عشان دي اخر اكلة هاكلها طول فتره العقاب وانت مش معايا مش هقدر اكل وانت زعلان مني
*كاد ان يتحدث بعصبيه ادخلت اصبع محشي في فمه
: وكمان محشي ورق العنب بتاع ماما ما يتفوتش
*اكل وهو يتلذذ :تصدقي فعلا
*خرج من المطبخ وهو يحمل عده اطباق
:تسلم ايدك يا طنط اكل سهر جنب اكلك يعتبر وحش جدا
: بالهنا يا حبيبي ابقى اعملها كتير وانا هاكلك احلى اكل
: ده انا بهرب من اكل سهر
: ليه
:زودت وزني من حلاوته
:طب يوم في الاسبوع بدل ما انا باكل لوحدي
: ليه يا ماما هي سمر بطلت تيجي
:بقت تيجي خفيف من يوم نصيحتك الهباب ليها
:ليه انا عملت ايه يعني
:مش انت اللي قلت لها تهدد جوزها انها هتطلب الطلاق وهتاخد الشقه ونفقه اكثر من اللي بيصرفوا في البيت وهو ماشي من ساعتها زي الالف و بيصرف ويكلف كمان لا وبقى يفسحهم
:يعني انا غلطانه دلوقتي بعد ما كان تنبل و مستنطع عليها وعليكي وخلص ورثها
:كانت بتونسني بدل قعدتي لوحدي
: يا ماما فتره بس يتعود يصرف على بيته و هتيجي عندك زي الاول واكثر
: تفتكري
: اه انا متفقه معاها على كده وقلت لها تهدده ان جوزي عنده محامي شاطر هيبيعه هدومه
:ادعي عليك بأيه يعني دي خطتك المنيله
:اه بطلي تدلعي فيها وخليه يتعود يشيل مسؤوليه بيته عشان بعد عمر طويل لك هتتبهدل
:شايف يا كريم عمايل مراتك
:امال لو عرفت العامله الكبيره هتقولي ايه
: عملت ايه سمعني
*نظر لسهر التي كانت نظراتها توسل فقال بخبث
:ما انا قلت لك زودت وزني عايزة يطلعلي كرش
: ده اسمه حب يعني عجبك اكل النواشف اللي كنت بتاكله قبلها
:عندك حق يا طنط …. انا اكلت وشبعت تسلم ايدك خلي بالك منها و اكليها كويس همشي انا بقى
*اسرعت سهر وامسكت يده برجاء قبلت خده
:مع السلامه يا حبيبي
*رقرقت عينيها بالدموع واسرعت الى غرفتها
*بعد ان ذهب دخلت والدتها
:في ايه يا سهر انتم زعلانين
: لا يا ماما بس دي اول مره اسيبه من يوم ما اتجوزنا احنا دائما مع بعض
:انت بتحبيه قوي كده
: قوي قوي يا ماما وحبيته اكثر بعد ما اتجوزنا و عاشرته لانه بيعاملني بحب كبير وطيبه
*لوت شفتيها يمينا ويسارا
:طب يا نحنوحه وجيتي ليه يا شجره الدر لما مش قادره تبعدي عنه
:وحشتيني و وحشني منقارتك امشي يعني
:لا اقعدي نكدي عليا و غميني بعياطك يا تسكتي يا اما تكلميه يجي ياخدك مش ناقصه غم
: طب افرضي زعلانين ما تشيلنيش
: بيت ابوكي مفتوح بس اللي تزعل في بيتها احسن عشان المشكله ما تكبرش فاهمه
:فهمت بس احنا مش زعلانين هنام شويه عشان مصدعه
: انت جايه تقعدي معايا ولا جايه تنامي
: لا بهرب من غسيل المواعين هههههه
:عارفه تعالي المطبخ وانا هغسلهم واحنا بنتكلم طول عمرك تحبي تطبخي لكن تهربي من غسيل المواعين
بقلمي سحر السحرتي
: فهماني كده على طول
: اللي مربي قرد عارف نطه
:قرد الحمد لله كريم مشي وما سمعكيش
*جلست تتسامر وتتحدث مع والدتها
:يا خبر الوقت اتاخر انا سهرت النهارده
: يا ماما الساعه لسه 10:00 سهرتي ايه
:انا بحب انام بدري هتنامي ولة قاعده
:لا قاعده شويه ولة اقول لك ادخل احاول انام
*مر الوقت عليها ببطء كئيب تبكي و تتقلب في السرير … كأنه قطعه من الجمر …. لا تستطيع ان تتحمل هذا السرير …. لم يعد لها ….تتمنى العوده لحضن زوجها ….ارادت ان تقوم باخر محاوله و تستعطفه
*وجد هاتفه يرن باسم سهر
*رد بلا مبالاه حتى لا تشعر باشتياقه
:خير الساعه 12:00 بالليل وانت عارفه اني هنام عندي شغل مهم
*لم يستمع منها اي رد كانت منهاره وتبكي بهستريا قال بخوف عليها
: سهر ردي علي انت كويسه
*ردت عليه وهي تقطع بين الكلمه واخرى وهي تبكي
: لا …. لا ….. مش كويسه
*رد بلهفة ورعب عليها
:ردي علي فيك ايه تعبانة
: مش …. مش … عارفه انام من غيرك …..السرير هنا مليان شوك …..نار قايده من تحتي ….. ازاي عايزني اعرف انام وانا بقالي 10 شهور و12 يوم بنام في حضنك …. بتشتغل بشتغل معاك ….. بتسافر بسافر معاك ….. انت قاسي و قلبك حجر
*كتم ضحكته على هذه الطفله التي تزوج منها
: قلبي حجر ليه بقى ان شاء الله
:عشان اخترت عقاب قاسي وقالت بلكنه تهديد وقوة شخصية وكانت جادة فيما تقول
: اسمع 10 دقائق تكون عندي هنا والا شهر مش هتشوف وشي ولا تسمع صوتي وانا عارفه انك بتتعذب دلوقتي زيي زيك
: 10 دقائق ازاي لسه هغير هدومي
: لا تعالى زي ما انت وبالشبشب كمان
: بالشبشب يا سهر
: بالشبشب يا كريم والحق تك تك تك
: ايه ده بقى ان شاء الله
: بدا العد التنازلي اول ما اقفل سلام
*اسرع كريم الى سهر فقد خاف ان تنفذ تهديدها لانها اول مرة تتحدث بهذه الصرامة فعلم انها في غاية الجدية
*رأته وهو يوقف سيارته من البلكونه اسرعت وفتحت الباب تنتظر خروجه من الاسانسير خرج وهو يلهث قالت بسخرية
: بتنهج كده ليه انت طالع في الاسانسير وعندك تاخير ثلاث دقائق ( وابتسمت)بس مش مهم
*و ارتمت في حضنه وبكت بحرقة
: وحشتني قوي حقك عليا انا زعلانه منك قوي ومقهوره
: طب ما تعيطيش كده وقولي لي مقهوره ليه
: بعد ما عودتيني انك جنبي على طول بتبعدني عنك بالشكل ده انت مش بتعاقبني انت بتكسرني
:بعد الشر عنك من القهره والكسرة يا قلبي انا كنت بعاقب نفسي لاني ما حسستكيش ان راجل يعتمد عليه لما تروحي تكشفي لوحدك من غير حتى ما تقولي ابقى ايه في نظرك
: ما تقولش كده ….ليه ما تقولش اني مقدره انك مشغول فحبيت اشيل من عليك
: هو انت بتشتري فستان يا سهر انت
*استمع صوت والدتها من الداخل
:ادخلي يا نحنوحة جوه و اقفلي الباب انت وجوزك هتفرجوا علينا العماره
*نظروا لها بخجل ثم اغلق الباب
:ايه حكايتكم سألتك قلتي مش زعلانين رفضت تقولي لي دلوقتي بتقولي للعماره كلها
:هو انت مش كنت نايمه يا ماما
:كنت نايمه يا قلب القلب بس سمعت صوت باب الشقه بيتفتح اتخضيت ونسيت انك بايته معايا متعوده دلوقتي اني لوحدي
: يا ماما اصل
:مش عايزه اعرف اصل اكيد انت اللي مزعلاه بلاش تحكي لي لاني هغلطك قدامه فبلاش تحرجي نفسك روحي البسي وامشي معاه وحلي مشاكلك في بيتك وانت يا حبيبي نزلتك بالشبشب
: اعمل ايه يا طنط ما عرفتش تنام اتصلت عليا وقلقت عليها جريت من غير ما البس
:هي مش بنتي بس قادره ومفتريه ما تديلهاش فرصه احسن تسوق فيها
:سيبيها تسوق زي ما هي عايزه سهر دي جوهره
:انت اللي ليا يا حبيبي
:لحقت تلبسي يا عين امك
: يا حبيبتي لبست على السريع احنا بالليل وما حدش هيشوفنا عايزه حاجه هتوحشيني
: اه غيبي على قد ما تقدري عشان توحشيني انت تعالى يا كريم اي وقت بس لوحدك
: اعرفك مامتي حبيبتي اللي كنت بعيط عشان تجيبني عندها
:هههههه متاكده انها مامتك
: هههههه شكيت دلوقتي
بقلمي سحر السحرتي
*عادوا سويا الى منزلهم و عاتب كل منهم الاخر بود وحب
*كريم كان حريص ان يمتص غضبه ولا يظهر عصبيته فقد احس بقلق من حالتها الصحيه لا يدري هل سببه انها اخفت عليه الامر ….ام فعلا بسبب تعدد مرات الصداع وفقدانها الجزئي للوعي
: كريم. …. كريم
:ايه يا سهر
:بقى لي كتير بكلمك انت سرحان ولا زعلان
:لا تعبان وعايز انام كفايه كده النهارده
:طب قوم ننام عاوزه شرح وافي عملت ايه من غيري
: لا تعبان مش قادر اشرح حاجه بكره
:هو انت جه في دماغك ايه انا كنت تعبانه ومعلقه محاليل تفتكر ده قصدي المواضيع دي
: بحسب بطلتي كسوف مني وتجرأتي
: لا ما تحلمش تعال احكي لي ازاي كان هيجيلك نوم من غيري
:ده انا نمت و شخرت وانت قلقت منامي
*ضربته في كتفه
:طب كمل نوم وانا هروح اشوف اوضه تانيه انام فيها
:تعالي نامي لان بعد شويه هتيجي تعيطي و تصحيني وتقولي سايبني لوحدي
: لا مش هقول كفايه اني جنبك فرق بينا حيطه بس اما احس انك واحشني هاجي ابص عليك
:تعالي رغم انك غلطانه ما اقدرش ابعد عنك شكلك عامله لي سحر
:هههههه عفركوش بنفسه عاملهولي
*في صباح اليوم التالي حاول كريم النهوض بهدوء دون ان تشعر به دخل الحمام وعندما خرج وجدها تحضر له الفطور
:صحيتي ليه انت مش لسه تعبانة
:لا بقيت كويسه طول ما انا جنبك
:ادخلي ريحي وكنتي سبتي ريتا تعمل الفطار
:حتى دي عايز تحرمني منها افطر على مجهز و البس
: لا يا سهر انت اجازه لغايه نتيجه الاشعه ما تظهر
: لا لما تبقى تظهر والدكتور يقول اجازه هبقى اقعد قبل كده انا على قلبك في اي مكان افطر بقى هلبس بسرعه
*في طريقها للدخول التفتت وعادت مره اخرى
:كريم اوعى تفكر تنزل و تسيبني هزعل منك واعمل لك مشكله في الشركه وانا مجنونه و اعملها
:لا يا حبيبتي مستنيك نفطر سوا
:لا مش عايزه افطر
: انجزي مش هفطر من غيرك
*مرت عده ايام وظهرت نتيجه الاشعه
*ذهب كريم مع سهر لمقابله الطبيب
*كانت سهر متوتره وتمسك بيد كريم بقوه حاول ان يطمئنها لكنه اراد من يطمئنه فتحكم في قلقه وربت على كتفها و احتضنها بحنيه
: مالك
:قلقانه شويه
:ايه رايك انه هيقول انك بتدلعي
:تفتكر يا ريت
*دخلوا للطبيب فهمست في اذن كريم
:هو مكشر كده ليه بيسد نفس المرضى
:اسكتي خلينا نسمعه
الدكتور : انا اسف يا مدام سهر
# بماذا سيخبرها الطبيب
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غمرني بحبه) اسم الرواية