رواية ليس العمر حاجز (2) الفصل الاول 1 - بقلم جنات بدر
كانت تقف أمام الحمام وريحه جايه بتفرق في أديها بخوف وقلق أنو النتيجه تكون سلبيه وتخيب ظنها مره اخره بلا مرات متتالي
نظر لها وتمنى في قلبه من الله يحقق لها ماتتمنى “وبعدين قال بحب اهدي يا قلبي ان شاء الله خير بلاش توتر…..
قالت بخوف “خايفه يايونس ….إنو مفيش حاجه وبعدين أكون بظلمك معايا
شدها من ايدها وقعدها على رجله…..قال مفيش حاجه اسمها ظلم هو شي بيدك انتي…الخلفه في يد الله …ربنا يكرمنا ان شاء الله بذريه الصالحه….
سابته ودخلت الحمام بسرعه ….وبعد فتره خرجت كانت ولكن ملامحها تفسر بدون كلام….من خيبة الأمل اللي لمحها في عيونها
تنهد بتعب وسحبها لي حضنه بحنيه وقال لسه ما ماردشي ربنا إنو نكون اب وام بلاش تقنطي من رحمة الله أصبري فاصبر جميل…..
نزلت دموعها لااردايا وقالت حابه افرح قلبك بطفل…..وعشان مسمعش كلام مرات عمي اللي بيسم البدن وانت من حقق تكون اب…..
قال وده لما يريد ربنا ….وبعدين متزعليش تعالي اعلمك كيف نجيب طفل وشالها….إبتسمت غصب عنها……..
《《《《《《《《《《《《
كان في صوت أنين…..صحي وليد وبص على سهر لقيها بتتلوء من الألم….وكتمه صوتها بي ايدها…..لف ليها بخوف وقال حبيبتي انتي كويسه
قالت بصوت ضعيف وليد أنا شكلي بولد انهدهلي أمي….وليد قام منتور بسرعه وبقي ينده على جبريه بصوت عالي…..خلاء الكل صحي….
يونس بعد عن جنه وقال بقلق ده صوت وليد في ايه……قالت جنه اكيد سهر بتولد……
خرجوا الكل….جبريه في ايه…..وليد الحقي يامرات عمي سهر يمكن بتولد….
.
قالت عايشه اهدي ياولدي انا هروح انده ام بشندي يمكن مش ولاده وتكون تعديل لي الطفل…..
مشيت عايشه وجبريه وجليله رحوا عند سهر كانت جنه عندها وحصلتهم نواره…..
وليد كان خايف قرب منه يونس اهدي مفيش حاجه…قال رضوان يعني لازم تقلقنا أنت ومرتك استنوا لي غاية الصبح…..
كتم يونس ضحكته…..وليد نظر ليه بغضب وسكت……خده رضوان تحت ذراعه وقال بهزر ربنا يقومها بالسلامه…..
جات ام بشندي ودخلت الغرفه الغرفه هي وعايشه…..طلع الكل من الغرفة……عدة فتره من الوقت وخرجت ام بشندي وقالت…..
هي ولاده بس دي بكريه عن تتعب خدوها لي الدكتور أحسن
…..قال رضوان هروح أجهز العربيه…. جنه وانا هدخل اللبسها
قالت جبريه بغضب ليه كانت أمها م⅞اتت عشان تساعديها ….دخلت وقالت تعالي يانواره ساعدي بنت عمك…..
وقفت جنه بحزن….. حضنها يونس بحب وقال تعالى اللبسي عشان هنروح نستقبل النونو…..
《《《《《《《《《《《
وصلوا الكل علي المستشفى وسهر دخلت العمليات
كان وليد رايح جاي بخوف وقال..هما اتخرو ليه .. …..
قالت جليلة اهدي يا إبني دي ولاده وبعدين هما مش في الكم عشان يجو بسهوله بس ادعيلها ربنا يقومها بالسلامه…..
بعد فتره من القلق ووليد رايح جاي……سمعوا صوت الطفل بيبكي…..وليد وقف فجأه وقال سمعتوا سمعتوا صوت الطفل…..
الكل وقف يسمع الصوت……بعد فتره خرجت الممرضه وشيله الطفل وقالت مبروك جالك ولد…..
شال وليد الطفل…..وقال بلهفه ومرتي كيفها هي بخير……قالت الممرضه هي كويسه شويه وهننقلها لي الغرفه……
بص وليد لي الطفل وأذن في أذنه…قبل جبينه بحب وقال نورتنا يا حبيب أبوك…..
قال يونس هات خلي خالو يسلم عليه…..عطاه لي يونس وقال ربنا يكرمك……قال يونس بسم الله ماشاء نورت العائله يا باشا…..
جنه كانت ماسكه ايد الطفل وبتبوسه والدموع لمعت في عيونها وبتقول في نفسها يارب اكرمنا بالذريه الصالحه يارب…..
قال يونس بسعاده شوفي حلو ازي ابتسمت جنه ولسه هتتكلم……سحبت جبريه الطفل من يونس وقالت هات خلي سته تشوفه…..
قرب الكل منها وبقيو بيتاملو في الطفل……نقلوا سهر لي الغرفه والكل كان عندها…..سهر قالت بتعب فين إبني
قربته جبريه لي حضنها وقالت سمي الله……حملته سهر وبقيت تشم ريحة ياحبيبي…..الكل هنوها وكانوا الكل مبسوط……
قالت نواره هتسمو ايه……قال وليد أنا هسمي يوسف..
يونس قال حلو عاشت الاسامي والكل قيد ريى يونس….خدتها نواره وحملته وقالت نورت بيتنا يايوسف انا عمتك يلا…….
قال فهد انا هروح اعمل إجراءات الخروج……
وصل الكل علي البيت….كانت جبريه وجليله بيتخانقو مين يقعد مع سهر…..جبريه يابت ابوي روحي نامي…..جليلة لا روحي انتي أنا هقعد مع مرات إبني….جبريه بس بردو هي…..
قال وليد بنفذ صبر روحوا ناموا إنتو الاتنين وانا هقعد مع مراتي
…..قالت جليلة بس…..وليد مابسش يلا تصبحوا على خير
ماشو الاتنين دخل الغرفه نواره باركتلهم مره تاني واستأذنت وكمان رضوان…..
وبعدين رشا بركتلهم وخرجت……دخلت جنه وحمله على أيدها كوب من الحلبه السخن وقالت يلاه خدي اشربي حلبه عشان المغص…..
ابتسمت سهر وقالت حبيبتي تعبتك معايا ربنا يجبر بخاطرك ويكرمك يارب……إبتسمت جنه وقالت تعب ايه يا هبله انتي اختي….
قال وليد والله ياجنه انتي الكل في الكل ديما بتفكري في غيرك ونسايه نفسك….إبتسمت جنه وقالت أنا سعادتي من سعادتكم……
قالت سهر ربنا يسعد قلبك يارب…..آمنوا وراها جنه ووليد……وبعدين جنه خرجت بعد مسالتها عايزه حاجه……
دخلت جنه الغرفه…..قال يونس يلاه بقى تعالي نامي شويه …..نام أنت انا هروح عشان…..مكملتش كلامها وكانت في حضن يونس…..
إبتسمت وقالت يايونس انا لسه هروح اعمل رشته لي سهر(مخروطه )وهجهزلها الفطور لسه هعمل شوربه ورقاق والبيت والبهايم وكمان……
سكتت لما يونس وضع ايده على شفتيها وقال يابنتي ارحمي نفسك شويه انتي عارفه الساعه كم وانتي يعتبر مانامتيش
وضعت راسها على صدره وقالت اعمل ايه لآزم أنزل ولا عايز جبريه تطين عيشتي…..
لمي لسانك يابت عايشه جبريه حاف كده لسانك طول…..ضحكت جنه وقالت خلاص يابوي الست جبريه يلاه نام أنت وانا همشي…..
قال يونس طيب نامي هبابه وبعدين في غيرك…..في غيري بس لازم انزل عشان ميكونش في عيند قبال بعض وهيكون في مشاكل كتير……
وبعدين انا اخدت قسط من الراحه في حضنك وباسته في خده ونزلت….يتبع بقلمي جنات بدر
لومفيش تفاعل انا مش هنزل تاني عشان انا عيوني بتتعب من الكتابه وملقاش تفاعل ولاتقدير لتعبي الأحسن اوقف
- تابع الفصل التالي "رواية ليس العمر حاجز" اضغط على اسم الرواية