رواية ليس العمر حاجز (2) الفصل الثاني 2 - بقلم جنات بدر
نزلت جنه وقبلت رشا في طريقها نزلوا وكمان نواره خلصوا شغل البيت واتجهو لي تحضير الفطار لي سهر وبداو في الرشته او الفوره
وهي عباره عن دقيق من القمح تتعجن وتتخرط في مكينة القدسيه وبعدين تنزل في مياه مغليه وبعدين يضاف ليه العسل والسمن البلدي وده بيكون فطور الوالده في الصعيد…..
وبعدين بداو في سلق الفراخ البلدي…..قالت جنه أنا هطلع الفطور لي سهر عبال متعجنو عجين الرقاق…..إبتسمت رشا وقالت عبال معملك فطورك انتي ونواره يارب
قالت جنه حبيبتي تعيشي…..
قالت رشا اعجني انتي يانواره وانا هجهز العودان والطبليه….قالت نواره وليه متعجنيش انتي…..قالت رشا انا مش قصدي حاجه خلاص انا هعجن…..
وصلت جنه لي غرفة سهر دخلت بعد مسمحو ليها بدخول……قالت صباح الخير……صباح النور…..أنا قولت إنكم نايمين
فرك وليد عنيه وقال نايمين نوم ايه بس هو الفصعون ده نايم حد…..الليل كله يعيط أنا هروح انام تحت في الدوار وسبهم ونزل
ضحكت جنه ….قالت سهر انتي بتضحكي اللهي يكرمك 3اطفال في بطن واحده ويطلعو عينك يارب اقبل دعوتي وانا نفسه
ضحكت جنه وقالت من خشمك لي باب السماء يارب ومتخافش أنا قدهم وقدود……يلاه كلي الرشته قبل متبرد وانا هنزل عشان نجهزلك الاكل ….
قالت سهر حبيبتي تعبتك معايا…..قالت جنه فين التعب وبعدين نواره ورشا بيساعدوني…..وبعدين ده كله هتروديه لما اولد
حبيبتي ربنا يكرمك ومن عيوني…..أنا هنزل عشان اساعد البنات عايزه حاجه…..لا يحبيبتى ….
خرجت جنه من عند سهر وفجأه في حد سحبها وقفل الباب…..جنه كده خضيتني…..ابتسم يونس وقرب منها وقال وحشتيني…
ابتسمت جنه وقالت لسه كنت معاك من كام ساعه بس……ميل لي مستواها وطبع قبله رقيقه على خدها وقال عدو عليا كنهم سنين….مش ساعات…..
جنه .مررت ايدها على شعر صد.ره الكثيف وقالت حبيبي أنت فاضي وانا…..مكملتش كلامها لما يونس مسك ايدها وحاملها بين أديه….
قالت جنه يونس أنت بتعمل ايه نزلني……قال يونس مهم تعملي مفيش مهرب مني انتي عارفه إنو الحركه دي بتجنني وبتخلني أفقد سيطرتي….مين اللي بيبتدي دلوقتي
وبعد كده بتعيطي وتقولي يونس أنت مش بترحم وانتي دلوقتي ايه………بلعت ريقها وقالت يونس أنا مشغوله وانت عارف أخلص اللي في يدي واعمل اللي أنت عايزو
تؤتؤ خلاص ياقلب يونس صدر الحكم ولازم يتنفذ ثم اقترب منها………
عند نواره ورشا كانو بدو يرقو الرقاق…..دخلت عايشه وقالت صباح الخير ردو صباح النور…..قالت عبالك يانواره وانتي يارشا عبال متخوي أسر
ردو تعيشي يامرات عمي ……قالت رقيتو كتير عشان اطيب….إبتسمت نواره وقالت ارتاحي انتي يامرات عمي إحنا بنعمل اهو……إبتسمت عايشه وراحت قعدت في الصاله…….
دخلت جبريه وقالت صباح الخير….ردوا عليها الصباح…..لفت حولين نفسها وقالت امال بين بنت عايشه أوعي تكون ست الحسن والجمال لسه مصحيتش لغاية دلوقيت…..ده انا هطين عشتها….
قالت نواره بسرعه له يامرات عمي جنه صحيت أول واحده من بيناتنا بس هي رحت تودي الفوره لي سهر…..
قالت عبالك ياحبيبتي ولو إنو على عيني إنك تكوني لي غير يونس مكنتش عايزه غيرك مرات إبني بدل……
قتعطتها نواره بحده وقالت محدش بيخد نصيب حد ياخالتي وبعدين انا مبسوطه مع زوجي وبحبه وكمان يونس وجنه مرتاحين يعني كلامك ملهوش إيتو لازمه
إبتسمت ليها عايشه بمعنى إنو كلامك صح…..قالت جبريه بغل أول مالمحت جنه جايه ”
معاكي حق يانواره النصيب غلاب ونصيب ولدي مايسر عدو ولا حبيب ربنا ابتلاه….بي واحده شبه ألارض البور ياحبة عيني نصيبه أسود من دون الخلق….بس انا هجوزو وحده شباب زيو وتجيبله قومت عيال
الكلام كسر قلب جنه اللي كانت نزله واتصدمت من كلامها ونزلت دموعها لااردايا…..
قالت نواره ياخالتي روحي روحي اقعدي وارتاحي ربنا يهديكي……قالت جبريه بغضب ليه شايفني مجنونه يامقصوفة الرقبه انتي
زفرة بضيق نواره وقالت ربنا يهديني انا ياخالتي …..مسحت دموعها جنه وابتسمت وقالت صباح الخير يامرات عمي…..
بصت جبريه بحتقار ومشيت ….تبطبط عليها رشا وقالت متزعليش..،..إبتسمت جنه وقالت ازعل من إيه المهم خلصتو عشان كل واحده تروح تصحي زوجها عشان اشغالهم
قالت نواره خلاص قربنا نخلص خدي الرقاق عشان تسويه والاكل على النار…..
انا نزلت اجازه مش هشوفك ولا ايه ٠٠٠قراءت محتوى الرساله وابتسمت قالت طيب هشوفك ازي……
رد عليها انزلي الصعيد……ردت برساله هنزل بصفتي إيه…..رن عليها……الوو….الوو ايه بقى ايه الكلام العبيط اللي بتقوليه ده كيف هتنزلي بصفتك إيه
قالت سمر دي الحقيقة ياانس…..قال أنس ليه بعتبار إنو رضوان اخوكي مش حابه تنزلي تسلمي عليه…..خلف ده سهر وضعت مش هتنزلو تحضروا السبوع وتبركولها …
يابت حسي انتي وحشاني وحابب اشوفك من فرح رضوان عيني مالمحتك ….ده انا محضرلك مفاجأة حلوه….
إبتسمت سمر وقالت اي هي المفاجئه اللي ماحضرها….ابتسم أنس وقال وكيف هتكون مفاجأه……أنا في القطر حاليآ هاقولت ايه
إبتسمت وقالت هروح اقول لي ماما يلا سلام وفصلت……
دخلت جنه غرفتها وبعدين راحت الحمام وبصت لي نفسها في المرايا وافتكرت كلام جبريه وبقيت تبكي جامد وكانت تبكي وتعض ايدها عشان يونس مايصحش اويسمع صوتها
لكن يونس سمع صوت أنينها قام مفزوع ودخل الحمام بسرعه….يتبع بقلمي جنات بدر
يتبع…..
- تابع الفصل التالي "رواية ليس العمر حاجز" اضغط على اسم الرواية