رواية ليس العمر حاجز (2) الفصل التاسع 9 - بقلم جنات بدر
خلصت لبس جنه وكانت نازله وصلت نصف السلم وبعدين
رجلها مسكت في حاجه وفجأه صرخت ونزلت تتجحرج على السلم وبقيت تتواه جامد
يونس نزل جري وقال بصوت عالي جنه……الكل البيت اتلم عليها
وعايشه قالت بخوف جنه أنت كويسه ياضنايا
جنه كانت بتضغط على ايد يونس وتبكي زي الأطفال وتهز رأسها بالا
قال يونس اهدي ياقلبي وقولي ايه تعبك…..قالت جنه بعيط ودموعها زي الشلل رجلي رجلي يايونس وجعاني قوي وبقيت تشد فيه جامد
قال رضوان خلاص اهدي ياقلبي انا هطلع العربيه يلاه يايونس شيلها هنخدك لي الدكتور
طلع رضوان ووراء منه يونس وهو حامل جنه بين ايديه..
طلعت عايشه وراهم..
قال فهد ارجعي انتي البيت يامرات عمي واحنا أهو موجدين
طلع رضوان بالعربيه وفهد جنبه ويونس وجنه من الخلف
كانت جنه مسكتاش وكل ماده دموعها تزيد
قال يونس بخوف اهدي ياحبيبي مفيش حاجة انتي كويسه
قالت بوجع موجوعه قوي يايونس مش قادره
قال بخوف شديد اهدي هتكوني بخير دلوقتي….
زوده السرعه يارضوان
رضوان اهو خلاص قربنا نوصل…..بعد فتره وصلوا المستشفى
في البيت كانت عايشه منهاره وبتعيط جامد
قالت سهر اهدي يامرات عمي جنه بخير
قالت عايشه كيف بخير وهي هتصرخ كيف العيل قطعت قلبي هو بتتلالم
قالت نواره هي أن شاء الله كويسه اكيد رجلها اتلوت عشان كده تعباها
في المستشفى كشف الدكتور علي جنه وحولها علي الاشاعه
طلع عندها كسر جبسو رجلها والدكتور كتب ليها علاج وقال ترجع تجي بعد شهر
خرجوا من المستشفى وجنه نامت من كتر التعب
يونس كان قلقان عليها واتمنى لو يخد وجعها ومايشوفهاش بتتالم
تنهد بصوت مسموع وبعدين مسح على وشه بتعب
بص فهد على جنه ويونس وقال الحمد لله نامت
قال رضوان تعبت من العيط مش عارف وقعت ازي
قال فهد اكيد مخدتش بالها وهي نزله
وصلوا البيت دخلوا يونس كان شايل جنه
الكل اتلم عليهم طلع يونس الغرفه بتعب بدون ولا كلمه
رضوان وقال الأحسن محدش يروح عندها سبوها ترتاح هي تعبت
عيطت عايشه وقالت صخصخت ياقلب أمها ياريت انا وهي لا
قال رضوان بعيد الشر عنك هي بخير بس هتقعد في الجبس شهر
قالت جليلة ربنا يعجلها الشفاء متستهلش جنه
قال فهد نقول الحمدلله قضاء أخف من قضاء
قالت جبريه بمحبه زائفه قومي ياسهر انتي ورشا اعملي اكل لي مرات اخوكي
الكل بص ليها بستغراب
قالت بتبصولي ليه كده في الأول والأخير جنه مرات إبني وبنت سلفي .يلاه قومي اعملي اكل
دخل يونس الغرفه ونايمها كانت صوت شهقاتها بيطلع وهي نايمه
فكلها الطرحة يونس وقعد جنبها ومشى ايده على شعرها بحنان
وبعدين تنهد بتعب
في المطبخ كانوا سهر ورشا بيجهزو الأكل ونواره بتساعدهم
قالت نواره بزعل مساكينه جنه والله ماتستاهل وكمان في اليوم اللي هتسافر فيه
قالت رشا الحمد لله بتجي تقيله وربنا بخففها محدش عارف كان ممكن يحصل ايه لوسافرو عشان كده نقول الحمدلله
في غرفة جبريه كانت بتبص لي نفسها في المرايا وتضحك
وبعدين قالت بشر دي أقل حاجه يابت عايشه عشان
عايزه تفرقي بين الإبن وأمه وبعدين بصت لي الخيط كانت
ماسكه في ايدها وضحكت وقالت دي حاجه بسيطه يابت عايشه
وبعدين فكرة
___________فلاش باك
كانت جبريه على السلم وربطت الخيط من الجنبين وقالت
بحقد يا أنا ياانتي يابت عايشه وسفر مش هتسافري
وطلاقك من إبني قريب
_________عوده
قالت بغل المره دي ك،سر رجل المره الجايه ك،سر ر،قبه ونخلص
في غرفة جنه ويونس بدأت جنه تصحي
فتحت عيونها كان يونس حضنها حولت تقوم مش قادره
من رجلها
صحي يونس على حركتها وقال بخوف حبيبتي انتي كويسه
هزت راسها وقالت الحمد لله
قال عايزه حاجه او أعملك حاجه
قالت بستحياء ممكن تندهلي أمي
حضن وجهها بين أديه وقال بحب حبيتي ماتتكسفيش مني
ياقلبي انا زوجك قولي عايزه ايه وانا معاكي
قالت بصوت ضعيف وبملي بالخجل عايزه ادخل الحمام
ابتسم يونس وقال بس كده وبعدين حاملها بين أديه وقال
اي حاجه لازماكي قولي وانا معاكي
ودخلها الحمام بعد فتره خرج وهو حاملها وبعدين نزلها على السرير بشويش وقال أنا هنزل اطمن الجماعه عشان عايزين يطمنوا عليكي وهجبلك اكل عشان تخدي العلاج
هزت راسها بمعنى ماشي وبعدين خرج يونس
بعد شويه دخلت جبريه بدون ماتخبط الباب
بصت لي جنه وقالت ألف سلامه عليكي ياجنه
بصت جنه عليها وقالت الله يسلمك يا مرات عمي
قالت جبريه بزعل مصتنع قد ايه زعلت عليكي حتى مش هتسافري يلاه تتعوض بعدين
قالت جنه إنتي ليه بتعملي معايا كده انا مستحقش منك
المعامله دي أنا طول عمري أحبك واحترمك زي أمي
ليه تعملي فيا كدا أنا كان ممكن امو،ت فيها لولا ستر ربنا
قالت جبريه بغل عملتي ايه مش كفايه انتي وامك لبسين
قناع الطيبه والبراء وفضلتي تتمسكني لغاية مالفيتي
على ولدي وختيه مني وخلتيه يكرهني ويبعد عني بسببك إنتي وامك وفاكرين هقعد ساكته واسبلك إبني إنتي بتحلمي
قالت جنه بحزن إنتي كرهك لينا عماكي خالص ومبقتيش تشوفي
بس عمايلك دي هتكره الناس فيكي والكل هيبعد عنك
انا عملت ايه وذنبي ايه ده كله عشان يونس بيحبني
ضحكت جبريه بسخريه وقالت يحبك يحبك ايه دي تأثير الأعمال والاسحار اللي عملتيها إنتي وأمك بس متخافيش انا هبطل سحركم وخلي إبني يرجع لي رشده
ضحكت جنه وقالت إحنا بتوع اسحار يامرات عمي بردو بس احب اقولك إنو انا بحب يونس وهو بيعشقني ومستحيل تفرقينا عن بعض
يونس مش بيستحمل فيا نسمة الهواء مابالك بقى اذا عرف إنك انتي اسبب في كسر رجلي هيعمل فيكي ايه
قالت جبريه بغضب ايوه انا السبب ولو طولت ك،سر رقبتك
هعملها
قال يونس أمي
اتصدمت جبريه من صوت يونس..
يتبع…..
- تابع الفصل التالي "رواية ليس العمر حاجز" اضغط على اسم الرواية