رواية زمزم قلبي الفصل الثاني 2 - بقلم بيان الجارحي
في المساء على الساعة 10 وبالتحديد عند عائلة زمزم
كانت تجلس زنود وابنائها أمام التلفاز قاطع جلستهم دخول زمزم التي قالت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زنود بضيق: وعليكم السلام فينك مختفية من الصبح وايه الي معك دا
جلست زمزم بعد أن أغلقت الباب خلفها ووضعت العلب التي معها على الطاولة وقالت: كنت عند بابا الي محدش سائل عنه منكم ولا حتى من اخواتي
أحمد: وكيفه الان
زمزم بسخرية: هتفرق يعني يا سي أحمد؟! المهم انا جاية اقولكم انه عمو إيهاب والعيلة جايين ورايا والعلب دي فيها حلو مش حلو تستقبلوهم كدا من غير حاجة تضيفوها ليهم
زنود: وجايين يعملوا ايه….وانتِ جيتي مع مين
زمزم: ايه يا ماما جايين زيارة….وجيت مع عمو آيهاب وصلني لتحت وراح يجيب العيلةوصحيح عمتو نهلة جاية معهم
زنود باستغراب: نهلة؟! ونهلة ايه الي رجعها مصر
زمزم: وانا ايه عرفتي يا ماما انا داخلة اوضتي
دخلت زمزم لغرفتها وأغلقت خلفها الباب فقالت زنود: نهلة
أحمد: مالك يا امي مستغربة كدا ليه
زنود: يا واد نهلة بقالها فوق العشر سنين مش نازلة مصر ودائما عمامك وأبوك بروحوا ليها زيارة
رؤوف: عادي يا امي مش يمكن غيرت رأيها ووحشتها مصر وأهلها
زنود: قوموا يا ولاد جهزوا نفسكم عيب تستقبلوهم بالاشكال دي مش ناقصة مرات عمكم تقول ولاد زنود هانم استقبلونا ببيجامات نوم
نهضوا جميعهم وهي معهم وذهبوا لتجهيز أنفسهم
أما في غرفة زمزم
فقد سمعت الحديث الذي دار بينهم وقالت: ربي يهديكِ يا ماما دا الي هامك مرات عمي تقول ايه
دا حتى مرات عمي عمرها ما جابت سيرتك الا بالخير
أما اروح اجهز نفسي
وذهبت وأخذت شاور سريع ثم ارن.ت ثيابها والتي هي عبارة عن(فستان طويل وواسع باللون الأبيض وبه ورود صغيرة باللون الارجواني وحجاب باللون الارجواني لفته بطريقة بسيطة وشرعية وحذاء رياضي باللون الابيض رقيق وجميل)
وقفت أمام المرآة وقالت: ربي كن معي وهون علي أيامي ثم أخذت نفسا عنيقا وقالت: يارب صلح الحال يارب واهديهم يا الله
كنت متوقعة اليوم دا يكون مميز لكن للأسف محصلش كدا ربي يهديكِ يا أمي انتِ واخواتي
قاطع تفكيرها صوت الباب فقالت: ادخل
دخل رؤوف وأغلق الباب خلفه ذُهلت زمزم فهذه أول مرة يأتي أحدٌ من إخوتها إليها فقالت بابتسامة:رؤوف تفضل بالجلوس
جلس رؤوف بحرج على الاريكة الموضوعة بالغرفة وقال: زمزم ممكن اتكلم معاكِ
جلست زمزم أمامه وقالت: اكيد يا رؤوف اتكلم
رؤوف: انا وقعت بمصي،،،بة
زمزم بقلق: مصي،،،بة؟! مصي،،،بة ايه يا رؤوف خير إن شاء الله قول
رؤوف بحرج: زمزم اليوم قابلت تحسين صاحبي وبعدها خرجت ورحت على بيت واحد من صحابي كنا متجمعين عنده وقاعدين وجاب ليا واحد منهم عصير شربته وبعدها صرت اتصرف تصرفات غريبة ووو كان هناك يعني بنات ووو
قطعته زمزم بصدمة وقالت: رؤوف انت انت ثواني معلش هو ازاي عرفت انك بدأت تتصرف تصرفات غريبة وايه شكل العصير الي شربته ومين صحابك دول
رؤوف وهو ينظر للأسفل: اصل احم صوروني فيديو وبعدها نمت ولما صحيت كنت يعني في و،،،ضع احم غير لا،،،ئق
زمزم بصدنة كبرى: رؤوووف انت يعني ازاي ازاي تعمل كدا ازاي توصل نفسك لكدا هاااا قول ازاااي
يعني العصير الي شربته كان نوع من الك،،،،حول القوية وخلتك تس،،،،،كر بمعنى الكلمة ووو ثواني انت قلت صوروك يعني دي كانت لعبة من صحابك الشم،،،،ال الي ماشي معهم
رؤوف بصدمة: كح،،،،ول؟! لكن انا عمري ما شربت كح،،،،ول اه بروح معهم وبشوف الي بيشربوه بس مكنتش اشرب
غير غير كدا انه لما رحت قال ليا صاحبي انه هعمل ليك عصير لأنك مبتشربش زينا
زمزم: انت غبي اكيد بكون حطه ليك بكأس وقال ليك انه عصير عادي كمل ايه حصل بعد كدا
رؤوف: قالوا ليا انه اذا ما نفذت ليهم طلباتهم هيبعتوا الفيديو لحد من أعمامي وانتِ عارفة اذا حد عرف وخاصة عمي إيهاب هيعيشني بجح،،،،يم
زمزم: وانت مالك خايف كدا انت لسا مخبي شي قول يلا
رؤوف بخزي: كانوا خا،،،،طفين بنت ولما صحيت لقيتها جنبي ومنهارة وهدومها متق،،،،طعة بعني اااا إن.انا غل،،،طت معها
وقفت زمزم بصدمة وغضب وامسكت به من ياقت قميصه وقالت: أنت بتقول اييييه هااا قول الي بسمعه غلط
انت غبي انت انت دمرت البنت انت وصحابك ال،،،سوء انا لو قلت لعمي وقت،،،،لك قليل عليك انت فاهمممم عملت ايه
انت دم،،،،رت مستقبلها ودمر،،،،ت نفسك ودم،،،،رت كل حياتك
صرخت به بغصب وقالت: البنت ايه حصلها هي فين
رؤوف: معرفش البنت خرجت منهار،،،ة من البيت ولما خرجت من الأوضة لقيت صحابي بيضحكوا ووروني الفيديو والمشكلة انه البنت ظاهرة فيه
ابتعدت عنه زمزم بغضب شديد وقالت: أنت عارف انك الان مش مهم عندي قد ما بهمني البنت الي ملهاش دعوة في الي حصل
انت عارف لو الفيديو موصلش لحد من العيلة وصحابك السوء والفاشلين نشروا الفيديو على مواقع التواصل البنت هيحصل ليها ايه
دي ممكن أهلها يق،،،،،تلوها لو عندها اهل ولو معندهاش اهل الناس مش هتتركها بحالهاااااا
الفيديو مع صحابك؟؟
رؤوف: بعتولي نسخة منه على تلفوني
زمزم: هات تلفونككك
اخذت زمزم الهاتف من رؤوف وقالت بغضب: اسمع انت معدتش صغييير فاهمممم صحابك الس،،،وء الفاش،،،،لين الاغبياء الي ماشي معهم تبعد عنهم فاهمممم والا ورب الكعبة لأكون قايلة لأعمامي كلهم انت عارف أعمامي مش هيسألوا فيك لأنك لاحق اخواتك هما هيسالوا في البنت الي ربنا يكون معها
ولو عملوا ايش ما عملوا فيك هيكونوا بجيبوا حق البنت الي دمرتها لو حرقو،،،،ك قليل عليك
انت عارف انك دمرت بنت ودمرت نفسك واشركت بالله عارف ولا لأ
حسبي الله ونعم الوكيل مهو بردو الحق على اخواتي وامي ضيعوك وانت ضيعت نفسك أكثر وأكثر
اسمع دلوقتي تخرج من الأوضة تترزع بأوضتك تتوضى وتصلي ركعتين بنية التوبة لله واسجد سجدة لله واستغفر ربنا وإن شاء الله ربنا يتقبل توبتك
والفيديو دا هشوف ليه حل،ثم ذهبت وأخرجت من خزانتها بعض الأوراق وأخذت ورقة منهن وقالت: امسك الورقة دي تحفظها زي اسمك فاهممم،دي ورقة فيها دعاء توبة لله،انا مش هستنى لبين ما تضيع نفسك وتضيع عشرة من بنات الناس،اسمععع انا مش بخيرك تصلي او لأ وتوب لله لااااا انا بجبرك،لأنه صاحبك تحسين مشي معك بالحسنى وانت لا هنا ولا هنا،اما انا هجبرك تصلي،انا عارفك كويس مبتجيش الا بكدا،وعارف انك لما تصلي هتصلي مش لاني بجبرك لااا هتصلي لأنك أنت من جواك عايز تتوب لكن مش قادر،قوووم يلا اتفضل ودي الورقة ورب الكعبة يا رؤوف لو بعد اليوم حسيت انك عملت كدا ولا كدا ورب الكعبة لأقول لراجح،هاااا راجح مش عمي إيهاب لااا،ولما تفكر تلعب بذيلك كدا ولا كدا اتذكر جهنم الي هتكون فيها للأبد اتفضل اخرج يلااا
رؤوف بخزي وحزن وتأثر: تمام يا زمزم
ونهض وقبل أن يخرج قالت له: سؤال يا رؤوف انت ليه جيت ليا ومرحتش لأحمد او محمد او امي
صع،،،،ق من السؤال فهو لم يعرف كيف جاء إليها فقال: معرفش لقيت نفسي قدام اوضتك يمكن لانه أحمد ومحمد وامي مش هيساعدوني ولا رح يسألوا في البنت
زمزم: ربي يهديك يا رؤوف
خرج رؤوف من غرفة زمزم وأغلق الباب خلفه،تنهدت زمزم وخرجت إلى الشرفة وقالت: يارب اغفر له وارحمه واهديه يارب عارف انه هو إنسان مش صغير يعني مش طفل وواعي للي بيعمله
لكن اتباع الشيط،،،ان والبعد عن طريق الجنة بيعمل اكثر من كدا غير معاملة ماما وانها ما اهتمت لا في اخرتهم ولا ما يحزنون واهتمت بالدنيا وبس ودللت اخواتي زيادة عن اللزوم
رؤوف كان عايز حد جنبه ينصحه ويبعده عن الطريق دا
تحسين كان بحاول معه لكن ما كان يسمع ليه
انا عارف رؤوف وانه مستحيل يعمل كدا لكن فعلا الصاحب الساحب وصحابه ضيعوه ودمروه
يلا لعله الذن،،،،ب دا يكون سبب في انه يرجعه لطريق الجنة ويبعد عن كل المعا،،،،صي
يارب اهديه وكون معه يارب
دخلت إلى الغرفة وجلست تقرأ في سورة البقرة إلى أن يأتي عمها
=====================================
في غرفة رؤوف
بعد أن توضأ وصلى ركعتان لله وحفظ الدعاء الذي أعطته إياه زمزم وتأثر به جدا وشعر بكم الذنوب التي اقترفها وكم كان في غفلة ولم يوقظه أحد إلا رفيقه تحسين الذي لم يسمع منه وغرق في غفلته إلا أن وصل به الحال إلى هنا،سجد لله وقال بصوت يكسوه البكاء والندم: سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى، اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت، خلقتني وأنا عبدك، وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت، أعوذ بك من شر ما صنعت، أبوء لك بنعمتك عليّ، وأبوء بذنبي، فَاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت،اللهم اغفر لي خطيئتي و جهلي و اسرافي في امري ، وما انت اعلم به مني ، اللهم اغفر لي جدي و هزلي ، وخطئي و عمدي،اللهم اغفر لي ما قدمت و ماأخرت و اسررت وما أعلنت ، وما انت اعلم به مني انت المقدوم و انت المؤخر ، و انت على كلش شئ قدير.
اللَّهُمَّ أَنْتَ المَلِكُ لا إلَهَ إلَّا أَنْتَ أَنْتَ رَبِّي، وَأَنَا عَبْدُكَ، ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَاعْتَرَفْتُ بذَنْبِي، فَاغْفِرْ لي ذُنُوبِي جَمِيعاً، إنَّه لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا أَنْتَ، وَاهْدِنِي لأَحْسَنِ الأخْلَاقِ لا يَهْدِي لأَحْسَنِهَا إلَّا أَنْتَ، وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا لا يَصْرِفُ عَنِّي سَيِّئَهَا إلَّا أَنْتَ، لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ في يَدَيْكَ، وَالشَّرُّ ليسَ إلَيْكَ، أَنَا بكَ وإلَيْكَ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إلَيْكَ.
رفع رأسه من السجود والدموع تنهمر من عيونه وقال: يارب انا عارف اني غلط،،،ت،يارب انا عارف اني عص،،،يتك واعملت ذن،،،وب بعدد شعر راسي،لكن يارب انا عرفت غلط،،ي وانا ندما،،ن جدا يارب،يارب ارحمني واغفر لي يارب،يارب تبت وهبعد عن كل المعاص،،،ي يارب،يارب كون معي واقبل توبتي يارب،يارب كون معي وهونها،يارب أذنبت وعصيتك يارب لكنك غفورٌ رحيم،ارحمني واغفر لي يا عالي يا منان يا بديع السموات والارض يا ذا الجلال والاكرام،يارب اغفرلي وارحمني برحمتك يا أرحم الراحمين.
امسك مصحفه وبدأ يتلو في سورة البقرة،كان يخطئ في القرااءة،وقرائته متكسرة،لكنه ومع ذلك عزم على أن يكمل تلاوتها،وأن لا يسمع لذاك الوسوا،،،س الذي يقول بهمس في أذنه”لا تكمل،لن تقبل صلاتك،لن تقبل توبتك،لن تقبل قرائتك،إياكَ وأن تكمل فلن يقبل لك أي عملٍ بعد كل ما فعلته”
====================================
في منزل إيهاب
كان الجميع ينتظر وصول نهلة للذهاب إلى منزل زياد
بعد دقائقٍ وصلت نهلة وورائها عدة سيارات نزل منها عدة أشخاص وكان يبدو أنهم حرس
دلفت إلى الداخل بعد أن قالت للحراس بأن يقفوا بالخارج،رنت الجرس ففتح إيهاب الباب الذي ما أن رأته ارتمت بأحضانه
احتضنها إيهاب بحنان ومرح وقال: نورتي مصر يا قلب اخوكِ عاش مين شافك يا نانة
ابتعدت عنه بغيظ وقالت: أنت لو انت مش واحشني كنت مو،،،تك يا إيهاب انت عارف اني بكر،،،ه الاسم دا
ضحك إيهاب وقال: ادخلي ادخلي يا نهلة ادخلي
نهلة: داخلة ياخويا
دخلت لغرفة المعيشة بصحبة إيهاب رأتها إشراق فضحكت واحتضنتها ثم قالت: نورتي يا قلبي،أكيد مكشرة لانه إيهاب قالك نانة😂😂😂
ضحكت نهلة وقالت: بنورك،أكييييد هو حد يقدر يعكر مزاجي غيره
ضحك الجميع وسلمت على الأولاد ثم خرجوا للخارج للذهاب إلى منزل زياد
ورود بصدمة: عمتو ايه كل الناس والسيارات دي
نهلة بابتسامة بسيطة: دول حراس يا قلبي،هقولكم كل حاجة بعدين يلا حتى منتأخرش اكثر من كدا
اماؤوا رؤوسهم بنعم واستقل إيهاب سيارته وكان معه نهلة وإشراق وبشرى وازهار،كما استقل راجح سيارته وكأن معه تامر وورود،مع بقاء الحراسة عند المنزل
=====================================
الأمر الذي حدث لرؤوف للأسف كثيرٌ من الشباب الذين بعمره او أكبر منه يحدث معهم هكذا،كل شخص يخطئ وهذا ليس عيباً فنحن لسنا ملائكة او رسل،لكن العيب أن تذن،،،ب وأن لا تتوب،أن تذنب وتصر على ذنبك.
تصرف زمزم ليس خاطئاً فهي تعرف أن رؤوف يريد التوبة والابتعاد عن كل هذا لكن يحتاج إلى أحدٍ يتصرف معه مثل تصرف زمزم واحساسه بكم الذنوب التي اقترفها واحساسه بالندم.
الحسنى لم تنفع مع رؤوف،فقد كان تحسين معه ويعامله بالحسنى ويقول له ابتعد ولا وتب إلى الله لكن وللأسف لم يقتنع بهذا.
وتصرف ياقوت الغاضب كان صحيحا،فلو انها لم تفعل ذلك او تحدثت معه بالحسنى لكان انعدم شعور رؤوف بالذنب حتى ولو ابتعد عن المعاصي.
تب لله قبل أن يصل بكَ الحال لأسوأ ما تعرض له رؤوف،وأرجو رحمة الله ولا تيأس ولا تستمع لوسواس الشيطان،واعلم أن الله غفورٌ رحيم.
=====================================
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زمزم قلبي) اسم الرواية