Ads by Google X

رواية ماسه الاركان الفصل الحادي و الثلاثون 31 - بقلم ميفو السلطان

الصفحة الرئيسية

    

 رواية ماسه الاركان الفصل الحادي و الثلاثون 31 - بقلم ميفو السلطان

ما ان عرفت ماسه ان اركان يمثل عليها المرض حتي ثارت وهجمت عليه تضربه.. انت فاكرني ايه بتاخد واتجاب انت ايه ما بتبطلش وجع انا بكرهك .
شدها يحتضنها.. ليهتف.. لو بتكرهيني كتي سيبتيني عيان اولع لو بتكرهيني ماكتيش خفتي عليا وعيونك دمعت لو بتكرهيني ماكنش حنانك طلع ليا.
لتدفع يده.. عشان انا بني ادمه نضيفه.
اقترب وشدها …انضف حد في الدنيا ..قلب دهب من جوا صافي بيحب بجد …عارفه يا ماسه انا اللي وجعني انك …
حباني وبتتعذبي ومش قادره تقولي اللي مخبياه …دي لوحدها دبحاني ..عذابك لوحده دابحني وانا حطيت عذاب فوق عذاب والله يا قلبي بتقطع بس مش عارف اعالج ازاي اللي عملته ..اللي قاهرني اني شايف حبك في عيونك وانت مش قادره تخرجيه من وجعك …انت مابتكرهنيش انت بتحبيني ..لو بتكرهيني ماكتيش تقعدي دقيقه واحده ليا .
هتفت بقهر …. اهو انت قولت لو بتكرهيني ماكتش وكتيش مانتش مكسوف انت بقه لو بتحبني ماكتش صدقت فيا الوساخه ماكتش هنتني واعتديت عليا ماكتش سيبتني لعمتك تذل فيا وتقهرني اسكت بقه انت وجعي انت دبحي عارف يعني ليه احب واحد واترعب عليه كنت مرعوبه انك تحبني ولما حبتني كنت موجوعه ليك واقول يا رب هون عليه انا مانفعلوش كنت بندبح وانت بتقول عايزني ..واخرتها دبح ليا وتقولي حب … حب ايه منعول ابو ده حب لتدفعه وترحل الي الشركه تهرب منه ومن قربه.
ظل واقفا يشعر بالقهر …عندك حق يا قلبي في كل حاجه بس اعمل ايه اعمل ايه يا رب اهديها.
دخلت ماسه الشركه وهيا نيتها ان تعمل وتكبر وتريه انها اصبحت قويه لا تحتاج اليه ليأتي لها بهاء ويهتف.. نورتي الدنيا يا ماسه انا بجد اسف علي كل حاجه مريتي بيها.
نظرت اليه.. انت يا بهاء الوحيد اللي ماشفتش منه وجع في العيله دي انت بجد تستحق كل الخير.
هتف….. مالك قلباها دراما كده يا بنتي ابداي وعيشي بقه وياريت يا ماسه تسامحي .اركان اتعذب في بعدك اركان بيحبك وظروف جوازك كانت صعبه فالتمسي ليه العذر.
لتدمع عينها.. التمس ليه وهو مالتمسش ليا العذر ليه ليه دبحني زيهم
هتف.. يا ماسه اركان بعد اللي عملته عمتي وتعذيبها ليكي قرر ينسي وينسي عمايلك حتي لو كتي مظلومه اركان كان هيسامح وينسي سمعتك وينسي انك اديتي فلوس لابن عمك من وراه ودي صعب لاي راجل يجي علي كرامته انت كنتي حاله توجع اي راجل ..حاولي تفهميها من عين الراجل دي كرامه وشرف …و يقوم ابويا الله يسامحه يجي يهيجه ويقول اللي قاله صعب لما الراجل يحس انه شوخشيحه وقليل في رجولته ان مراته كانت ضاربه عرفي من وراه صعبه لا ومتاخده ومخبيه من حقه يهيج يا ماسه احنا الرجاله حته الشرف غير والله انا اه حاسس بيكي بس هو فعلا انظلم قوي والله زيك . كامله حكايات ميفو .
لتنزل دموعها.. ممكن يكون عندك حق ممكن يكون اه شاف اني طعنته في شرفه …بس انا مطعونه مش قادره اسامح.
هتف.. طب حاولي مش هتلاقي حب زي اركان والله بيحبك. ليتنهد عموما كل حاجه هتروح بالزمن. ليتركها وقد احضر لها ملفات تدرسها لتتعرف علي الشغل .
جلست تفكر في كلام بهاء وهيا تلتمس فعلا له العذر ولكن ما مرت به شديد وصعب علي اي شخص .
دخل عليها احد الرجال لتجده احد رجال الاعمال الذين كانو يتمنوها في النايت كلاب لتهتف.. اهلا يا فادي ازيك ايه المفاجاه الحلوه دي
هتف.. اعمل ايه مانت خاينه ومشيتي من غير ماتقولي لحد.
هتفت.. لا انا سيبت المكان انا اصلا ماكنش ده مكاني يا فادي وانت عارف وحكيالك.
هتف…. طب والله فرحتلك بس تقولي دا خالد طلع روحي علي ما قالي مكانك. وجاي اهوه فرحان وعايز اشتغل معاكي وابقي جنبك
هتفت…اه اتفضل تعالي تنور.
ضحك…. تصدقي وحشتيني.
هتفت….. يابني بقه بطل قلتلك انا ست متجوزه.
هتف…. مانا عارف اللي فيها ماتطلقو ونتجوز .
لتضحك….. اطلق.. واتجوزك والله انت مسخره تعالي بس.
لتسمع صوتا…… فعلا والله دا حاجه معديه المسخره. لتبهت اقترب اركان غاضبا.. مين البيه اللي جاي يطلق ويجوز بس عشان ابقي عارف.
ليقوم فادي بتعالي ليهتف.. فادي الورداني اركان باشا.
قطب جبينه فهو رجل اعمال له ثقله هتف…. خير يا رب السعاده تشع ماتسعدوني معاكو.
هتف فادي.. اه انا كنت جاي لماسه احنا اصدقاء وحبايب وبعرض عليها شغلي نشتغل وهيا وافقت عموما هيا هتقولك اكيد مانت رئيس مجلس الاداره ليستدير ويقترب من ماسه ليمد يده ويقبل يدها ويهتف ……مبسوط اني رجعت تاني لحياتك بجد فرحه مابعدها فرحه امشي بقه واكلمك بالليل ماحنا لينا ليالي ماتنسيش ليستدير ويخرج دون ان ينظر لاركان الذي كان يقف مشتعلا .
اقترب وصرخ…. الزباله ده عايز ايه منك وانت ازاي تسمحيله يكلمك كده ويتجوز ويطلق ايه السفاله دي ومالك فرحانه فرحه الاهبل بيه كده هو فيه ايه.
لتشد يدها…. وانت مالك افرح والا اولع مالك بيا.
صرخ…. ليه بقيت رجل كنبه مش جوزك يا هانم.
هتفت….. بسيطه نتطلق.
صرخ…. عشان تروحي للبيه مش كده.
لتهتف …..والله اروح ماروحش مالكش فيه انا حره.
اقترب وشدها لحضنه ….لمي نفسك انا صابر وشارب المره انما تزوديها انت حره انا ليا اخر.
هتفت.. اخرك هاته فادي من الناس اللي حموني في حين البيه كان راميني وسايبني فادي ماسابنيش وانت تزعل تفرح اتفلق يا اركان انت واحد مغرور وفاكر اني لسه باقيه عليك.
هتف.. انا مايتقاليش كده وسيبان مش هسيب وهفتح راسك لو قربتي من الزباله ده.
نظرت اليه بغضب. …..فاتحه لما تفلقك ويلا بره انا بدير حاجتي هاه وهسود عيشتك واقفلك زي العقله في الزور وهخلعك وهتجوز فادي وعندك حيطان البلد اخبط راسك فيها.
ليشتعل عن اخره ليستدير ويقفل المكتب لتصرخ بتقفل المكتب ليه يا زفت انت.
هتف بغليان.. زفت.. دانت هتشوفي زفت ماحدش شافه وبدا يخلع قميصه ..فارتعبت ..نهارك اسود بتعمل ايه .
هتف بغضب ..هعمل ..دانا هخلص عليكي ضرب وبعد اما اضربك ههريكي بوس عشان الاول تتعدلي والتانيه اكفي ناري الوالعه دي ليهجم عليها لترتعب وتبتعد تقف عند المكتب …اقترب لتلف خوفا… نعم عايز ايه اوعي والله اصوت الم عليك الناس.
صرخ يلف حول المكتب.. والله لاخلع رقبتك عشان تتلمي بطيحتك دي هو مين اللي هتخلعيه وتتجوزي ليه اريل اهبل انا بتاخد واتجاب
صرخت وهيا تدور خوفا من منظره. اه بتتاخد وتتجاب وكل واحد يهيجك زي الاهبل وامشي بقه انت عايز ايه.
هتف… لو مسكتك هفلقك نصين اتلمي احسنلك.
لتهتف.. تفلقني ليه والله اموتك لو مديت ايدك انت طايح ليه كده..
هتف …همد ايدي وامد كل حاجه وهخليكي تقطمي هاه عشان انا مش بقرون والبيه يجي يتجوز .
هتفت ..هتجوزو يا اركان هاه عشان اقهرك ..بس يلا اما اشوف انت كمان ليك عين تزعق .
انفعل كانت مرعوبه وهما يلفان حول المكتب وهو غاضبا صعد علي المكتب لينقض عليها لتصرخ وترتعب شدها ووقع بها لتصرخ ابعد والله اموتك والله لاعرفك تلم نفسك.
هتف.. انا هعرفك ازاي تخرسي وتعرفي انت مين واعرفك انت مرات مين .
هتفت ..اوعي مش مراتك اوعي انت طلقتني مره يبقي خلاص ماترجعنيش اوعي مش بمزاجك .
مسك وجهها وهيا تنهج بشده من قربه ..ما ارجعكيش هو انا اعرف اعيش من غير ماتكوني في حضني ومش مراتي لا مراتي ومالميش جوز غيري ولو طولت هحبسك هحبسك انت بتاعتي فاهمه بتاعتي ..
هتفت صارخه .،لا مش بتا____
ليقطع كلامها بحرقه و ينهال عليها بغضب حارق لتصرخ وتضربه هتف ….صوتك هيطلع هطلع روحك.
صرخت…. طلعت روحك.
نظرت اليه بغضب مد يده تحت بداخل الجاكيت كانت تلبس جاكيتا صغيرا وتحته بادي لتصرخ …هتف اكتمي انا والع اكتمي..
صرخت…. اه يا سافل اوعي شيل ايدك بقله ادبك.
تجاوز وتلمسها بوقاحه لتصرخ وتنكمش هتف ….ايوه نلم نفسنا كده الا تلاقيني معرفك انا جوزك وحالا وهنا واللي يحصل يحصل لتنخرس رعبا ويده تتلمسها وهيا ستموت من كتمتها ليهتف.. ايه مابتنطقيش يعني ما تقوليلي هتخلعيني ازاي هاه وهتقدري عليا ازاي. لتكوني فاكره انك كبرتي وتقدري علي اركان.. فوقي لنفسك عشان انا مش سهل ولو عايز اجيبك تحت ايدي في ثانيه ماهاتنطقي
لتغتاظ.. ليه قادر قوي انا بكرهك ومش عايزاك وهاتجو…
لتصرخ فقد شد ملابسها لتنكشف لتصرخ.. ويده تسرح عليها ليهتف.. كملي كده هت ايه ياختي كملي عشان افرح بيكي وافرحك.
شعرت انها ستنهار لتهتف… بطل بقه عيب ايه قله الادب دي
هتف…… براحتي اقل ادبي براحتي وانا بس اللي اقل ادبي معاكي وهعمل مابدالي معاكي مراتي وبتاعتي وكلك بتاعي حد تاني اموتك واموته فاهمه .لمي نفسك انا عندي استعداد اداديكي سنين بس وانت مؤدبه هتخشي في العوج هعرفك انت مكانك فين.
لتصرخ ….انا ماليش مكان عندك انا ولا حاجه عندك اوعي بقه.
تنهد بغلب ولان قليلا ونظر اليها بعشق .. مين اللي مالوش مكان ومالوش حاجه. همس بحنان…. دانت ليكي كل حاجه وليكي عندي قلبي ..انت جوايا متربعه انا كلي ليكي واللي جوايا ليكي وقلبي مقسوم نصين وانت مربعه جواه …اعقلي انت هتحسي بيا امتي انا تعبان وبتعذب قدري طيب سنه قهر عشتها بعاد ماسه انا عايزك وبحبك.
هتفت دامعه… وانا مش عايزاك.
تنهد…. مين قال جسمك بيترعش وقلبك بيرجف وعيونك بتقول والله بتقول.. لتهمس.. اوعي بقه مابتقولش اوعي الله (عيني فيه واقول اخيه )..
ليقول بمهادنه.. طب حني عليا.
همست بلين.. مش عايزه احن انا اوعي .
لامس خدودها ..لا حبيبي هيحن عارفه لو بصيني في عيوني وشفتي ناري هتحن دانا جوايا بيغلي ..مسك وجهها وثبت عيونها ونظر فيهم ..رجف قلبها فهمست بلين …بطل كده .
همس مداعبا خدها ..ولا اقدر ولا عايز عايز افضل باصص في عيونك اشوف فيهم مشاعرك اللي حبساها ابطل ازاي زانا عايز حبيبي والله عايزه ..تاهت في ننظراته كان يقترب ويقترب … .
سمعا خبطا.. لتشتعل اوعي اوعي هنتفضح.
ضحك.. مانتفضح هو انا شاقطك.
هتفت….. اوعي بقه عيب احنا في الشغل.
هتف ..يا قلبه يعني في البيت هتسيبيني يا فرحك يا اركان دانا هقلبها مردغه يمين الله .
هتفت غاضبه ..اوعي انت قليل الادب.
ليداعبها لتكتم نفسها ولا تصرخ …همست…. بطل اتلم.
ضحك….. طب هاتي بوسه وانا اتلم.
هتفت…… قوم باسك قطر قوم من عليا ليتجاوز بيده لتتشنج فاطلق ضحكه عاليه فغمز لها … هتجيب بوسه يا مز يا مدملك والا صوتنا يطلع بره يقولو بنعمل حاجات.
لتهتف بغضب….. حاجات حاجات ايه دي.
ضحك.. حاجات يا مز انت سيكو سيكو ماتيجي اوريكي منها الا انا نشفت ونفسي في قله ادب وبطلت صرمحه.
لتخبطه …..اوعي يا ابو ديل يا بتاع ساندي.
ضحك.. اروح اقل ادبي مع ساندي يعني.
لتشتعل….. والله اموتك اوعي.
هتف ….والله ماهقوم الا ببوسه وبوسه نار حبيبي وحشني.
لتتنهد بغلب….. انت بارد ليه كده وجبله ليقرصها …نظرت اليه بغضب سمعا خبطا ليهتف اركان…. دقيقه حاضر.
لتشتعل ….يخربيتك اسكت.
هتف…. هعلي صوتي واقولهم مش راضيه تديني بوسه.
نظرت اليه بغضب.. نيينينيني.
ضحك…. يا سلام مش هامك طب ماشي.. ليعلي صوته…. دقيقه يا
جماعه هاخد بو….
لترتعب وتندفع وتضع شفتيها علي شفتيه وتقبله بغضب كانها تضربه بوجهها .. صمت لتبتعد فهتف بحب …لا مش كده اهدي بقه عشان اخدها صح لينزل عليها وهيا تكبت نفسها ليتروي بهدوء وقلبها سينفجر وهو يصب عليها حنانا ويلاطفها بشكل خلع قلبها كان حنونا ليلين اكثر و تمني استجابتها لتتوه اكثر وتنساب وتستجيب لينشرح قلبه ويظل فتره معها ليسمعا دق الباب لتنتفض مره اخري .
ليسقط راسه في عنقها يسيطر علي نفسه .قام وشدها كانت خجوله من استجابتها هندم شعرها وقفل جاكتها وهيا تنظر للاسفل بخجل رفع وجهها فاشاحت بعيونها قبل خدها وهمس بحبك والله بحبك …تنهد …اسيبك تفوقي واخد الطور اللي بره ده خرج واخذ من بالباب بعيدا .
وقفت تضع يدها علي قلبها تحاول ان تسيطر علي نفسها .
ظلت جالسه لتبتسم رغما عنها وتلمس شفتيها وتغمض عيونها حالمه بعشقه ليفتح اركان الباب فتحه صغيره فوجدها مبتسمه فهتف مشاغبا.. بوستي كت نار مش كده يا مز انت باللي ههريكي خلاص ماعتش عاتق انا …. لتشتعل وتستدير لتاخذ شيئا من عالمكتب وتحدفه به ليضحك ويقفل الباب ليفتحه مره اخري هاتفا .،هبوس وههحضن يا واخد قلبي …لتقوم ليقفل الباب ضاحكا ويتركها لتقف.. ودا هعمل ايه معاه بقله ادبه وانا واقعه اه والله واقعه بحب الزفت ده اه بحبه اعمل ايه اروح اموته واخلص يا رب بقه اتبهدلت قوي …لتتنهد وتبدا في دراسه الملفات التي اعطاها اياها بهاء.
دخل بهاء علي اركان ليهتف.. مضينا مع فادي الورداني صفقه جديده وهيجي يناقشها معانا.
هتف اركان….. وتمضي مع زفت ليه مش تقولي.
هتف بهاء….. اقولك ايه انت يابني مش سايبلي الصفقات العاديه الكبيره بقولك عليها.
هب.. مانت مش عارف.. سي طين جه مين.
هتف بهاء…. مين راجل محترم وشغله مضبوط وسمعته برللنت.
هتف بغيظ…. اه وبيلف ورا مراتي وعارف قصتنا الهانم حكياله لما كت في النايت كلاب االبيه كان سنيد وبيقف جنبها ولما لقاها ست محترمه جه يلف زي الدبور عايزها تطلق ويتجوزها عايز افلق دماغه ابن الوارمه .
ضحك بهاء …..غيران يا روكي.
هتف.. غيران داني هولع نفسي اقتله مش مرتاح لعلاقتهم.
هتف بهاء.. بس ماسه بتحبك.
هتف.. اه بس دماغها جزمه وعنديه وممكن تبوظ اي حاجه بالعند .
هتف ….اللي مرت بيه مش سهل يا اركان ..من اول ابن عمها الله يحرقه لدخولها عندنا وجبرها في كل حاجه هيا عاشت بقررات الناس مش قرارها ماسه عايزه تحس انها هيا النسيطره علي حياتها ..لا الامانه حقها تعمل اي حاجه وانت تقطم .يابني واحده واحده هتلين.
هتف…. اه هالين لما ابقي لوحدي في الساحه بس ابن الورداني مش قليل يا بهاء مش هحط راسي في الرمل فادي سمعته سبقاه وتقيل وبيعرف يوقع الستات.
هتف بهاء…. واشعرفك انت.
هتف بقهر…. مانا عملت عليه كلام ودورت وجبت قراره انا اهبل اسيبه يستفرد بيها.
هتف بهاء…. طب ماشي خلاص كلم جدك يهديها.
هتف ساخطا ….اسكت والنبي جدي يهديها دا جدي ولع فيها اكتر وال ايه اكبري يا ماسه وطلقها وزفتها بيعصيها عليا
هتف.. جدك ده عقر اكيد وراه حاجه يكونش عايز يجوزها لحد.
هتف ساخطا ….كل شويه يحرقلي قلبي انت ماتنفعهاش ما تنفععاش وال ايه بهاء ياخدها خدك ربنا انت كمان دانا كت اقتلك .
ضحك بهاء …..الله وانا مالي يا عم كت نطقت.
هتف.. طب انطق كده وانا اطبق وش امك.
بهت بهاء ….لا انت لسعت اما امشي.
هتف اركان مسرعا…… والنبي يا بهاء حنن قلبها انا مش قادر.
ضحك بهاء ….دانت عيل واقع حاضر هزن عليها لتدخل ساندي تتهادي ليهمس بهاء طب قابل بقه النسوان هيهبلوك واحده مش طيقاك والتانيه بتحرب وراك سلام يا دنجوان .
ذهب بهاء لماسه …ها ايه الاخبار .
هتفت ..خلصت اهوه الملفات اللي ادتهالي خدها خلاص .
هتف بمكر .،لا دول اديهم لاركان هيبت هو فيهم عشان خارج تيجي نتغدي بره .
هتفت .. ماشي هشوف هروح اديهم ليه .
هتف ..لا سيبيهم هوصي حد يوديهم يلا اجهزي وبدات تلملم اشياؤها وهمت ان تخرج من الباب فاكمل ..هو اصلا مشغول مع ساندي .البت دي قراضه .
وهم ان يسير فتوقفت واشتعلت ..ايه مشغول هو معاها هناك ..هيا مش عتقاه لا صبح ولا ليل اعمل ايه منك لله يا ساندي الكلب .
هتف ..ايه وقفتي ليه يلا هاكلك بيتزا يلا شالله يطمر واستدار فقالت مرتبكه …هاه لا اصل اصل بص روح انت .
هتف ..اروح فين ماتيلا يا بنتي ناكل .
هتفت ..لا مانا افتكرت حاجه كده .
تنهد طب هستناكي اهوه فجلس ظلت تاكل روحه كانت تريد ان تذهب لاركان ..فجلست تتصنع الشغل وهو ينظر اليها بخبث …رفعت وجهها وقالت بنبره ارادت ان تكون عاديه …هو اركان تعرف هيخلص مع ساندي امتي اروحله ونخرج .
هتف ..لااا انسي ساندي مش هتخلص بت قراضه .،ضحك ..من ساعه مامشيتي وهيا قتب علي اركان وبصراحه وقفت جنبه كتير قوي صبح وليل ماسابتوش لازم تشكريها البت كات بتعمل حاجات والله حبيتها انا ماكتش بطيقها اتغيرت قوي وبقت تفرح وتدخل القلب ربنا يسعدها وينولها اللي في بالها .
هبت هيا لا ماينولهاش .
نظر اليها قاطبا ..هتفت ،،قصدي قصدي .،يعني ينولها اللي ينفع يعني ينولهاله مش اي حد تنوله .،ووقوم قوم انا ورايا شغل لسه .
هتف ..مش قولتي خلصتي.
هتفت بنفاذ صبر ..ماتقوم يا بهاء ايه غلاستك دي عايزه اشتغل .
تنهد وقام ..انت بقيتي غريبه والله بت يا ماسه بقيتي بتعضي وضحك .،سبحانه الله انت بتعضي وساندي بتحسس وتطبطب يلا الدنيا مابتدوم يوم في ايدك ويوم في ايد غيرك وقام وتركها وقد زرع فتيل الغيره .
هبت مشتعله ……،نهارهم طين .،ينولها اللي في بالها ازاي ما هو اللي في بالها اه هو حبيبي منها لله سنه انت غضبانه مقهوره في البارات وسط المسخره والبيه بيتحسس عليه وحب وسبسبه وعينها هتطلع علي حبيبي هموت منك لله يا زرقه يا حدايه بروحين ..اتغيرت اه بتسبسب وتدلع عالبيه المقهور .،ظلت تاكل حالها لتهب ،،ايه هيبقي في ايد غيري لا انا هموته اه اروح اقتله في مكتبه واخلص عليه هو هيقهرني كل شويه واسيبه يفرح ويهيص وانا هموت عليه ومقهوره طب يا زفت ..واستدارت مشتعله
دخلت ساندي.. صباح الخير يا روكي جيالك تفهمني حاجات مش فاهمه حاجه.
هتف …..روحي لبهاء مش فاضي.
اقتربت تحاوطه….. كده يا روكي يعني تقهرني كده وانا بحاول اتعدل لمست شفتيه تطلع كلام وحش من بقك ليا كده..
انفتح الباب لينتفض اركان عندما…..
تاااكس .،المقابر ياسطي …يا غلبك يا حزين ..عارف ياض يا اركان طول مانا قاعدالك ماهتفارق دكه الحزن ابدا

 

google-playkhamsatmostaqltradent