رواية قلب نذار الفصل الثالث 3 - بقلم زهرة الربيع
بان الغضب على ملامحها لما افتكرت الي عملو فيها في الفرح والكلام الي قالو دفعته وقالت…انت…انت يا اخ
نذار شدها عليه اكتر بنوم وقال …اشش نامي بقى
ريم قالت بضيق…ات يا بني ادم بكلمك
نذار فتح عنيه بسرعه لما اتأكد من صوتها وقعد بلهفه وقال..ريم..انتي كويسه يقيتي احسن اطلب الدكتوره
ريم بصتلو بدهشه وقالت..انت..انت مجنون يا جدع انت ولا عندك انفصام في الشخصيه
نذار ابتسم وقال…ليه
ريم بصتلو بغضب وقالت..ليه..هو طبيعي يعني تصرفاتك دي… بعد الي قولتو امبارح عايزني اصدق بقى انك قلقان عليا…ووقفت بتعب وقالت..اسمعني كويس انا جيت معاك امبارح علشان الدنيا ليل وانا مكنتش عارفه اروح فين..اتفضل بقى طلقني وخليني امشي ونخلص من كل ده
بقلم…زهرة الربيع
هيه كانت بتتكلم بمنتهى الجديه ونذار كانت عيونه وتفكيره في حته تانيه خالص
ريم مكانتش فاهمه ليه متنح كده بتبص على نفسها واتصدمت بلبسها وصرخت وقالت..فين فستناني مين قلعني الفستان
نذار قال بسرعه..اهدي اهدي ده انا .. انا الي قلعتهولك متخافيش
شهقت وقالت بغضب..انت حيوان…انت ازاي تستغلني كدده ازاي
نذار قال بسرعه..يا ريم الفستان كان مبلول وخفت عليكي و
ريم بصتلو بغضب شديد وقالت…لا والله خفت عليا صدقتك انا كده على فكره بقى انا فاكره كل حاجه حصلت هنا.. وفاكره لما ساعدت الدكتوره علشان تديني الحقنه يا سافل انا كنت صاحيه وحاسه
نذار ابتسم بخبث وبقى يقرب عليها وقال..فاكره ايه
ريم لزقت في الحيط وقالت بارتباك…انت انت عارف انت عملت ايه انت…انت مش متربي
نذار وقال…انا لو كنت قليل الادب..مكنتش عتقتك امبارح…بس انا مقدرتش اعمل فيكي كده
ريم فضلت بصالو بدهشه ووشها احمر من الكسوف بس استجمعت قوتها وزقتو جامد وقالت…وعلى ايه الكرم ده كلو …ما كنت عملت كده…ماكانش هيبقى اصعب من الي عملتو فيا في الفرح…قالت كده ولسه هتمشي مسك ايدها بسرعه وقال بدموع…ريم..انا اسف…ارجوكي حاولي تسامحيني انا مكنتش اعرف الي حصل بينك وبين صلاح..انتي مكنتيش بتحكيلي و
قاطعته وقالت بغضب..اه فهمتك اخوك الواطي كلمك…وعلشان كده الحنيه دي كلها..بس اعتذارك مش مقبول ولا اي حاجه هتعملها هتبقى مقبوله بعد والي عملتو معايا
بصلها بحزن وقال..معاكي حق..بس انا هحاول انسيكي والايام بتشفي الجروح و
ريم قالت بدموع…مش كلها يا نذار..مش كلها..وانا وانت اصلا مفيش ايام هتجمعنا انا ماشيه ومش عايزاك تمثل انك مهتم وتيجي ورايا
مشيت شويه ونذار اتنهد وقال…طب نفترض اني هسيبك تمشي..وبصلها من فوق لتحت وقال..هتطلعي كده
ريم بصت لنفسها وافتكرت انها لسه بالقميص بتاعو قالت..احم..انا ..انا هلبس الفستان بتاعي
نذار مسك فستانها وقال..اه قصدك فستان الفرح ده
ريم قالت بضيق..مش مهم فستان فرح فستان عزا المهم امشي من هنا ومشوفش وشك تاني
بس فاجأها نزار لما رماه من البلكون وقال باصتناع يا خبر وقع مني هتنزلي بايه دلوقتي
ريم بصتلو بزهول شديد وقالت بزعيق..انت اتجننت..ايه الي هببتوده…طب..طب والله لانزل كده..ايه رايك بقى… وجريت ناحيه الباب بس جري ولحقها وشدها عليه قبل ما تخرج وقال بضحك…انتي مجنونه..هتنزلي كده بجد
ريم كانت بتضربو وبتقول…سبني اوعى انا هنزل يعني هنزل سيبنيييي
نذار كان بيتأمل ملامحها ومش مهتم بزعيقها ولا عصبيتها قال..كملي انا معاكي اهوه
قالت..و بتستظرف كمان انت واحد وسخ
نذار قرب منها جامد وقال…ليه وسخ انتي مراتي وكلك حقي
ريم استجمعت كل قوتها ودفعتو جامد وصرخت فيه وقالت..يا حيوان
نذار قال…انا حيوان فعلا لاني كنت هضيعك من ايدي وراح ناحيه الدولاب يجهزلو هدوم
ريم كانت هتتجنن من الي بيعملو وقالت بزعيق..انت مش طبيعي.. بجد مش طبيعي ..اتصرف لاقيلي حاجه البسها امشي بيها من هنا عايزه امشي حالا
اخد لبس ليه وراح ناحية الحمام وقال …بقولك ايه ما تيجي تاخديلك شور يمكن اعصابك تهدى شويه… تعالي مش هتندمي
نظرت اليه بزهول شديد وغضب من وقاحته ونذار قال بارتباك مصتنع..اه…احم..معجبتكش الفكره..بلاش منها..هستحمى لوحدي
نذار قال كده ودخل الحمام وريم قعدت على السرير وهيه بتبص لطيفه بزهول من حركاتو دي
بعد شويه خرج من الحمام لقاها قاعده عل السرير وبتهز رجلها بغضب واول ما طلع قالت …لاخر مره هقولك يا نذار عايزه امشي اتصرف وجبلي حاجه البسها احسن والله هنزل كده
بصلها وقال…تنزلي كده…طب وهتبقى راضيه عن الجرايم الي هتحصل بسببك
ريم بصتلو باستغراب وقالت…جرايم…جرايم ايه…بتقول ايه انت
نذار قال ..طبعا هتحصل جرايم كتير ..معاكسات والذي منو
ريم وقالت ..انت قليل الادب انا ..انا مش عارفه ازاي اتورطت كده مع اني عارفه انك اخو السافل الي اسمو صلاح.. كان لازم افهم ان طينتكم واحده وانكم سفله زي بعض
نذار اتنهد لما لقى الدموع اتجمعت في عيونها وقال…طب انا اعمل ايه علشان ارضيكي اناا..انا ممكن اعمل اي حاجه بس ترضي وتسامحيني
ريم قالت بغضب ..بس انا مش هرضى ابدا ومش هنسى الي انت عملتو..انت اذتني اكتر من اخوك…على الاقل اخوك جرحني بعيد عن الناس ..انما انت اذتني وهنت كرامتي في العلن وقدام الكل ريح نفسك انا مستحيل اسامحك
نذار اتنهد وقال…تمام..بلاش تسامحيني بس فكري بالعقل انتي لو مشيتي من هنا هتروحي فين
قالتلت بغضب..ملكش دعوه ..هروح في داهيه
نذار قال بسرعه..طب ممتاز خليكي هنا ومفيش داهيه اكتر من الي احنا في دي
اتنهدت بخنقه وقالت وهيه بتضغط على اسنانها..نذار لاخر مره ..عايزه.. امشي
نذار قال بغضب وزعيق..بس بقى..ايه..عايزه امشي عايزه امشي علقتي..مش هتمشي من هنا .وكلمه كمان هربطك في السرير ده..و لو اتربطتي علي السرير مش همسك نفسي وانا ساكت على حللاوه امك دي بالعافيه
ريم ارتبكت جدا من قربو وقالت بتوتر
..خليك بعيد يا نذار
نذار قال وهو بيقرب اكتر انا ببقى عايز ابعد بس عيونك الي غلطانين..هما الي بيشدوني…وبيدوبوني ببقى مش قادر اشيل عيوني من عليهم
ريم بصت لعيونه بتوتهان وفضلت مركذه فيه شوبه بس فاقت لنفسها وبعدت وقالت..احم..متالفش وتلحن لان مفيش فايده من شغل النحنحه ده .. مستحيل تأثر فيا
نذار ابتسم وقال..متأكده اني مش بأثر خالص
ريم بلعت ريقها وقالت بارتباك ..خالص
نذار شدها عليه بوقال….بس انتي بتأثري فيا ..بتأثري قوي ..خلينا ننسى الي فات يا ريم ارجوكي انسي وخلينا نعيش الحياه الي اتمنناها سوا
ريم دفعتو وبعدت وقالت بزعيق..انسى … انسى ايه انت اتعرفت عليا اصلا هلشان تاخد حق اخوك يعني لا بتحبني ولا عمرك حبتني عايز مني ايه دلوقتي
نذار قال بسرعه….لا …لا انا بحبك يا ريم..بحبك اوي والله كل كلمه قولتها كانت من قلبي…انا فعلا بحبك ومن وقت ما كنتي مخطوبه لصلاح مكدبتش عليكي في اي حرف..انا..انا مكانش ينفع افكر فيكي بالطريقه دي لانك ..لانك خطيبه صلاح…وكنت بحاول اشيل الفكره من دماغي ومش بقدر صدقيني يا ريم انا بحبك اوي
ريم نزلت دموعها وقالت بالم ..لو كنت بتحبيني كنت مستحيل تهون فيا قدام الخلق كنت مستحيل تأذيني كده..بص يا نذار ..انا مش حابه اتناقش كتير هاتلي حاجه البسها وسبني امشي وكفايه اوي لحد كده
نذار اتنهد بيأس وقال..لا
ريم قالت باستغراب .لا
نذار قال..اممم..لا..مفيش خروج من هنا واعقلي علشان اعمالك حلو انا هنزل دلوقتي اشوف ماما واجبلك غدا علشان تاخدي علاجك…و لو حبيتي تستحمي خدي قميص تاني من قمصاني وادخلي روقي على نفسك
قال كده وسابها واقفه بزهول ومش عارفه تتصرف معاه ازاي بقت تدور على التليفون بتاعها تحاول تتصل على اي حد بس ملقتش التليفون ابدا فضلت تدور عليه وقالت بتعب…كان معايا ..هيكون فين بس معقوله يكون سابو في اوضة الجنينه
نذار نزل تحت وقعد مع امه وحكالها كل الي حصل والي اخوه قالو
امه قالت بزهول ودموع..ان بعض الظن اثم لا حول ولا قوة الا بالله انا السبب انا الي فضلت اقسيك عليها كنا لازم نتاكد الاول …احنا اذينا البنت اوي وهيه الي مظلومه
نذار اتنهد وقال..هعوضها..هعوضها يا امي مش هخليها تزعل من اي حاجه تاني ..انا خلاص قررت اخليها على زمتي…انا احم…انا بستجدعها و
امه ابتسمت وحطت ايدها على شعره وقالت..انا عارفه انك معجب بالبنت دي..وكنت خايفه تعمل مشكله مع اخوك بسببها ..متضعطش على نفسك يا نذار ربنا اراد يكتبها على اسمك
نذار ابتسم بسعاده وباس ايدها ولسه بيتكلمو شاف الخدامه مطلعه الاكل اتقدم عليها واخدو منها وقال..خلاص انا هطلعو
اخد الاكل وطلع بيه وفتح الباب ودخل وكانت ريم في الحمام كانت عايزه تستحمى وما صدقت انو نزل
نذار حط الاكل وفضل مستنيها بعد شويه خرجت وكانت جميله جدا ارتبك كن جمالها وقال ..احم…ال ..ال..الي جبتو ده..اسمو ايه….اه..اه الغدا..الغدا جاهز
ريم حمحمت بحرج وهو قال..يلا قبل ما يبرد..ولو ان مفيش حاجه هنا ممكن تبرد ابدا بشكلك ده
ريم حاولت متبتسمش على كلامو وهو شدها من ايدها وقعدها على السرير
وبقى يأكلها بايده وهيه ساكته
بعد ما اكلت شويه صغيره قالت ..احم…سبني بقى خلاص اكلت
نذار قال..لا طبعا اكلتي ده ايه لازم تاكلى اكتر علشان تاخدي الحقنه و
هنا ريم بعدت عنو بسرعه ووقفت وقالت…ايه…حقنة ايه انا بقيت كويسه مش عايزه حقن
نذار ابتسم وقال..يعني انتي هتفهمي اكتر من الدكتوره..الدكتوره بتقول لازم تاخدي الحقن دي علشان مترجعيش تتعبي يلا بلاش لعب عيال
ريم بصتلو بدهشه اكبر وقالت…يلا فين
نذار طلع الحقنه وبقى يجهزها وقال…يلا علشان تاخديها
ووووووو
لا حقن ايه هيه خفت خلااااص 😂
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية قلب نذار) اسم الرواية