رواية ناري و جنتي الفصل الرابع 4 - بقلم ايلا ابراهيم
دفن وشه برقبتها وهو مستمتع برايحتها حس بيها بتترعش بين أيديه...بعد شويه وبصلها كانت مغمضه عينيها جامد خايفه..خايفه تبص ليه .. بعد شعرها عن وجهها وهمسلها رحتك حلوه اوووي...
جمانه ....
انس همس تاني باسمها جمانه ...
جمانه....
حرك أيدها على وشها وهو بيقولها بصيلي ...فتحي عنيكي متخافيش.....جمانه..
فتحت عينيها وحاولت تقوم وتبعده عنها لكنه منعها...
انس...انا عارف ومقدر الللي بتمري بيه لكن ...انتي بقيتي مراتي..وعلى اسمي ...ووجودك هنا جمبي ده الطبيعي ..ابتسم بخفه وكمل لكن اللي مش طبيعي انك لسه قافله على نفسك. ..الطرحه اللي لبساها....هدومك اللي بتحاولي تداري بيها حاجه من حقي راعي منظري قدام الشغالين.....ليكمل بغمزه وانا مش عارفه بتداري ايه مع اني شفت كل حاجه ..
لتفتح عينها بوسعهما بصدمه...ليضحك وهو يبتعد عنها ....ويكمل بغمزه نسيتي اني غيرتلك بالفندق والا ايه...
شهقت بصدمه هو حقا فعل ذلك...
لتراه يعض شفتيه بخبث لو عرفتي انا عملت ايه عشان مضعفش تديني جايزه..دنا شفت حجات ..حجات جامده اووي
انا نازله قالت كده وووشها احمر جدا وهي بتبص لللأرض وقبل ماتخرج. مسك ايديها وهو بيقول استني هنا هو مفيش جايزه والا ايه....
جمانه....اااا
انس على فكره انا بهزر مفيش داعي لكل الخوف ده..
بصت الأرض بخجل وسمع همسها ..انا اسفه ...
أنس انا الللي اسف ياجمانه سامحيني..
رفعت وشها بصدمه...
لكنه حاوط وشها باديه وقال أنا آسف عشان اتأخر اوووي..ومالحقتش اجيلك بالوقت الصح...
جمانه بحيره انت بتعمل كل ده ليه...
أنس عشان انتي الحاجه الوحيد الفاضله من ريحه صاحب عمري...عشان انتي وصيته قبل ما يموت ...لكن....
لكن ايه سألته ...
انس بابتسامه لكن ملحوقه ..وانا جاي عشان اعوضك عن كل الوحش اللي عشتيه وصدقيني معايا هتشوفي كل حلم حلمتيه وتلمسيه باديكي...
جمانه ..
انس بابتسامه ودلوقتي مش هتديلي جائزه...
ابتسمت جمانه بحيره ..
انس الله دي احلى جائزه باخدها الضحكه الجميله دي ...
جمانه متشكره...
انس اي خدمه يافندم...
جمانه بحرج طيب هنزل انا واس...وقبل ماتكمل كلامها كان شايلها وحطها عالسرير جمبه...
انس بنعاس...احنا الاتنين هنننام عشان تعبنا اوووي ..
جمانه بكسوف انا مبعرفش انام كده...
فتح عيني والتانيه مغمضه كده اللي هو ازاي...
جمانه بخجلل كده..كده حد جمبي..
شدها ليه اكتر وقال تتعودي ياقلبي ...ودفن وشه بشعرها ونام وهي فضلت تفكر بكلامه....
*******
بعد ايام....
صحيت على صوته الهادئ.. فتحت عينيها بنعاس في ايه...
انس في أننا نبطل كسل بقى ونصحى...
جمانه لسه بدري...
بدري ايه المحاضرات كمان شويه وتبدأ...
جمانه باستغراب محاضرات ايه...
لااا شكلك لسه نايمه المحاضرات بتاعتك يلااا..
جمان بصدمه بببتاعتي.انا..
امال انا ..هو انتي لسه هتتصدمي . يلاااا هتتاخر وبصي اول واخر مره اصحيك انا من النهارده اتعودي تصحي لوحدك...
فضلت تبصله مش مستوعبه اللي بيحصل هو بجد ..بيتكلم بجد والا بيهزر...وقبل ما. تنطق بحرف شالها وهو بيقول لااا شكلك عاوزه تصحي على طريقتي ماشي ..خدها الحمام وغسل وشها وسط صريخها. واعتراضها ...
انس وهو بيضحك على. شكلها ودلوقتي هسيبك تغغيرر وانزل اشرب قهوتي تكوني جهزتي...
دقائق وكانت جاهزه نازله...
في العربيه ..
انس انا عارف بتسالي نفسك اسأله كتير لكن اناعارف انك كنتي بتدرسي تربيه وبعد وفاة احمد وقفتي...
بصت ليه باختناق...
انس انا رجعت وقدمت ورقك واتقبل الحمدلله. عاوز بقى اشوف شطارتك ماشي قال كده. هو بيمسك خدوده ...
وهو بتبصله بضياع...
انس ده فون ليكي وسبتلك رقمي ايه مشكله بتتصلي بيا...وانا كل شويه هتصل اطمن عليكي ..
هي مش مصدقه اللي بيحصل معقوله كل ده....كل المر اللي عاشته أحلامها اللي نسيتها هترجع تاني تتحقق من تاني معقوله مين ده ملاك نازل مالسما...
اول ما دخلت الكليه كانت بتبص لكل حاجه باهتمام ..
دخلت أول محاضره وهي متحمسه جدا..ومر اليوم بسلام...
اخر النهار اتصل بيها انس واطمن عليه وبلغها أنه هيبعت عربيه توديها البيت ...
اول ما وصلت البيت ارتاحت شويه وراحت المبطخ بسرعه بالرغم من رفض الشغالين أنها تعمل ايه حاجه الا انها اصرت أنها تعمل الكيك بنفسها...
جمانه يانانا عشان خاطري عاوزه اعمل كيك لانس عشان خاطري..
يابنتي هيزعل لو عرف بده..
جمانه عشان خاطري والنبي والنبي...
امري لله اعملي اللي انتي عايزاه...
مر الليل وهي جهزت نفسها لبست فستان جميل وجهزت السفره بؤضت النوم واستنته كتتير لكن هو اتأخر. لحد.مانامت من التعب ..وبعد وقت طويل رجع انس تعبان واتفاجأ باللي مجهزاه ابتسم بهدوء وسابها نائمه ...دخل يتسحب خد شور سريع وخرج وكانت مكانها نائمه قرب منها وهو بيزيح شعرها على جنب حست بنفسه السخن على وشها وهو بيهمس باسمها ...ارتسمت ابتسامه جميله على وشها فتحت عينيها وسألت بطفوله انت جيت...قالت كده بنوم اتأخرت اووي...
انس معلش شغل ..بس ايه الجمال ده قال كده بغمزه...
ابتسمت بكسوف وراحت عشان تقف لكنه شدها ليه ووو
يتبع...
الرواية قيد الكتابه وان شاء الله كل يوم ينزل فصل لكن شدو بالتفاعل شوي
•تابع الفصل التالي "رواية ناري و جنتي" اضغط على اسم الرواية