رواية حب بالإجبار الفصل السادس 6 - بقلم رنا سليمان
(٦)
_وحشتيني يا خديجة……..خمس سنين وانا بحاول ادور عليكي ومش عارف اوصلك
_مستر معتز منتظر حضرتك………اتفضل
_خديجة انا محتاج اتكلم معاكي عندي كلام كتير عايز اقولهولك
_معتقدش ان في كلام بينا يا استاذ ياسين………اتفضل لان مستر معتز وراه شغل كتير ومعندوش وقت
_للدرجة دي مش قادرة توقفي معايا خمس دقايق يا خديجة……….بس مش مهم المهم اني عرفت اوصلك بعد خمس سنين………..انا كُنت جاي علشان ادور علي شغل هنا………بس بعد ما لقيتك مبقاش فارق معايا غيرك انتي وبس ومش همشي قبل ما نتكلم يا خديجة
_استاذ ياسين انا قولت لحضرتك ان مستر معتز مش فاضي ف لو حضرتك مش ناوي تدخل الانترفيو يبقي ادخل حد تاني احسن
_لا انا داخل ……..بس صدقيني يا خديجة انا مش همشي من هنا قبل ما نتكلم واحاول اصلح كل اللي فات
_اتفضل
فتحت باب المكتب ودخلت وانا بحاول اتماسك بصعوبة قرب منه وبدات اتكلم
_مستر معتز استاذ ياسين رافت
_اتفضل يا استاذ ياسين………استاذة خديجة بعد اذنك ثواني
بعدنا عنه وبدا يكلمني بصوت واطي
_مالك ……..انتي كويسة؟!
هزيت راسي ب لا وبصيت عليه………كان باصص علينا ومكنش شايل عنه من علينا
_انتي تعرفيه
_طليقي
_هو دا
بصله بعصبية وكان رايحله وهو متعصب ………مسكت في ايده وبدات اتكلم بالراحة
_مستر معتز………ارجوك بلاش تعمل حاجة ليه ………دا واحد جاي في شغل واكيد هو محتاج الشغل دا………لو فعلا بتحبنى زي ما بتقول بلاش تأذيه………بالعكس انا عايزة حضرتك تقعد معاه وتشوف السي في بتاعه ولو عجبك ولقيت انه احسن واحد في اللي قدموا يا ريت تقبله
_انا بجد مش مصدقك يا خديجة انتي عايزاني بعد كل اللي سمعته منك وعرفته عنه اوافق اني اخليكي انتي وهو في مكان واحد ……….انا مستحيل اعمل كدة يا خديجة
_دا اول طلب اطلبه من حضرتك………ارجوك اعمل اللي قولتلك عليه ……….صدقني انا مش هدايق لو عملت كدة لانه مبقاش فارق معايا ……….انا بس كل الحكاية اني اتصدمت من وجوده هنا
_هحاول يا خديجة اعمل اللي طلبتيه بس موعدكيش……….بس عندي شرط واحد
_اتفضل
_تروحي دلوقتي وبكرا نتكلم في الموضوع دا
_مش هقدر اقول ل حضرتك لا……..بعد اذنك
اخدت شنطتي وكُنت خارجة……..قام وقف وبصلي وبدا يتكلم
_رايحة فين يا خديجة
_اعتقد ان حضرتك جاية تقابلني علشان الانترفيو مش جاي تقابل استاذة خديجة………مش كدة ولا انا غلطان يا استاذ ياسين
_علي فكرة انا اعرف خديجة واعتقد حضرتك عارف ب دا
_احنا هنا مش بندخل الشغل في العلاقات الشخصية ……..اتفضلي يا استاذة خديجة
_حاضر……..بعد اذنكم
خرجت وقفلت الباب ورايا……..مكنتش حابة اني اقابله تاني……..كُنت ما صدقت اني نسيت كل اللي فات وعيشت حياة هادية ………خمس سنين وانا بحاول انسي كل الاذي اللي سببه ليه وفي لحظه واحدة كل اللي حاولت في الخمس سنين اعمله راح مجرد ما شوفته قدامه………..افتكرت كل اللي عمله معايا واللي كان سبب فيه……….مكنتش خايفه من حاجة اكتر من خوفي علي يزن وانه ممكن ياخذه منه………من يوم ما ولدت يزن وانا مليش غيره………كُنت بحاول اكون ليه اب وام في نفس الوقت ………..كُنت بحاول اعمل كل اللي اقدر عليه علشان ميحسش ان باباه مش موجود………خايفه بعد ما رجع وبقي موجود في نفس المكان اللي احنا فيه ياخد مني يزن……….هيكون ساعتها بياخذ مني روحي ………….حقيقي مش عارفة اعمل اية ولا اتصرف ازاي……….فضلت اتمشي علي البحر شوية لحد ما جاه معاد المدرسة بتاعت يزن وروحت اخدته وروحنا
بدا يتكلم وهو ماسك في ايدي
_ماما انا جعان اوي
_حاضر يا حبيبي……….ايه رايك لو روحنا اكلنا بيتزا
_بجد يا ماما………هتوافقي اني اكل بيتزا
_انهاردة بس يوم واحد مش هيفرق معانا في حاجة
_هاااا……..انتي احلي ماما في الدنيا
ابتسمت ليه……….روحنا انا وهو علي مطعم بيتزا وطلبنا اتنين بيتزا ………بعد ما البيتزا جات بدانا ناكل
_اية رايك في البيتزا يا استاذ يزن
_طعمها حلو اوي يا ماما
_يزن انت عارف انا بحبك قد اية صح
_طبعا عارف يا ماما………وانا كمان بحبك اوي
_طيب يا حبيبي انا عايزة اتكلم معاك في حاجة ……….بص يا يزن يا حبيبي ……….انت اغلي حاجة في حياتي وانا مقدرش اعيش من غيرك ابدا……….بس انا عايزاك تعرف كويس اوي اني لو بعدت عنك هيكون غصب عني ومش بمزاجي ابدا
_لية بتقولي كدة يا ماما
_بص يا حبيبي في حاجات ممكن تحصل تخلينا نبعد عن بعض انا وانت بس صدقني انا مش هسيبك وهرجعلك تاني ومهما حصل هرجعلك تاني
_ربنا يخليكي ليا يا ماما ومتبعديش عني ابدا يا رب
_ويخليك ليا يا حبيبي وتفضل جمبي دايما
قرب مني وحضني ……….حضنته وانا خايفة من ان ياسين ياخده مني ويحرمني منه
سمعت صوته……… بصتله بصدمة
_اللي خايفه منه هيحصل يا خديجة وانا مش هسكت غير لما اخده منك
"ياسمين "
_بقي انا يقولي انه ندمان علي جوازه منه وانه ندم علي انه ساب اللي اسمها خديجة دي علشان حُبه ليا……..وكمان يسافر ومعرفش راح فين
_انتي اللي غلطتي من الاول لما وافقتي علي جوازك منه يا ياسمين
_معلش انا هعرف ازاي اندمه علي اللي قاله ليا دا ………مش هو ندمان والهانم وحشته انا بقي هخليها توحشه باقي عمره
_هتعملي اية
_عايزاك تعرفي البنت دي راحت فين وتيجي تقولي واللي عملته زمان هعمله من جديد بس المرة دي نهايتها هتكون علي ايدي مش زي المرك اللي فاتت
…….يتبع……….
•تابع الفصل التالي حب بالإجبار" اضغط على اسم الرواية