Ads by Google X

رواية احببت منقذي الفصل الثامن 8 - بقلم يارا ابراهيم

الصفحة الرئيسية

  

رواية احببت منقذي الفصل الثامن 8 - بقلم يارا ابراهيم

مـر اليـوم بسـلام عـلي أبـطالنا و فـي اليـوم التـاني قامـت جـوري بـدري كالـعاده صلـت فرضـها وبعـدين لبـست ونـزلت………….
عند العـيلة……..
كـانوا كلـهم قاعـدين بيفـطروا وكـان قـاعد ليـث وغيـث وعـاصم وسـعاد بيكـلوا بعـد مـا زيـنب هـي اللـي طبـخت فقطـع الحـاج المحـمدي الكـلام وهـو بيـقول…………
الحـاج:/فيـن جـوري يـا ليـث يـابنـي.
قـال ليـث ببـرود ومـن غيـر مـا يبـص……..
ليـث:/جـوري كلـت الصـبح وطلـعت.
انصـدم الكـل مـن طـريقة ليـث فـي معـاملة جـده فـقالت نـاهد بسـخرية لسعـاد………..
نـاهد:/لا واضـحة قـوي تـربية ولـدك يـا سـعاد.
انتـفض الكـل علـي خبـط ليـث علـي سـفره الأكـل جـامد ووقـف وقـال بصـوت جهـوري………..
ليـث:/مـا عـاش ولا كـان اللـي يكـلم أمـي بطـريقة مـش تليـق بـيها وبـعد كـده اتكـلمي مـع أسيـادك بإحـترام وإلا انتـي لسـه مـا تعـرفيش ولاد المحـمدي لمـا بيتعـصبوا بيعـملوا إيـه.
نـاهد خـافت بـس تمـاسكت وقـالت…….
نـاهد:/احنـا مـا بنـخافوش واصـل.

وقـف زيـن وقـطع صـمته وقـال بـبرود وحـده………
زيـن:/واحـنا مـا بنـهددش بنفـذ علـطول وأحسـنلك مـش تختـبري صبـرنا أكـتر مـن كـده.
***************************
عنـد جـوري………
كـانت واقـفة زي عـادتها بتشـاهد شـروق الشمـس فهـي ولا مـره فـوتت اي شـروق او غـروب للشـمس ماعـدا أيـام الحـادثة اللـي قلبـت حـياتها وخلـتها فـي حيـرة مـن نفـسها قـاطع تفكـيرها صـوت رجـولي هـي عـارفاه كـويس وهـو طـبعا مـهاب هـو حـد يقـدر يـقرب منـها غـيره ولا حتـي يكلـمها غـيره اتنـهدت ولفـت وقـالت………….
جـوري:/نعـم يـا أسـتاذ مـهاب.
مهـاب بهمـس لنفـسه:/قلـب مهـاب وعـيونه وروحـه وكـل حـاجه.
جـوري:/أفنـدم؟ بتـقول إيـه مـش سـامعه.
مـد مهـاب إيـده وقـال بجدية مصطنعه:/موبـايلك بيـرن بقـاله مدة.
أخـدت جـوري الموبـايل وردت وقـالت……….
جـوري:/بتـرني ليـه يـا واطـية يـا نـدله.
المتـصل:/الـه شـوف ميـن اللـي بيغـلط الأول بـس علـشان انـا أحـسن منـك هسـامح فـي حقـي المـره دي بـس.
جـوري:/عـايزة إيـه يـا دعـاء يـا واطيـه.

دعـاء:/اله بتغلـطي تـاني.
جـوري:/انجـزيييي علـشان انـا علـي أخـري.
دعـاء بإستفـزاز:/طـول عمـرك خلـقك اسـتريتش وجـايه علـي حـظي يبـقي ضـيق.
هنـا جـوري طهقت راحـت قـافله السـكة وعـامله بلـوك لـدعاء…………
*************************
فـي الشـركة عنـد عمـرو…………
كـان عمـرو بيـكلم أسـد فـقال فـجأة…….
عمـرو:/بـكره وجـاي تعرفنـي دلـوقتي فيـك الخـير والله.
أسـد:/يابنـي أنـت متـراقب ولـو كنـت قـولتلك مـن بـدري كـان ممـكن نتكـشف.
عمـرو:/نـاوي علـي إيـه.
أسـد بخبـث:/كـل خيـر.
عمـرو بهسـهس وصلـت لسمـع أسـد:/هـو أنـت بيـجي مـن وراك خيـر أبـدا.
أسـد:/لمّ لسـانك علـشان حسـابك بـدأ يتـقل معـايا.
عمـرو:/مـا شـاء الله ودانـك ولا ودان الفيـل.
أسـد بصـوت جـهوري:/عمـرررو.

قـفل عمـرو المـوبايل بسـرعه وهـو بيـقول……
عمـرو:/شكـلك مـش هتلـحقي تفـرحي بـيا يـما.
****************************
عـند جـوري………
قامـت جـوري وقـررت تـروح ركـبت ووصـلت لقصـر العمـدة وهـي طـالعه علـي السـلالم خبـطت فـي حـد فـقالت وهـي بتـبص فـي الأرض………..
جـوري:/أنـا آسفـة لحـضرتك ماخـتش بـالي.
الشـخص:/لا وأنـي مـش متقـبل آسـفك بقـي وبـعدين هتشـوفي إكـده ازاي وانتـي شـفه العفـريته إكـده.
جـوري وهـي بتـحاول تمـسك دمـوعها:/ربـنا يسـامحك بـس عمـر مـا كـانت السـترة حـرام أو عيـب فـي حـد بالعكـس دي بتحـفظنا للـي يسـتاهلنا.


الشخـص:/اتمـسكني اتمسـكني أنـي مـا يخيلش علـيا الكـلام ده اتـلاقي كنتـي مقـضيها عنـديكم هنـتوقع ايـه مـش تـربية سـعاد.


سكـت الشخـص علـي صـوت ضـرب مـهاب القـوي ليـه وهـو بيـقول……….
مهـاب:/اخـرس يـا حيـو*ان دي أشـرف منـك ومـن عشـرة زيـك يـا زبـا*لة.
انقـض مهـاب عـليه وفـضل يضـرب فيـها لحـد مـا كـل العـيلة طلـعت علـي الصـوت قـرب ليـث و زيـن مـن مهـاب وهـما مـش فاهـمين في إيـه فـقال زيـن…………..

زيـن:/فـيه ايـه يا مهـاب بتـضربه ليـه.
مهـاب:/ده شكـك فـي شـرف جـوري عـايزني اسكـت.
ليـث وزيـن عيـنهم احـمرت وبـدأوا يضـربوا فيـه كـل ده وجـوري كـانت قـاعده علـي الأرض وهـي بتعـيط ماحـدش اهـتم ليـها وهـي قـاعده تعيـط فهـي عملـت إيـه علشان ده كلـه يحـصل دي اعتـذرت؛ حست جوري إن الأرض بتلف بيها وفجأة……………
*****************************
عنـد دعـاء………
بعـد مـا جـوري قفلـت فـي وشـها اتنهـدت بحـزن وقـالت……….
دعـاء:/هـح اقـول ازاي انـي كنـت مـرميه فـي المستـشفي مـا بيـن الحـي والمـوت يـلا الحـمد لله علـي كـل شـيء.


فـجأة سمـعت دعـاء صـوت مـرات أبـوها واللـي اسـمها “عـفاف” بتـنده وبتقـول……………
عـفاف:/أنتـي يـا مقصـوفة الـرقبه ياللـي أسـمك دعـاء.
دعـاء بضـيق:/نعـم يـا مـرات أبـويا.

عـفاف:/هـو أنـا مـش بـنادي ولا أنـتي خـلاص اطـرشتي والحـمد لله.
دعـاء:/يـا مـرات أبـويا حـرام عليـكي كـفاية انـه بتخليـني انـزل اشتـغل وأنـا لسـه جـرح بطـني مـاطبش.
عـفاف:/امـال نـاكل منيـن يـا حيلـتها لـو مـش اشتغـلتي.
دعـاء:/اشمعـنا أنـا بتعـامليني كـده ليـه نـور بنـتك مـش تنـزل تشـتغل مـعايا وتسـاعد فـي مصـاريفها.


عـفاف:/أنـتي بتـردي علـيا كمـان لا شكـلك محتـاجه تـربية مـن أول وجـديد.
وقـامت عـفاف وفضـلت تضـ’رب فـي دعـاء لـحد مـا نـزل دم وفـجأة…………..
 
google-playkhamsatmostaqltradent