Ads by Google X

رواية احببت مربيه ابنتي الفصل الثامن 8 - بقلم رهف حاتم

الصفحة الرئيسية

 رواية احببت مربية ابنتي الفصل الثامن 8 - بقلم رهف حاتم 


وقفوا قليلا لكي ينتظروا سارة و بعد مدة قصيرة جائت سارة و 
سارة: اسفة على التأخير 
فرح: لا ولا يهمك 
و فتحت لهم السيارة و ركبوا و 
فرح: دلوقتي هنروح سوق الخضار 
سارة: تمام 
و ذهبوا إلى سوق الخضروات 
****************
بعد ساعة 
في سوق الخضار 
كان هناك في هذا السوق الكثير من الفواكه الذيذة و الشهية و الخضروات و كان مزدحما أيضا و لكن كان المكان نضيف جدا و كبير 
وصلوا إلى المكان و نزلوا و بدأوا بلشراء الخضروات و 
حنين: عايثة ده
طانت جنين تأشر لفرح على فاكهة ما
فرح:فراولة 
حنين: اه 
فرح: هههه عيوني 
و اشترت فرح لها الفراولة و غسلت واحدة لها و اكلتها حنين بشهية ابتسمت فرح و بعد ساعتين من التدوير و الشراء 
انتهوا من الشراء 
و ركبوا السيارة مرة اخرى
و قالت
فرح: الساعة كام دلوقتي 
حسناء: 7 يابنتي 
فرح: اوك نتغذى بقا سارة انطلقي بنا إلى مطعم ...........
سارة: عارفاه ده مشهور اوي 
فرح: اوك يلا بينا 
حسناء: كدة كتير عليكي اوي يابنتي 
فرح:مفيش حاجة أغلى منكوا
حسناء: ربنا يخليكي يا قمر 
حنين: فيح عايثة ثكولاتة 
فرح: ونبي بس يا سارة وديني أي كشك أجيب للبنوتة شكولاتة 
سارة: غالي و الطلب رخيص عنيا 
فرح: تسلمي يا قمر 
***************** 
و ذهبوا إلى الكشك 
و اشترت لها فرح الشكولاتة و 
فرح: اتفضلي ياستي الشكولاتة 
حنين: افتحيهالي 
و فتحتها فرح و قالت بتنهد 
فرح: ها حاجة تاني 
حنين: تؤ 
فرح: يلا يا سارة 
سارة:اوك 
و ذهبوا صوب المطعم 
********************
و عند ادهم 
في غرفة الاجتماع 
ادهم: مش فاهمك يعني دلوقتي انت عاوز ايه 
احمد : انا هعطيك 7 أراضي و انت بتعطيني 30 مليون دولار 
ادهم و هو ينظر إلى الورق
و يقول : اها يعني 7 أراضي صغيرة و فيها بترول و البترول ده بقا بكمية حلوة ولا ايه نظامك يعني 
احمد بارتباك: اه طبعا 
ادهم:مممممم لا انا اسف انا مش موافق على الشراكة دي 
احمد: شو why 
ادهم: لا والله 7 أراضي ب 30 مليون و كمان دولار لا يا حبيبي روح لأي واحد غبي يوافق مش واحد عارف اشكالكم و خططتكم و لازم تعرف أن ادهم الخولي isn't stupid عن اذنك 
و مشي مع سكرتيرته 
و ركب السيارة و ذهب إلى الشركة 
******
في السيارة 
قال لسكرتيرته دعاء:دعاء
دعاء: ايوة يافندم 
ادهم:في أي لقاء تاني 
دعاء: ايوة يافندم و دي بخصوص الصفقة هنعملها مع المحامي 
ادهم: فين ده 
دعاء:في مطعم ......... 
ادهم: اوك و ده هياخد وقت 
دعاء:على حسب 
ادهم : الساعة كام دلوقتي 
هناء: 7 و نص 
ادهم: يدوبك نروح
و انطلق ادهم نحو المطعم 
*************
و عند فرح 
فرح: مش هتيجي يا سارة 
سارة: لا عقبال ما انتوا تتغدوا و اروح اشوف آكل عيشي 
فرح: اوك زي مانتي عايزة
و دخلوا و و 
"أهلا يافندم نورتوا المكان "
اردف الجراسون بهذه الكلام عندما دخلوا و قالت فرح مرددة
ميرسي ياريت طرابيزة 2 كبار و واحدة صغيرة 
جارسون: طب اتفضلوا من هنا
و تحرك و ذهبوا ورائه و ورأهم الطاولة و قال
جارسون:حضرتك ممكن تستريحوا هنا ؟
فرح: اه ميرسي 
و جلسوا و أردفت حسناء قائلا 
حسناء:يابنتي المكان باينه غالي اوي 
فرح: مفيش حاجة تغلي عليكم 
حسناء: معرفش أودي وشي لفين 
فرح: يا ماما متقوليش كدة تاني 
تبتسم حسناء ابتسامة رضا 
و يأتي الجارسون و يقول
الجارسون : اتفضلوا المنيو يافندم 
فرح: ميرسي 
و اخدت فرح القائمة و نظرت فيه و قالت لحسناء 
فرح: انا هاخد فراخ بصوص ابيض و مكرونة فوتوتشيني بيضة 
حسناء: هاخد زيك يابنتي 
فرح: وانتي يا حنون 
حنين بطفولة: كولوسلو 
ضحكوا و
فرخ: كبير و لا صغير 
حنين و هي تشاور بيديها 
حنين: كبييير 
ضحكوا مرة اخرى
فرح: اوك جارسون لوسمحت 
و أتى اليها جارسون و قال 
جارسوم: طلباتكم 
فرح: عايزة 2 طبق رئيسي فراخ بصوص ابيض و مكرونة فوتوتشيني و واحد بطاطس صغير و 3 كولسلو كبير و 3 بيبسي و واحد ماية كبيرة 
جارسون: تمام يافندم 
و ذهب و قالت 
حسناء: حلو اوي المنظر ده 
فرح: ايوة فعلا 
و بدأت تلعب فرح مع حنين و تزغزها و تضحك و حسناء تضحك على شكلهم ز كانت سفرة مليئا بضحك و السعادة 
حنين: فيح 
فرح: ايه يا روحي 
حنين: عاوثة ثكولاتة تاني 
فرح:لا يا حنين هي شكولاتة واحدة بس 
و بدأت حنين بلبكاء و 
فرح: طب خلاص خلاص هجبلك كيك الشكولاتة 
حنين و قد هدأت : ماثي 
فرح: بس بعد الأكل 
حنين: ماثي 
حسناء: ههههه حنين دايما كلمتها لازم تمشي 
فرح: ده و هي صغيرة بس لاكن لما تكبر حاجة تانية تماما 
حسناء: اه اكيد 
*******************
عند ادهم
في السيارة 
ادهم: تيجي معايا 
السكرتيرة: لا يافندم شكرا انا هستنى هنا
ادهم:اوعدك اني مش هتاخر 
السكرتيرة: اتفضل
و نزل من سيارته و دخل داخل المطعم الذى لما يكن في الحسبان أن كان المطعم هو نفس المطعم الذي فيه فرح و دخل ادهم و ذهب إلى طاولته و كانت بعيدة عنهم 
"ازيك يا عادل "
اردف ادهم هذه الكلمات إلى محاميه عادل و قال عادل مرددة 
عادل: ازيك يا ادهم بيه اتفضل 
جلس ادهم ثم اكمل عادل كلامه و قال 
عادل:تطلب ايه يافنظم 
ادهم بنبرات عدم بمبلاه
ادهم: ايوة أي حاجة متفرقش
و طلب له عادل و قال
عادل: نبدأ الشغل بقا بص يا فندم الصفقة دي لازم يكون فيها 4 حاجات مهمة 1. راجل اعمال نضيف و مش يكون في أي خسارة في شركته حتة لو صغيرة و ده معانا 2.مفروض أراضي البترول بتاعتنا تبقى 10 أراضي كبيرة و فيها بترول 5 في مصر و 5 برة مصر 30 تتكون الأراضي دي في 5 دول فقط و في كل دولة فيها أرض و هي السعودية و الامارات و سويسرا و قطر و تركيا و احنا بردو كسبنها 4. احنا لازم فلوسنا علشان نكسب الصفقة مش تقل عن 100 مليون دولار و 10 مليون ريال و 60 مليون جنيه احطياتي و دلوقتي في مشكلتين المشكلة الأولى احنا مش عندنا إلا 60 مليون جنيه و المشكلة التانية أننا عايزين نعرف كام فلوس المشتركين و خصوصا محمد بيه فبفكر 
ادهم قطعه و قال: لا يا عادل بيه اسمحلي إلا الرشاوي ها أنا مش بتاع الرشاوي و لو فكرة دي في دماغك أنساها 
عادل: تمام يافندم عندي حل تاني استاذ عمر بيه كلمني و قالي أن في صفقة مهمة جدا بأن ندي لشركة رولا بترولي ليهم ارضين من عندنا و ناخد منهم فلوس الاحطياتي الي هما 60 مليون جنيه 
ادهم: ممممم طيب تمام انا هروح الاجتماع ده و هشوف بس انا معتقدش اني محتاج حاجة 
عادل بتوتر: لا يافندم احطيات واجب 
و نهض و قال 
ادهم: همشي انا بقا
عادل: لا يا فندم حضرتك الآكل وصل اتفضل معلش متكسفيش
نظر إليه و جلس مرة اخرى و هو ينظر اليه بنظرات لم تريح عادل مما جعله يتوتر أكثر وجاء الجارسون و وضع الطعام و ذهب و قال ادهم فجأه 
ادهم:هات أوراق الصفقة كدة 
عادل بارتباك: ليه يافندم 
ادهم: هشوفه بس 
عادل و هو ياخد شنطته و يفتحها أخذها منه ادهم بسرعة و قال
ادهم: انا هاخده كله 
عادل: ليه بس يافندم حضرتك مش واثق فيا وبعدين في الشنطة بتاعتي في شغل بعيد عن حضرتك
ادهم طلع الأوراق و أعطاه له و قال 
ادهم: لا طبعا أنت الي مش واثق بنفسك وبعدين مهتم بلورق كدة ليه وانا على فكرة لو حبيت أخذ أي حاجة منك هاخده يعني متخفش يلا كل كل 
و بدأ ادهم بتناول الطعام 
و شعر عادل بلارتباك و نظر ادهم له باستهزاء لم يشعر عادل بهذه النظرة
*****************
عند فرح

جاء الطعام و بدأو بتناول طعامهم 
و نظرت فرح إلى حنين وجدت شفايفها و خدودها كله مايونيز و في يديها كاتشب و 
قالت فرح 
فرح: ايه ده يا حنين حد يبهدل نفسه كدة 
و ضحكت حنين و ابتسمت فرح و ضحكت حسناء على شكلها و جابت منديل معطرة و بدأت فرح تمسح شفايفها و خدودها و يديها حنين تقول 
حنين: اثفة يا فيح مث هعمل كتة تاني 
فرح: هههههه ماشي ياستي أما نشوف
و أكملت طعامها و ساعدت حنين في أكلها أيضا و
بعد نصف ساعة انتهوا من الطعام و جاء جارسون الطعام و رحل و قالت
حسناء: لا الاكل جميل اوي تسلمي يابنتي 
فرح: على ايه يا طنط معملتش حاجة والله و بعدين اكيد مش احلى من اكلك 
حسناء: تسلميلي يا عثل
و ثم تردف فرح و تقول 
فرح: ماما 
حسناء:ايوة يا حبيبتي 
فرح:هو انتي كان ليكي أولاد 
حسناء بحزن : ايوة يابنتي بس راح مني 
و 
نزلت منها دمعة و
فرح: طب ليه بس بتعيطي 
حسناء: وحشني اوي يابنتي 
فرح: طب مين اخده منك 
حسناء : أبوه الله يسامحه اخد ابني من اول ما تولد و اتجوز واحدة تانية و خلاها هي الي تمثل على ابني أنها امه الحقيقة و طبعا اكيد ابني صدقها علشان كان لسة 3 شهور 
و بدأت بلبكاء ذهبت اليها 
فرح و حضنتها و قالت
فرح: و رحمة امي لهرجعهولك تاني متخفيش بس هو دلوقتي عنده كام سنة و اسمه ايه
حسناء: 27 سنة دلوقتي و اسمه كريم
فرح و هي تمسح دموعها
فرح: خلاص انا هدور عليه متخفيش
حسناء: مش لازم يابنتي بقا مش تتعبي نفسك 
فرح: لا هدور يعني هدور 
حسناء: علشان خطري يابنتي بلاش
فرح: طب انتي مش عاوزاني اساعدك ليه 
حسناء: يابنتي مش مستاهلة ونبي لتريحيني 
فرح بعدم اقتناع:طيب يا ماما امسحي دموعك يلا و يلا علشان نروح بس خلينا نأكل الحلو الأول 
حنين: فيح تاتة زحلانة و تحيط ليه (فرح دادة زعلانة و بتعيط ليه)
فرح: لا بس علشان في حاجة وجعاها 
حنين: مث تحيطي يا تاتة عثان حنين مث تحيط 
حسناء: حاضر يا قلب الدادة 
و ضحكت حنين ضحكتها الطفولية و 
جاء الحلواء و بدأوا بأكلها و فرح بدأت تقلب الموضوع في رأسها و تقول
فرح بسرها : في حاجة في الموضوع ده و لازم أعرفه 
********************

و عند ادهم 

ادهم وصل البيت و قال
ادهم:دادة
و لم يجد أحد يجيب 
و يقول مرة أخري
ادهم: يا دادة دادة 
ادهم: راحت فين دي
و ثم نده على فرح و
و قال بصياح 
ادهم: فرح
و عندما وجد ان لا أحد يجيب أصابه القلق و ذهب إلى 
غرفة ابنته و لم يجدها فأصبح قالقا أكثر و ذهب إلى غرفة حسناء و فرح و لم يجدهم ايضا و ظل يبحث عندهم في كل أنحاء القصر و لن يجدهم و تعصب كثيرا و
ادهم: يارباي نسيت اجبلها التليفون يبقا الدادة اتصل عليها 
و قام بضغط زر الاتصال و حطه في اذنيه و انتظر قليلا ليجد أن كان هناك رد منها أم لا 
****************** 
عند فرح 
حسناء بضيق: ياربي الجوال فصل و كدة ادهم ممكن يضايق 
فرح: وانا للأسف مش معايا تليفون طب يلا نروح بقا قبل ما يجي
و دفعت الحساب و حملت حنين و اتصلت بسارة و قالت 
فرح: سارة احنا خلصنا خلاص 
سارة: وانا قدام المطعم اطلعوا 
فرح: تمام 
و خرجوا من المطعم و بلفعل وجدوا سارة تنتظرهم امام المطعم و ركبوا و 
فرح: ودينا ...... 
سارة: اه أعرفه قصر كبير كدة و حلو 
فرح: بظبط 
سارة: تمام 
*******************
عند ادهم 

خرج برة الى الجنينة و سأل 
ادهم:محمود يا محمود فين فرح و الدادة 
محمود: خرجوا يا بيه 
ادهم:وانت مش قولتلي ليه و مش منعتهم ليه انهم يخرجوا ليه انا دلوقتي اعرف منين انهم خرجوا 
و قطعه وصول فرح و حسناء ودخلوا 
ذهب اليهم ادهم سريعا قائلا 
بغضب: مين الي قال فكرة انكم تخرجوا 
فرح بثقة: انا
و ادهم بعصبية كبيرة: وانتي مش استأذنتي ليه ايه شايفاني بطريق قدامك ملوش اي رأي 
فرح: انا مش عملت حاجة انا فسحتهم و بس و جبت شوية لبس لينا و شوية خضار للبيت 
ادهم: كنتي تستاذني مش يمكن كنتي سرقتي و اخدتي البنت و هربتي 
نظرت إليه فرح و جحظت عيناها و قالت
فرح: لا لحد حنا و تتخرس خالص انت فاكر اني لما اعاملك باحترام ده خوفا منك لا خالص ده بمزاجي لكن لو حبيت أقل أدبي هقله بس انا مش كدة و لما انا اسكت على كلامك الجارح ده و فكره ضعف تبقى غلطان اوي لأني لو اتكلمت هتزعل اوي 
و ذهبت فرح و اخدت كيس من العرباه و القته في وجه ادهم و قالت
فرح: دي كانت هدية مني ليك يا بشمهندس بسبب شم النسيم بس مطلعتش تستحق حاجة اصلا 
و اعطت لحسناء حنين و ذهبت إلى داخل القصر سريعا 
********************
غرفة فرح 

دخلت غرفتها و قفلته في غضب مما جعله يطلق صوتا عاليا و فجأه سكتت قليلا و ثم بكت بحرارة و دثرت نفسها في الفراش و بكت
****************** 
في الجنينة 
قالت حسناء بلوم و عتاب 
حسناء: ليه بس كدة يابني بطل بقا حركات العصبية دي و أنسى ملك الي عملالك عقدة دي بقا دي بت غلبانة حرام عليك يابني والله و بعدين تخطفها ازاي أولا دي مش منظر واحدة شكلها بتسرق أو بتعمل حاجة وحشة ثانيا انا كتت معاها ثالثا عم محمود كان اكيد هياخد باله يعني 
ادهم: انا من بكرة هجيب حراس و خدم احطياتين 
حسناء: اعمل الي انت عاوزه يا ادهم بس بلاش تكسر قلب بنت ملهاش دعوة بموضوك 

و ذهبت و تركته و ادهم لم يهتف بكلمة واحدة و شعر بضيق الشديد و استغرب من ضيقه و قال في سره 
ادهم: هو انا بقيت كدة ليه بس 
و دخل إلى داخل القصر
******************
في غرفة ادهم

دخل غرفته و أغلق الباب و جلس على الفراش قائلا بندم 
ادهم:ايه الي انا عملته ده 
و تنهد تنهيدة طويلة و ذهب إلى المرحاض لكي يغير ثيابه و ثم غيرها و نام 
**********************

عند فرح 
كانت فرح تبكي بشدة و ثم اعتدلت من وضع نومها و مسحت دموعها قائلا
فرح: انا كنت بكلمه باحترام دلوقتي انا مش هتكلم معاه حتة صباح الخير مش هقوله 
و بدأت بلبكاء مرة أخرى لاكن مسحت دموعها سريعا عندما وجدت أن هناك أحد ما يدق باب غرفتها
* ينفع ادخل * 
هتفت حسناء بهذه الكلمات و 
فرح بزعل: مش عايزة حد دلوقتي يا ماما معلش 
و دخلت حسناء و اردفت بحزن
حسناء:انا بحاول انيم حنين مش عايزة تنام غير معاكي 
مسحت فرح دموعها و قربت حسناء منها و ربطت على ظهرها في حنان رادفة
حسناء :معلش يابنتي 
فرح: معلش يا ماما اقفلي على الموضوع علشان مضايقة و مش تزعلي مني 
حسناء:ولا يهمك يابنتي تصبحي على خير 
و خرجت من الغرفة و قفلت الباب ورائها 
اخدت فرح حنين 
حنين: انا زحلانة 
فرح: ماله الجميل زعلان ليه بس
حنين: انتي تعيتي و تاتة تعيت و بابي زحلان انا كمان لاثم ازحل 
فرح: لا يا حبيبتي متزعليش ده موضوع صغير و هيتحل انشاء الله يلا نروح ننام بقا علشان نعرف بكرة نلعب 
حنين:ماثي
و نيمتها فرح و عندما نيمتها لعبت في شعرها في هدوء و قالت 
فرح: انا معرفش ابوكي ماله يا حنين لازم اغيره وانا عارفة هغيره ازاي 
و نامت بجانبها 
و في يوم جديد

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت مربية ابنتي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent