رواية الاميرة و المغترب الفصل الثالث و التسعون 93 - بقلم الاء اسماعيل
بارت 93 🔥
-انت بتقول اي يا راجل انت ؟؟ بيت اي اللي مكتوب بإسم فاطمة ؟؟
-من فضلك يا مدام وقعي بإستلام اشعار الاخلاء و بعدين تقدري تشوفي المسألة دي مع محامي المدعية
اخذت فاتن الورقة و عيناها تنفثان نارا من شدة الغضب و هي تتوعد: بتبعثيلي اشعار بالإخلاء من بيت ابويا يا فاطمة!! طيب انا هوريكي 😠
في بيت رجب
فاطمة : يالا يا رجب انا جاهزة
رجب و هو ينظر الى كل تلك الأكياس
-اي ده كله يا ولية ؟! اي الاسبتة دي كلها !! هو انتي مفضية بيت المونة ولا اي؟!احنا رايحين نعمل واجب الجنازة بس ! 😕
فاطمة: واجب جنازة اي يا رجب انت ناسي ان بنت اختي نفسة ولا أي ؟؟يعنس عايز اهل جوزها ياكلو وشها و يقولولها اهلك بخلاء؟
رجب بضحك : ماهوما كمان اهلها..عموما يالا مش خسارة .. بدر جدع و بيستاهل كل خير ...الحمد لله ان ربنا عوضه بدل الولد اللي كان مستنيه بولدين
حمل الأشياء و هو هو ينظر حوله قائلا بتساؤل
-هي ندى راحت عند عمها؟؟
-لا راحت عند جارتنا ست سوسن
رجب بتذمر: اي الكلام ده يا فاطمة ! معقولة تسيب بيت عمها و تروح تقعد عند ناس غرب ؟؟
-ست سوسن مش غريبة دي ست سكرة و بتحب ندى اوي و من لما اتجوزت بنتها و هي حاسة بالوحدة و ما بتصدق لما حد يقعد معاها ..
-ايوة بس مهما كانت غريبة .
-يا خوي و هو القريب طلع منه اي ! مش اتحر"قت و هو مكلفش نفسه حتى ياخذها مستشفى خاص ؟! 🙄😒
رجب بضيق : ده كان قضاء و قدر يا فاطمة و اهو ربنا لطف
-الحرق قضا ...بس اللي عمله اخوك اسمه بخل ...ولا اللي عملته مراته ! لما تطلب من عيلة تحمر البطاطس ده اسمه استغلال ...لا و فوق كدة الب"جحة بتكذب البت في وشها و بتقولي هي اللي اصرت تساعدني في المطبخ!😤
آخر كلام عندي يا رجب .. انا مكنتش بأخلف بنات عشان يروحو يخدمو مرات اخوك 😏 ولو مش موافق على قعدتها عند الست سوسن انا هآخذ بنتي معايا المشوار ده🙄😒
نفخ رجب بضيق قائلا ؛ خلاص يا فاطمة...خلاص سيبيها مع الست سوسن و خلينا نمشي بس...يالا اتأخرنا...زمان التاكسي اللي طلبته وصل 😮💨
في القصر
ياسين مع أم أحمد في الحديقة يحتسيان الشاي بعد الغداء بينما دخلت أميرة تأخذ حماما
ياسين : مش عارف افاتحها في الموضوع ازاي يا ماما 😔
أم أحمد : تحب أكلمها انا ؟؟
ياسين : لا انا مش خايف من المواجهة ... انا بس محبتش أفتح الموضوع لاني متأكد انها هترفض بحجة اني عامل عملية ..
ام احمد : طب ما تستنى كمان شهر تكون خفيت!!
ياسين : اعمل اي يا ستي خالد مُصِر يسافر الأسبوع الجاي
ام أحمد بتفكير : بصراحة !!حسب ما قلتلي ما اعتقدش سحر هتوافق تتجوز بالسهولة دي مع كل الظروف اللي حصلت و اللي هتحصل لسة...لو عايز تأخذ رأيي .. انت كلم صاحبك الاول و خليه يتراجع عن قراره....
-كإنك ما تعرفيش خالد ...ده لو عليه كان سافر النهاردة و اتجوز بكرة
-عارفة... بس قرار التسرع ده مش في مصلحته و هيخلق شرخ في علاقتهم.. اساس العلاقة هو التفاهم يا ابني .. ان مكانش يفهمها و يقف جنبها و يدعمها في ظرف زي ده.. . هتثق فيه ازاي و هتأمنله ازاي على نفسها بعد كدة؟!
-كلامك منطقي يا ماما
أم أحمد بتأكيد : يا ابني اللي بتتكلمو عنها دي حتى لو كانت قت"الة ق"تلة مش بس حرامية ..بس في الاخير تبقى امها يعني اتطلقت بعد عشرة 26 سنة و مش عارفين هيحصل اي ف قضية اللوحات المسروقة و البيت اللي بتقول أنه ملك اختها... كل ده مش هين على البنت يا ابني ..تلاقيها دلوقت مصدومة صدمة عمرها و مقهورة من جواها على امها و الحال اللي وصلت ليه يعني هتكون محتاجة وقت طويل على ما تتعافى من الصدمة و أكيد هتحتاج دعمنا و وقفتنا جنبها في المحنة دي. .. مش بدل ما نعمل كدة نطلب منها تفرح و تتجوز و تهيص و لا كإن في حاجة حصلت !!
ياسين : معاكي حق في كل كلمة يا ماما ...انا هافهم خالد و مش هأجيب سيرة لأميرة بالمرة بخصوص كل ده
خلينا نأجل موضوع السفر ده على الأقل شهر
و همس في سره بتعب: يعني هتفضل كدة تتعذب شهر بحاله يا ياسين !! ربنا يعينك و يصبر قلبك بس 😮💨😓
- سفر اي ده يا ياسين ؟ 🤨
كان هذا صوت أميرة القادمة من بعيد و هي تنظر إليهما بتساؤل و شك
التفت ياسين و ام أحمد في وقت واحد و نظرت هذه الأخيرة اليه فقال بتساؤل
-مش احنا كنا ناويين نسافر مصر عشان نتجوز ؟؟
أميرة بدهشة : نسافر اي و نتجوز اي و انت عامل عملية انت اتجننت؟؟
نظر ياسين إلى أم أحمد و اكمل بتأكيد : اهو ده نفس الكلام اللي كنت بقوله لأم أحمد دلوقت ! تخيلي بتقولي هنفرح بيكم امتى..
نظر الى أم أحمد المندهشة و اكمل : قلتلها تفرحي اي بس مش لما أخف الاول!! و بعدين حتى لو وافقت انا أميرة مش هتوافق
أسافر و انا في الوضع ده ... عشان كدة يا ريت نأجل موضوع السفر ده على الأقل شهر 🙄
أميرة : ايوة طبعا ده أقل شيء. ..انا بقول نخليها شهرين احسن نكون اتأكدنا اكثر انك هتقدر على المشوار الطويل ده كله .. دي 12 ساعة بالطيارة مش لعبة!
ابتلع ريقه بضيق و همس في سره: شهرين ؟؟ ربنا عالظالم المفتري
ثم نظر الى أم أحمد قائلا :احم انا داخل اتمدد يا ماما تعبت من القعدة 😮💨😟
ام أحمد : اتفضل يا ابني 😊
أميرة : إستنى هاساعدك
كانت تهم بمسك يده لكنه قال و هو ينظر الى أم أحمد و يومأ لها بإشارة لم ترها أميرة : لا خليكي مع أم أحمد انا مش محتاج مساعدة
غادر ياسين و هو يمسك عكازا بحذر و بقيت أميرة مع أم أحمد
أم أحمد بصوت هادئ : أميرة، يا بنتي، تعالي اقعدي جنبي عايزة اتكلم معاك ف موضوع مهم.
وصلت فاتن الى منزل رجب و طرقت الباب بعنف و الشرار يتطاير من عينيها من شدة الغضب و هي تصرخ بأعلى صوتها: فاااطمة ...رجب !! افتحوا الباب ده حااالا 😤
مش عايزين تفتحوا ليه يا جبناااا ..😤
افتحي يا فاطمة يا مية من تحت تبن😠
فخرجت في تلك الأثناء جارتها سوسن قائلة بتعجب
سوسن: خير يا ست انتي عايزة اي ؟؟ و اي الدوشة اللي انتي عاملاها دي؟؟🤨
-انتي مالك يا حشرية انا جاية عند اختي ؟! براحتي !!
خرجت ندى و رأت خالتها فانطلقت نحوها ببراءة طفولية قائلة : خالتي فاتن !😍
كانت ستحتضنها بسعادة لكنها دفعتها عنها بغضب قائلة : اوعي كدة يعني العقربة امك تطردني من بيت ابوي و انتي جايالي بالاحضان ! امك فين انطقي! 😡
انكمشت على نفسها بزعل و قد اغرورقت عيناها فورا بالدموع فإقتربت سوسن منها بغضب بينما تحتضن ندى بحنان و هي تقول لفاتن: بالراحة عالبت دي عيلة....ذنبها اي عشان تعامليها بالشكل ده! روحي ارمي غلك في مكان تاني يالا امشي من هنا!؟😡
-ملكيش دعوة انتي ابعدي من وشي 😤
كانت ستتوجه ثانية نحو ندى لتسألها عن مكان والديها لكن هذه الأخيرة إختبأت بخوف خلف سوسن و هي ترتعش بينما وقفت سوسن امام وجهها بتحد و قالت بحدة: كلمة زيادة و هأتصل بالبوليس..اختك سابت ندى في امانتي و راحت راس البر عند بنتك تهنيها ..اي تصرف منك هتلاقي نفسك في السجن فاهمة 😠
نفخت فاتن بغضب وهي تنظر إليهما ثم انطلقت من حينها و هي تتوعد و تتربص بهم شرا
سوسن : تعالي يا حبيبتي ما تخافيش محدش هيقدر يأذيكي انتي معايا...
ندى و قد انهارت بالبكاء : هي خالتي مالها كانت بتزعق ليه هو انا عملتلها اي دي حتى كانت واحشاني ! 😭
-انتى معملتيش حاجة يا روحي هي اللي ربنا يهديها بقى يالا ندخل الدنيا برة برد عليكي و انتي لابسة هدوم خفيفة يالا يا قلبي بطلي عياط بقى و تعالي زمان الرز بلبن اللي عملناه من شوية برد مش انتي بتحبيه؟
اومأت ندى ايجابا و هي تمسح دموعها .
دخلت رفقة سوسن التي كانت تهمس في نفسها : كان معاها حق فاطمة في كل الي قالته عن اختها و اللي عملته في أميرة ...اذا كانت ما رحمتش حتى عيلة صغيرة ! ربنا يهدك... ولية جبروت بصحيح ..😠
في منزل عائلة الراوي
مرسي : أهلا و سهلا اتفضل يا حج رجب ..اتفضل من هنا
هنادي: خطوة عزيزة و الله يا ست فاطمة البيت نور النهاردة بوجودكم
فاطمة : منور بأصحابه يا ست هنادي ...ألف مبروك عليكم فرحنا لبدر من قلبنا
-الله يبارك فيكي يا ست فاطمة اصيلة يا اختي
رجب:يتربوا في عزكم و عز ابوهم يا مرسي و البقية في حياتكم في أم البنات
-تسلم يا اخوي
ثم نظر الى كل تلك الزيارة و قال : مكلفين نفسيكم ليه يا حج رجب احنا اهل مفيش بيننا تكاليف زي دي
رجب: تكليف اي يا مرسي اخوي ...ده أقل من واجبكم
هنادي: اتفضلي من هنا يا فاطمة يا اختي على ما انادي الحجة حسنات
رجب: اومال بدر فين عشان نقدم له واجب العزاء و بالمرة نباركله على الولدين
مرسي : راح المستشفى اخذ الرضعة للولاد زمانه جاي في أي لحظة
نادت هنادي بأعلى صوتها : سلمى !! بت يا سلمى
-ايوة يمة
اتصلي ببدر شوفيه فين و قولي لحنان ان خالتها هنا على ما انادي ستك
-حاضر يمة
خرجت سحر على صوتها قائلة بلهفة : الله ! هي خالتي هنا بجد !!
هنادي: ايوة يا بنتي وصلوا من شوية و دخلتهم اوضة الضيوف
سحر بفرحة: طب انا رايحة أقول لبابا و نروحلهم حالا ☺️
في قصر ياسين
أميرة بتردد :خير يا ماما كنتي عاوزاني ف ايه ؟
أم أحمد : بصي يا بنتي ..انتي شفتي ظروف ياسين كان شكلها اي من لما اتجوزتيه لحد دلوقت و مقدرة كل اللي هو مر بيه مش كدة ؟
أميرة بتأكيد : ايوة يا خالتي ...اللي مر عليه مش قليل
أم أحمد : صدقيني اللي مر عليه من قبل ما يعرفك كان اكثر و أصعب بكثير ...عارفة ليه ؟؟
اومأت أميرة بتساؤل فأكملت أم أحمد بهدوء : لإنه كان وحيد في مواجهة كل ده .. مش سهل تقاومي اي صعوبات و انتي حاسة نفسك وحيدة ...بيجي عليكي وقت تفكري تستسلمي ... بس من لما عرفك و هو رجع يقاوم بكل قوته ...لانه بقى ليه هدف تاني في الحياة و هو انتي ...هو أنه يكون قوي عشان يحميكي ..عشان يعيش معاكي اللي فاضل من عمره في سلام و سعادة
أميرة بشك : ايوة يا ماما عارفة كل ده ...بس بتقولي الكلام ده ليه دلوقت !!هو ياسين اشتكالك من حاجة ؟ 🤔
أم أحمد : ياسين مش محتاج يشتكي ولا حتى انتي ...انا شايفة كل حاجة و فاهمة كل اللي بيحصل حواليا وما دمت معتبرة نفسي امكم انتو الإثنين فأنا من واجبي اخاف عليكم انتو الإثنين و انصحكم انتو الإثنين و لما أشوف واحد منكم غلطان اوريله غلطته و اوجهه و أعرفه الصح من الغلط
أميرة بتوتر و قد بدأت تفهم قصدها
- صح اي و غلط اي يا ماما ما توضحي قصدك ؟🙄
ام أحمد : يا بنتي انا عارفة ان حالة ياسين الصحية كانت صعبة، وأنكِ كنتِي جنبه...و عارفة كمان قد اي انتي بتحبيه و خايفة عليه بدليل ما اتخلتيش عنه لحظة وحدة من لما حصل اللي حصل
بس يا بنتي الجواز مش بس مشاركة في الأوقات الصعبة، هو مشاركة في الفرح والسعادة كمان
اطرقت أميرة برأسها بضيق قائلة : تقصدي جوازنا اللي لسة عالورق مش كدة ؟ هو لمح بحاجة ؟ 😮💨
*أم أحمد و هي تضع يدها على يد أميرة
يا أميرة يا حبيبتي هو مش محتاج يلمح لإنه واضح في عينيه ، ياسين بيحبك و عايز يكون معاكِي ..هو صحيح محترم رغبتك و سايبك براحتك بس ما تنسيش حاجة مهمة
أميرة : حاجة اي يا ماما ؟
أم أحمد : مهما بين لك أنه مش فارقة معاه و أنه مستعد يستناكي العمر كله لكن هو في الاخير راجل عازب عدى الثلاثة و ثلاثين و ليه احتياجاته المُلِحة ، يعني مستحيل يقدر تحمل الوضع ده لفترة أطول.
قاطعتها أميرة بضيق : بس هو قال لي ....
أم أحمد : مش مهم قالك اي يا بنتي ....المفروض انك بتحبيه يعني بتفهميه و بتحسي بيه من غير ما يقول ...يا أميرة أنتو عايشين في اوضة واحدة ، صدقيني الموضوع ده مش سهل عليه و لو قدر يستحمل اسبوع كمان عالحال ده يبقى حطم الرقم القياسي في الصبر
اميرة بلجلجة: بس الموضوع مش في إيدي ...هو تعبان دلوقت و انا خايفة عليه مش اكثر ... هنستنى رأي الدكتور عشان كدة انا بقول مادام كدة كدة مش هيقدر يعمل حاجة يبقى نستنى لحد ما نسافر
-و افرضي موضوع السفر ده طال اكثر من كدة!!
أميرة بضياع : بصراحة ..مش عارفة يا ماما ...مش مستعدة و لا بافكر في الموضوع أصلا
أم أحمد:(بصوت أكثر جدية) يا بنتي الجواز هو التزام و بيتطلب تضحيات... ياسين محتاجلكِ جنبه بصفتك مراته بجد مش عالورق و بس و لو استمر الوضع ده اكثر من كدة ممكن يتسبب ما بينكم في مشاكل لا سمح الله
أميرة بخوف : مشاكل اي يعني ؟؟
أم أحمد بتأكيد : ياسين صبر كثير يا أميرة بس لكل شخص حدود للصبر مهما كان حبه كبير لو ما اتخذتيش قرارك بسرعة ممكن تخسريه
-أخسره ازاي يعني ؟ ياسين مش ممكن يسيبني عشان موضوع تافه زي ده
ام أحمد : أولا موضوع العلاقة عمره ما كان تافه بالعكس ده مشكلة اغلب المتجوزين و سبب النكد و الطلاق و الخيانات و حاجات كثير بس محدش بيصرح بانه السبب الحقيقي و بيفضلوا يستخبوا ورا اسباب تانية هايفة لان محدش عنده الشجاعة الكافية يواجه المجتمع و يقول أنه مش مرتاح في العلاقة ..
أميرة بدهشة : يا خبر !! 😳
اكملت ام احمد : و ثانيا يا بنتي انا لما قلت انك ممكن تخسريه ما قصدتش المعنى الحرفي ...يعني هو أكيد مش هيطلقك مثلا لانك منعتيه عن حقه الشرعي .. انا قصدت المعنى الاعمق : أنه ممكن يتغير ...ما يبقاش ياسين اللي انتي عرفتيه و الي حبك...ما هي القلوب بتتغير يا بنتي
أميرة : لا طبعا ..ياسبن مش ممكن يتغير معاي مهما حصل ؛! ده ..ده ضحى بنفسه عشاني ! 😓.
أم أحمد : الزمن و الظروف اللي بنعيشها هي اللي بتجبرنا نتغير يا بنتي ...بتخلي قلوبنا تقسى و تتلون و ممكن تكره حتى ...
نظرت إليها أميرة بدهشة فقالت : ما تستغربيش اوي كدة !! اومال اللي بيطلقوا دول اتجوزوا في الاول ليه ؟ مش لانهم حبوا بعض في يوم من الايام ! و كل واحد فيهم مضى قسيمة الجواز و هو حاسس نفسه اسعد انسان في الكون ؟؟
طب نروح بعيد ليه ؟؟ مش خالتك و جوزها متجوزين عن حب ؟؟ اي اللي يخليه يطلقها بعد 26 سنة جواز !؟! أكيد حصلت حاجات خلت قلبه يتغير ...يبطل يحبها ...و السبب افعالها
اميرة ببكاء : يا نهار ابيض ؟؟انا ازاي مفكرتش في كدة !! انا كنت انانية و فكرت في نفسي بس ...و فكرت أنه ممكن يستحملني لأبعد حدود بس لأنه بيحبني 😥
-زي ما قلتلك ... الصبر ليه حدود ...
ضحكت أم أحمد و هي تكمل : ماهو انتي لو كنتي لاحظتي تعابير وشه لما قلتي خليها شهرين كنتي فهمتي قصدي كويس 🙄😂
أميرة بدموع في عينيها : ماما قوليلي اعمل اي ارجوكي ..أنا مش عايزة اخسره، انا بس خايفة ...مش اكثر
أم أحمد بينما تحتضن أميرة المرتعبة : الخوف طبيعي يا بنتي بس الحب الحقيقي بيتغلب على كل حاجة
و انتي لازم تكوني قوية و تواجهي مخاوفكِ. ياسين محتاجكِ، وأنتِ كمان محتاجاله .. ما تحرميهش منك بسبب الناس و كلامها محدش حس بمعاناتكم او اتعذب مكانك انتي و هو طول الشهور دي ...
أميرة بضيق : بس ....
أم أحمد : انا عارفة انك عايزة تثبتي الكل انك شريفة ...بس انتي غلطانة ...يكفي ان جوزك يكون عارف ده
قامت و هي تقول دون ان تلتفت إليها
و على فكرة حتى لو سافرتو مصر محدش هيعرف اللي هيحصل ما بينكم لان ياسين هيعمل فرح في افخر أوتيل و هتقضوا الليلة هناك في افخر جناح... يعني أكيد مش يعمل دخلة بلدي بس عشان جيرانكم يعرفوا انك كنتي محافظة على شرفك !
وقفت أميرة خلفها بلجلجة: انتي شايفة اي يا ماما ؟
أم أحمد: انا شايفة انكم اتعذبتو كثير اوي انتو الإثنين ..كفاية لحد كدة ...من حقكم تفرحوا مش عايزاكي تحرمي نفسك و جوزك و تأجلي سعادتكم عشان خايفة من كلام الناس ..افرضي الحادث كان بجد و هو كان جوة العربية الي اتحر"قت ؟!بلاش الحادث
افرضي الرصاصة دي جات في قلبه ؟ كان ينفعك اي خوفك من كلام الناس ساعتها ؟؟
شهقت أميرة بخوف و أكملت أم أحمد بهدوء بينما تغادر
فكري في كلامي كويس و لو عايزة رأي ست عجوز ليها خبرتها في الدنيا دي انا من رأيي الحاجات دي هتبقى ليها ذكرى احلى و نكهة مميزة و حميمية اكثر و هتفتكروها ما بينكم لما تكون هنا في بيتكم مش في اوضة أوتيل
تركتها تفكر مليا و غادرت الحديقة
في منزل عائلة الراوي
كان الجميع يجلسون مع بعضهم رفقة رجب و فاطمة
النسوة تجلسن من جهة و بدر و مرسي و صالح من الجهة الاخرى و قد امتلأت الطاولات بكل ما لذ و طاب من واجب الضيافة
مرسي : اعمل حسابك يا رجب مش هتطلعوا من هنا الا لما تتعشوا
رجب : صاحب واجب يا مرسي يا اخوي بس احنا ما نقدرش نتأخر أكثر من كدة
بدر : كلام اي ده يا عمي الذبيحة اتذبحت أصلا ..انا مش هأقبل بالرفض ما تنساش اني جيت بيتك و اخذت واجبي كامل
رجب: الجايات كثير يا بدر يا بني أكيد مش هتبقى آخر مرة
حنان : بس ما لحقناش نقعد معاكي يا خالتي
سحر بزعل: اي و الله حنان معاها حق ما شبعتش منك يا خالتي
فاطمة: يبقى تعالي زوريني في أي وقت بيتي مفتوح لك😊
حسنات: يعني تدلوا من طنطا لهني و ما تاخذوش واجب الضيافة كامل و مكمل ؟؟ يقولوا علينا اي الناس ؟؟
فاطمة: واجبكم وصل و زيادة يا حجة ربنا يجعله عامر بحس اصحابه بس احنا سايبين بنتنا الصغيرة عند الجيران منقدرش نسيبها عندهم كل ده
هنادي: طب ما جبتوهاش معاكم ليه بدل الصربعة يا ست فاطمة
فاطمة: معلش يا هنادي هنبقى نجيبها في سبوع الولاد ان شاء الله
بدر: ان شاء الله يا خالتي
كان رجب سيقوم حين سمع الجميع طرقا عنيفا على الباب و صوت صراخ بأتي من الخارج
-افتحوووا البااااب هي فين السهتاااانة!!! اطلعيلي هنا و واجهيني يا فااااطمة !!!
نظرت سحر الى حنان و قالت بصدمة: ده صوت ماما !!! 😳
خرج الجميع لرؤية ما يحدث و معرفة سبب الضوضاء
خرج مرسي أولا و من خلفهم باقي الرجال بينما بقيت النساء في فناء المنزل الواسع ينظرن بترقب و اقتربت فاطمة و سحر و حنان
مرسي : دستوووور يا ست انتي ازاي جاية تتهجمي على بيتنا بالطريقة الهمجية دي !؟
فاتن بغضب: انا مش جاية عشانكم انتو انا جاية عشان اختي المحترمة اللي طعنتني في ظهري و اخوك الناقص اللي عمل عليا فيلم قبل ما يطلقني 😤
-عليا النعمة ما حد ناقص غيرك يا قليلة الرباية....قالتها حسنات
خرج صالح في تلك اللحظة و كان بصدد أن يجيبها لكنه تفاجأ بوالدته تشير له بعكازها بأن ينتظر قائلة جملتها بغضب ممتزج بإحتقار بينما ترمقها من الأعلى الى الأسفل
فاتن بوقا"حة : سبنالكم التربية ليكم يا حسنات .. يا كبيرة عيلة الراوي اللي قر"فتو عيشتي بيها سنين طويلة ...انا عايزة أقولك ان ابنك ده مش بس ناقص. ..لا و كمان جبان
رايح يتفق مع اختي و جوزها عشان ياخذو مني البيت اللي حيلتي
رجب: ما تحترمي نفسك يا ولية هو محدش مالي عينك هنا و لا ايه ؟!
فاتن بغضب: مش دي الحقيقة يا جوز اختي المحترم ؟!
في تلك اللحظة خرجت فاطمة المذهولة
-فاتن !! اي اللي بيحصل ده و مال صوتك عالي كدة!!
-ايوة يا اختي اعمليهم عليا اعملييييهم !! عمالة تتسهتني و عاملة لي نفسك طيبة و القط بياكل عشاكي و انتي نار من تحت تبن ...صدق المثل : تحت السواهي دواهي 😤
فاطمة بصدمة: دواهي اي و نار اي ؟؟
نظرت الى زوجها بصدمة و قالت : بتتكلم عن اي يا رجب!
-بلاش تعملي نفسك مصدومة انتي عارفة كويس انا باتكلم عن اي
-لا و الله مش فاهمة حاجة ولا عارفة حاجة !!
حد يفهمني اي اللي بيحصل !! رجب ؟! ما تتكلم ؟؟
رجب بغضب: حرام عليك اختك عيانة اقصري الشر و امشي نتكلم في بيتنا
-يحرم عليا بيتكم و لو شفتني عتبته ابقى رشني بمية نااار و مش متحركة من هنا قبل ما اخذ حقي منكم بالجزمة القديمة
صالح : اتفضلي روحي للمحامي و هو يفهمك بلاش فضايح الناس بتتفرج
فاتن : انا مش متحركة من هنا الا لما افهم ايه المسرحية الرخيصة اللي عملتوها مع المحامي
فاطمة بتعجب: يا اختي ما تفهميني في اي سيبتي ركبي
-طيب يا ست فاطمة انا هقولك عشان تبطلي كهن و تشيلي قناع الطيبة لأنكم انكشفتو على حقيقتكم خلاااااص ....
نظرت الى الجميع و قالت بغضب
أنا وصلني اشعار بإخلاء البيت قبل ما اجي على هنا عشان كدة انا رحت عند محامي بابا الأستاذ عزت عبد المجيد و سألته عن عقد البيت هناك عرفت انكم رحتو لعنده عشان تقسمو البيت و كل واحد ياخذ حقه.... لقيته بيقولي ان بابا كان سايب وصية مع محامي عيلة مراته و بعدها مش فاهمة ازاي يطلع البيت مكتوب بإسمك انتي و يوصلني اشعار بالإخلاء منك ...فهميني ازاي ؟؟؟ هاااا
-أنا هأفهمك ازاي
قالها صالح و هو يتقدم بهدوء
-و ليك عين تتكلم يا و"اطي!!انا بأكلم اختي مش عايزة اسمع صوتك 😤
-انا لحد دلوقت عامل حساب لبناتي و لعشرتنا و ما قلتش حاجة بقى أخرسي و اسمعيني احسن ما اخلي اللي ما يشتري يتفرج فيكي يا خا"ينة يا عديمة الأصل
صمتت فاتن و بقيت تنظر اليه بغل فقال : انا من قبل ما اطلقك كنت ناوي ارجع الحق لأصحابه ...مش عدل ناخذ بيت كبير زي ده لوحدنا ..حتى لو صاحبة الحق راضية انا قلبي ما طاوعنيش اكون ظالم زيك و نستغلها بالشكل البشع ده .. عشان كدة اتصلت برجب و رحنا فعلا عند محامي ابوكي الاستاذ عزت عبد المجيد عشان كنا فاكرين ان عقد البيت كان عنده و طلبنا منه يحضرلنا اجراءات تقسيم البيت و نصيب كل واحد يطلع كام عشان ادفعلهم حقه و نحتفظ بالبيت
فلاش
-انتو اتأخرتو كثير يا استاذ رجب. .انا كنت مستني الزيارة دي من زمان
رجب : و الله حصلت ظروف خلت المدام تتنازل عن نصيبها في البيت لاختها بس مكانش فيه اي اجراء رسمي ...دلوقت الظروف اتغيرت و قررنا ان كل واحد ياخذ نصيبه بما يرضي الله
المحامي: و هو كذلك. ...في الحالة دي أنا هديكم كارت المحامي سعيد عبد الناصر
رجب بتعحب: مش ده محامي عيلة النحاس؟؟
المحامي: ايوة يا استاذ رجب...لما رضوان بيه اتوفى محامي عيلة النحاس أتصل بيا و قال ان عقد البيت معاه و ان المرحوم رضوان سايب وصية عنده
رجب : وصية اي!!
المحامي : خذو الكارت بتاعه روحوا لعنده و انتو تعرفوا
عودة من الفلاش
اكمل صالح كلامه بهدوء: من غير ما نقول لأختك فاطمة رحنا عند محامي عيلة النحاس لقينا ابوكي سايب وصية
رجب :بيقول فيها ان البيت ملك لعيلة النحاس كتبه سيد النحاس لبنته نجلاء قبل ما تتجوز رضوان و هي كتبته بإسم رضوان بعد الجواز
بعد ما رضوان ابوكي تعب و كان في آخر ايامه شاف ان أقل حاجة يقدر يعملها عشان يكفر عن ذنبه في حقها هي أنه يرجع البيت بإسمها هي ...
فاتن بغضب : يعني اي ؟؟
صالح : يعني المحامي بيقول إن البيت من قبل ما ابوكي يتوفى كان مكتوب بإسم السيدة نجلاء السيد النحاس و بعد وفاتها هي طبيعي البيت يرجع لوريثتها الشرعية الوحيدة :
فاطمة رضوان عبد الحي
اكمل رجب : .يعني اختك بجد متعرفش حاجة...لو كانت تعرف أكيد كانت رفضت لانها طيبة و ما تستاهلش يكون ليها اخت طماعة زيك
بقي الجميع يتساءلون و كثر الهمس لكن امتنع الجميع عن التدخل بما أنها مسألة تخص فاتن و فاطمة
فاتن بضياع : انتو بتقولو اي!! انا مش فاهمة حاجة !! اي الحكاية اللي طلعتولي بيها دي .. دي لعبة منكم أكيد ! انتو كلكووو كذاابين
رجب -تقدري تروحي عند المحامي و هناك هتلاقي العقد الاصلي ..
فاتن بصدمة: لااااا ...مستحيل ....ابوي مستحيل يعمل فيا كدة !!! هي حصلت يحرمني من الميراث !! يرجع البيت بإسم مراته عشان انا ما اورثش منه حاجة !!
صالح : ده العدل ..ابوكي عمل اللي شافه صح ...البيت في الأصل ملك والدة فاطمة..و وريثتها الشرعية أكيد هي بنتها
فاتن بصراخ هستيري - ااااه الوريثة الشرعية قلتلي !!
طبعا مش بنت الست نجلاء السيد النحاس !! بنت الحسب و النسب !! أطلع مين انا عشان اورث معاها ..ما انا اوصمة العار ...غلطة عمره ...البنت اللي جايبها في الحرام مش كدة !! 😤
شهق الجميع بصدمة و صعقت سحر و هي تنظر الى حنان التي كادت ان تقع من شدة الصدمة قائلة : بنت حرام !!! 😱
يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الاميرة و المغترب) اسم الرواية