Ads by Google X

رواية حب بالإجبار الفصل التاسع 9 - بقلم رنا سليمان

الصفحة الرئيسية

 رواية حب بالإجبار الفصل التاسع 9 - بقلم رنا سليمان

(٩)
_قولي ان معتز كويس يا دكتور
_للآسف الرصاصة كانت قريبة جدا من العمود الفقري………كان صعب اننا نخرجها من غير ما يضر
_يعني يا دكتور 
_انا اسف بس الاستاذ معتز مش هيقدر يمشي تاني 
_يعني اية ……….ابني اتشل يا دكتور 
_حاولنا نعمل اللي نقدر عليه علشان ننقذه بس للاسف مقدرناش……….بعد اذنكم
_يعني ايه يعني ابني اتشل………كله بسببك انتي انتي السبب في اللي ابنه وصله……….لولا وجودك في حياته مكنش حصل كدة……….قولتله من الاول ان وجودك هيكون خطر عليه وان من ساعة ما جيتي وهو مش بيلاحق من المصايب اللي جاية من ناحيتك 
_وخديجة ذنبها اية يا ماما خديجة ملهاش ذنب………..هي كمان اتظلمت زيها زيه والرصاصة دي كانت ممكن تيجي فيها وتموت 
_سيب طنط تتكلم براحتها يا روفيدة……….يمكن حضرتك بتتكلمي صح وانا فعلا من ساعة ما دخلت حياة مستر معتز وحياتها كلها اتدمرت بسببي وخسر حاجات كتيرة زي ما حضرتك بتقولي بس انا مظلومة في حاجات كتير اوي يا طنط وعارفة اني السبب في اللي هو وصله دا بس انا عارفه اللي عملت كدة واكيد مش هسيبها غير لما تاخد جزائها………..وطالما حضرتك شايفه اني اذيت مستر معتز وان اللي حصل ليه دا بسببه انا ف متقلقيش انا هخرج من حياته ومش هتشوفيني قريبة من تاني
_استني يا خديجة………..ماما انتي عارفة كويس ان معتز بيحب خديجة وممكن يعمل اي حاجة علشان بيحبها واكيد هو محتاج ليها تكون جمبه في وقت  زي دا ………..خديجة الوحيدة اللي هتخلي معتز كويس في حالته دي وانتي لو مشتيها هتندمي صدقيني
_عايزاني اعمل اية يا روفيدة ……..اللي انتي بتتكلمي عنها دي هي اللي وصلت اخوكي للحالة اللي هو فيها دي عايزاني اسيبها معاه في نفس المكان 
_طنط عندها حق يا روفيدة أنا مينفعش اكون هنا انا لازم امشي………..معتز هيكون احسن لو انا مش موجودة لان طول ما انا جمبه مش هيحصل ليه غير المشاكل عن اذنكم

سيبتهم ومشيت من غير ما استني رد منهم………..طنط فعلا عندها حق من يوم ما دخلت حياته وهو دايما في مشاكل بسببي لازم ابعد عنه انا ويزن …………عارفه انه مينفعش اسيبه في الحالة دي بس معنديش حل غير كدة لو فضلت جمبه هيحصل ليه مشاكل تانيه وانا مش عايزة دا يحصل لازم أبعد علشان ينساني ومكنش سبب في اذية تانية لية

"ياسين "

_ممكن اعرف كُنتي فين كل دا
_في نفس المكان اللي كُنت فيه يا ياسين 
_ياسمين لو سمحتي ردي عليا وبلاش لف ودوران في الكلام كُنتي فين بقولك…………وازاي تخرجي من غير ما تقوليلي 
_مانا بتكلم بجد انا كُنت في نفس المكان اللي كُنت فيه……….انت مش كُنت في اسكندرية بردو ولا انا مش واخدة بالي
_اسكندرية!……….بتعملي اية في اسكندرية وازاي تسافري من غير ما تقوليلي 
_كُنت عند حبيبة قلبك خديجة ……….قولت اروح اسلم عليها زي ما انت روحت ليها
_انتي ازاي تعملي حاجة زي كدة ………..انتي اكيد اتجننتي
_اتجننت! هو انت فاكرني خديجة ولا اية………..لا يا حبيبي لو كانت هي سابتك تروح تحب وتتحب من واحدة غيرها وقاعدت تتفرج عليك لحد ما طلقتها ف انا مش هي ولا عُمري هبقي زيها……….لو فاكر اني هسيبك تعمل اللي انت عايزه وتروح وتحب غيري وتطلقني في الاخر تبقي غلطان……….اه روحتلها واتكلمت معاها وحاولت افهمها بالادب انها تبعد عنك بس للاسف مسمعتش كلامي ف اضطريت اني اتعامل معاها بالطريقة اللي هي تفهمها

قربت من ومسكت ايديها بعصبية 

_قصدك اية………..عملتي فيها اية انطقي
_سيب ايدي يا ياسين………..لو فاكر اني هسكت وهتفرج عليك وانت بتروح مني تبقي غلطان……….حبيبة القلب بتاعتك خلاص زمانها ماتت………اتفضل روح ودعها قبل ما تكون اخر مرة تشوفها فيها

مسكتها من ايديها بعصبية وبدات اتكلم وانا ماسك في ايديها جامد

_صدقيني يا ياسمين لو خديجة حصلها حاجة انا مش هيكفيني موتك……….ادعي ربنا انها تكون كويسة علشان صدقيني مش هرحمك لو حصلها حاجة 

سيب ايديها وخرجت من البيت بسرعة………..كُنت خايف يحصلها حاجة بسببي……….لاول مرة اخاف عليها……….كُنت غبي لما طلقتها وبعدت عنها وبسبب غبائي خسرت كل حاجة خسرت ابني وخسرت خديجة واختارت اكون مع ياسمين اللي كل حاجة وحشه في حياتي كانت بسببها………..ركبت عربيتي وانا بدعي انها تكون بخير 

"خديجة"

اخدت يزن من المدرسة ورجعت علي البيت اول ما فتحت الباب لقيتها في وشي

_حمدلله علي السلامة
_تيتة وحشتيني اوي

جري عليها وحضنها………فضلت واقفة في مكاني وبدات اعيط……….قربت مني بقلق وبدات تتكلم بخوف

_مالك يا حبيبتي في اية بتعيطي لية
_ياسمين يا ماما ياسمين 
_مالها ياسمين عملت اية

متكلمتش وعياطي زاد………..اخدتني في حضنها وطبطبت عليها……..كان واقف مش فاهم في اية ولا انا بعيط لية……….اخدتني وقعدت علي اقرب كرسي وطلبت منه انه يدخل الاوضة ………دخل الاوضة …………قربت مني وبدات تتكلم

_ممكن تهدي يا حبيبتي وتفهميني اللي حصل………مالها ياسمين عملت اية
_بعتت حد علشان يموتني وكان هيضرب عليا بالرصاص بس الرصاصة جات في معتز………ودلوقتي هو في المستشفى والدكتور بيقول انه مش هيقدر يمشي تاني
_اية اللي بتقوليه دا يا خديجة ……….معقول ياسمين تعمل كدة ……….ازاي وصل بيها الحال انها تقتل ………انتي متاكدة انها هي يا خديجة 
_متاكدة يا ماما لانها مش اول مرة تحاول تعمل كدة
_يعني اية هي حاولت قبل كدة……….ازاي انا مش فاهمة حاجة 

…….يتبع……….

  •تابع الفصل التالي "رواية حب بالإجبار" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent