رواية الحب و الحياه الفصل التاسع 9 - بقلم الكاتبه ندا
مر الوقت وخلصت تقي محاضراتها وروحت علي البيت وكانت واقفة في المطبخ بتحضر الغداء لانه وقت وصول سامح سمعت صوت فتح الباب عرفت انه وصل
سامح : ي اهل البيت يللي هنا
تقي : في اي يسوسو عامل دوشة ليه
سامح : جعان ي بنتي حضرتي اكل واللا نطلب
تقي : وانت عارف بردوا عني كدة روح انت غسل وانا هحضر السفرة
سامح : وانا عندي ليكي خبر هيفرحك
تقي : اي هو
سامح : لا واحنا بناكل ع نفسك تتفتح
تقي : طب يلا بسرعة
دخل سامح لاوضته وغير هدومه وبعدها خرج كانت تقي جهزت السفرة خلاص وقعدوا يكلوا هما الاتنين
تقي : امم قولي بقي اي الخبر اللي هيفرحني
سامح : اتوقعي كدة
تقي : ما تنجز ي سامح بلاش جو الساسبينس دا
سامح : تصدقي انتي خسارة فيكي اصلا
تقي : ها انجز
سامح : احمد
تقي اول ما سمعت اسمه قالت بسرعة : ماله
سامح : ي حنينة خفي شوية ي بت
تقي : ي اخي بطل وانجز قول في اي
سامح : اتصل وقالي انه هييجي النهاردة
تقي : دا بجد
سامح : ايوة بجد وطبعا انتي عارفة هو جاي ليه
تقي : وانت ناوي علي اي ي سامح
سامح : اللي فيه الخير ي تقي
تقي : انت وعدتني
سامح : انتي عارفة اني عاوز مصلحتك فسيبيني اعمل اللي انا عاوزة
تقي : سامح
سامح : تقي انتي اختي وبحبك ويهمني مصلحتك وانك تبقي مبسوطة متخافيش
تقي : يعني اتطمن واللا اي
سامح : ايوة المرة دي مش زي كل مرة ودا اللي عاوزك تتاكدي منه واني جمبك دايما
تقي : ربنا يخليك ليا ي حبيبي
سامح : ويخليكي ليا يلا كلي دلوقتي
بدأوا هما الاتنين يكلوا وتقي كانت بتدعي في سرها ان الموضوع يكمل علي خير ومن غير مشاكل
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في الشقة كانت ندي واميرة في المطبخ بيحضروا الاكل ودا بعد اصرار منهم ومني واسماء قاعدين برة ومستنيينهم يخلصوا
ندي : اميرة اي رايك في موضوع الخطوبة
اميرة بعدم فهم : خطوبة مين
ندي : والله ما هو وقت غباء ي اميرة خطوبتك انتي وسامح اي قرارك
اميرة : مش عارفة ي ندي
ندي : ودا اللي هو ازاي يعني
اميرة : انا خايفة انه يكون دا كان تسرع منه ومش قاصد اللي قاله
ندي : تسرع اي بس متخافيش ي اميرة كلنا عارفين سامح وعارفين اخلاقه وهو قد المسئولية انتي اللي لازم تفكري توافقي واللا لا
اميرة : انا خوفي هو اللي مأثر عليا
ندي : وطول ما هو موجود مش هتقدري تكملي للاخر اديله فرصة ي اميرة ممكن يكون دا نصيبك ادي لنفسك فرصة
اميرة : بس انا
ندي : اسمعي ي اميرة انتي بتحبيه وهو بيحبك واعترف قدامنا بدا وطلب ايدك كمان وقال انه عاوزك ليه تدفني نفسك وسط خوفك
اميرة : تفتكري بجد بيحبني
ندي : دا علي ما صدق قام قايل هتجوزها ويبقي يحاول انه يقنعك بعدها سامح بجد عاوزك وهيقدر يسعدك ودا اللي انا متاكدة منه
اميرة : وانا عارفة انه هيقدر
ندي : طب اي رايك بقي موافقة واللا
اميرة : موافقة
سمعوا صوت زغروطة من وراهم التفتوا بسرعة ولقوا مني واسماء واقفين وراهم وهما فرحانين
ندي : انتو واقفين هنا من امتي
مني وهي بتبص لاميرة : من وقت ما انا بحبه
اتكسفت اميرة من كلامهم ومكنتش قادرة تبصلهم وهما ضحكوا عليها
اسماء : مالك عملتي كدة فيها اي الحب مش حرام
مني : الف مبروك ي اميرة
اميرة : علي اي
مني : احنا سمعناكي وانتي بتقولي موافقة دا عين العقل سامح يستاهل
ندي : طب يلا نقوله
اميرة : لا انا مش هقول رايي الا لما يسال تاني انا اصلا حاسة ان الموضوع مش في دماغه
مني : بلاش ظلم ممكن يكون مشغول وهيرجع تاني يسال علي رايك متقلقيش
اميرة : لوقت ما يسال مش هقوله رايي
ندي : اللي انتي عاوزاه ي حبيبتي
سمعت ندي صوت رن تليفونها فتحت وكانت تقي اللي حكيتلها وهي مبسوطة ان احمد هييجي يتقدملها تاني وسامح هيوافق باركت لها وقفلت
اميرة : في اي
ندي : ع تعرفي انك ظلماه تقي اتصلت تعرفنا ان احمد هييجي يطلب ايدها تاني وسامح هيوافق
مني : مش قولتلك اكيد مشغول
اميرة : ربنا يكملها علي خير
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
كان آدم قاعد علي البحر لوحده ودموعه نازلة علي خده وهو بيفكر في اخته واللي حصلها بسببه
نرجع F.B :
في بيت كبير جدا كانت ماشية بهدوء وداخلة اوضة اخوها ع تصحيه او الاصح تخوفه قربت منه وهو نايم
ملك : آدم اصحي يلا
مردش عليها ودا اللي خلاها تنفذ اللي في دماغها مسكت كوباية ماية في ايدها ورمتها فوقه صحي وهو مفزوع من برودة الماية
آدم بفزع : في اي اي اللي حصل
سمع صوت ضحكتها وعرف اللي عملته بصلها بغضب مصتنع وقام من علي السرير
آدم : قد اللي عملتيه دا والله ما انا سايبك
خرجت تجري بسرعة من الاوضة قبل ما يمسكها وهو كان بيجري وراها وصوت ضحكتها العالية مسموعه في البيت كله
رجعنا للحاضر وهو بيمسح دموعه وبيقوم ع يروح لان اسماء اتصلت عليه كتير وقلقانة
آدم : انا اسف ي ملك اسف مقدرتش احميكي ولا احافظ عليكي كنت السبب في موتك سامحيني ي ملك اني مقدرتش اجيبلك حقك بس هجيبه في يوم وعد مني اني مش هسيبه ابدا وانا عند وعدي
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في قصر كبير كان قاعد وهو متعصب من ضرب آدم ليه وبيفكر ازاي ينتقم منه لحد ما جاله اخوه
_مالك قاعد كدة ومتعصب
عاصم : والنبي تبعد عني دلوقتي ي ياسر
ياسر : لا دا باين في حاجة خطيرة انها توصلك لكدة قول في اي
عاصم : قابلت آدم صدفة النهاردة
ياسر : آدم قابلته فين هو مش كان اختفي ومحدش عارفله طريق
عاصم : ايوة مش عارف اي اللي خلاه يظهر دلوقتي بس ظهوره دا وراه حاجة اكيد
ياسر : امم وهو اللي شلفطك كدة
عاصم : ايوة هو وديني لاندمه علي حركته دي
ياسر : ابعد عنه ي عاصم كفاية اللي حصل زمان
عاصم : لا مش هبعد ويبقي يوريني هيقدر يعمل اي
ياسر : انا حذرتك ي عاصم بعد كدة مترجعش تندم علي اللي هيحصل
قام ياسر وسابه وهو متعصب بس عصبيته دي راحت اول ما سمع صوتها من وراه
عاصم : ملك
•تابع الفصل التالي "رواية الحب و الحياه" اضغط على اسم الرواية