رواية زمزم قلبي الفصل التاسع 9 - بقلم بيان الجارحي
توجه رؤوف مع تامر إلى المصنع وبدأوا بالعمل،حيث كان المصنع مصنعا لصناعة الجلود وتصديرها
=====================================
اما نهلة فقد توجهت إلى مكتبها ومعها زمزم وبدأت بترجمة بعض الملفات وكانت زمزم تساعدها حيث أن زمزم تعرف اللغة الانجليزية وبعض اللغات الأخرى مما سهل الأمر على نهلة
=====================================
اما إيهاب اخذ البريد كله وبدأ بتوقيعه إضافة إلى مراجعة بعض الملفات والصفقات المؤجلة،حيث أنهم يعملون في الالصناعة والتصميم،فقد استطاعوا الدمج بين الصناعة بشكل عام والتصميم بشكل عام.
=============================≈=======
أما عند راجح وبشرى
فقد كانوا يتدربون هم والفريق من أجل تنفيذ إحدى العمليات العسكرية
==================≈=≈==========≈=====
والفتيات في محاضراتهن،وإشراق قررت النزول إلى أحد المولات وتغيير جو
=====================================
في المشفى والتحديد عند زياد
كان الطبيب يجلس عنده ويقول: بشمهندس زياد لو انت قادر تتكلم رد علي
زياد بتعب وصوت متقطع: ااا ايوا ق.قادر
د.عارف: حاسس في اي حاجة واجعاك او تعباك
زياد: ل.لا الحمد…لله
د.عارف: الحمدلله انت بدأت تتحسن يا باشمهندس زياد،عايز اي حاجة
زياد: عايز اشوف بنتي
د.عارف: ارتاح انت،وانا هكلم إيهاب باشا متقلقش،عن اذنك
خرج الطبيب ونظر زياد أمامه وقال بندم وحزن: يااااه يا زمزم رغم كل الي عملته معك إلا انك متركتنيش لوحدي،لكن ياترى هتقدرى تسامحيني على الي عملته ولا لأ،يارب
=============================≈=======
رن هاتف إيهاب الخاص،رد عليه وكان الطبيب عارف
د.عارف: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إيهاب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
د.عارف: عامل ايه يا استاذ إيهاب،انا متصل اقولك انه اخو حضرتك الاستاذ زياد بدأ يتكلم،وعايز يشوف بنته
إيهاب بفرح: ربنا يبشرك بالجنة يارب،اكيد يا دكتور انا ثواني واكون عندك
د.عارف: تمام
أغلق إيهاب الهاتف،واتصل بنهلة وقال: نهلة تعالي انتِ وزمزم فورا لمكتبي
نهلة: تمام جاية
===========================≈=========
زمزم: في ايه يا عمتو
نهلة: والله ما اعرف،عمك طلب انه يشوفنا يلا
خرجت نهلة من مكتبها وأثناء توجهها إلى مكتب إيهاب قابلت أكثر إنسان تمنت أن لا تراه”طليقها”
نهلة بصدمة: مازن؟ بتعمل ايه هنا
مازن بخبث: ايه مالك انصدمتِ كدا ليه،في شغل بيني وبين اخوكِ،إلا قوليلي مين الحاوة الي معك دي
احتضنت نهلة زمزم وقالت: حبيبتي بسرعة روحي لمكتب إيهاب،يلا يلا
ذهبت زمزم لمكتب إيهاب وهي متعجبة من هذا الشخص فمن يكون ولما بدت علامات الصدمة على وجه عمتها ومن أي تعرفه.
==========≈==========================
نهلة: انت بتعمل هنا ايه
مازن: قلتلك شغل،إلا قوليلي هو محدش يعرف اني طلقتك ولا ايه
نهلة بغضب: وانت مالك،بقولك ايه الشغل الي بينك وبين اخويا انا الي هنهي بنفسي
لو بدفع عمري كله وبمو…..ت الشغل بينكم مش هيكمل
إيهاب من خلفها: مالك يا نهلة واقفة كدا ليه،اهلا وسهلا يا مازن اتفضل،موقفة جوزك كدا ليه
نهلة بغضب: بقولك يا إيهاب،دا طليقي مش جوزي تمام،والي بينكم انه هنهي بنفسي مش هسمح ليه يدمر العيلة كلها كفاية دمرني انا كفاية
إيهاب بصدمة هو وزمزم: طليقك
اقتربت منها زمزم وهي تقول: هو دا عمو مازن؟
نهلة: إيوا
إيهاب: الحقوني المكتب
توجهوا جميعا إلى مكتب إيهاب وجلسوا
فقال إيهاب: فهموني في ايه،و هل انتم مطلقين بجد ولا ايه
نهلة بجمود: مطلقين بجد يا إيهاب
إيهاب: ايه الي حصل
مازن: اختك الي طلبت كدا
نهلة: اختك؟! هههههه ضحكتني بجد،انت ناسي ليه طلبت الطلاق منك؟! ولا حابب تعمل انك غلبان ومسكين قدام اخويا
مازن: بلاش كلام فاضي
إيهاب: متقولوا في ايه
نهلة بابتسامة: زمزم حبيبتي…قاطعتها
زمزم بابتسامة وتفهم وقالت: طب انا هروح لمرجان اسألها على كم شغلة،عن اذنكم
خرجت زمزم من المكتب،وقال إيهاب: نهلة اتكلمي
نهلة بحزن ووجع: اتكلم اقول ايه،اقول انه الي كان جوزي هو سبب وجع زمزم!!
إيهاب بصدمة: تقصدي ايه
نهلة بوجع: ولا اقول انه هو كان مخطط يشتغل معك ويخسرك كل حاجة! ولا اقول اني كنت عايشة مع قا..تل ومجر…م
ضحكت بسخرية وأكملت: المحترم الي كنا فاكرينه محترم،هو الي كان ورا كل حاجة حصلت مع زمزم،وهو الي كان سبب في حرق مصنع الجلود،وهو الي كان سبب في موت اختي مروى
إيهاب بصدمة وغضب:اتكلم دافع عن نفسك،الكلام الي بتقوله نهلة صح
مازن بغضب: نهلة احترمي نفسك انا معملتش كل دا
نهلة بسخرية وضحك: هههه ايه خفت على مصلحتك وهطلعني مجنونة ولا ايه،وصح نسيت اقول انه هو متفق مع زنود انهم يخلصوا على زمزم وعليك،وكان ناوي يدمر زمزم وبناتك
إيهاب: يدمرهم ازاي؟ اوعي تقولي انه الي فهمته صح
نهلة: للأسف صح
نهض إيهاب وتوجه إليه وقال بغضب: انت ايه؟ انت شيطا…ن ولا ايه،ايه عملت ليك زمزم،احنا عملنا ليك ايه،مروى الله يرحمها عنلت ليك ايه
نهلة بغضب: زنود وأحمد ومحمد عارفين كل حاجة،عارف يا إيهاب انه زنود باعت ضميرها وبنتها لأجل الفلوس بس،وقدرت تقنع أحمد ومحمد انه الي بتعمله هو الصح،مقالتش لرؤوف لأنها عارفة انه رؤوف مهما عمل مش هتوصل بيه الحالة انه يسكت على الي بيعملوه او يسكت وهو عارف انه الشخص الي أذى اخته لسا عايش
مازن بغضب: انتِ بتخرفي بتقولي ايه
نهلة: انا مش بهرف،وانا عندي دليل على الكلام دا،ثم أمسكت بهاتفها واعطته لإيهاب وقالت: قدامك تسجيلات للمكالمات الي كانت تصير بين زنود وأحمد ومحمد والأستاذ دا
شغل إيهاب اول أحد التسجيلات الصوتية والتي كانت كالآتي:
زنود: لو حد عرف اننا سبب موت مروى مش هتكون آخرتنا غير على حبل المشنق…ة
مازن: مين الي هيعرف،أحمد ومحمد بسكتهم بالفلوس،وانتِ مش هتقولي ولت انا هقول لانه احنا الاتنين بالهوا سوى واحنا الي قتلنا….ها
زنود: والي حصل لزمزم
مازن: الي حصل لزمزم محدش هيعرف بيه
زنود: مش عارفة قلقانة كدا ليه
مازن: بقولك ايه متقلقيش خلاص
زنود: انت نازل ايمتى
مازن: معرفش بقا هشوف واكلمك
زنود: بقولك،انت اعملت ايه مع نهلة،سمعت انها نازلة مصر
مازن: معرفش طلبت الطلاق وانا طلقتها،مليش حيل على المناهدة معاها واسألها ليه،ارتحت منها
=================================
أغلق إيهاب التسجيل والغضب يتطاير كالشرار من عينيه وامسك مازن وضربه بكل ما أوتي به من قوة في وجهه،صرخ مازن بألم وقال: انت متخل….ف انت عملت ايه
إيهاب بغضب: اسمعني كويس،ورب الكعبة هندمك على كل حاجة حصلت معانا هندمك علة كل دمعة نزلت من عيون زمزم،هندمك انت واختك زنود وأولادها على كل حاحة عملتوها
وقف مازن وقال بغضب: مادام اللعب صار على المكشوف ابقى انتبه على بنت اخوك زمزم وودعها لانه أيامها صارت معدودة
اتصلت نهلة على الأمن وأخبرتهم بأن يأتوا في الحال لمكتب إيهاب.
إيهاب: انت فاكر نفسك كدا بتخوفني ولا ايه،انت عارف لو مسيت زمزم بكلمة بس هكون خافيك عن وجه الارض،ثم صرخ وقال: فاهمم
=================================
في الخارج كانت زمزم تجلس عند رحمة،سمعت صراخ إيهاب وقفت بذعرٍ وكانت ستدخل إلى أن أمسكت بها مرجان بحنان وقالت: تعالي هنا رايحة فين
زمزم: انتِ مش سامعة الي بيجري جوا دا
مرجان: بس اهدي يا ستي اهدي،متقلقيش كله هيكون خير
قاطعهم دلوف الأمن السريع إلى مكتب إيهاب.
نهلة: لو سمحتوا طلعوا دا برا وممنوع يدخل لهنا لأي شكل من الأسباب مفهوووم
الأمن: مفهوم يا فندم،واخذوا مازن الذب قال بغضب: وربنا ما هرحمكوا
أمسكه الأمن بشدة واخرجوه خارج المكتب وتوجهوا للأسفل
ركضت زمزم إلى نهلة بخوف فهي ولأول مرة منذ زمنٍ طويل تسمع عمها الذي تعتبره أباً لها يصرخ بصوتٍ عالٍ وتراه غاضب إلى هذا الحد،احتضنها نهلة بحنان وقالت: باس اهدي خلاص مالك خايفة كدا ليه
زمزم بدموع: هو ايه الي حصل
احتضنتها نهلة بحنان أكبر فهي تعرف أن زمزم تخاف من الصوت العالي وممن يصرخ بصوتٍ عالٍ بسبب ما حلَّ بها في الماضي،اقترب منها إيهاب بحنان نظرت إليه زمزم بخوف،أغمض إيهاب عينيه بحزن عندما رأى نظرتها،وقال بحنان: معقول يا زمزم خايفة من والدك،معقول
زمزم بدموع وخوف: ل.لا ااا ابدا
إيهاب بابتسامة وحنان أخذها من أحضان نهلة واحتضنها بحنان أبوي،شعر بارتجاف جسدها فقال بصوت مطمئن ليطمئن قلبها: اهدي خلاص
نهلة بحنان وهي تربت على ظهرها: اهدي خلاص.
إيهاب بابتسامة: بقولك،امشي يا نهلة نروح نشوف زياد اصل دكتور عارف قال انه هو اتكلم،امشي يلا وخلينا نسيب زمزم هنا وبعد ما تخلص عياط بتلحقنا
نظرت لهم زمزم وبسرعة انقلب حالها وقالت بصدمة: وتتركوني هنا لوحدي اعيط،مس المفروض انكم هيلتي يعني تعيطوا معايا مش تتركوني لوحدي اخس عليكم
ضحك إيهاب ونهلة وقال إيهاب: امشي يابت من هنا،لو قعدنا معاكِ نستنى تخلصي عياط مش هتخلصي إلا لبعد مليون سنة
ضحكت زمزم وقالت نهلة: تعالي نخلص آخر ملف ةنسبب إيهاب ونشوف زياد قبله يلا
زمزم بحماس وسعادة: اشطااا،بسرعة يلا
ركضت زمزم بسرعة لمكتب نهلة،وخرج إيهاب من مكتبه وقال للموظفين: كل واحد على شغله يلاااا
رمضان الجميع وعادوا لعملهم،وذهبت نهلة لمكتبها،بينما قال إيهاب: مرجان ياريت تأجلي كل حاجة لبكرة والغي كل المواعيد الي اليوم
مرجان: تمام حضرتك
عاد إيهاب لمكتبه،وجلس يفكر ماذا يفعل،وكيف يحمي زمزم وأي شخص من العائلة من شر مازن واخته.
=================================
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زمزم قلبي) اسم الرواية